Bjellum By hade ingen torp eller småstugebebyggelse inom sitt hank
och stör, utom ett par backstugor vid infartsvägen till densamma. Torpare,
soldater och andra vara hänvisade att bosätta sig i bymarken och i dikena till
den på något avstånd gående allmänna landsvägen varifrån bebyggelsen sedan undan för undan spred sig uppåt utmarken eller
Bjärsjömarka, som sträckte sig öster om en linje mellan
Bjelluma Nabbe och småbruket Anderstorp, en f.d. kronointäkt, som räknades
till Bolumtorp. Bebyggelsen i denna bymark omfattade ett femtontal torp och
backstugor varav tre soldattorp.
I utmarken särskilde man vid tiden för laga skiftet eller omkring 1870 tre
olika områden: I norr Nolmarka eller Fåfänga, mot berget mitt för byn,
Tibärja och Rabu samt öster därom, mellan Bolumtorps ägor och Billingen
Bjärsjömarka. Den naturliga gränsen mellan utmarken och odalägorna utgjordes
av stora landsvägen.
Tibärja Bjelluma Le och Nermarken
Rabun Nermarken
Ryggera
Torpar och backstugefolk i Bjellum
Gretes i Gata, Trassa, - Gretes, Snôgges, Bjelluma
smes, Brambäradama, Fajermans, Fruas Lottes = Skrivars, Pavlia, Broddes, Gamle Broddes, Smea käringes,
Svaboltorpars, Kruta knaels, Stadis Krestina, Anderstorpa = Ingria i torpet, Holmes, Lunna, Lunna Lises,
Lars Pettera, Lelle Pettera, Venterboens, Kakses, Vackera Fredrika, Rumpa Statars, Dubbelmåges, Brodda
Johann, Svenna i Värt, Flinkes, Vackera, Jan Pettera, Kattamunars, Stenvalla, Vassa Larsa, Holmsaknektes,
Bessgårdsknektes, Leljes Krutaknektes, Järves, Bängsgårsknektes, Dises, Kranses,
Sjärnes, Onge Palmes, Palmes, Gamle Palmes, Närmans, Källundera, Pears i Gata, Bolla,
Rumpes, Logubbes, Stadis, Stadis Stines, Varjes, Varja Stines, Krutes, Kruta
Bussa, Bärnt Emila, Pärsses, Pärssa Gustava, Slättröjes, Slättröje Bolles, Lessena, Ersses, Kari
Pettera, Lites Svenna, Björna, Knäppet.
Dödboken nämner dessutom 1743 Räppa, där ett qvinfolk Elin f1683 dog. Ryggera
är torpen ovanför Anderstorp.
Torpen i Bjellum By
Här finns ett flertal stugor som ligger vid infarten till byn där vi saknar detaljkunskaper om vem som bodde var.
Stuga i Bjellums bygata i vilken en qvinna vid namn Greta Johansdotter eller
Svensdotter bodde. Denna hade att börja med varit gift, men sedan mannen
under vistelse på järnvägsbygge helt hastigt avlidit, bebodde hon med sina
barn stugan under åtnjutande av kommunens stöd. Hos denna qvinna bosatte sig
dock vid tiden för laga skiftet i Bjellum en f.d. trumslagare kallad Trass samt
blev utan anlitande av varken präst eller andra moraliska formaliteter hennes
allt i allo. Detta förtröt emellertid både bjellumsborna och sockenborna i
övrigt. Understödet indrogs, den underåriga, hos modern boende dottern
bortackorderades och när det ej hjälpte härmed att som avsetts få mannen ur
huset - så revs stugan. (Det kan vara fel Gretes som avses då hennes man dog av
förstoppning i Falköping).
Änkan och hennes fästman fick nu tak över huvudet under
Heljesgården i Bolum och vistades där i några år tills dottern vuxit upp och
för sparpengar inköpt en på denna gårds utmarksskifte belägen stuga, där
Greta och Trass sedan bodde, medan dottern alltfort innehade tjänst.
Svenna Greta är en Brambergare, som föddes 1825 och var gift med Johannes
Svensson som hade varit dräng på Munkgården under Petter och sedan i en backstuga
på Gatan under Källegården. Han dör tidigt och Greta som var 17 år yngre
är änka drygt 40 år. Hon sammanbor därför med trumslagaren Johan Larm, Trass
kallad. Gretas äldsta dotter Anna Stina flyr till Amerika och Johanna stöttar
modern och blir hennes pojkväns pojkvän. Mer om Trassa Johanna.
Greta i Gatan dog 1899 (och var då skriven under Källegården) och den
efterlevande fästmannen övertogs av den nämnda dottern, som ej var så
nogräknad, då hon haft en föregående s.k. kärleksförbindelse. Frukten av
styvfaderns och styvdotterns samlevnad blev ett dödfött gossebarn. Ortsborna
vajade sig emellertid alldeles fruktansvärt över ett sådant leverne och det
blev ett talesätt om att "leva som Greta och Trass" och det
förklarades vara både syndigt och simpelt att ingå trassagifte varmed
syftades på giftermål utan både präst och andra formaliteter.
den nuvarande stugan är rester av den bebyggelse vi hade vid nedfarten till
byn. Här hade vi på 40-talet gengaspåfyllning. Vid den söderifrån förbi smedjan eller nuvarande Bytorp avtagande framfartsvägen till
Bjellums by fanns förr i tiden ett par små stugor och i den ena av dessa med
tillhörande mindre ladugård bodde en f.d. soldat vid namn Snygg, som tvärt
emot namnets antydning måtte ha varit "en snygg en".
Snôgges
Bjellum By tillhörigt torp vid den nordost gående utfartsvägen från byn,
vars mark vid byns laga skiftande bibehölls dels som allmän och dels inlades
under Källegården, men senare kom att utgöra Smedstorp.
Här bodde under ett par generationer torpare med namnet Snygg, far och son.
Snygg den äldre hade innan han här nedsatte sig varit soldat samt var en stor
grov och arg karl, vid vars åsyn många fasade. Snygg den yngre sonen var
emellertid i motsats till fadern, en rätt oansenlig människa och alls icke
fruktad av någon. Han var enfaldig och dessutom svårt stammande, samt levde
där tillsammans med sin syster Johanna båda ogifta. Snygg den äldre hade i orten beskyllts för att ha haft s.k. mjölkhare och
man var inte säker på att även barnen innehade sådana, ty det berättades,
att titt som tätt sådana bakåthoppande varelser uppehållet sig eller varit
synliga vid stället. Rörande tilltron till vad i dessa avseenden sades om
Snygg får man veta litet av en folkminnesuppteckning från Gudhem. Såsom orsak
till att sonen Snygg stammade, omtalas att denne i pojkåren av fadern blivit
sänd att inköpa ett stop brännvin men råkat tappa de medhavda pengarna och
hemkommit utan sådan, varöver denna uppbragt slog honom och med en yxa ville
hugga huvudet av honom, dock hindrad av hustrun, samt därvid så
skrämt sonen att lytet uppstått.
Vi tolkar denna grupp som Gabriel Snygg f1791, som har en dotter och en son
som slutar på fattigstugan i Bolum. Han hade varit soldat i 9 år vid Amundtorp
och deltagit i Napoleonkrigen. Han fick avsked på grund av
stöld. Vi vet att innan han kom till Vester Bredegården bodde hos enkan Gåpå
uppe vid Rabyn. Jag och Hjilmer beskriver här Gabriel Snygg men det stämmer inte helt. Gabriel
står 1817 som inhys under Slätterödjan. Snygges inflyttade från Backen till
Slätterödjan 1825. Hustrun bodde efter mannens död samman med sonen å
Bjellums Bymark och sonen efter moderns död inhys i Nilsabo, senare tillsammans
med systern Johanna i fattigstugan.
Engqvist
Smedjan var i bruk i början av 1900 talet. Den siste åldrige smeden Johan
Fredrik Johansson Engqvist var gammal redan då, med svag syn - men hade i sin
krafts dagar arbetat bra – och supit lika bra, enligt tidens sed. Han var f1834 i Hornborga och dog 1924. Brunnen är kvar ovan vägen och så djup
att man inte kan se dess botten. Smedjan fanns öster om vägen ganska tydligt markerad.
Nues Allans
stuga Allan Gustafsson från Dimbo bodde här sist. Allan kom
till Bjellum 1919 och levererade bland annat gengaskol till de under framdrivna
fordonen han fanns med långt in på 50 talet berättar vår sagesman Åke Andersson.
Nya paret
köpte det av Kamilla Wallqvist och gör heder åt byggnaden.
Snygg i Bjellum
Snygg i Bjellum kunde mer än andra.
Väl hade man inte något särskilt att tadla eller lasta mannen för –
för skötte sig det gjorde han, så att man behövde inte på något sätt –
utom möjligen på ålderdomen – draga någon försorg om honom – men det
var i alla fall något märkvärdigt med honom som gjorde en del folk i bygden
litet betänksamma, så att man ägnade honom en eljest obehövlig
uppmärksamhet. Snygg hade nämligen råkat få det ryktet om sig, att kunna litet mer än
andra. Men vari detta kunnande bestod, voro icke alla riktigt sluga på utan
litade till s.k. gissningar.
Mannen innehade på någon slags förpantning en skraltig jordbit och födde
därpå till bybornas stora undran två kor och fick av dessa en avkastning som
också förvånade. Väl gick han om somrarna nere i sjön och samlade hem foder
samt höll sig här och var framme och fick slå renar och småbitar, som ingen
aktade på – men det kunde just icke bli så mycket av det, till två kor, och
ändå gick han nästan var lördag till stan och torgade två byttor med smör.
Sådant kunde aldrig vara riktigt eller stå rätt till, trodde man, och
därför höll man i smyg ett öga på honom, undrande om han inte möjligen
hade några s.k. Mjölkaharar, eller andra konster för sig.
Några omständigheter, som riktigt satte fart på misstänksamheten och det
farliga pratet synes dock icke, dess bättre för Snygg, ha inträffat men
eljest durdades redan om att den och den sett en underlig hare skutta omkring
borta vid hans stuga, så det hade nog inte velat till så värst mycket innan
de ålderdomligt sinnade Bjellumsborna kunnat taga sig något oråd före mot
denne liksom en i annat sammanhang omnämnd misshaglig person.
Emellertid blev nu icke Snyggs bana som framstående mjölkproducent så
värst långvarig. Den trots redan i början av 1870-talet, då Bjellumsbyn
övergicks av laga skifte och han därigenom blev av med sin jord, som utgjorde
grunden i hans företagsamhet, och varigenom det började pratet ebba ut.
Hur mycket man på sin tid haft att berätta om Snyggs Mjölkaharar är nu ej
gott att veta men redan hade man lyckats få tag i åtminstonde en sådan.
Anders i Lycke, som var en god skytt och fått se haren hade flerfaldiga gånger
sökt fälla honom men det hade varit som att slå vatten på en gås, ända
tills han hittat på att ladda med spiknubb och annat järnskrot, men då hade
den gått i trasor.
En syster till Snygg lär enligt en folkminnesuppteckning därifrån ha varit
bosatt i en stuga i Gudhem och även dit hade ryktet om dennes kunnighet nått,
så att det icke varit utan, att även denna varit en fruktad personlighet.
En gång hade det uppe i Ureboden, därstädes, visat sig vara "sturt"
omöjligt att få något smör. Pigan där hade hållit på att kärna en hel
dag utan att det lyckats. Grädden hade bara surnat. Då kom en granne, Sven på
Tomten in och fick veta hur det var. "Gå hem te vårt å fôrsök vår
kärna, så går lä nock!" sade han. Man gjorde så och då lyckades det.
Men medan man var sysselsatt med förehavandet kom en gumma med sin kruka och
skulle köpa mjölk och då Sven genom fönstret fick se henne på gården,
skrek han:
"Fôr Guss skull släpp ente in käringa, ho har en bror i Bjellum sum
kan möe mer än aent fôlk – å dä vet ingen va ho kan ta säk te!" |
Då
mötte de gumman på trappan, så att hon inte skulle komma in.
Exakt var denna stuga låg är omöjligt att säga och torde vara svår att
finna då den försvann för 120 år sedan.
Änkan Gåpå
kan vara mor till Jonas Gåpå f1785 som vi återfinner som inhyses under
många år vid Bjellums bymark. Utfattig i alla avseenden. Ha dör omkring
1825.
Gabriel Snygg
f1791 kan ha huserat här det står att de avflyttat till
änkan Gåpås hus på Raby. Gabriel Snygg f1791 kom hit under VästerBredegården 1821. Snygg fick sparken
för stöld 1822. Vi berättar vad vi vet om honom här.
Han var dräng på Torstensgården ett år mellan 1811 och 12 därefter Böljan,
kom från Bjellum 16 och var dräng på Prästgården Broddetorp. Han antogs som
soldat 1813 vid Amundtorps Rote och får avsked 1822 d.v.s. efter 9 år. Deltog i striderna mot Napoleon, på hösten 1813 vid Dennevitz, Dessau och Leipzig,
avpolleterad i Rosslau. Gabriel står antecknad på Slätterödjan 1817 senast med hustru och äldsta dottern som står
antecknad som född här. Flyttar till Väster Bredegårdens egor 1824. Bor uti änkan Gåpås hus på Raby
1821. Han afskedades för stöld 1822 abs vid 1824 års förhör.
Av barnen noterar vi Maja Lisa f1816 på Slätterödjan och som flyttade till
Skövde. Snögga Anders f1819 är dräng på gårdarna här nere och bor
här hela 70 talet och dör 1894. Han levde ihop med Anna Hägg soldatdotter från
Torstensgården. Inte heller han har lämnat några spår efter sig. Dottern Cajsa
Stina är piga i byn, Johanna försvarslös piga på Bjärsjö Qvarn får en oäkta son
Johan Henning, personer som heller inte låtit höra av sig.
Enkan Maria Bengtsdotter kan ha flyttat hit till Rabyn 1831 efter makens död,
då de tvingades lämna Svabenstorp.
Bjellum smen
Smedja vid sidan om landsvägen. Denna innehades av en smed namnad Engqvist,
som byggde den samma. Han var son till sin namne och yrkesbroder i Hornborga.
Hustrun Lovisa var dotter till smekäringa. Smen fria till den yngre, som delade
säng med den äldre, och var hos henne om nätterna. Huru det nu burit till
hade han någon mörk natt råkat förväxla de båda systrarna, vilka en vacker
dag båda befunnos vara i grosess. Saken kom till fattigvårdsföreståndarens
kännedom vilken i pastoratets själasörjares sällskap begav sig dit för
förhör och eventuella åtgärders vidtagande.
"Vad tar Fredrisk sig till?", frågade själasörjaren
"Jaa, körkeharen - nu ä dä smäck falit", svarade den
tillfrågades om väl fått upplysning om eller förstod, vad saken gällde.
Detta blev sedan ett ordstäv i bygden.
"Det blir ingen annan råd än att
Fredrik får gifta sig med den ena av dem!" sade kyrkoherden.
"Hoka då? Ja, får le inte ta bägge?" undrade smeden.
Nu blev det fråga om vilken av döttrarna smeden skulle få ta, och då det
efter deras tillfrågan ingen nekade att gifta sig med honom, så blev goda råd
välbehövliga. Till slut stannade man emellertid för att följa ålderns lagar
och det bestämdes, att smeden skulle få gifta sig med den äldsta dottern. Och
så skedde även sedan.
Boningshuset på västra sidan om landsvägen står ännu kvar dock flyttad
ett fåtal meter bort från landsvägen.
ett namn vi finner i hfl inhyses Lars Andersson f1753 från Varnhem gift med
Stina från Häggum. Sonen Petter klen och svag i alla avseenden dör relativt
ung. Änkemannen dör sedan hos sin måg i N Ving. Han gifte sig med Maria
Larsdotter. Baalak nämner Knäppet i samband med delningen 1795 tx_1795.doc. (Ängen tages uti 3 skiften på det sätt att Norra eller första skiftet går ifrån Lyckeskillnaden till norra
skiljåkern Knäppet och derifrån i rät Linea ned åt sjön som å Chartan är antecknat. Andra eller
mellom skiftet) Vi skall notera Kjells Blommen, som har med Tiberg lyckan att göra enligt
Hildegard.
|