Bjelluma Le[ överordnad ]
|
Karl Oskar Olausson Anna Sofiakalkarbetare Olausson kommer. Oskar förvärvar fastigheten från 1922. Makarna Natanael och Ellen Jansson Besgården äger stamfastigheten. Oskar betalade 20 kr årligen. Köpehandling 1922-10-11Till arbetaren C O Olausson ô hustru Anna Olausson upplåter jag och försäljer jag min ägande lägenhet Bytorp i Bolums församling på följande villkor. Lägenheten som består av boningshus källare och tvänne ladugårdar på ofri grund får tillträdas den 1 November 1922 sådan den nu å då befinnes med undantag den mindre ladugården i Adam Brandbergs lifstid, som fruktträden kring källaren. Priset är bestämt till 400 kr som erlägges nu vid kontraktets skrivning överlämnande, som sålunda överkommets den 11. Okt. 1922 Bytorp Bjellum. Lägenheten är fri från alla inteckningar Erkänner A O Tyrén. Bevittnas av Karl Hermansson, A Kjellén. Förrättning 1925-06-18 för inlösen av upplåtet område.Boningshuset var av liggande timmer och torvtak indelat i ett rum, kök och förstuga. Hade uppförts av Adam på 1860 talet. Huset är vid besiktningen väl underhållet och efter omständigheterna lämna nöjaktig bostad åt innehavaren och hans hustru. Och hade så obestridigt varit förhållandet även beträffande den som vid 1919 års ingång innehaft lägenheten. En av Olausson tillhörig uthusbyggnad, belägen å samma ägofigur, befanns vara i försvarligt skick.
Oskar och Anna framför sin stuga.Oskar var en dikesgrävare, arbetskarl och rallare och Anna gick med mat till honom mest för att kontrollera att han inte hade fruntimmer kring sig. Hon var svårt svartsjuk och lät inte ens Oskar gå och hämta vatten i brunnen inte långt från Vallandera. Dröjde han för länge tjöt hon och bankade i en träbalja och fordrade att han kom hem. Oskar var annars en sällskaplig och pratsam man. Oskar dör våren 59 efter en längre tid av sjuklighet, med bouppteckning 1959-03-10, och omyndigförklarade Anna säljer fastigheten. Enligt en köpehandling 1959-05-15 försäljer Carl Oskar Olausson och Anna Olausson till lärarinnan Elvira Andersson Vreten för 1280 kr AndersGunnarsgården 519 Köparen bjöd 2500 för tomten 1965-07-06 EA skall tänka på eventuell försäljning men accepterade ej priset. Köparen erbjöd att ta önskat pris och höra av sig. Sedan hördes ingenting. Köpehandling 1958-11-13. Förmyndaren Thorsten Johansson Broddetorp har erhållit tillstånd av Gudhems o Kåkinds tingslags Häradsrätt att enl. protokoll 1958-10-27 försälja omyndigförklarade Anna Olausson tillhörig fastighet AndersGunnarsgården 5:19 till försäljning. Köpeskilling 10700 kr. P O Swanberg kom 61 river och bygger om. Fagermanär den andra av de torp som ligger vid potatiskällarna och av längden av torpet kan man tänka att det är ett tvålägenhetshus. Låg vid den s.k. Fagermansbacken på krönet av Bjellums lider väster om landsvägen. Fagermans far lär ha varit i frikorpsman och därvid antagit namnet. Han var nästan att anse som en tjänsteman och var ornehållare, kutte och flått samt vårdare av byns nämnda backe förlagda potatisgravar. Fagermans änka, en dotter och dennes oäkta barn, erbjöds 1873, att efter överlämnande av sina tillhörigheter till socknen, få inflytta till fattighuset. Stugan revs då. Jonas Fagermanskrevs som soldat för Bredegården och gift med Märta, som dog inhys i Bjellum 1803. Jonas Fagerman Stormf1775. Jonas är också skriven som Storm, måhända som förstärkningskarl, och han har refuserats relativt tidigt. Vi spårar honom här från tidigt 1800 tal och har anteckningar från domboken 1810 där han och hustrun stod till svars för diverse tillgrepp. Vi saxar att Jonas tillgripit två kakor bröd och en korv af Lars Andersson där han hjälp till med tröskning. Vidare har han tillgripit ett bulthjul och för detta undergått hemlig kyrkplikt och böter. Han har av Secreteraren Baumbeck tagit en hovtång, Hans hustru Kerstin har hittat en klädning, och får böta för att inte meddelat att hon hittat densamma. Fyndet uppläses i Bolums kyrka på det rätta ägaren må densamme återfå. - Mannen Jonas Fagerman vid Bjellum är född härstädes år 1775. Dess hustru Kerstin Andersdotter ålder är mig obekant. Båda har hjelplig Christendomskunnskap och hafva obehindrade nyttjat salighets medel. Hvad deras lefnad angår, vet jag intet att dervid ärinra; ty av kringlöpande oftast osäkra ryckten, är mig icke tillständigt att döma någon. Broddetorp den 19 maj 1810 G Bratt v pastor - Fagerman dör 1827 och hans änka Kerstin från Paris i Sätuna dör på Nilsabo 1847.
Lars Andersson Fagermandräng Åslegården Häggum fram till 1832, då han arbetar hos Holmqvist i Åkatorp. Han får inte begå Herrens Heliga nattvard och när han flyttar till Varnhem 35 betraktas han som klen och presten noterar att han läser mycket dåligt. Från 1830 finns han på Bjellums bymark. Vi vet ganska lite om honom, men han gifter sig med Cajsa som för in namnet Fagerman i familjen då hon är dotter till ovannämnde.
Skatebo, Skrivaretorp, Fruars Lottakallades också tattarelôcka Änkan Greta Andersdotter f1784 Sätuna med dottern Maria och Per skrivs som fattighjon. Här bor under 30 talet dottern Maria Andersdotter f1796 från Skövde kvar och framföder även hon en oäkta telning Cajsa Olofsdotter f1830 inhyses, som senare gifter sig med Snyttabon. Stina Gunnarsdotterf1766 var maka till soldaten Blom och vi har ett nära 40 årigt änkeskap och det kan var hon eller dottern som kallas smeakäringen. Hennes dotter Greta i Gates kommer från Berg på 30 talet och gifter sig med barnafadern till hennes dotter som vi skriver om nedan. Petter och Pettersson * Greta Johansdotter Blommesa Smekäringa, Blommesasses Sme Gretes35 årigt änkestånd innehas Sme Gretes efter maken Petter Pettersson Bjelluma smen, som dör även han som inhyses här på Skrivaretorpet. Mer om familjen här. Det är möjligt att soldatsonen Jonas Gåpå f1785 och död på Päregården utmark eventuellt här som beskrivs som usel i alla avseenden utfattig. Fruars LottaFältväbeln Friberg på Lunnagården dör 1835 och familjen Otter måste därför flytta till Skatebo. Här har de inhyses hjonet och smed änkan Greta Johansdotter, som bor här under hela 60 talet. Det kan förklaras av att han smeden alltså bodde här före sin död. I februari månad 1902 avled i en liten stuga i Bjellum understödsgumman Märta Charlotta Friberg, i orten gående under namn Fruars Lotta. Lottas far var fältväbel, som hade Lunnagården i Bjellum till boställe, men innan denne "kom sig för" avled han och efterlämnade hustru och dotter i små omständigheter, så små till och med att socknen så gott som från första stund fick biträda dem. Modern var sjuklig, kanske nedbruten av mannens tidiga bortgång, man vet ej under vilka omständigheter och 1837 fick socknen räcka sin till sådant alltid ovilliga hand, skaffa henne mat och leja en person att sköta henne och hennes barn. Samma år anslog socknen 2 Rdr 32 skr banco till iordningsställande av en stuga åt henne. Därmed hade socknen fått på halsen ett par hjon, som i sextiofem års tid kom att vara till last och besvär. Väl blev fru Friberg så småningom så återställd att hon kunde vistas uppe, samt i någon mån sköta sig själv. Hon blev dock aldrig arbetsduglig nog att försörja sig själv och som barnen voro för små att ens i någon mån bidraga till familjens försörjning fick socknen se till att denna ej led någon nöd: lämna densamma spannmål till bröd, inköpa bränsle och ge den samt låta henne gå på socknen. Emedan hon åtminstone tidvis - ej kunde sköta sig själv, måste äldsta dottern vistas hemma och kunde en genom tjänst eller arbete bidraga till en varaktig försörjning av sig själv och modern. Denna hade ju ej heller varit i stånd att de dottern någon uppfostran måhända var också dottern av födseln enfaldig och oduglig till arbete, allt nog även hon blev en socknapant tillåtelse att utan intrång bo kvar i den stuga, som modern förut innehaft. Från detta år åtnjöt hon också av kommunen s.k. fattigstat en 50-öring samt ett par kanner råg och dito havre då och då, vanligtvis en gång i kvartalet. Räckte ej detta fick hon gå på socknen för resten eller i övrigt själv försöka tjäna det. - Lotta gjorde dock ej , som många andra av socknens fattiga, sprang i stugorna titt och tätt och pocka på sin rätt, nej, hon kom endast till de större högtiderna och då var hon alltid mycket välklädd. Hon hade av modern fått ärva en stor mängd kläder, vilka på sin tid varit av bästa kvalitet och snitt - denna hade ju varit fanjunkare fru - och i dessa klädde hon sig. Andra kommo trasiga och smutsiga; hon var alltid ren och välklädd. När hon kom in i en stuga stannade hon naturligtvis vid dörren, som andra tiggare, men stod ej och blegade och bad om något; hon neg i stället och sade: "Märta Charlotta Friberg heter jag!". Detta vare sig hon visste att man kände henne eller ej, och att hon fick vad sed var eller huset förmådde, det var en given sak, ingen gick vid högtiderna ofägnad från ett allmogehem och vad de fattiga beträffar en dem given rätt att komma då. I synnerhet var detta fallet om Julen. Då ingick denna rätt, som kallades "den lille goe rätten" och gällde för alla socknens fattige, tre dagar före julafton. Det var då ett fasligt springande i gårdarna, det gällde då att hinna besöka så många ställen som möjligt, emedan då ej fanns någon risk att bli anvisad. Lotta var emellertid ej rädd därför - och det behövde väl i de flesta fall ingen av socknens egna fattiga vara - majestätiskt gick hon sin väg fram och de ställen dit hon ej hann gå före jul, dit gick hon efter. Lotta var emellertid fruktad och hatad av sockenborna, både av stora och små och var ej välkommen varken som gäst eller möte. Saken var den att hon hade "ont mot" d.v.s. vart hon kom gick alltid något på sned - man kunde vara glad om ej något svårare olyckshändelse inträffade - och mötte man henne på vägen, när man skulle resa bort, ansåg man bäst att vända om först som sist, då slapp man åtminstone att bli arg på sig själv för att utmanat ödet eller utsatt sig för riskerna av den otur eller olycka, som man väl visste aldrig kom att utebliva efter ett möte med henne. Det hjälpte ej varken att spotta eller korsa sig eller företaga något annat för att värja sig mot sviterna. Lotta visste själv om , vad hon förde med sig och gjorde vad på henne ankom för att mildra det onda. Det var en gängse uppfattning, att om man fick ett vänligt ord, ett "god dag" eller "gusänne" och en vänlig nick av en mötande sådan människa, så skulle detta vara nog för att upphäva följderna av dylikt ont. Detta var också beträffande Lotta det enda som hjälpte så i det fallet var hon något bättre lottad än den närboende s.k. smeakäringen för i fråga om henne hjälpte inte ens det, till och med hästarna skyggade. När därför någon , som kände Lotta råkade möta henne, så saktade hon stegen eller höll in hästen och sade: "Gu, da, moster! Jasså lä ute å går?" Ja, min vän, å ja dä Gumman!" var hon då alltid till reds med att svara. Var detta henne möjligt brukade hon eljest gå av vägen, när hon såg någon komma, så att denne skulle slippa möta henne. Barn på väg till skolan, vilka råkade möta henne, vore olyckliga hela dagen av fruktan för att ej kunna sina läxor eller svara rätt på lärarens frågor svarandes gick det dem också (naturligtvis) galet – och för detta fick Lotta skulden. Huru hade man då fått den föreställningen att Lotta hade "ont mot" eller förde med sig olycka? Ja, även på den frågan har traditionen sittsvars: Hon var född baklänges, säger man vilket enligt gängse folktro skulle haft den verkan, att från första stund olyckorna följde henne: faderns död, familjens misär, moderns sjukdom - allt var ägnat att väcka den tron, och inträffade sedermera i hennes närvaro eller efter det man sett henne, förtretligheter, missöden och olyckor, om än aldrig så lättförklarliga, så ansågs saken klar: Skulden var hennes. Utom i fråga om klädseln hade Fruars Lotta inga ovanliga eller originella sidor, som skulle förtjäna att skildras, men innan berättelsen om henne kan anses avslutad, måste något nämnas om hennes livs måhända enda ljuspunkt och hennes tragiska slut. Den sak som skulle vara att betrakta som ljuspunkten i hennes liv, inträffade något av de sista åren av hennes levnad och utgjorde en överraskning öde för henne själv. Kommunens styresmän och alla dem som voro övertygade om huru omöjligt det var för henne, att föra lycka med sig. – Hon erhöll ett arv efter brodern i Amerika hade avlidit och efterlämnat tillgångar, som Lotta fick. Summan var kanske inte så stor efter nutida anspråk men i alla fall tillräcklig för henne att leva drägligt på under sin återstående levnad, om inte ödet redan varit så oblitt mot henne att hon fått kommunen till fordringsägare, för naturligtvis skulle denna ha sitt. Väl hade hon på så sätt den ordnade affärerna åt sig och förvaltade den lilla återstoden – hon begärde kanske intet heller och fick kanske sedan i viktigare mått vad han behövde, men i själva verket var skillnaden mot förut mycket obetydlig hon hade där ensam i den långt ifrån väl ombonade och underhållna stugan, som ju dessutom ej var hennes egen, och hade ingen som såg om sig. Hade emellertid Lottas liv varit sorgligt och glädjefattigt, så blev hennes slut det i än högre grad. En natt bröt sig en besticklig människa i karlkläder in i hennes stuga och våldförde sig på hennes gamla och svaga kropp samt, som man tror, rövade från henne några små besparingar. Dagen därefter släpade sig Lotta, sjuk och fullständigt nedbruten bort till en av granngårdarna, omtalade det inträffade och vem hon trodde vara den skyldige samt beklagade hur sjuk och fördärvad hon var. Man forslade hem gumman, lagade så hon kom i säng samt gav henne den vård och tillsyn, hon så vitt man kunde förstå behövde. Ett par dagar därefter lämnade Lotta detta jordiska och sin rådbråkade stofthydda. Vem som förövade illdådet mot den över åttioåriga gumman blev aldrig utrett. Icke ens någon anmälan om saken gjordes. Och det var ingen, som brydde sig om att röra däri. Gumman hade varit socknen till så mycket besvär, så att gubbarna i kommunal och fattigvårdsstyrelsen nöjde sig med att vara henne kvitt. Den utpekade var också en sådan, som ingen ville riskera att få på halsen. Den stuga Fruars Lotta bebodde kallades Skatebo. Lotta ibland fick heta Skate Lotta. Vid bouppteckningen efter Lotta Friberg inställde sig ett befullmäktigat ombud för en Gustaf Otter i Norra Ving, vilken uppgavs vara kusin till den avlidna på mors sidan och enda närmare arvtagare, men då detta ej kunde styrkas tillsattes till så skett såsom god man för möjliga varande arvingar bouppteckningsförrättaren G V Hoffman i Garpegården, som vid förrättningen biträddes av sin fader J G Hoffman i Hof SvenNilsgården. Tillgångarna i boet voro frånsett penningmedel 2358:52 återstoden av den avlidnas Amerika arv mycket oansenliga
Stuga 10:- Gent emot denna boupptecknings fullgörande kan anmärkas att stugan icke tillhörde den avlidna utan socknen, som för inemot en mansålder sedan upplåtit den som bostad till modern och dennas barn och att de därvid så högt i värde uppskattade gångkläderna, som enligt vad det berättas bl.a. bestod av 19 efter modern ärvda klänningar – krinoliner och blåsor utan då praktiskt värde i realiteten voro endast – mattrasor, men saker som gjort förrättningsmannen förtjänt av sitt arvode. Fruars Lottas stuva hade en sån höjer tröskel så di feck krupa in, å så hade ho bara ett fönster där framma på gaveln. Dä fanns ente mer en ett rum, då va hela alltet utom en vebo som stod bredvid. På stället hade hon stora granna plummer där. Pavli köpte stôva för 30 kr. Fruars Lotta sa när ho to grädde till kaffet: "Ja, sulle ta lite vitt å dä to ho mä ena teske, mer fick en inte. Å så jeck ho ut mä sett förklä på summarn och plocka görsel i Tiberga, i hagen där, dä va den enda görsel ho hade å görsle si täppa mä. Men seka fina pioner å blummer ho hade där framme. Men ilaka utå ongdoma di geck fram å to, men dä var Lôtta framme mä öxa, den tog ho allti te; öxa. Då fruars Lottas stuga revs fann man ett barn lik inmurat i rökstocken inlindat i ärtehalm. Stugan låg vid ett tidigare led, som kallades Skrevaretorpa le, som sedan fick ge namn till Paulia le, där vägen till Häggum mynnar. Stugan lär vara den som låg uppe vid Källängen och hette Kruta Buss och flyttades hit då man krävde att den skulle flyttas vilket motsäges av vad Karin berättade för mig. Björka VilleSoldattorp No 323 under Skaraborgs Reg. Johan Buss, Lars Brodd o Johannes Brodd Norra och Vestra Bredegården. Vilhelm Björk, fader var Sven Johan Isaksson f1844 N Lundby, i dagligt tal kallad "Björka Ville". egentligen Karl Svensson var från Nolhagen ett nu raserat torp i kanten av kalkbrottet längre ner i backen. Karl gifter sig senare med Erika Emma, en av Kari Erika barn från Råberget. Av Kari Erika barn far alla utom Emma till Amerika. Emma och hennes man Karl åtog sig efter faderns död vårdnaden om modern och erhöllo därför av dennas övriga barn, som utvandrat till Amerika 7000 kr att köpa sig en gård för och fingo sedermera ytterligare arv efter någon av dessa berättar Hjilmer. För dessa medel kunde de efter en kortare boende åt Värsås köpa sig en större Brunnsgården i Djursätra, vilken deras son och dotter därefter brukade.Vallandera ValsborgHälften ägdes av Vallander och hälften av Bredegården på 20 talet från 1922. Fastigheten ligger efter skiftet under VästerBredegården.
Valander var skomakare från Broby och hade med sin hustru Hilma flera framåtsträvande barn. Valanders hustru Hildas mor var gift med Soldaten Pauli. De hade barnen Vega, Gustav, Vendela, Berta och Anders. Albin född 1874 Särestad följer med sin husbonde ner till Bredegården, Essja Villes, och introduceras därmed till bygden. Här träffar han sin hustru och kan efter Björka Karls avflyttning flytta in till sitt eget som han kallar Wahlskog 1907. Vid sidan om sitt småbruk är han även skomakare. Från denna bild, som kan dateras från 1920 så ser vi Albin med maka med barnen i kring och på armen. Här återfinner vi från vänster Edla, som senare gifter sig med Lars Larsson, Lille Gustav som står framför far blir Volvoarbetare, Vendela Charlotta står i skuggan av mor var piga i Paris Sätuna och träffade sin Valter Bjärnsund och flyttar till Tun, på armen sitter Vendel blivande skomakare i Broddetorp, Selma som gifte sig med byggmästaren Erik Andersson i PerHåkansgården Broddetorp. Längst till höger står Berta som blir piga i Sätuna och träffar sin smed Åke Jakobsson. I nedre raden sitter tre okända herrar kanske Broddes på tillfälligt besök, men längst till höger August och Anders som gifte sig med Gerda i Skärv. Gustaf, August och Vega övertar ställets traditioner till modern tid. Sme Gretes, Blommesaslåg längs vägen ovanför Broddes och på 1970 talet kunde man se rester av den. Stuga i Bymarken, bebodd av en smed änka, emedan hon hade så kallat "ont emot", varmed förstods, att om man, på väg bort mötte henne, så kom det under dagen att gå illa för en. Efter vad som berättas skulle gumman ha varit dotter till en gammal soldat vid namn Blom och benämndes därför Blomma Greta. Såsom gift med byns f.d. smed kallades hon även Gamla Smesa. I fattigvårdslängderna kallas Greta Johansdotter. Gumman hade tre döttrar varav en var gift med den sista smeden Enqvist i Bjellum, och Kristina med soldaten Stadig och en tredje med en arbetskarl i Tokatorp Skärv Eggby. Sedan gumman, som under ett långt änkestånd åtnjutit understöd av kommunen, ej mer kunde reda sig själv, hölls hon av fattigvårdsstyrelsen inackorderad hos mågen, smeden Engqvist, där hon slutade sina dagar nere vid Skatebo. Petter Pettersson var smed i Bjellum och dör inhyses i Skatebo och efterlämnar Blommesases, en soldatdotter här från Bjellum Le i ett 35 årigt änkestånd. Petter själv var från Karlskoga och kom närmast från Berg och Gretas föräldrar lämnar suddiga avtryck såsom Johan Blom, som är soldat här under Bjellum, men vi vet inte under vilken Rote. (En bra gissning är Bredegården) och hans hustru Stina har rötter i OlofGrottesgården, där fadern troligen var brukare (sin tur av soldatsläkt här uppifrån, det finns några att välja på och framtiden kan måhända ge oss ledning). Deras barn är kända i bygden, men av deras åtta barn når endast tre vuxen ålder.
Laga skifte kartan över Bjelluma Le
|
Bilismens intåg 1912. Trafikförbud för bilar å Häggumsvägen. Utom val av s.k. snöfogdar, förekommer endast en fråga rörande landsvägstrafiken i Bolums äldre kommunalstämmoprotokoll och det är vid automobiltrafikens intåg, då på marsstämman 1912 väcktes förslag om förbud för sådan trafik å vägen Bolum – Häggum – Sjogerstad. Nämnda väg ansågs nämligen för sådan trafik "alldeles för smal och i anledning därav för övriga vägfarande mycket besvärlig, ja livsfarlig" och uttalade stämman protest häremot och beslutade att till Konungens Befallningshavande ingå med vördsam anhållan om förbud för sådan trafik å denna väg. Det uppdrogs åt ordföraren att översända protokollsutdrag över detta beslut till kommunalordföranden i Häggums socken, Alfred Dahlberg, som åtagit sig att sedermera föra frågan inför KB/ EO Hvarfvén 1912 21/3. |
[ överordnad ]
|