Mygel, särintressen och inkompetens
Skövde kommuns övergrepp på ett skyddat område väster om
Billingen.
Centern, folkpartiet, moderaterna har fått stöd av
Socialdemokraterna att fredlösa ett multiskyddat området väster om Billingen. De
ger sig inte förrän det ser lika illa ut som längs E20 vid Götene.
Mygel, särintressen och inkompetens karakteriserar de centerledda
kommunledningarna i Skövde, Skara och Falköping. De senaste åren har det
tagit riktig fart i Skara och Skövde. Som två parhästar förändrar
kommunerna sina översiktsplaner, viktiga dokument som styr kommunens
handlingsfrihet. Tidigare var man överens om att skydda den gemensamma
kommungränsen vilket innebar att Nord Billingen fredades för
vindtäktsintrång. Inga verk öster om
E20 sa Skara och inga verk i västra
delen av Skövdes naturrika turistattraktiva områden. Men plötsligt gör
båda rättning mittåt. Men varför? €entern måste visa handlingskraft inför
hotande förlust i nästa val! Och det är inte om omsorgen om miljön
utan rent privata intressen som bottnar i bidrags – certifieringssystemet.
För Skaras del var motivering nog att €entern och kyrkan ville upp på
Billingen. Men Skövde böjde sig för särintressen från markintressenter vid
Sparresäter – Karlsfors, Värmeverkets heta ledning samt landstingets
fastighetsförvaltning oförmögen att hantera sitt så kallade
naturbruksgymnasium Sparresäter.
Skövde Värmeverk tänker naturligtvis bara på klimatet, som enda
motivering för att bygga nu fem verk i blickfånget utanför Timmersdala och
Lerdala! Vgregion vill för allt i världen bli av med Sparresäter.
Naturskolan måste nu bussa in de ynka fem inskrivna eleverna två dagar i
veckan, för att hålla verksamheten vid liv. Parkens verk bedöms i dag som
för låga men ansvariga vill inte besvära sig med en ny ansökan.
Bidragspengarna kommer ändå.
Plötsligt kan man på välkänt maner i Skövde röja undan det kommunala
vetot genom att tvinga bort jävspersoner. Vips är Centern framme och
lägger rabarber på den politiska ledningen och kör över byggnadsnämnden.
Men något ansvar vill varken kommunfullmäktige eller arbetsutskott veta av
utan ber länsstyrelsen fatta det avgörande besluten, nu när det kommunala
veto är undanröjt. Men den på länsstyrelsen som skall fatta det
kontroversiella och viktiga beslutet blir nuvarande handläggaren, som av
namn Miljöprövningsdelegationen, tillsammans med en jurist från annan ort
verkställer domen. Handläggaren har redan yttrat sig och har lovat
byggnadstillstånd. Men vem som vill lägga rabarber på marken som
landstinget vill avyttra vet alla, men ingen vågar prata om det.
Inkompetensen på länsstyrelsen och kommunen är ofattbar. Länsstyrelsen
vet inte att värdera de unika naturvärden, som tillspilloges längs hela
klintkanten av Billingen från Norr Bergs kyrka och hela vägen nästan ner
till Varnhem.
Vindkraftsparken som ksau eller kaus Skövde röstat fram
Området är av riksintresse, men därom bryr sig inte
länsstyrelsens handläggare. Härtill finns väster om sagda område redan
naturvårdsområden och tilltänkta områden uppe vid Klyftamons gamla
sockenskogar, som en gång tillhört Hornborgasjöområdet.
Handläggningen från kommunernas sida vittnar om bristande omdöme när
det gäller att tillgodose de särintressen, som ligger bakom begäran av
Värmeverket respektive landstinget å Skövdes vägnar samt kyrkan och Valle
Vinds å Skaras sida.
De aktuella skogarna som skall hysa de fem kvarvarande verken är FSC
certifierade. Regelverket tillåter inte vindtäktsexploatering hur som
helst av våra skogar. Här finns krav på insyn och kompensation för
intrånget. Vet Timmersdala innevånare om vad som sker med deras
solnedgångar. Svenska FSC kräver att reglerna skall göras om så att man
framgent kan göra vad man vill i våra skogar. Men å andra sidan vet alla
att detta med certifiering är utan värde och skydd för naturen och
skogarna. (se mer Hornborgasjöns Baksida).
Länsstyrelsens handläggning och det kommunala självstyre och slutligen
den regionala insynen är i sin nuvarande utformning till stor nackdel för
vår framtida möjlighet att ansvara för bygd och natur. Och hur är vår
insyn i hur politikerna sköter sig, när ingen valdebatt kommer till stånd
i skydd av rikspolitiken i kommande val. En märklig kontraindicerande
detalj är att länsstyrelsen föreslår att Skövde kommunen skall bli
tillsynsmyndighet över parken. Men kännedom över hur kommunen hanterar
sitt avfallsslam och hur uppföljningen och tillsynen sköts av MÖS måste
detta betraktas som ett konstfel. I realiter betyder det att kommunen gör
vad den vill, även om politikerna inte i alla stycken har tjänstemännens
öra.
Att €entern nu vill göra allt för att inhösta politiska poäng inför den
bistra årstid som väntar efter valet 2014 kan var och en förstå, men skall
svensk natur offras för dessa ändamål. När det bara är bidragen man är ute
efter skall vi offra hur mycket natur som helst i Skaraborg. Maud
Olofssons deltagande i alliansregeringen har börjat bli en allt för dyr
läxa.
Sändlista
KB, lst Västra Götaland,
Energimyndigheten,
O-lst miljöenheter,
miljöenheter på samtliga lst i Sverige,
Skövde och Skara kommuner,
Ärkebiskopen och
Landskapsskyddet.
Klyftamons Sparresäters Vindtäktspark i västra Skövde var aldrig
menat att bli ett exploaterat område, lika litet som östra Skara skulle komma
att drabbas. Men de allierade allianskommunerna planerar mer för sin ekonomi i
stället för att förvalta de unika naturvärden som finns vid och på Nord
Billingen. Området delas av de två kommunerna. Märkligt är att kommunerna i tid
lika plötsligt förändrar sin vindtäktspolitik. Men lokala initiativ från anonyma
uppdragsgivare som Skövde Värmeverk och Västfastigheter, hotar inte bara
världsarvstanken Billingen - Hornborgasjön utan alla Västgötabergen.
Bakom döljer sig Sparresäters skola som ägs och drivs av landstinget. Fem elever
är anmälda till skolan och den låga närvaron vid skolan kommer att leda till att
bespisningen läggs ner och skolan kan bli föremål för försäljning. Men vem vill
komplettera sitt skogsägande inom parkområdet vet alla i bygden och fasar för
att det omaka paret för en billig penning skall få övertaga marken och därmed
arrendevinsterna av exploateringen.
FSC frågan
En fråga, som har ställts, hur är denna vindetablering förenlig
med FSC certifieringen av de båda aktuella skogsmarkerna. FSC utgör en
internationell organisation som utåt skall visa att vissa etiska, sociala och
naturvårdsmässiga regler skall gälla. Men i fallet Klyftamon och Sparresäter
kolliderar dessa med önskan att exploatera berörd mark. Men det försöker
ordföraren i FSC Sverige att råda bot för. Han begär nämligen undantag från
regelverket från den internationella organisationen, med säte i Bonn. De skulle
i så fall bäst passa Skövde kommun, som livligt lyssnat till kommunens i
realiter ekonomiska rådgivare.
En certifiering är ingen garanti för att skyddet skall vara av något värde. Vill
man syna FSC i sömmarna, så kan man gå till en lika tandlös organisation som Det
Nørske Veritas, som har tillsynen över FSC verksamhet. Den är en dålig garant
för oss vardagsmänniskor. Detta visade en studie i Norra Örebro län. (läs mer
hornborga.nu)
Kravet från FSC är att kompensation för vindtäktsintrånget skall gynna alla
parter inte bara initiativtagarna utan även motståndare och de som påtvingas
tåla intrånget. Det blir alltså en nöt att knäcka för de som värnar om
hållbarhetskraven på FSC. Det organiserade motståndet mot vindtäkt står Svenskt
Landskapsskydd för, som inte får vara med utan frågan drivs av Folkrörelserådet.
Ett råd som själva verkar föredra vindtäkt i våra skogar än att skydda dem.
Västra Götaland är Sveriges vindtornstätaste län och vi anar därför varifrån de
politiska rösterna kommer. En mer sanningsenlig logga för FSC än den diskreta
logga som Du säkert har sett på McDonald's brickunderlägg.
Kritisk bild av FSC
|