Den då nybildade Segerstads Hembygdsföreningen skapade och restaurerade och
vårdade denna intressanta bebyggelse. Falan är ett viktigt vittnesbörd om vår
lokalhistoria. Sidan är skapad för att hedra minnet av ordföranden Åke
Andersson, som lade ner ett stort arbete och kärlek på sin hembygd. I samma
andetag vill vi också hedra Arne i Backgården för hans engagemang för Falans
fortsatta bevarande.
Här en karta över Segerstads Falan. Klicka på
texten så kommer du till de stråk, som Du kan följa i verkligheten. Skriv ut
den och ta med den till Falan och ta del av alla de människoöden, som vi lyckats
fånga in och spara. Merparten av materialet utgår från Hugo Skölds och Erik
Sandbergs skrift ur Falbygden N:o 8, som utgavs av Falbygdens Hembygds och
Fornminnesförening. Lars Persson har varit till outsinlig hjälp vid
identifieringen av personer och korrekturläsningen av denna och följande sidor.
Kyrkan - Ruskela Källa utgör huvudstråket och är den mest
kända delen av Falan. Parkera bilen vid kyrkan och bara gå så skall vi guida
dig längs vägen och berätta om de ställen Du passerar. Men Du har mer att
upptäcka så vill Du lära mer klicka på andra
Faltorpet och stigen ner till Segerstad - Broddetorpavägen.
Lånad text av Hugo Sköld och Erik Sandberg
Bebyggelsen å Segerstafalan är uråldrig och synes av fornminnena att döma ha varit långt ifrån oansenlig, ehuru den redan under förhistorisk epok väsentligen avfolkats samt från på 1200 - talet endast bibehållits genom åboskap å intäkter, som beviljades av kronan å förmodligen tidigare odlade områden. Den karga naturen eller jordmånen har förmodligen gjort sitt till, att folket här ej rotat sig fastare. Kronans eftersläppande av dess parkrättigheter, som befunnits tillkomna genom gammal orättvisa, resulterade dock i att år 1838 stora områden tillerkändes ägarna av i mantal satt jord, varvid
Segerstafalan tillkom segerstadsbönderna, bland annat. Detta områdes ny - eller återförvärvande medförde emellertid ett hastigt och dittills
varat uppsving i fal bebyggelsen, i det att bönderna ville allt för markens exploatering samt lämnade den möjligheten för nästan vem som så ville, att där kolonisera sig. Följden blev att en mängd torpställen växte upp på
falan s.k. vallaretorp,
odlingstorp och vad de nämndes, enligt vad det senare visade sig till mera ogagn än nytta för såväl enskilda som "socknen". Bland många andra som sålunda koloniserades uppe på
Falan - eller rent ut sagt förvistes dit, befann sig också socknens soldater, vilkas
boställen efter hand nyanställning skedde av rote - och rustkällarna flyttades på
Falan, som det hette.
En föregångsman ifråga om boställsförflyttning var rotehållaren i Påvagården, vilken samma år tillträdet av marken skedde eller 1838 verkställde sådan samt tilldelade soldaten ett vederbördigt stycke obruten mark, varpå han sedan, bäst han kunde, fick draga sig fram.
Denne soldats minne lever ännu i orten liksom minnet av hans kamp med och seger över den karga och svårbetvingade fienden - ödemarken.
Hans namn var Jonas Seger och han var en kraftkarl, som icke skyggade för något, allra minst för att hugga i och arbeta, vilken goda gåva såväl sonen som sonsonen ägt och vilken hjälpt dem att fortsätta kampen mot den åter framryckande fienden, som förmått de flesta av de förut talrika falborna att fly fältet.
På det som tidigt namngavs som Falan förekommer rikligt med minnesmärken
järnåldern, sluttningen upp mot platåberget. Här utvecklades inom det som
blev kronopark ett rikt mulbete, som gav en trädlös utsiktplats. Huruvida vi
kan se spår av någon bebyggelse under medeltid och nyare tid är inte känt
med under 1700 talet nämns platsen i de tidigaste sockenhandlingarna. Det
börjar lite trevande med att Kronan släpper ett och annat område för
bebyggelse under omfattande nyvunnen lantmätareteknik, där alla tänkbara
myndigheter var närvarande vid processen. En förordning
från 1700 talet medger att ris och med heijderiddarens vetskap vindfällen fick
hemplockas, om det inte var till förfång för det allmänna.
För byggnation krävdes länets tillstånd för trädfällning, men som
domböckerna utförligt berättar härifrån och från Walle härad så var
nästan varje bonde instämd till ting för att han hade med ett lass ved
skattat den skog, som ändå fanns här.
Efter 1835
frånhänder sig Kronan delar av Parken, som uppdelas mellan gårdarna år 1838, tre år
efter storskiftet i socknen. I och med detta och det befolkningstryck som råder
före och under denna tid sker en snabb kolonisering av Falan. Men dessförinnan
hade rusthållarna krävt att marken skulle få disponeras för att skapa
utrymme för soldattorpen och det är troligt att det har ett samband med den
finska förlusten och de försörjningsproblem, som de många änkorna innebar. Härvid följde
en ovanligt snabb kolonisering och invandring från andra socknar kring soldattorpen tillhöriga Bosagården, Påvagården och Lilla
Torpa. Bönderna fick tillsyn av sina kreatur men såg också många blivande
backstugor som lämpliga vallaretorp, som snabbt växte upp på även den
torftigaste mark. I mitten och slutet av 1800 talet fanns samtidigt ett 90 tal
boplatser har Hugo Sköld berättat för oss och vi skall med hans grundarbete
försöka att komplettera bilden bakåt i tiden om det nu låter sig göras.
Här får vi ta hjälp av kyrkboken, som är mager vad gäller var på Falan
stugorna ligger. Härtill kommer att namnen på stugorna ändras, att namnet
flyttades till andra stugor, speciellt backstugor som bara vuxit upp utan att
lantmätaren varit närvarande. Vi tror oss veta att 40 % av innevånarna kom från Segerstad inklusive Håkentorp.
Broddetorp, Stenstorp, Valtorp och Slöta står annars för en stor del. Kanske
viktigaste att notera är att Falan i mitten av 1800 talet utgjorde en viktig
arbetskraftsreserv, där rallare och kanalgrävare rekryterades till olika
projekt i en tid av framtidstro och förbättrad infrastruktur. Det är troligt
att många av Hornborgasjöns arbetare hade sina rötter här ehuru
arbetstillstånd inte krävde prestens välsignelse, som ju kanalgrävningen i
Strömsholm eller andra järnvägsarbeten ute i riket gjorde.
Vid delningen av Falan på 1830 talet bestämde man att vägen via Ruskela källa genom Gullängen ner till Broddetorp skulle vara 6 alnar bred.
Stora Bydrevet kallades
vägen från Grannabacken fram till Faltorpet, som tidigt avstyckades, där den fortsatte i
Högrörsvägen. Den skulle vara 10 alnar bred. Själva källan skulle vara allmänning och Brunnhems, Broddetorps och
Segerstads sockengränser mötas här. Med tanke på det rika flödet har den
nog uppmärksammats som kultplats redan i förhistorisk tid.
Vi startar vår vandring från Kyrkan och går upp till Ruskela källa och låter två och ett halvt
seklers människor möta oss. Vi stannar till och berättar. Hugo Sköld och
Erik Sandberg har under resans gång tillfrågats. Bidragen från Hjilmer
Johansson i Bolum och kyrkböckerna från riksarkivet och vänligt bemötande
från personalen vid Stenstorps pastorats expedition har möjliggjort denna för
författaren stimulerande vandring. Det är över 50 år sedan en redogörelse
för Falan såg sitt ljus och vi konstaterar att varje generation är skyldig
att genomföra sina egen undersökning för att hålla vår hembygd levande. Vi skall
även minnas Falans räddare och donator Johan Alfred Johansson, som brukade en av
gårdarna Lutorp och sökt bevara minnet av alla dessa människoöden och tagit till vara
deras erfarenheter. Segerstads Hembygdsförening har genom storartade insatser
och bevarandeintresse skapat en viktig turist och fritidsmöjlighet och många
är de människor som vandrat uppför Falan en tidig vår för att förundras
över de människoöden som här timats. Låt oss inte glömma dessa människor
som här har levat sina liv och kanske blott i terrängen kvarlämnat några
stenmursrester, ett och annat fruktträd eller en liten stenhög, så skall vi
minnas de kvinnor som i sin backstuga bakade sitt bröd. De bjuder kommande generationer
till ödmjukhet betraktande av livet. Den idag helt mobilberoende generationen
saknar angelägen kunskap om vår lokalhistoria och saknar därför en livsnödvändig tidsförankring.
1725 är det första gången Falan förekommer i födelseboken. 1736 nämns Anna
Persdotter på Falan som fadder. Anders Frisk på Falan finns nämnd samma år,
som nybliven pappa. Under 1760 och 70 talen dyker torpnamn upp och det verkar,
som det börjar ta fart 1780, men då har myndigheten och lantmätaren haft ett ord
med i laget.