Fattiga[ överordnad ]
|
N LundbyInga Lundström har skrivit en seminarieuppsats om de fattiga i Lundby. 1871 år fattigvårds förordning blev njuggare mot de fattiga då man tidigare förordningar ansett från 47 och 53 ansetts för liberala. Antalet understödstagare var stort spec. 1883 - 85 då 13 % av Lundbys befolkning var understödstagare. Motsvarande siffror för hela riket var 6,6 % i stad och 4,3 på landsbygden. Bouppteckning efter en soldatänka 1863 från Sätuna får tjäna som exempelÄnda tills fram i slutet av förra århundradet, då förhållandena undan för undan började förbättras, voro i hemmen, särskilt de mindre av dem, inventarier och redskap av alla slag om icke okända så i alla fall av en mycket oansenlig mängd och beskaffenhet, och de uppgifter från den tiden, som står en till buds, äro betecknande för den då rådande fattigdomen och anspråkslösheten. Till belysandet av de rådande förhållandena i hemmen under den tid, som här mäst beröres skall här en därifrån härstammande bouppteckning något nagelfaras. Bouppteckningen ifråga är upprättad den 4 maj 1863 efter en soldathustru Maria Jonsdotter i Sätuna, vilken avlidit den 29 april detta år, efterlämnande make och sju barn. Rörande lösegendomen i en av dessa småstugor inhämtas av bouppt. efter soldathustrun Maria Jonsdotter Rapp följande: 1 Koppar, 4 redskap, 1 vattenså, 4 lia, 1 kruka, 1 järnaxlavang, 2 gla. Spjälatunner, 1 skära, 2 bonka, 1 par kälka, 1 haskäppa m. Kappe, 3 sämre flåhacker, 1 kaffekokare, 1 oxok, 1 vävstol, 1 hållhake m.mee, 2 Järn, 1 sele, 1 par varper m. Harvel, 1 täxla, 1 stor gruta 1 träharv, 1 spinneråck, 1 naver m. Skaft, 1do mindre m. Låck, 1 krok m. Bill, 1 rersel 6 bår (borr), 2 sämre gruter, 1 pottestzstör, ?? 1 grunsåll, 1 torvtuj, 1 stekepanna, (järnspett), 2 steckekorja, 1 hammer m. Tång, 1 liten kannring, 1 drasäng, 1 stånnbänk, 2 spaa, 1 nöx, 2 sturstola, 1 mjölkastop, 2 täljekniva, 1 sämre hannöx, 1 dito, 5 säng och linnekläder, 1 kärna, 4 fat, 3 kullstola, 1 huvveduna ā 10 skålp, 6 bolkniva utan gaffla, 1 ellgaffel, 1 soffa, 1 d:o utan vikt, 1/2 duss matsker, 1 skrålåda, 1 drakista, 1 huvveduna m. Sjödun, 2 linbråter, Träsaker: 2 gla. Kister, 1 kudde m d:o, 1 hemkvarn, 1 slajbol, 1 skåp, 1 madrassvar, 1 hövvlebänk, 1 d:o sämre, 1 sämre skåp 1 stecketäcke, 1 bröggrea m. kar, så, 2 d:o sämre, 1 hängeskåp, 2 d:o sämre, ämbar och stope, Gångkläder, 2 skrin, 1 vepa, Diverse: specifieras ej, 1 mjölkaspann, 2 lakarn, 1/2 duss. Påstelins, Kreatur: 1 säabinge 1 duk, tallrika, 2 röjälmia kor, 2 d:o, 2 säcka, 4 par tekoppa,
1 rögrilli stut, 1 stånntunna, 2 mindre rep 1 glasflaska, 3 sämre får, 1 spjälatunna,
1 supesglas, 2 betäller, 3 bläckbonka, 1 gl. Bärkkruka, ?? 1 kvarter (mått ), 1
revjärn, 1 glt. Väggur, 1 bibel, 1 salmbok.
Berättat av Alexander Björk Åh Örgryte född 1856 i Broddetorp.
Upptecknat av Ragnar Nilsson 1944. Det var en mängd i min hemtrakt. Vid Billingen fanns det en stor del. Stora
Herrgårdar hade sina torpare. Självägande bönder fanns inte så många. Hos
torparen var stugan och ladan i en länga. Man gick ur stugan och in i farstun
och in i ladugården. Ladugårdslukten trängde in i stugan. Om sommaren var det
värst Det gick inte att stänga flugorna ute. Di kom in i stugan från
ladugården. Men man var van vid flugor och ladugårdslukt, så man märkte inte
så noga på den tiden. På stugan var det små fönster med fyra små rutor,
Gavelfönstret var lite större. Fönstren gick i det närmaste ner till backen.
Väggarna bestod av några stycken i fyrkant. Stugorna voro mycket låga. Man
gick inte rak igenom dörren. På sina ställen var det inte annat än stampater
jord till golv. Jag minns många sådana golv från min barndom. Man hade lagt
lera över jorden och stampat till så att det var hårt. Spisen ar murad med
kullersten, och detsamma var skorstenen. Det var inte annat än kullersten och
lera mellan stenarna. Spis, mur och skorsten smetade med kalkbruk, så att den
var vit. Särskilt till midsommar brukade man smeta både spis och skorsten.
Något spjäll hade man inte. Man hade en trälämm på skorstenen. En stång
gick igenom taket. De var i förbindelse med lämmen, så att man kunde öppna
och stänga som man ville. När brasan hade brunnit ner, så lades lämmen över
skorstenen, och det kunde bli ganska varmt i stugan om man hade eldat bra. I muren fanns en bakugn. Det var kullersten till valv, men till botten var
det en slags tegel. För det mesta eldades inte annat än ris och kvistar.
Torparna fick nöja sig med sådan ved. Vid gräddningen i ugnen eldades
ständigt med ved, helst med torr granved, som i det närmaste hade samma längd
som bakugnen. Under gräddningen eldade man lite vackert med stickor eller
småved av furu. Yttertaket bestod av bräder halm och torv. Först lades sparrar bräder och
på dessa halm och torv. På ett annat ställe hade man golv av bräder, men
vanligast var det ett golv med hårdtrampad lera. Runt stugan var det upplagd
jord runt väggarna. Detta var för att det inte skulle dra underifrån. Det var inte mer än ett rum om man var aldrig så många i familjen. Man
eldade bra, men det var osit och osunt. Man hade en säng. Där låg far och
mor. Så var det vanliga träsoffor. Soffor fanns fler efter alla väggar. Ett
bord med en skiva att fälla upp och ner, samt några trästolar och pallar. I
sängarna hade man halm inga madrasser. Ett lakan lades över halmen. Så hade
man täcke över sig. Kudden var stoppad med halm eller trasor När man bäddade
om kvällen så redde man till halmen och lade lakanet tillrätta. Hönsasteket Tog upp en fjärdedel av stugan. Det var i ett hörn eller gick utifrån
hörn fram efter en vägg. Där hade man hönsa. Det var uppsatt av spjälor.
Det var så där en och en halv aln högt. Uppå var det tätt med bräder.
Spjälorna stodo upp och ned. Så var det en liten lucka nedtill att släppa dem
ut genom. Uppe på steket satte man grytor kärl, träfat, trätallrikar och
träskålar. Man hade inte något skafferi eller skåp. Detta var på de
fattigaste ställena. Någon gåsabänk såg jag inte i dess simpla stugor.
Torparna hade inga gäss. Det var bara i undantagsfall att någon torpare höll
sig med gäss. Man hade hutsare, det var ett slags klockor som hängde på
väggen. En och annan hade moraklocka. Inte alla hade klockor. Man följde solen
året om. Så gick man till grannen om man ville veta vad klockan var någon
gång. Hus med ryggås var också brukligt i min barndom. Men de kom bort allt efter
det blev bättre. I Slutet av 1870-talet blev det bättre och då började man
bygga bättre bostäder. I slutet av 80-talet var nästan alla ryggåsstugor
försvunna. Ryggåsen gick mitt i rummet. Stora bjälkar var spikata på
ryggåsen. Till tak var det bräder, halm och torv. Fönstren gick i det
närmaste ned till backen. Lera på golv. Till och med bondstugor var ryggåsstugor. Det var en ingång och två
fönsterlyftar på dessa stugor. Backstugusittare grävde ner sig i jorden. Sådana bostäder kallades för
kojor, jordkojor eller jordkulor. Uppe på taket var det små glasrutor till
fönster. Husdjur i stugan. Berättat av sold Alexander Björk Åh Örgryte född Broddetorp 1856.
Upptecknat 1944 av Ragnar Nilsson Hos min styvfar hade de hönsen inne i stugan. Det har jag i gott minne på.
Hönshuset var tillrett i köket i ett hörn. Där hade man spikat upp spjäler
uppåt taket för att hönsen skulle sitta på. När det led mot kvällen, så
kom hönsen in och flög och satte sig på spjälorna. På morgonen var det
tuppen som väckte i god tid. I många stugor hade ingen klocka, men om morgonen
gick det bra för då väckte tuppen. Allmänt hade man hönsen inne i stugan.
Kalvar hade man inne i stugan. Man rättade till en kätte inne i en vrå och
där hade man kalven. Det var mest om vintern och om kalven blev sjuk. Alla
slags smådjur tog man in om de blev sjuka. Det var så vanligt. Det var ingen
som kom in och förfasade sig, om man fick se kalvar svin och höns i stugan.
Svin hade man ofta inne. De kunde vara rätt stora, innan de släppte i kätten
i ladugården eller i svinhuset. Det förekom så länge jag bodde i trakten.
På 1900 talet har jag inte sett att man haft kreatur i stugan. Större husdjur
kan jag inte minnas, att de hade inne i stugan på något ställe. Anker, gäss
kalvar, höns, får och svin fick vara i stugan. En spädgris kunde man ha i en
trälåda, men lika ofta gick den i lag med folket på golvet. S S Pr i Bp 1868 16/4 : Upplästes förteckningen över de fattiga skolbarn, som anmält sig till
underhåll av Broddeliiska donationen och befunnos alla anmälda barnen vara i
behov av understöd, särdeles i år då alla näringsämnen äro dyrare än
vanligt. Antalet anmälda barn voro 28 i stor- och 6 i lilla skolan. Dessa 34
barn lovade skoll hr Hedrén benäget förskottsvis lämna två middagar i
veckan för 16 öre så långt räntan 300 rdr och uppbära densamma så snart
den förfaller. // S Walberg Gåvofonden till folkskolan å kr 5000:- Broddeliiska fonderna ,användes
ursprungligen till bespisning av fattiga barn, senare utdelades s k matpengar. Syskolefonden kr 500:- Nödtidsbestämmelser i Broddetorp år 1792 den 19 sept kom hit till Broddetorps församling konungens höga
befattningshavandes i orten högunstiga skrivelse av den 31 sistlidna augusti
jämte avskrift på en från hans kungl höghet regenten till högvälborne
greven och landshövdingen m m utgiven nådig skrivelse av den uti samma månad
angående avrådande från yppighet och uppmuntran till sparsamhet. Högvälborne hr greven och landshövdingen m m behagar uti denna sin
höggunstiga skrivelse låta länets innevånare förstå, att en allmän önskan länge
varit rådande det yppighet och överflöd, som stigit till (synnerlig) höjd ibland oss, måtte
hämmas och avläggas, men däremot en för allom nyttig måtta eller sparsamhet
ombeflitas, samt att en så god och nyttig sak lättast befrämjas, då vi med förenade tänkesätt
gå varandra till mötes och att vänner och grannar sluta överenskommelser på svenskmanna tro och
ära, att avlägga vad hälst, som kan anses för överflödigt och umbärligt, mäst
av utlänska varor, som på ett nog kännbart sätt, gjort oss till utlänningars skattedragare. Till allerödmjukaste åtlydnad av allt detta, som i så märkligt mån
syftar ej allenast på landets bästa i allmänhet, utan och på var och en
undersåtes enskilda väl i synnerhet, hava denna församlings resp ledamöter
yttrat en hjärtlig glädje över dylika landsfaderliga nådiga
föreställningar samt under välsignelses tillönskan över deras höga
upphovsman stannat, efter åtskilliga så allmänna som enskilda
rådplägningar, uti efterföljande otvungna överenskommelse och Beslut : Prästerskapet jämte ståndspersoner i församlingen avsäga sig samt med
deras hustrur och barn allt bruk av dyrbara och kostsamma utlänska varor vid
och uti deras klädebonader ; dock obetingat att nyttja vad man redan kan hava
färdigt och tillförne brukat. Då grannar och vänner antingen blott för ro och nöjes skull, eller ock
vid ofta oundvikliga högtidliga tillfällen, infinna sig hos varandra, och där
komma att åtnjuta någon förplägning, vare sig till middag eller afton, skall
hela välfägnaden inskränkas inom 3 högst 4 rätter god mat samt sådana
dryckesvaror, som av landets produkter kunna åstadkommas, varmedelst alla
utlänska likörer förkastas och indrages. Dessutom är för gott funnet, att , vid de vanliga eftermiddagsbesöken,
ävenledes avlägga den lika så allmänna som högst skadliga kaffedrickningen,
vilken, i dessa fördärvade tider, stigit till allra största höjd, varigenom
mången ruinerat både sin hälsa och förmögenhet, det bästa man i världen
äger. Menige allmogens hustrur, döttrar och pigor avsäga sig ock, vid deras
beklädningar, allt bruk av utlänska tillverkningar, såsom mycket dyrbara
sidentygsmössor, kostsamma silkeskläder, sidenband och spetsar m m även ock
som de hädanefter med mera sparsamhet vilja bruka de utlänska dyra färgerna,
coccinell och indigo, samt vid vävnader avlägga mycket av den numera ganska
kostsamma bomullen och det turkiska garnet. Härjämte och tillika hava
männerna, deras söner och drängar givit tillkänna, att de hädanefter skola
finna sig nöjda med kläder av hemmagjort grått eller melerat utan några
kostbara färger, samt att till deras igenknäppande bruka antingen hakar och
hyskor eller ock knappar överklädda med samma slag som klädningen. Utlänska
rörkäppar med dyra beslag samt granna och kostbara skospännen vilja de även
hava avlagda ; dock med det tillägg, att få nyttja allt det redan färdiga och
brukbara. Som stora och långsamma bröllop gemenligen alltid förorsakat allmogen
mycken kostnad och dryga utgifter, därföre är nu överenskommet, att deras
bröllop ej få vara längre än två dagar, inom vilken tid gästerna,
närmaste släkten ej därunder inbegripna, böra vara åtskilda och avresta.
Välplägningen vid samma tillfälle skall bestå av högst fyra rätter tarvlig
mat, grötar och kakor oberäknade, jämte nödigt dricka och brännvin. Den
vanliga skålpängen, såsom i sig själv ganska bullersam och i vissa delar
rätt ledsam, blev mycket inskränkt. Överflödiga måltider vid begravningar blevo enligt kungl förordn
ytterligare förbjudna. Då hittills varit en gammal kostsam vana, att vid barnsängskvinnors
kyrkogång hava med sig ett stort antal av ogifta och gifta kvinnor till kyrkan,
varigenom vederbörande haft mycken känning ; ty inskränkes detta antal
hädanefter till högst fyra personer, utan offring och annan mindre nödig
utgift. Fästmörs eller nygifta hustrurs kringgång i församlingen blev även
inskränkt till närmaste anhöriga och vänner. Denna vår otvungna och frivilliga förening, blev efter laga utlysning
offentligt uppläst och av samtliga sockenmännen erkänd vid allmän
sammankomst i Bolums kyrka efter slutad gudstjänst den 2 dec 1792. Joh Pet Rhodin Joh Rezelius Johan B Otter Fr Båld Sven Nilsson i Toltan And Pehrsson på Stommen Anders Eriksson i Huleg. En avskrift härav blev insänd den 8 i samma månad till högvälborne hr
greven och landshövdingen m m Den 14 juli följande år hölls på konsistorie anmodan ånyo stämma i
denna sak, varvid endast hänvisning till det förut fattade beslutet gjordes. Pr den 13-10-1799: K B:s kungörelse av den 11 juni angående yppighet och överflöd jämte
protokollen över församl 1792 och 1793 upplästes och Pastor gav de ömmaste
och allvarligaste föreställningar om nödvändigheten av en i möjligaste
måtto sparsam hushållning i närvarande svåra och bittra tider. Församlingens resp ledamöter yttrade gemensamt, att, oaktat alla förr gjorda löften och försäkringar i denna väg, ville
de nu ånyo ej allenast hava dem ytterligare stadfästade, utan ock genom vite kraftigare gjorda, och
därför nu överenskommo i likhet med Gudhems församling, att alldeles bortlägga
bruket av den mörkblåa indigofärgen och icke sedan efter låta förfärdiga någon ny
klädning av samma färg ; Dock med förbehåll, att få nyttja de färdiggjorda, sedan de
förut blivit stämplade, och skulle någon beträdas med att hava några nya ostämplade mörkblåa
kläder skall han utan skonsmål böta 2 rdr. att den röda conccienell färgen, som kvinnkönet gärna vill bruka i
sina kläder, även vid samma vite skall vara bortlagd, dock med förenämnda förbehåll, att efter
föregången stämpling få slita ut de gamla. att alldeles borttaga nyttjandet av sammets- och sidenband, charlakans- och nätteldukskläder, vid förenämnda böter ; och vad de mindre
silkesnäsdukarna och sidenmössor beträffar, så förklarade församlingens ledamöter sig
villiga, att även bortlägga dem, om höga överheten så finner för gott att förordna. Vid betraktande av de summor penningar, som årligen utgå ur riket till
införskrivning av utlänska tobaksblader såväl som av den nog dryga utgift ett överdrivet
tobaksrökande förorsakar var enskild, som nyttjar det, jämte de olyckor som kunna därav
hända, när ungdom vårdslöst förfarer därmed m m . kommo församlingens ledamöter
överens, att ingen hädanefter skall få röka tobak, förr än han fyllt 25 år, vid en
rdrs vite för första förbrytelsen, och sedan fördubblade böter, om han ändå beträdes därmed
; och vad dem angår, som för det närvarande rökar, utan att hava uppnått nämnda
ålder, så skola de, i fall de icke vilja bortlägga tobakspipan, utan framdeles nyttjanden, vara
förbundna, att därför årligen erlägga 16 sk till socknens fattigkassa, tills nämnda ålder
uppnåtts. Sjöskumspipor och rörkäppar skola ej häller av församlingens ungdom
brukas vid en rdrs böter och varans förlust. Över efterlevande av denna överenskommelse skall varje sexman i sin rote
hålla noga uppsikt, vid det vite författn utstakar, för försummad
verkställighet av sockenstämmobeslut ;och skall utom dess varjom och enom vara
tillåtet, att om han så behagar med sitt namns förtigande, angiva allt vad
häremot bryter; då böterna strax, utan vidare lagsökning, skola av
sexmännen uttagas, och tillfalla hälvten angivaren och hälvten socknens
fattiga. Vad stämplingen av de gamla klädespersedlarna angår, förmodar och hoppas
församlingens ledamöter, det konungens höga befallningshavande höggunstligt
tackes därom draga nödig försorg genom kronobetjäningen. // J P Rhodin. Det finnes i protokollen en lucka mellan den 24 aug 1800 och den 29 maj 1803. Med den ironi kyrkoherde Rhodin skrev de sista protokollen kan man ej undra
på att de helt upphörde. // Hjilmer Johansson. Pr den 24-11- 1811 Med smärre ändringar och tillägg samt uteslutande av viten, antogs åter
det 1792 fattade beslutet. // G Bratt. Erik Lundin berättar om att de fattiga såg man till då och då och Krantz
kom en dag med ett paket till en fattig och knackade på . Innifrån huset
hörde man då "Lägget i farstun, ja ä inte dö än" Torpbebyggelsen på Billingen klar |
[ överordnad ]
|