ett område norr om kyrkan var allmänning. Här låg mantalen för Bolums
Tå men småstugebebyggelsen låg söder om byn. Här låg fordom en massa ryggåsstugor och
räknades under Bolgen. På en karta från ca 1920 kan man räkna till 6
torpstugor. Placeringen på allmänningar var tidstypisk. I Bolum fanns 150 ryggåsstugor. Det enda som nu återstår är Skoges stuga, som ägs av
Bolums Skifteslag. Askebacken nämns i kyrkboken först 1812, då extra
roteringskarl Lars Svensson f1790 finns här. Vi kan här nämna att skolan lär ha legat mitt emot Askebackens norra
ända, enligt en karta från 1780 talet.
Enligt Blomqvist har vi fyra stugor, men vi kompletterar listan med några fler
- enkan
- Smen Petter Nilsson f1790
- Rumpes
- Flinkes
- Katrins
- Lindströms Larsa
- Majes i Diket Upprättars
- Kjellman
Under Böljan fanns Anders Sjödal och hans dotter Sara i en stuga, som Flintes redan 1845 kom att använda. Han
figurerar 1887, där hans son dör och begraves
Fattigstugan
Enligt den tidigaste förteckningen över stugor i Bolum finns antecknat ett Fattighus, 12 ½ * 8 ¾ * 2 ¾,
innehållande stuga, förstuga, kammare, spis och bakugn. Stället låg mitt
för Böljan.
Torp i Bolums by å hemmanet LarsNilsgården tillhörig mark ute vid landsvägen där nu
den östra Samuelsgården ladugård nu är belägen. Stället innehades närmast före laga
skifte av gårdens avskedade soldater, sist Lars Båld f1808, vars dotter Eva Kajsa
eller Jannes Eva och hennes man
Johannes Gunnarsson f1824 bodde där och då flyttade detsamma till Munkatorp
under Munkgårdens skift i Hästhagen alltmedan fadern vid moderns död,
gifte om sig med Maria Lisa och nedsatte sig i den senare hustruns stuga
vid Bjärsjövägen. Därmed är denna stuga ur historien.
Rehns Bolla, Rensas
en liten stuga på Rehnsbacken, hemmanet Bolum Samuelsgården del av Askebacken, vilken innehades av en f.d. soldat Erik Rehn och hans efterleverska vid namn Bolla. Den senare hade från mannens död 1856 understöd av socknen och drev som ”påbröd” en liten handel eller s.k. snusbod, som väl gav någon styver ibland.
Rensa var en s.k. rackarkäring, som satt där och lurade, som katten efter en
mus och yppade sig något tillfälle till extra förtjänst för henne så var hon ej
alls nogräknad. Kom där nu någon och ville ha en kaffehalva av henne, så var hon
ej ogin, manfolk hade hon absolut inget emot, fast någon lockande skönhet var
hon visst ej utan förtidsåldrad och ful alldeles anskrämligt ful för resten,
efter vad det sägs, och led i halsen som en tatterska. Man fick också se upp med
henne när hon någon gång kom in i ens stuga – det hade inträffat att en eller
annan sak sedan saknats. Men dess bättre var hon bunden vid sin snik. Kunderna
skulle naturligtvis skötas. Annars hade hon en gång fått plikta svårt för den
olaten.
Det var under tiden efter hennes äktenskap, medan hon och mannen bodde å
Västorp. Hon hade då en dag varit inne hos gårdsägaren, Sven Jönsson, samt då passat på att tillägna sig några ägg. Innan hon gick därifrån upptäcktes dock tillgreppet och man satte åt henne därför – men hon nekade på det bestämdaste och ”vånna” (bedyrade), att hon ej tagit äggen. ”Ja vånnar, att om ja ä säker, så sa dä barnet ja bär på få fötter som ägg!”
- ”Vet du nu um va du sejer, kvenna?” sa mor i Västorp. ”Dä kan hända !” och föreställde henne att vara ärlig. ”Sej du sum dä ä, sa du få
ägga ! Ja vell ente ha nôka skull i, um barn’t sulle bli vanskapt.” - Hon var säker på, att den andra tagit äggen. ”Dä har I inga skull i, kära mor! Så vidskepli sa I ente vära,” sade soldathustrun och gick sin väg i (låtsat) vredesmod. En tid därefter födde Rensa en dotter, som var höggradigt ”äggfotad”, d.v.s. hade absolut äggrunda fötter – ”hulfot’t va lika trinnt sum bresta å tåra satt inväxta
uppe på foten.” - Det var svårt att se den tösen, när hon vuxit upp och skulle gå – hon riktigt fick rulla sig fram, och det blev aldrig någon arbetsmänniska av henne. Rörande familjen Rehn, meddelas nedan några separat gjorda anteckningar och vad dess residens angår, är här endast anteckningsbart att detsamma efter gummans död nedrevs.
Erik Rehn var alltså soldat för Vässtorp med flera gårdar. Han var då gift
med Annika från Snikens qvarn, men paret hade troligen inga barn. Annika lämnar
honom och han gifter om sig med Bolla och efter avskedet bosatt å Askebacken
under Böljan SvenAndersgården, sen Samuelsgården. Han var född Häggum
1780 och dog 1856 här på Askebacken, var gift med Bolla Andersdotter f1806
och hon dör 1882 varefter tydligen stugan rivs.
Länsmans besök
Historien om Länsmannens besök hos Rensa. Länsmannen och lönnkrögerskan. I en liten torftig stuga på norra delen av den s.k. Askebacken i Bolum bodde under senare hälvten av
1800-talet en gumma som emedan mannen varit soldat under namnet Rehn i orten hugnades med namnet Rensa. Hennes medel att försörja sig och barnen med vad de utöver det för änkor och faderlösa vanliga naturaunderstödet i form av några kappar spannmål i kvartalet, uppehållandet av en s.k. snusbod, med allt annat inrymd i stugan, som, frånsett en liten förstugukammare, där det nätt och jämt var plats för en dräng, tjänstgjorde som affär, lagerrum, kök och sovrum, allt utan anspråk på utrymme och renlighet. Den av Rensa, som ägde Bolla i förnamn och där även benämndes Rensbolla, bedrivna handelsrörelsen var. Litet snus, tobak och kryddor, knappar, nålar och annat smått var allt som fanns att få, och lagret var ej stort – en ordentlig mansbörda. Bolla hade emellertid ännu en vara, som då och då gav henne en något bättre ehuru ej riktigt laglig inkomst, nämligen det brännvin hon lönnligen höll och utminuterade, särskilt gärna i form av s.k. kaffehalvor. Mot sådan hantering hade dock sockenstämmorna företagit sina stämplingar, i det att viten både mot sådana näringsidkare och ägarna till den mark, varå dessa bodde stipulerats. Vidare hade beslutats att om böterna ej kunde uttagas av någon backstugusittare, inhyseshjon eller tredskande så skulle denne undergå s.k. stockstraff och om den felande ändå icke efter tillsägelse rättade sig, så skulle denne till rättsbetjäningen i orten anmälas för att få undergå det straff domstol i förevarande fall kunde finna skäligt ålägga. Alla dessa bestämmelser gav emellertid den värda rörelseidkerskan så många som flög och for. -Vad böterna beträffade var hon demokratisk nog, att inte äga något och att allt det andra spelade för henne ingen roll. -Det lilla lagret, det hade hon skuld på, det hörde fordringsägarna till, stugan, den hörde mer än henne barnen till och kunde för resten anses som socknens redan förut, tog man denna fick man anskaffa annan bostad åt dem, och lösegendomen kunde inte sägas vara värd mer än fem små ruttna lingon. Ville byn erlägga s.k. jordägareböter, så gärna för henne, de tillföll i så fall fattigvården och kunde bli nyttiga för både henne och andra understödstagare. Stocken var hon inte rädd för, där hade hon suttit förut, så det var ingen skam längre. Vad länsmannen slutl. Beträffade – kom dag kom nog råd. Vatten och bröd var eljest ingen dålig kost. Hon var alltså inte så god att skrämma rensgumman. Och det fick snart också länsmannen nogsamt erfara, när hans tur att inträda på arenan kom – ty det gick därhän omsider. Inte kunde byamännen tåla, att någon drev en lönande affär på deras bekostnad samt mot själasörjarens krav och besluts verkställande.
Och länsman kom
och länsman gick,
men ingen dom
den gumman fick. |
Länsmannens besök hos rensa blevo emellertid för denna enerverande. – Vad hade han där att göra den snoken. Han handlade ju inte så mycket som en liten pris snus en gång. Och hon ruvade på hämnd och räknade ut, hur hon bäst skulle vänja av honom. Nästa gång när länsmannen kom där med fjärdingsmannen och sina karlar i släptåg samt hade undersökt boden (stugan) och gick in i det mindre rummet (förstugukammaren) var änkan honom följaktig dit under det att de medvarande karlarna stannade där de voro, väl vetande att det icke var plats för flera där inne. Väl inne i rummet satte gumman sin uträknade plan i verket – tog länsmannen i håret och drog honom över sig i sängen, allt vad hon orkade ropande : ”Länsman vållta’r
mäk! Länsman vållta’r mäk!” - Karlarna skyndade sig givetvis till platsen och fingo just se den ifrågavarande i all hast kravla sig ur sängen, där gumman fortfarande kvarlåg. Dessa hade emellertid inte sett hur händelsen utvecklat sig och skulle naturligtvis ej ha förmått vittna till länsmannens fulla fördel, vilket denne mer än väl insåg samt skyndsamt begav sig ifrån stället och den skällande kvinnan, utan att ge de medföljande männen förklaring över om han funnit något misstänkt i kammaren. Denne föredrog i stället. att för sitt goda namn och ryktes skull den gången låta den ”djäkla gumman” vara i fred. Efter den betan ruvade även länsmannen på hämnd och fick också sådan fast måhända ej på tänkt sätt, ty när han en senare gång kom på ”besök” tog gumman honom icke i håret utan slog honom i huvudet med dörrbommen ”så blon pessa”.
Därför ombesörjde han att hon fick 28 dagars ”vatten och bröd”, ett som hårt
ansett straff, som emellertid ej skulle bekommit den vid umbäranden vana kvinnan
hårdare än att hon därunder ökat ett helt pund eller 8,5 kg i vikt.
Rehns Bolla hade i sitt äktenskap fyra barn, varav två söner och två döttrar, den
ena död ung.
-
Johanna f1833 var ägg- eller trindfotad och gift med Johannes Rem varom vi berättar
mer från Enåsen Hånger.
-
Johannes f1836 gick med knall och ett tittskåp. Denna sonen sades vara
modern upp i dagen, vad gäller medfödd jäklighet berör, men var ansedd som
oföretagsam mindre vettig, även med "skavank" på talorganen, som gjorde att han
stammade.
-
Gustaf f1843 dövstum sattes i skräddarlära hos Hallberg.
-
Maria f1847 fick överta stugan på villkor att mor och Gustaf skulle få bo där i
sin livstid.
Den älsta sonen säges ha varit modern upp i dagen, vad "medfödder
djäklighet" berör, men var ansedd som oföretagsam och mindre vettig, även med
skavank på talorganen som gjorde att han stammade. Denne gick omkring i gårdarna och sålde småparsel från moderns "snik",
varpå han i vessentlig mån försörjde sig, då han i stugorna fick allt vad han
behövde till sitt uppehälle. Denna son, som var döpt till Johannes, bodde litet var han kom vid, men vistades då
och då hemma hos modern, där skriven. Han var i ansiktet försedd med stora skovor av
smuts- hade troligen aldrig tvättat sig.
Modern, som ehuru själv föga renlig såg detta och ville ha sonen fin, sade till
honom: "Du sa tvätta däk, pôjk, enar du går bort!" - "Sa en tvätta
säk, när en sa ut å tegga?" svarade han.
När Johannes kom i stugorna fråga man ibland, vad han hade att sälja.
Svarade då ibland "Rumme!" vilket väl var sanning men ibland svarade
han: "Här finns färska apelsiner, bruna böner å
kabelljo!" och då förstod
man motsatsen. Vart Johannes till slut tog vägen vet nu ingen och kan hända blir det
ingen, som söker därefter.
Vi upprepar att yngsta sonen var dövstum men sattes av kommunen i skräddarlära hos den på den tiden
verksamme skräddare Hallberg, som kunde lära upp honom, så att han blev en duglig
arbetare, men icke mästare eller egen företagare, vartill han saknade fallenhet.
Kontrakt Ena sidan:
Undertecknad åttager sig att för Bolums Kommuns räkning under ett års tid räknat från 16 Oktober 1883 till samma dag 1884 underhålla döfstumma Gustaf Rehn emot en summa af 50 kronor per år, som af Kommunalstyrelsen betalas halfvårs vis och i förhållande till lifstid, men om sjukdom inträffar öfver åtta dagar betalas af Bolums Kommun 25 öre för varje öfverstigande dag som sjukdom varar, och skall Gustaf Rehn af undertecknad underhållas med försvarliga kläder i förhållande efter vad han nu är kläd så att han icke häri försämras brister her i förbehåller sig fattigvårdsstyrelsen rättighet att af fosterlönnen denna brist fulla. Och skall han skräderiyrket användas om icke serskilda omständigheter inträffa samt väl vårdas och underhållas sålunda öfverenskomit som skede i Bolum den 21 oktober 1883.
Å fattigvårdsstyrelsens vägar
Anders Eriksson G. Hallberg Broddetorp.
Ovanstående Foster lön är denna dag betalt med 50 kronor quiteras Bolum den 18 oktober 1884.
G. Hallberg.
Kontrakt
Andra sidan:
På andra sidan stående kontrakt förnyas på ett års tid räknat från den 16 oktober 1884 till samma dag 1885 med den förendring att halfva foster lönen eller 25 kronor betalas denna dag och ena hälfvten den 16 oktober 1885 eller 25 kronor.
Bolum den 16 oktober 1884.
Å fattigvårdsstyrelsens vägnar
Anders Eriksson G. Hallberg
skräddare.
Ofvanstående foster lön 25 kronor har jag denna dag bekommit quiteras Bolum den 16 oktober 1884.
G. Hallberg.
På sista hälfvten foster lönen är denna dag afbetalt 10 kronor quiteras den 4 Maj 1885.
G. Hallberg
Foster lönen är betalt fullt till den 16 oktober 1885 quiteras G. Hallberg.
Omstående kontrakt förnyas på ett års tid räknat från den 16 oktober 1885 till samma dag 1886 mot 50 kronors foster lön och samma villkor och är halfva fosterlönen bet. denna dag med 25 kronor som quiteras Bolum den 16 oktober 1885.
G. Hallberg.
Det halfva året fosterlön bet med 25 kr quit den 16 oktober 1886.
Quiteras af Hallberg.
Maja Rehn
Rehns Bollas stugas ägare enligt kommunal protokoll 1868-05-05: Om den stuga,
som tillhört änkan Bolla Rehn beslutades att densamma skulle skänkas till hennes
dotter Maja under villkor att denna sedan lämnade sin mor och brodern Gustaf
bostad där i deras livstid. Gustaf Andersson ordförare. Hon kan efter ett gifte
ha flyttat till Skara.
Bolla Rehns testamente.
"Som den oundvikliga döden är oss alla menniskor förelagd och vi var för sig,
eho den eller de vara må, måste lemna detta jordiska och vandra all verldens väg och
som herran gud sjelf uti sitt ord uttryckeligen befaller, att man innan döden nalkas
skall beställa om sitt hus (se 2:a kon. 20:1) och som jag Bolla Andersdotter Rehn
under
Böljan eller SvenAndersgården. Uti Bolums socken och Broddetorps församling nu med hvarje
dag skrider mot min förvandling och nalkas grafven, så beställer och testamenterar jag
(Bolla Andersdotter Rehn), varande vid sundt förnuft och med fri vilja samt uti tvenne
vederhäftiga vittnens närvaro till min dövstumme son Gustaf Eriksson Rehn hela eller
all min qvarlåtenskap såväl min stugubyggnad med dess innevarande husgeråd med säng
och sängkläder jämte mina gångkläder och så mycket som efter min död finnes qvar i
mitt bo på det han efter min död må hafva en liten bostad uti sin svårmodighet, emedan
hans tungas band ej är löst.
Denna testamentariska skrivelse hafver jag Bolla
Andersdotter Rehn sundt förnuft och fri vilja samt uti tvenne vederhäftiga vittnens
närvaro för min dövstumme son Gustaf Erikssons Rehn räkning upprätta låtit och
undertecknar hermed egenhändigt densamma, hvilket skedde uti Böljan eller Sven
Andersgården
Bolum den 6 juli 1881.
Bolla Andersdotter Rehn m.h.i.p. Närvarande vittnen: P. F. Hjorth från
Lidköping.
Räkning till Bolla Rehns Sterbhus.
från Johannes Rem
Bolum den 19 juni 1882.
Enkan Bolla Rehns Sterbhus
till Johs Rem Debet.
En räkning för Enkan Bolla Rehns skötsel under hennes sjukdom till hennes död ifrån den
14 mars till och med den 15 juni eller tillsammans 91 dagar efter öfverenskommet pris af 33 1/3 öre per dag Kronor 0.33
Uppköpt för gummans räkning under hennes sjukdom:
2 Kalfsteker á 70 öre 1.40
2 dito räntor á 25 öre .50
1 butelj Win .50
En resa till Kommavallagumman (en kvacksalverska vid denna tid! / H.J)
för att söka hjelp till gumman 1.50
Tillsläppt Wed för 5:-
Summa
Kronor 39.23
Godkännes Till 32.23 af Fattigvårdsstyrelsen
Ofvanstående 32 kronor 23 av denna dag betalta som hermed quiteras
Bolum den 5 juli 1882.
Johannes Rem
m.h.ä.p.
Rehns stuga var 16½x7¼x2 alnar och innehöll stuga, förstuga, kammare och bod,
spis och bakugn. Stod kvar till slutet av 1800 talet.
Rumpes Ärlis Cajses
Rumpes låg norr om Skoges stuga, men närmare vägen i Askebacken sandtag.
Per Nilssons
stuga i Sandgropen, 20 ¼ * 6 ¼ * 2 ¼, innehåller stuga, förstuga,
foderlada och vedbod, spis och bakugn. Hit hörde egen brunn. Om det är
soldaten Nils Ärligs son och stuga står nog svårt att visa, men soldatens enka
kan finns med på denna plats tillsammans med dottern Ärligs Cajsa. Hji
antyder att det kan vara Rumpes stuga som avses.
Anna Håkansdotter
f1788 är soldaten Nils Ärligs övergivna hustru och hon står skriven på
LarsNilsgården, när hon dör 1870. Ärligs Cajsa bor troligen kvar och var gift
med inhyses mannen Anders Svensson som går bort 1876. Av deras barn berättar vi
- sold Sven Bernhard f1821 blev sold för Korsgården i Ugglum
- Brita Maja återfinner vi vid Grannabacken Segerstad
- Per framlevde sitt korta liv här på trakten
- Ärligs Cajsa f1829 framlevde ett brokigt liv här och slutade sin
äktenskapliga karriär med Rumpen, som ju övertar stugan
Ärligs Cajsa
f1829 var gift först
- en ännu anonym Johannes Ärlig som troligen varit soldat och bebott denna
stuga.
- en okänd man som förärar henne en son Johan August 1855 som vi vet
flyttade till Tyskland.
- Anders Svensson Ärlig döfstum fattig son från Bjellum och som förärar
henne trenne döttrar
- Anna Stina.
- Johanna f1865 och tjänar piga i Prestegården.
- Sofia f1869 sist jag såg henne var i Sörgården i Varnhem.
- Johannes Rumpen Lund som efterlefver henne ett tiotal år
Från ett kommunalprotokoll 1872 noterades: Vid överläggning om huruvida Johs
Andersson i fattigstugan skulle utaf kommunen erhålla intyg för att kunna få
ingå äktenskap med Kajsa Jonsdotter anser kommunen icke vara skäl till innan
dess han försett sig med annan bostad än fattigstugan.
Johannes Rumpen Andersson Lund
Rumpen var kommen från Rumpatorpet uppe i Bjärsjönmarka f1823. Han var son till soldaten Anders Lund, som slutade sina dagar Rabyn uppe i
Bjellumskogen. Han levde samman med Dågga Cajsa och lär ha haft en dotter
Johanna Kristina f1864. Emellertid gifter han sig med Cajsa Ärlig en erfaren
qvinna som innehade och förut bebott denna stuga. Hon var dotter till soldaten Nils Ärlig för
Munkgården. Ärligs Cajsa dör 1901 och Rumpen går bort 9 år senare. Johannes tyckte ej om att benämnas med det honom tilldelade öknamnet och då han vid ett
tillfälle hörde några barn använda det, sade han till dessa: "Sej ente Rumpen barn små, I sa
säja Johannes Lunn, dä heter 'a!" Presentationen, var dock till minimal nytta. Dumheten hos folk var för stor, och vanan eller om
man så vill ovanan av att använda öknamn var för inrotad, men att handgripligt lära vett skulle
skapat ovilja. 1882 han kan finnas med i listan över inneboende i Fattigstugan Bolum.
Blomqvist berättar att stugan var fotograferad någon gång innan den revs
1907. Den låg i grustaget utmed landsvägen. Genom sitt utsatta läge blev
stugan ofta översnöad. Över skorstenen låg ett träspjäll, som öppnades med
en ståltråd nere i stugan. Då snön låg tung ovanpå kunde ej gubben elda
och mörkt blev det av att fönstren var översnöade. En gång kanske flera var
han insnöad helt flera dagar. När man sedan grävde sig fram till skorstenen
öppnade spjället och ropade ner fick man tillsvar. "Det var ena fasans långer
natt som aldrig tar slut".
Rumpen kupar potatis 1902.
Kongadalingen Flinkes el Skoges stuga
Anders Sjödal Bister f1768 klåckaresonen från Hornborga gift med Bolla och
båda dör 1837
- Sara f1793 svag till begrepp som sinne skrev presten och det kan tänkas
att hon bodde i en föregångare till Skoges stuga
- Johannes Sjödal där vi har mycket att berätta på Tjursbacke.
- Inga som gifte sig med soldaten Blomster i Nederstegården Amundtopr
Bestod ursprungligen av två bolekar.
- Johannes Silbergs i Sandgropen stuga, 8 ½ * 7 ¼ * 2 ½, med spis och bakugn samt del i
förstuga. Sammanbyggd med Lars nedan. Kvarstår som Skoges stuga.
- Lars Johanssons Askebacka Lars på Askebacken stuga, 10 * 7 ¼ * 2 ½, med spis samt andelar i bakugn
och förstuga. Denna stuga, som var sammanbyggd med ovanstående, blev senare riven. Den
nuvarande åbons svärfader Flink uppförde dock när han flyttade dit i dess ställe ett
skjul av sten, vilket alltså är av yngre datum.
Johannes Silberg
f1811 var brukare på Kärragården och det är troligt att paret kommer hit
till denna bolek i mitten av 1800 talet. Han var bräcklig och gift med Brita
Persdotter f1814, som var bonddotter från gårdarna i trakten. Hon överlever
honom med 25 år och dör 1901 här å Askebacken. Systen Lelle Munersa bodde här innan hon erbjuds fattigstugan.
Brita sågs som en snäll liten gumma den senare beskrivs som raka motsatsen.
Brita sydde hattar och flätade sådana av halm. Gummorna ägde var sina höns,
som de hade inne i stugan vid var sin sida av rummet och blevo ofta oense om vems
höna som råkade släppa sig på golvet. Munersa var enligt vad det berättas
full i rackarn och tog sig gärna en tår på tand. En dag kom hon till
gästgivaren Sundler och bad att få sälja en långhalmskärve i byte mot
brännvin. Gästgivaren gick med på detta och bad henne ställa kärven i
skjulet. Dag efter dag återkom sedan gumman och upprepade sin begäran, fick
det åstundade och ombads ställa kärven på samma ställe. Slutligen skulle
gästgivaren gå ut för att beskåda sitt halmföråd, men döm om hans
förvåning när han endast fann en kärve. Gumman hade dag efter dag sålt
samma halmkärve. Hon var således en fullt värdig efterträdare till
kongadalingen. Lille munersa dog 1903 såsom inhyses i Munkatorp över 90 år
gammal.
Av deras barn kan vi berätta om
- Johannes Bäckarn sp, gifter sig med Adam Fröjds dotter och bor på
Alekärr i Torstensgårdens utmarker, sedan han tjänstgjort som hållkarl
hos Sundler vid Gästgivaregården.
- Brita Maria gifter sig med bonde från Tranum.
- Anna Stina gifter sig med Lelle Gustaf på PerHåkansgården, som flyttar
till Segerstad.
- Anders Petter som blir soldat för Rehnsbacken och därefter storbonde i
takten.
Lars i Kongadaln Askebacka Lars
f1813 svåger till ovanstående, suput och klockmakare, var bondson från
Samuelsgården f1813 och gift med Greta Silberg, som efter hans död försörjde
sig som hattväverska. Greta hade i en tidigare relation med Lars i Kloarn vid
Korsbacken, en son kallad Knisken varom mer berättas på annan plats. Lars
inflyttade 1840 från Hovslagargården.
Hjilmer berättar:
I den på Askebacken borta vid fattigstugan än idag kvarstående ryggåsstugan, bodde för inemot 100 år sedan en då äldre man, efter bostadsplatsen vanligen kallas,
Askebacka Lars och av annan orsak Lars i Kongdarn eller rätt och slätt Kongdalingen. Denne var i själva verket endast en gammal suput, som tillbringade sin mästa tid på Gästgivaregården framme i byn eller i
dess närhet i avvaktan på tillfälle att av främmande resenär få sig, vad man brukar säga, en tår
på tand, ty själv hade han inget att köpa för. Det är klart att det emellanåt kom en och annan,
som han kunde köra på eller som för någon verklig eller inbillad tjänst bjöd honom på en sup
eller så, och detta var livselexiret för Lars. Lars hade kanche sett bättre
dagar - det vet man inte - men han såg inte ut som en s.k. slusk. Han höll sig
jämförelsevis ren och snygg och hade därtill ett förtroendeingivande utseende
samt var säker i att ta folk. Hurudan han sedan innerst inne var - det sågs inte
på ytan. Här är nu icke meningen att göra någon karakteristik över Lars, hans
göranden och låtanden, när det gällde att få tag i, vad hans själ åstundade,
endast att omtala, hur det tillgick, när han eller rättare sagt stället, där han
bodde fick sitt namn. Lars hölls som vanligt borta vid gästgivaregården, då dit
kom en främmande långväga resenär, stannade och såg sig om. Lars såg
naturligtvis genast sina möjligheter och försatt ej tillfället
utan var i blinken närvarande tjänstvillig. Den främmande frågade därå var den eller den
platsen låg, hur långt det var dit, o.s.v., och fick veta det han önskade och kanche litet till, för
han talade om, att han skulle dit och köpa en gård. Lars erbjöd sig sedan hålla hästarna
medan den främmande var inne och förfrågade sig. Och för detta blev han som vanligt bland finare
folk bjuden in på en sup eller så - dricks var endast till för grindpojkar. Innan Lars skildes från
den resande, sade han till denne: "Um dä ä så inte haren köper länn däre gårn, så sa han få
köpa mett, när han åker tebakers!"
"Vad heter går'n din?" frågade den resande. "Kongdarn!" svarade Lars, trovärdigt. "Män tala ente um'et for noen. Ja sa möta här, så far vi å ser på't, se'n !" och något mera fick den främmande inte veta. På bestämd tid var Lars återigen på gästgivaregården och tog emot den främmande. Denne hade ingen gård köpt och Lars blev nu rikligen undfägnad - herrn bjöd - det skulle ju, gunås, bli storaffär av'et. Sedan fick Lars sitta upp bredvid den främmande och det
bar iväg för att se på gården. Men herrn blidde grundligt besviken - när de kom dit steg Lars av
och visade på den ryggåsstugan, där Skog bor "dä va hele Kongadarn !" Och det kan ju ingen
undra på, att stället sedan erhöll namnet. (detta berättades på Tomten 1927).
Parets enda överlevande barn soldaten Gustaf Blank, Askebacka Blank f1845, som efter sin
tjänstgöring som soldat under Heljesgården byggde Trassastôva åt sin
familj. Han flyttar hit ner till Fattigstugan på sin ålders höst. Han var
gift med Johanna, där det blott berättas att hon var duktig att sköta djur.
Av deras barn flyttar de flesta till Amerika.
Ordstäv "Ho sa kokas sa Askebacka Lars".
Lars gifter sig med Greta Silberg f1808 som hade en son med Kloarn som är
känd i bygden som Snöggabon ute på Marumsmarken. Makarna hade sex barn varav vi
endast kan följa Gustaf Blank som var soldat under Heljesgården passerar
Trassastöva och Björkelund under Samuelsgården.
Köpebrev Kungadalen.
Wi undertecknade haver Sålt Britta Silbergs stuga med inväntarier till J.
Flink för en Summa pänningar 35 kronor, vilka vi har bekommit. Som försäkras. Askebacken
Bolum den 28 juni 1899. A. P. Silberg. J. Silberg. S. Gustaf Johansson. Witne:
K. Pettersson. (Underskrivarna voro söner och måg till Brita Silberg och
vittnet den s.k. Kaxa Karl). |
Johan Flink
Köpare var Johan Flink hade varit soldat i Vadsbo, kom som hembrukare
till i Västra Bredegården Bjellum, jordkulesittare i Bjärsjömarken och till sist backstugusittare
här på Askebacken. Han efterträder Lars i Kongadalen i hans bolek. Han
uppför den av sten nuvarande boleken av stugan, som Silberg brukat och var
tidigare riven. Ryggåsstuga, som finns kvar i grustaget Bolum. Hela
gropen omkring stugan var förr odlad och liknade en blomstrande örtagård. Kyrkoherde Rånge,
som var en välmenande och hjälpsam man, ordnade ofta små belöningar för
odlarflit.
Flink f1813 hade i sitt äktenskap fyra barn: Krestin, som sedan var bosatt i stugan. Karl,
som nedsatte sig i Dalarna. Jonas utvandrade till Amerika, och Johan dog i
20 årsåldern i Bjellum. Flink hade varit soldat å Versås, inflyttade som
hembrukare i Västra Bredegården. Flinks pojkar gjorde slut på hans tillgångar så grundligt, att han
ej ens kunde få sig en ordentlig stuga, utan fick göra sig en jordkula i
utmarken i Bjärsjömarken. Flink uppförde här stugans bodel av sten.
Flink hade en dotter, som kallades Flinka Krestin som var gift med
torpare och lumpsamlare Carl Höglund från Björsäter som hamnade under ett lass
ben i ett vattenfyllt dike. Senare gift med stugans
senare ägare Johan Skog, och stugan kom sedan att kallas Skoges stuga.
Efter Krestinas död skulle hennes stuga säljas och man ombad Hvarfvén att ropa
in den för kommunens räkning.
Skoges
Måleriarbetare Karl Johan Andersson Skog f1872 vid Kinnekulle av
soldatsläkt kom via Stora Tuna i Dalarna 1904 med sin 18 år äldre hustru Kristina
Amanda, Flinka Krestin Höglund och intog hennes ärvda stuga efter fader Flinks
död. Hon hade tidigare varit gift med Carl Höglund från Björsäter.
Skog försörjde sig som rallare vid Västra Centralbanan, arbetade med
sjösänkningen och ladugårdsmålning. Skog var en liten seg gubbe och umgicks
med Linus Vacker och hjälpte honom med hans flytt av sin stuga.
Alla i bygden minns när Skoges snöade inne någon gång på 50 talet och i de
flesta familjealbum finns bilden av denna insnöade man, som innan han blev
utskottad fick mat och kommunikation via skorstenen. Skoges dog 1958 86 år
gammal. Stugan förvaltas nu av Bolums Skifteslag. 1935 fick Carl hjälp med
taket som var i dåligt skick.
Under snövintern 1951 så var man tvungen att skotta fram Skog som
förmodades vara inne i stugan och senare kom en räkning från Carl Hermansson
Stommen, Carl Erik Andersson Garpegården, Carl Bergström Böljan, Bror Hoffman
Nilsgården Hof upptagande vardera 9 tim arbete à 2 kr. Skog fick hjälp att
reparera innertaket för 50 kr 1951, som Nilsson i Sätuna utförde.
Från snövintern 1951. Intressant, men Skog blev aldrig
framgrävd, för han var i stugan intill, enligt Hilmer J, vilket också Arne i
Kappagården dryga 50 år senare kan intyga.
Från snövintern 1951 finnas i motsats till från alla tidigare en stor
mängd fotografier, som om innehavarna bevara dem åt framtiden kunna befästa
minnet av detta snöår. Härav har nu ett litet urval gjorts visande dels vår
bygd i vinterskrud och dels några då rådande ovanliga förhållanden.
”Gård i snön” visar en gård nere i bygden, där vinden sopat tak och trän
rena men fört snön samman i drivor.
”Ställe vid skogen”, där snön föll jämnare och låg stilla, klädande allt i
vitt men som å bilderna ”Marumsmarken i snövintertid” hotade att gömma allt
i sitt sköte, i vilket senare fall dock ”Skogs stuga” nere på slätten var
riskablare utsatt – den yrade helt nere och fick grävas fram.
Hundratals foton torde i denna veva ha tagits å Skogs stuga, som även i
vanliga fall brukar vara mycket uppmärksammad av kamerajägare.
Här kan lämnas den upplysningen att målaren Skog, stugans bebyggare, kvällen
före innan stugan yrade nere skaffat sig tillträde till det där invid
liggande gamla ålderdomshemmet samt där övernattat. Folk, som icke visste om
detta, infunno sig på morgonen för att, då ingen rök sågs från stugan,
riktigt förvissa sig om hans belägenhet. Döm därvid om deras förvåning, då
de icke sågo ett spår av stugan, som var täckt ovan skorstenen. Efter någon
möda fann man emellertid den senare och och ropade ned genom denna för att
höra pm där fanns liv. Svar kom också – men utifrån, där de fingo se en
sotig och svart individ, som de om de ej känt igen honom på rösten och
figuren, svårligen skulle ha kunnat identifierat. Han hade hört de ankomna
och gått ut från sitt tillfälliga värelse där han tillbringat sin natt
framför den osotade, rykande spiseln, som han förgäves sökt få hyfs på.
”Gammal och nutida snöskottning” visar bilder av snöskottarlag, snöplogar
och de för årets vinterväghållning nya bandtraktorerna.
”Vinterns prisbelönade snökort” härrör icke från vintern 1951 utan den
föregående, ehuru det under förra (senare) gjorde sin succé vid utav en
ortstidning utlyst tävlan.
”Den därpå följande vinterns julkort” har visst icke tillkommit av någon
from önskan om förskoning från den förra vinterns snöraseri utan helt enkelt
av ett på dålig smak baserat begär efter den lilla avansen.
Situationsbilden ”snöplogen har kört fast” är mycket belysande och
påpassligt tagen.
Detsamma gäller vägvyerna från Askebacken, den ena tagen söderut mot kyrkan
och den andra mot de norra snöregionerna.
De sedan följande småbilderna klargöra hur man till följd av yrvädret hade
det på några ställen i bygden ifråga om snötunnlar och snödrivor.
Trafiken på järnvägen ägde som nämnt också sina svårigheter och led avbräck,
varå bilder visa dels loket ankommet till Bjellums anhalt efter att ha
hjälpt rälsbussen loss och dels detsamma självt fastsittande i snömassorna.
Efter den snöiga påsken gick man dock hastigt mot en ljusare tid. Våren kom
och drivorna smälte, alla bäckar fylldes och sjön log mot oss nästan som
förr i tiden.
…………… alltid blev svårt utsatt.
Närmast föregående enastående svåra snövintrar, varom man i orten ännu
talar, voro åren 1900-1901 samt några vintrar på 1880 och 1890-talen, då man
såsom nu ifråga om målaren Skogs fick gräva fram småstugorna ur snön och som
vid Holmag göra sig tunnlar genom drivorna. Därförut sökte man medelst
reservutgångar på baksidan eller gaveln av stugorna – t.ex. genom från
insidan nedtagbart skiftesverk gardera sig emot att bli insnöad. Och vad
landsvägarna i annat avseende beträffade hävde man icke som nu i det
oändliga upp dessa utan ”avvägade”, d.v.s. ledde trafiken åt sidan om vägen
samt uppskottade och bottenhävde farleden först sedan risken för igenyrande
var överstånden.
När staren genom vägstyrelserna för en del år sedan övertog även
vinterväghållningen drogo bolumsborna, som alltid haft svårt av yrvädren och
för vilka de alltmer skärpta kraven på väghållningen blivit nästan olidliga,
en lättnadens suck, men trodde för visst, att den ifrågavarande
väghållningen skulle bli vederbörande en black om foten eller åtminstonde
låta dem ordentligt erfara vad de förut fått umgälla.
Och sannspådda ha ortsborna också blivit – företaget har blivit dyrt, t.o.m.
mycket dyrt och oerhört besvärligt – maskinerna, som vägstyrelsen litat
till, ha ånga gånger visat sig otillräckliga eller oförmögna. Vederbörande
ha redan vid flera tillfällen fått tigga hjälp och skulle under nu
ifrågavarande vinter ha fått ta till både bönboken och lock och pock för att
riktigt fylla sina värv. Ja, fråga vart år om de ej ändå haft snö- vatten-
över huvudet, om icke lyckligtvis inom räckhåll funnits s.k. bandtraktorer
att tillgå. Dyrt blev även detta och intrång gjorde man men ”äran” var
räddad och vägen ”kom upp”.
Så mycket snö på landsvägen som denna vinter anno 1951 hade förvisso aldrig
förut funnits. Vägmaskinerna voro så långt möjligt i ständigt arbete och ju
mer man plogade, desto mer snö blev det. Mellan Bjellumsbod vid korsvägen
till Häggum och Broddetorps station, eller korsvägen Falköping - Stenstorp,
en sträcka av något över tre kilometer var situationen många gånger hopplös
och alla ansträngningar för öppethållande av trafiken strandade.
När snöplogen med hjälpmanskap från Bjellum närmade sig Broddetorp var vägen
vid den förra platsen redan igenyrad, och vice versa. Bussar och bilar
fastnade i drivorna och passagerarna måste om hjälp eller assistans ej kunde
erhållas söka skydd i närliggande gårdar.
Slutligen, veckan före påskveckan, måste alla försök till uppehållande av
landsvägstrafiken inställas och som vid samma tid även järnvägen blockerades
var isoleringen fullständig.
Denna avspärrning från yttervärlden sträckte sig dock icke på enstaka dagar
vidare än mellan de nämnda platserna – Bjellum och Broddetorp – men kunde om
sjukdom eller olycksfall inträffat dock haft sina konsekvenser, men allt
gick bra.
Sedan hjälpen i form av bandtraktorn anlänt och denna med beundransvärd
arbetsförmåga forserat drivorna kunde trafiken på skärtorsdagen åter öppnas,
ehuru givetvis på trafikanternas ”egen risk”.
Under påskdagarna utgjorde bolumsvägen en sensation samt besöktes av snart
sagt otaliga vallfärdande och resenärer, som ville beskåda snömassorna och
de även då arbetande, i denna avkrok av världen förut okända traktorerna.
Den myckna snön i traktens skogar omöjliggjorde hemtransport av ved och
virke. |
När den lame prästen skulle läsa bort skam
Vid sjön Vristulven i Kinne härad ligger den så kallade Tjuvåmmen, en
grotta, varest enligt sägnen en tjuvliga i forna tider haft sitt tillhåll.
Många sägner om dessa tjuvar, som uppgivas ha varit sju till antalet,
omtalas ännu där i bygden. En sådan sägen, meddelad av en numera i Bolums
socken bosatt kinnehäradsbo, förtäljer om en av denna tjuvligas bravader och
är av följande lydelse.
En gång en höst skickade tjuvarna i väg en gumma, som de narrat till sig för
att ha hjälp med hushållet, till att sälja rovor åt sig i självaste prästens
rovåker.
Under tiden gumman var på åkern, skulle männen gå till en gård i byn och
stjäla en bagge, ty de skulle naturligtvis även ha kött till rovorna. På
hemvägen skulle männen gå förbi åkern, där kvinnan var, och hjälpa henne att
bära hem det hon hunnit skörda.
Innan tjuvarna sände åstad gumman tjärade och fjärade de henne omsorgsfullt,
så att ingen skulle känna igen eller våga närma sig henne.
Nu ville det sig emellertid så, att prästens drängar råkade få se den
underliga varelsen ute i rovåkern. Dessa trodde naturligtvis, att det var
själve gamlefar, som gick där ute och spökade. De skyndade därför in till
prästen och berättade honom detta.
Prästen, som till följe av svår gikt i båda benen i många år varit oförmögen
att gå, tog nu bibeln och bad drängarna bära honom ut till rovåkern. Han
skulle kantänka ”läsa bort” den lede.
Drängarna lade prästen på en bår och så bar det av ut till rovåkern. När de
kommo tumsande med prästen i närheten av den plats, där den förmodade
”fanen” hölls, trodde gumman, att det var tjuvarna, som kommo, och frågade
med tanke på gumsen :
”Ä han feter?”
Förskräckta över denna oförmodade fråga från den befjädrade varelsen, som i
det rådande månskenet, såg oerhört hemsk ut, släppte de båren med prästen
och gav sig i väg därifrån hals över huvud. Och när prästen, som verkligen
var en smula fet, såg sig ensam med den ”fallna ängeln”, som såg ut att
vilja ta honom levande, mistade han sitt mod och förtröstan och satte i de
vildaste språng av hem, glömmande både sin lamhet och sitt ärende.
Efter målare Karl Johan Skog, Askebacken, Bolums socken född 1872
|
I min ungdom fanns i Bolum en målare, Karl Johan Skog,
förut omnämnd i samband med snörika vintrar. Han var väl något av ett
original. Mycket begiven var han på spritdrycker och när det inte fanns
annat att tillgå, så föraktade han ingalunda ”denaturerat”. Skog var kompis
med en diversearbetare Jansson (kallades Jaënson) och de båda spädde ut
”dundret” med vanligt vatten och drack det som grogg. Skog, och även
Jansson, var snälla gubbar, som inte gjorde någon något för när. Skog var
särdeles gladlynt och sjöng gärna. Det blev då rallarvisor, men jag tror att
det var samma vers, han sjöng i det oändliga. När publiken tröttnade och
frågade, om inte visan var slut snart, så var Skogs stående svar: ”Det är
förti versar till”. Det var bara när han fått sprit av ena eller andra
sorten som rallarvisorna exekverades och rallarhistorierna berättades.
Eljest var han ganska tystlåten av sig. när Skog var fylleglad hade han ett
säreget skratt, som lät ungefär: ”hi-hi-hitt” och var oföränderligt.
En sommar skulle vedbod och andra uthus rödfärgas och Skog fick i uppdrag
att utföra arbetet. Jag fick för mig att hjälpa honom och när ”mäster” väl
blandat färgen, påstod han att jag gjorde arbetet så bra, så han överlämnade
med fullt förtroende hela arbetet åt mig. Arbetslönen lyfte han själv, så
hela min vinst av flera dagars arbete blev en gammal kostym och dito
skjorta, som aldrig gick att få bort målarfärgen från. Uthusen blev i alla
fall ordentligt målade och det var ju en tillfredsställelse.
Skog visste att jag hade besvärligt med magen även efter operationen och
gjorde sina ordinationer i anledning därav. ”Dunder”-grogg ansåg han för sin
egen del vara prima medicin för magen, men för mig rekommenderade han en
dekokt på malört att tagas på fastande mage. Jag gjorde verkligen en tid
experimentet att ta dekokten. Gott var det sannerligen inte, men det var nog
ganska nyttigt. Skog sa om dessa båda patentmediciner – ”dunder” och
malörtsdekokt ” att det rensar ”justemet”, (han uttalade det enligt
stavningen och menade väl ”systemet”) ända från hjässan och ner till
fotabjället.
Skogs kamrat, ”Jaensson” var något av tusenkonstnär ifråga om arbete. Han
var byggnadssnickare, murare, sotare, lantarbetare, ja, t.o.m. den finaste
mekaniken gav han sig på. om t.ex. ett väckarur eller väggklocka råkat i
olag, så tog Jaensson hand om den, och han fick den alltid att gå till slut,
såvida ”fallet” inte var alldeles ohjälpligt. Skomakeri kunde han också, när
det gällde grövre skodon och stövlar. Han var inte främmande för något
hantverk, men han var heller inte fullärd i något! Om inte spriten fått
Jaensson så i sitt våld, skulle han säkert blivit en mycket duktig yrkesman.
Denna Jansson var han som bodde på Stomnadreven där du kan finna mer
Skog brukade berätta om, hur han själv hade lärt sig målaryrket. I unga dar
hade han varit värvad vid sappörerna (något slags ingenjörskompani). Där kom
han in på målarverkstaden, där kanonvagnar och dylikt målades. ”Jag var
värvad i ett och ett halvt år”, berättade Skog, ”och under den tiden målade
jag ett enda kärrhjul. Men så blev det fint också!”
Från sitt liv som rallare berättade han, när han var så där lagom
”påstruken”, om vilda slagsmål. Skog var förstås hjälten i dessa historier
och en gång hade han med den till rallarutrustningen hörande stekpannan
klarat upp ett anfall av bortåt fyra hundra antagonister ! Särskilt efter
den historien skrattade Skog sitt allra hjärtligaste ”hi-hi-hitt”. Om han
någonsin ens varit rallare var det ingen som visste.
Skog var gift och hustrun Kristin höll stugan ren och snygg. Matpengar
lämnade Skog alltid, innan han satte igång att supa, så någon brist på mat
var det visst aldrig i stugan.
Jaensson var ungkarl och när han inte var ute på bygden och arbetade, så att
han ”fick maten”, skötte han själv hushållet och städningen i den lilla
stuga, han ensam bodde i. jag minns aldrig att jag någonsin var inne i
Jaenssons stuga, men det påstods att han hade det prydligt. Till utseende
och växt var Jaensson i yngre dar en ”grann karl” och som helgdagsklädd
mycket vårdad.
Det fanns en hel del originella personer i Broddetorpstrakten vid tiden
omkring sekelskiftet. Kanske skulle det mesta av befolkningen ansetts
originell, om den skådats i jämförelse med nutidens folk. Folket i gemen
levde ju under helt andra ekonomiska betingelser än nu.
|
Paul i Korsgården tar initiativ till att bevara stugan i egenskap av
skiftesordförande. Assar Andersson var med om att lägga om taket och Paul
själv murade skorstenen. Paul samlar inventarier och står nog med virket.
Skifteslaget har nu ansvaret och sköter den med stor pietet.
Fattighus, 12 ½ * 8 ¾ * 2 ¾, innehåller stuga, förstuga, kammare, spis och bakugn.
Stugan
låg mitt för Böljan. Fattistôva har sedan sin tillblivelse i slutet av
1860-talet hyst många invånare. Beslutet fattades 1865.
Låg vid stenmuren mellan Böljan och Torstensgården. Enligt tillgänglig
uppgift låg den på SvenNilsgården mark under Hof. Sannolikt var åkern
mellan Fatisa och Lindströms Larsa deras åker. Det var i Katrins stuga, som
den första skolan eller skolundervisningen ordnades i Pastoratet. Katrins låg
granne med Lindsströms Larsa men revs sannolikt de första åren av 1900
talet.
Träbeningen
Stugan belägen på den Böljan Sven Andersgården. Tillhöriga delen av
Askebacken.
Träbeningen var byskollärare och såsom namnet antyder invalid. Han hette
Johannes Kjellman f1828 samt gift med Christina Johansdotter från Backen f1839
även hon bräcklig i ryggen och benen.
Johannes Kjellman f1828 var från ungdomen till följd av värk i ena benet invalid och gick på träben samt
benämndes "träbeningen" och hustrun Kristina Johansdotter från Backen f1839 var i viss mån också bräcklig, lidande av sviter efter en
i barndomen ådragen ryggskada, varigenom hon var s.k. "kulharter"
(kutryggig) och även hon hade svårt för att gå.
Före 1860 talet fanns ingen småskola i Broddetorp pastorat utan barnen fick gå till någon person som kunde lära småbarnen att läsa eller giva den första grunderna.
Av de som voro mest anlitade voro en gubbe J L Kjellman allmänt kallad träbeningen ty han var invalid och hade ett träben och härav namnet Kjellman var född 18280607 och dog 18771226.
Han bodde i en stuga vid Askebacken belägen intill stora landsvägen mellan Broddetorp kyrka och Bolum by. Stugan var omålad och täckt med halm och torv och indelad i storstuga, kammare och kök. Inne is trostugan hade Kjellman inrett en skollokal, långa bänkar voro placerade tvärs över stugugolvet på vilka barnen sutto, han lärde barnen stava och läsa rent, när barnen gemensamt skulle stava och lägga tillsamman satt han framme i stugan och slog i takt med en käpp på det barn han hade framför sig. Som ersättning hade Kjellman betalt för varje barn.
Om Träbeningen berättas, att det var till stor del tack vare kunglig
hjälpsamhet som han fick det någorlunda skapligt ställt här i livet. Utan
konungens mellankomst skulle han otvivelaktigt – om han överlevat – ha blivit
blott ett fattighjon utan alla försörjningsmöjligheter. Johannes levnadssaga
skildras sålunda. Under en fältmanöver på Eckornavallen den 13 juli 1849
uppehöllo sig konung Oskar I, kronprinsen och hertigen av Östergötland en del av
dagen och den därpå följande natten i Broddetorps prästgård och blevo där
föremål för ortsbefolkningens hyllningar. Bland de uppvaktande fick konungen syn
på en yngling, som hade svårt för att gå och rörde sig genom att liksom släpa
den ena skanken efter sig. Rörd över att ynglingen trots sin svårighet att gå
ändock uppvaktade honom, frågade kungen församlingens kyrkoherde, vad det var
fatt med pojken och fick då veta, att denne fått en svår värk i benet men att
föräldrarna voro i små omständigheter och ej mäktade söka bot för honom.
Konungen lät då inkalla pojken anmodade sin livmedikus att undersöka honom.
Läkarens utlåtande blev: att pojken för att bli återställd nödvändigt måste
erhålla vård vid en badort och rekommenderade Lundsbrunn såsom bäst och närmast.
”Men det är nog omöjligt för honom att nu komma in där”, sade läkaren
framhållande att där sannolikt var överfullt av patienter från alla delar av
landet. ”Med den saken skall det nog ordna sig”, sade kungen, skrev ut en order
till läkaren vid nämnda badinrättning att taga emot pojken och ge honom all den
vård han behöver samt uppdrog vidare åt kyrkoherden, att ombesörja dennes
sändande dit. Kyrkoherden lydde naturligtvis villigt kungens befallning och
skickade sin närmaste förtroendeman inom församlingen, nämndemannen och
kyrkvärden Jonas Jansson i Frimansgården – sagesmannens farfader – till ort och
ställe med pojken. Vid framkomsten till Lundsbrunn, uppsöktes omedelbart
badläkaren men denne förklarade, att fast pojken behövde vård där, så kunde han
ej mottagas emedan där ej fanns någon plats. ”Kanche dä hära papperet kan göra
något åt den saken?” frågade då kyrkvärden, räckte fram kungens skrivelse och
bad doktorn vara god att läsa densamma. Ja, sedan var det ej tal om annat än att
pojken skulle få stanna. Dock blev Johannes ej bättre måste benet efter några
års förlopp amputeras. Det förefaller emellertid, som om han hela tiden
dessförinnan erhållit fri läkarvård och vistelse vid Lundsbrunn, ty i
sockenstämmoprotokollen omnämnes endast föda och kläder till honom samt hans
inackorderande under vintern för att ”medicinera mot sin åkomma”. (1854 10/12)
Under sin sjukdom omhuldades den ”fattige drängen” av behjärtade människor och
åtnjöt av ortens skollärare G. Hedrén sådan undervisning, att han kunde biträda
denne som barnskollärare, och då det sedan blev genomfört inom pastoratet att
barnen innan de började folkskolan hjälpligt skulle kunna läsa och skriva, blev
han en bland flera som omhänderhade sådan undervisning.
Till följd av sin invaliditet och oförmåga att tjäna sitt levebröd upplärdes ynglingen av ortens ordinarie folkskollärare Hedrén, hos vilken denne under sin egen skolgång haft en fristad,
att omhänderha undervisningen av de yngsta barnen, vilken av honom bedrevs i hans ägandes stuga på Hofs del av Askebacken, där han ehuru skriven under Jägartorp från sin undervisnings början var bosatt.
Han hade en skopa råg för varje barn han lärde samt div. småplock
Paret bodde först på Trollsvik Jägartorpsdreven, men flyttade sedan till
Askebacken. Johannes var bondson med rötter i Skattegården vid Brona och NolBreagården och hon var dotter till Soldaten Gård, som kom från Gåran och
gifte sig till Backen. Deras ende son flyttade till Amerika. Paret dör på 1870
talet. På Broddetorps nuvarande kyrkogård står vänster om framgången ett enkelt järnkors med inskription minnande om makarna Kjellman. Detta kors blåste en stormvädersdag 1946, därav brutet omkull men lagades på det allmännas bekostnad och uppsattes åter på sin plats.
Träbeningen dog 1877 begraven intill hustrun på Broddetorp kyrkogård en gravvård ett gjutjärnskors på granitsockel har följande inskription J L Kjellman f18280607 + 18771226.
Hjilmer skriver Hustru Kjellman var dotter till soldaten och hemmansägare
Johannes Gård i Bolum Backen och dennes hustru Maria Eriksdotter, vilka o ömse
sidor synas ha varit besläktade med många i detta sammanhang intressanta
människor - dock här onämnt vilka, vilket må ankomma på från orten
bördiga och där nuboende att själva söka utforska.
Parets ende överlevande son åker till Amerika. Det antyds att den stuga de
först väljes skulle bli Askebackens fattigstuga.
Anders Gustaf Gustafsson
f1845 i Stenstorp efterträdde Träbeningen i dennes stuga. Anners eller
Kattrin mannen, var grishandlare och vid behov där
magasinskarl hos de vid Broddetorps station boende speceri-, diverse- och
spannmålshandlarna, hos vilka han synes ha förstått att vinna insteg men
dog 1895 i magkräfta. Parets två överlevande döttrar kan spåras in i nutiden.
Kattrin eller Kattrins Annersa.
hustrun Kattrina var jordegumma samt antagligen den
starkare av makarna. Deras båda döttrar har inte lämnat några spår. En gång besöktes Kaxes av en gumma borta på Askebacken berättar Hjilmer,
”Kattrinsa”, som fått en svår tandvärk och sökte hans hjälp däremot. Nu var emellertid saken den, att i handelsboden i Broddetorp, där Kattrins man var en ibland anlitad arbetare, kort förut hade kommit bort ett par ostar, vilka denne misstänktes för att ha lagt beslag på. När gumman kom in till Spåssen, fick hon sätta sig i en stol och denne tog en för ändamålet spetsad träflisa och petade därmed i tanden, så att han fick den att blöda, varpå han sade till henne:
"Gå hem å pella osten ur tännera, käring, så blir lu snart bra!"
Kattrin gifte sedan om sig med soldaten och plåtslagaren Karl Granat i Karls
Grav Bom bom! Som sålde stugan till tattare Svarte Fredrik, som upplät den som
rastplats för sina gelikar och med en god avans sålde den till kommunen som rev den.
Mellan Katrinsa och Lindströms låg ett uthus och ser man på en yngre bild
så framskymtar här en källare med ingång från gaveln enligt en
bildbeskrivning.
Lindströms Lia
kallas denna sluttande backe som minne av Lindströms Lars.
Stuga tätt intill landsvägen strax SV om Katrins bebodd av
Lars Petter
Lindström
f1828. Stuga vid krönet av Askebacken sluttning mot söder. Lars Lindström
hade varit bl.a. banarbetare och gick på sin ålderdom omkring med potatiskvarn
samt förfärdigade strikkorgar, resslar och annat dylikt. Namnet finnes bevarat
på uppförsbacken Linnströms Larsa lia. Gubben och gumman levde på 1900 talet.
Föräldrar till Emil Lindström soldat för 32 samt Alfred Lindström i
Broddetorp. Stugan hölls utomordentligt prydlig med enkla medel. Som
stenmursläggare var Lars en av de bästa man kunde få tag i och för ett pris av
50 öre famnen lade han runt om i bygden många kilometer stenmurar. När Lars var
i gårdarna med sin potatiskvarn bruka drängarna skämta med honom och så att han
inte såg det fiffla i en sten i kvarnen. ”Stopp – en sten på!” ropade då alltid
Lars, och detta blev till ett ordstäv efter honom. Enligt vad Lars son –
Lindströms Alfred – berättar skulle hans stuga varit mycket gammal ”för far feck
stôppa 'na mä traser”.
Gubben och
gumman voro vänliga och snälla människor, och barnen förtjänar att nämnas
- Matilda gifte sig till Vänertrakten
- Alfred blev snickare och bodde på Brunnstorpet, dit han tog sin far sedan
Lars blev änkeman.
- Emil blev soldat för Kärragården och tog med Augusta från Statars uppe på
Brunnhemsberget och blir arbetare i Skövde med 10 talet barn.
- Anders Rask blir soldat i Skövde men drar upp till Kristinehamnstrakten.
Johan Johansson bodde här 1924 men fick senare vård av Linus
Vacker för 2 kr per dag, då man försökt att ge honom vård hos Kycklingen på
Oskarsberg.
Stugan låg närmare kyrkan revs 1927, efter beslut i kommunalnämnden 1925 med märken efter brunn.
Upprättars eller Majes i Diket
Upprättars låg strax norr om Lindströms stuga. (Men vi har också
uppgifter om att den skulle legat norr om Trebeningen som låg mellan denna
Lindströms och smedjan, granne med Trebeningens) Stuga i Linströmslia nedända litet ovanför Broddetorps starkströmstransformator. Upprättarn hade varit rättare och benämndes sålunda till skillnad från den nedan nämnde Gamle Rättarn, emedan stället i motsats till den senares låg uppe i backen. Hustrun, som hette Maja Jonsdotter överlevde mannen och dog troligen
1863 el 1864, varefter stugan revs. Upprättersa var skicklig i att bota vissa
slag av sjukdomar och lär därvid bl.a. ha använt sig av s.k. renfana, som hon
hade växande vid stugan och vilken växts förekomst å stället ännu minner därom.
Stället benämndes efter mannens död även för ”Majes i Diket”. Efter att ha varit
rättare i Broddetorps Prästgård backstugusittare under Bolum Böljan
SvenAndersgården.
Mitt emot Majes fanns en liten lycka där det förr stod en liten lada på
det som en gång var impediment. Söder om Majes låg Trebeningen enligt
traditionen.
Utan Namn
Stugan midfaro Lindströmsliden öster om liden.
Innehavaren var skräddare och hade en dotter, som fick barn med Örja Petter
och gifte sig med Klippen, det enda anotabla traditionen nu vet om om honom.
Efter som mannen ägde en dotter kan man ju gissa sig till at han varit
gift.
Andreas Andersson f1803 i Sjogerstad och gift med Maja från Enåsen i
Sätuna. Dotter blir Klippesa som en tid sammanbodde med Örja Petter. Parets
två övriga barn är oss okända.
stugan 13 ½ * 6 ¼ * 2 ½ , innehåller stuga, förstuga och vedbod. Vid Askebacken
Johannes Anderssons stuga, 38 ¼ * 7 ½ * 3, inneh. stuga, förstuga, kammare, fähus
och två lador med vedbod. Källare. Rumpens kanske svårt att välja bland 30 AOL
Per Petterssons stuga, 13 ½ * 6 * 3,
innehåller stuga, förstuga, kammare samt spis.
var stugan ligger är förborgat tills vidare.
Andreas Andersson
f1783 i Skövde hade varit dräng på Bältaregården och var gift med Chatrina Larsdotter f1789
i Häggum och dotter till brukaren av Korsgården. Kursa namnet kom sig dock icke av att hon varit gift med en man med ett detta liknande
namn utan av att hon låtit sig "kursas" (kurtiseras) av vem som hälst.
Hon uppgives ha haft ej mindre än tre oäkta döttrar, om vilka eller en av dem
finnes en visa av följande innehåll:
"Kurssa - gumman
hade höner tre san.
så kåm höken å to
en å de, san.
Tuppen skrek å ropa:
Ta dum allihopa
Å ta Kurssa - gumma mä däk hem!! san.". |
Vem som diktat visan är okänt men tongångarna lika dem som smeden
Lindström stod för.
Av deras barn nämner vi
- Lars Fagerman född på Prestegården och som vi återfinner på Nilsabo i
Bjellum.
- Anna Maria som skrivs som bräcklig piga på Askebacken 1830.
- Kursa Cajsa en dotter till Kursagumman, som gifte sig med Sjödals Johannes och blev den sista
inbyggaren i Skansens Hornborgastuga. En
avkomling till denna meddelar att det i församlingsboken står antecknat om Sjödalskan,
att hon "tvenne gånger syndat mot sjätte budet" (något som
kyrkoböckerna verifierar). Vi kan berätta mer under Hornborga.
- Inga väljer en soldat och försvinner mot Skarke.
- Johanna som vi inte vet mycket om
Sen berättas om Kurses såsom bekommit oäkta barn, men kyrkboken ger oss
ingen ledtråd.
En dotter till kursagumman gifte sig med Sjödals Johannes och blev den siste
inbyggaren i Skansens Hornborgastugan - eller om det nu var gumman själv . En
avkomling till denna meddelar att det i församlingsboken står antecknat om
Sjödalskan att hon tvenne gånger syndat mot sjätte budet.
Smedjan å Askebacken
låg troligen inte här utan i norra delen av området. Under brädtak 10
alnar lång 7¼ bred och 2½ hög och andel i bakugn.
var en lägenhet afsöndrad och ägd av Emil Hoffman.
Mattias Moberg
f1760 kom 1822 från SvenBengtsgården med fru och barn
Carl Lindström
bördig från Skärv där fadern varit kyrkstöt. och gemenligen kallad Horn
Per
Lindström har efterlämnat
mången historia
Carl Johan Träff
smed född 1889 i Segerstad kom hit från MånsSvensgården 1914 och fortsatte till Bjurum var här mellan 14-16. En kalkarbetare bor här 2
år 17-19 vid namn Carl Johansson f1879. Stationskarlen Johan Andersson f1884
kommer 1926 med sin familj men fortsätter 31 till Götene.
Frans August Johansson
f1898 född Borgunda och familjen kom 1918 till Trävattna 1933. Ankar Frans Johansson. Han hade bekymmer med sin ekonomi
bland annat hyres kostnader för maskinvaror som belöpte sig på ofattbara
över 500 kr. Frun fick stå och ta emot pengarna för arbetet. Han var en skicklig smed. Frans fick
namnet Ankar Frans därför att han när han skulle göra ett ankare vände
krokarna åt fel håll. Han var dock skickad, då han gått i lära hos Kilberg i
Hjo. Han var en stor och starker karl. Han blev straffad och under strafftiden
så fick man benäget stöd av Hoffman i Hof med hyra och förvaring av hans
redskap. Familjen flyttar sedan till Trävattna.
Wallin
Nils och Alice Wallin tar över smedjan 1937 och bygger sig ett nytt hus på
Grefvatomten 2'1 1940. Han kom från Ugglum via Stomnadreven. Wallin hade tidigare varit smed på
Tomtens kalkbruk och hade att lära lantbrukssmide så han hade svår konkurrent
i Jönsson längre ner. Vega Gustafsson - 74; Melker Nordberg bor här 79-82, Jörgen Andersson f1959
82-3,
Askebacken NUD
Brukaren av Korsgården hamnar i en backstuga här. Yngsta dottern far till
Stenstorp och råkar tydligen i olycka och föder här sin dotter Anna året
efter. Eventuellt att hon delar stuga med Stina Jonsdotter f1774 och hennes två barn.
Annika
Jonsdotter f1755 är Sven Anderssons fru. Bs å allm Bymark Jan Jonsson f1754. Ett
viktigt dokument är torpare.doc. Anders Koses och det
antydes att han är kopplad till Askebacken enligt följande Anders Koses stuga,
16 * 7 ¼ * 2 ½, inneh. stuga, förstuga, bod och svinhus, spis och bakugn.
|