Broddetorps revs 1821 kord 64667, 13721.
Kyrkan var från 1150.
Kyrkan var försedd med absid på östra sidan av det förträngda koret. På norra
sidan fanns klockstapeln. Teckningen antyder att den var byggd av sandsten, var
ej putsat och var vanligt i den tidigare delen av medeltiden. Det är en
absidkyrka med den halvrunda utbyggnaden. Vapenhuset hade stenar i samma höjd
som kyrkan, men är tillbyggt sedan. Det har funnits en fin portal inne i
kyrkan. Skulpterad stenlist med vikingatids ornamentik tet finns ett
tärningskapitäl en stendel som sitter ovanpå pelaren men under valvet.
1715 lagar man spåntaket och snickrar på södra sidan .
Dopfunten finns kvar är exceptionellt välgjord.
Luminarium fyrkanig dopstor med 9 knutnävsstora hål - skålar, 20
tal kända i museet Skara. en tidig form av belysning, gjord i sandsten där man
hällde man tran och en veke, men var i kyrkan den var placerad är oklart.
Sent 1000 tal.
1583 år
inventarier: Officiale 1 ste riffwitt, Psalterium 1 ste gam. Biblia 1 ste, Liturgia 1 ste,
Klockor 2 ste, Kalk huitt med patenen weger 23 lodh, Altare klede 1 ste forslytitt,
Handklede 1 ste. Gamla kyrkan var mycket liten hade efter förfall 1764 blivit något
reparerad. Vid 1800-talets början åter förfall.
Antemensalet är mest känt från kyrkan, betyder
"framför bordet". Man tror att den först var
avsedd för Skara, men att Brynolf som hade rötter i Broddetorp gav den hit, då
han hade en av gårdarna här. Hamnar
tillsammans med dopfunten och ett kolonnkapitäl på Historiska Museet efter att man
sparkat på den i kyrkbänkarna ett antal år. Den består av en relieffylld
kopparbeklädnad för altarets framsida. 14 fält med motiv från nya testamentet. Korset
uppbär texten EGO SUM A ET O INITIUM ET FINES. Stockholm köpte det för 300 kr.
Antemensalet är uppbyggt på en ekskiva, som troligen har västsvenskt
ursprung någonstans av ådringen att döma. Driven förgylld koppar ligger
ovanpå.
1100 tals framställning ingen annan liknande i Sverige, men i Danmark finns
ett tiotal. Dansk forskare anser att det är gjort här i dessa bygder. Klassisk
komposition av motiven med Gud Fader i mitten på en enkel tron håller upp
handen i den välsignande gesten. Han har ovanligt en krona på huvudet som
också markerar Guds världsliga makt i samhället. Tre treenighetsstrålar
utgår från hjässan. Runt Gudfader finns denna mandorla, vanlig under 1100
talet, som bärs av lyfts av fyra änglar.
Övre raden berättar om Guds återkomst och markeras av två körkarlar
solen och månen. Runt detta en bård med inskriptioner.
Längst ner de tolv apostlarna i par om 6 areor, alla har en bok i näven men
de senare tilldelade attributen är ännu inte uppfunna.
6 bildfält incarnationen människoblivande, bebådelsen födelsen kungarnas
tillbedjan tuppundret flykten till Egypten
6 fält som beskriver passionhistorien Judakyssen, korsbärandet,
korsnedtagningen och korsfästelsen himmelfärden och kvinnorna vid
graven.
Krusifixet är stort 130 cm högt evangelistsymbolerna och vid hans
fötter vilar på en fotplatta, suppidaneum, och blodet droppar ner i en kalk.
Kristus är segraren och konungen som inte faller ihop som han gör senare under
1300 talet. Guds hand finns med med texten jag är början och slutet.
Under 1100 talet hade man en typ av spel med original texter från
åskådliggörande av bibliska sekvenser.
Reliker av helgon i Broddetorps kyrka; ovanligt många Klemens Marcellus
Sebastianus tillsammans fem reliker i en liten sockenkyrka är inte så
illa.
Gravstenar finns med inskription: HÄR HUILAR ÄRLIG OCH BESKEDLIG NILS MONSSON MED
SIN I LIFSTIDEN KIÄRA HUSTRU BRITA PÄRSDOTER, TERAS BARN ANDERS N S CHRISTIN ND DÖD
17(3)1. Här fanns också Afseliusstenen med inskriptionen: "HÄR UNDER HUILAR EHRLIG
OCH BESKEDLIG AFSE LARSSON I HERRANOM AFLED A:O 17--MED SIN K HUSTRU DYGD- OK GUDÄLSKANDE
H INGERD PEDERSDOTER, DÖDDE A:o 1723 OK AFLAT 8 BARN , LARS, ANDERS PEHR, ERICH
AFSESSÖN: R, RAGNILLA, CHIERSTIN, CHIERSTIN, KARIN AFSESDOT:R SAMT EHRLIG OK BESKEDLIG
AMBIÖRN LARSSON, DÖDDE A:O 1703 MED 2 HANS HUSTRUR GUDFRUKTIGA H INGRID SVENSDOTER,
DÖDDE A:O 1682, SAMT GUDFRUCHTIGA H MARIT NILSDOTER, DÖDDE A:o 1738 OK AFLAT 9
BARN:SVEN, LARS,JON,NILS AMBIÖRNSSÖNER,CHIERSTIN, ELIN, INGRID, BRITA AMBIÖRNSDOTER. WI
ÄRO THE HELIGAS BARN OKWÄNTE EFTER ET LIF SOM GUD GIFA SKAL THEM SOM I TRONE FASTE
BLIFWA FÖR HONOM. TOBIE 2. Nedan kristusbilden läser man ARBETAT AV PEHR BENGTSSON
RUDELL ANNO 1704. (Denna sten är kanske över Afsesläktens anfader se Afsegården)
En runristad gravsten finns på Skara museum med inskriptionen "Benedi romfarare
lät göra denna gravvård över Magnus, en god man... Och han dog under natten före
apostlarna Simons och Judas dag. En var bör här bedja fader vår".
1734 lägger man om spåntaket för 16 Rd. och betalt arbete till snickare
efter noga betingade 18 Rd
Sägner om Brôddetôrpa kôrkaDä va ve den tia di hade böggt Brôddetôrpa gamla kôrka, då
va dä en Bonnie härbôrtifrå, sum hade vôrtt i Brunnum. Va han hade jortt där lä vet
ja ente rittit, men han hade le friat kan ja tro, ättersum dä va tidit på môern han
jeck hem. Han kåm på den däre stijen ôver Brunnumabärjet, sum går upp här bôrtte
ve Prästegårn, där körka då lå, å precis sum han hade kråvat sä ner fôr
bärjet,
fecken höra hur lä va nôka sum prata i närheta. Då blen nufiken te få
veta va dä va fôrara å jeck ôta dä hôllt han hade hurt pratt. Nôr han kåm te ena
öjja i skojen neraför ett höjt bärjastup, fecken se hocka dä va sum hade
pratat. Dä va två, hundra så stora jätta. Den ene å dum sto neraför bärjet mä en
stor säck framfôr sä på marka å den are sto uppafôr på bärjet.
"Va i harrans namn sa dä nu bli åt?" tänkte boen å jömde säk bakum ett
stort trä. Se dä gôtt å tänkte på ett helit orl ve sånna tellfälle å därför
jorlen dä. Då sae den ena jätten te den are: "Nu Lôre", san
"fårak allt lôven å je mäk å, enar den dära stögga bjällekona här ve
bärjet börja pingla ijen!"
"Ja, ho ä nock besvärlier å luas på", töckte den sum sto på bärjet,
"men ho töstnar le fälle nôen gång, å då kåmmerlu te bakers?"
"Hå, enar län dan blir ä Eckornavall aker å Hônnbôrjesjön äng!" sa
den annre å slängde upp säckaböltet på röggen å ga så iväj.
Då i däsamma feck boen en ingivelse, å nôr jätten losa fôrbi trät, där han sto,
to boen en kniv och å skor ena långer reva i bôtten på säcken, men dä så äller
fôrsto ente jätten. Han trodde fôrstår säk bara, att dä va nônn gren sum fläckte
så, nôr han jeck forbi trät. Men en sum såt lell, dä va Lôre sum sto uppe på
bärjet, han såt han å fôr te hindra boen å jära den are jätten nôtt
illa, sum han inbilla sä att hon ä tla, to han, dummingen, å hôppa ner frå den höja
bärjabranta å slo ihjäl säk, dä kan en le begripa. Senn kalla di dä dära
bärjastupet fôr Lôrehopp. Å dä heter lä än i da.
När len are jätten feck höra hur lä braka i bakumsä, anten nôka orå å
vände um, å nôr han feck se den döe Lôre tittan sä umkring å så mäkta lessen ut.
Te slutt feck u se boen å trodde fôrståss att dä va saker te den are jättens dö. Då
to han fatten å frågten.
"Var har lu di makt ?" frågt'en.
"I vällingafatt!" svara boen.
"Var har lu di störka ?" frågten senn.
"I Bôttôrpa kôrka!" svara boen.
Då nôr jätten feck höra dä sista hadden inga makt mer ôver boen, utan
släppten å ga sä i väj dä fortaste han kunne. Men han hade ente väl vännt
röggen te enar boen to kniven och jorle rena sprutta te i säcken, å dä så ell gläste
umkringen fô lä va bara sten i säcken. Nôr jätten senar kåm te Säckesten, så
börja sten runna ur, å nôr han kåm te Bresstôrp, då bresste säcken, därå feck
gårla sina namn. Den däre sten sulle jätten ha hatt te broa väjen öt sä mä, ätter
va ja har hurt, men här rannen då ut. (Eftertryck förbjudes).
|
Vid visitation i Broddetorp år 1704 anmärktes mot en rådande gammal sedvana att
endast de unga juldagen gingo till ottesången och deltogo i nattvarden, medan de gamla
då lågo hemma. Vid d:o 1727 bestämdes, att kvinnfolken skulle stå på ena och
manfolken på andra sidan i kyrkan, om detta befans görligt.
Dopfunten i Broddetorp Köptes av H&V - akad. 1872. Återficks efter beslut 1/2
1954.
Broddetorps Kyrkovård
Bolums kyrkogård
P V P den 29.11 1778 :
§ 26. På Bolums kyrkogård hade herr magister Afzelius låtit borthugga en
oordentlig aspelund, samt i dess ställe runt omkring kyrkogården, och på
norra sidan en allé av 3 slags träd, lönn, ask och lind planterat. Herr
magistern och de närvarande deputerade lovade övertala sina sockenmän och
bidraga till träds planterande på de andra kyrkogårdarna.
// Paul Wahlfelt
Vårdnaden om gravarna
S S P den 20.5 1839 :
§ 6. Då klagan länge blivit förd däröver, att en del gravar på
kyrkogården icke hållas i det vårdade skick, som ägnar de dödas vilorum,
utan dels insjunkna av brist på riktig fyllning, dels likna grushögar snarare
än kristna lägerställen, gjordes församlingens ledamöter uppmärksamma på
nödvändigheten för varje hushåll, att hava tillsyn till sina avlidna
anhörigas viloplatser, hyfsa och med torv betäcka dem, och skulle, efter
fleras önskan denna uppmaning till allas efterrättelse från predikstolen
kungöras.
// S Lundblad
Gravskick
S S Pr i Bp 1847 25/5 :
Alldenstund vid gravars uppkastande å kyrkogården alltför stora mellanrum
blivit lämnade, ävensom stenar blivit uppgrävda, vilka fått ligga kvar till
vanprydnad för de dödas lägerstad, sågo sockenstämmans ledamöter sig
föranlåtna att stadga, det ingen må, vid ett vite av 16 sk bco, understå sig
företaga grävning, utan att därom förut tillsäga klockaren, vilken bör
vara tillstädes, utvisa platsen och tillse, att det bättre än hittills skett
hushållas med utrymmet, ävensom att smärre stenar, som vid grävningen
uppkastas, böra på stenbår bortskaffas från kyrkogården och de större
vältras intill kyrkogårdsmuren av de personer, som anställt grävningen, och
skulle detta sockenstämmobeslut till allmän efterrättelse från predikostolen
kungöras med bifogad uppmaning till församlingens ledamöter så väl att med
torv täcka deras döda anförvanters lägerställen som att vid
kyrkogårdsportens passerande noga tillstänga densamma efter sig, på det icke
kreatur må inkomma på kyrkogården och därifrån i själva kyrkan, vilket
någon gång hänt till allmän förargelse mitt under gudstjänsten.
// S Lundblad
Efterlevnaden av beslutet rörande stenarnas bortskaffande vid
gravöppningarna måtte dock icke så noga ha efterlevts, ty vid stämma den 21
maj 1848 förnyades detsamma.
Kyrkbacken
S S Pr i Bp 1852 15/8 :
Skolläraren Hedrén begärde tillstånd, att för till undervisning uti
häckplantering och trädgårdsskötsel anlägga en del av Kyrkbacken till
trädgård.
Broddetorps, Hornborga och Sätuna socknar gåvo därtill bifall, men Bolums
sockenmän protesterade och påstodo, att Kyrkobacken hörde till Bolums bys
skifteslag och är intagen uti laga skiftet.
// S Jungmarker
S S Pr i Bp 1855 6/5 :
Då om vintertiden, när jorden är frusen, späda barn, som avlidit, skola
begravas, är det omöjligt, att få en så liten grav mer erforderlig djuphet
på kyrkogården beredd, beslöts att vid den uppförda betäckningen över
kyrkans brandstegar brädfordra ena gaveln ned till marken och förse detta
skjul med en dörr, att kunna insätta där mindre likkistor tills jorden på
kyrkogården bliver efter mildväder tillgänglig att få en så djup grav
upptagen, som författningen föreskriver. De lik som i detta skjul insättas,
skola efter kungörelse från predikostolen, sedan jorden blivit mera
tillgänglig, utflyttas till den gemensamma grav för alla liken som av de
senares anförvanter uppkastas och igenmyllas.
// S Jungmarker
S S Pr i BP 1856 18/5 :
Till pastor hade anmälts, att hägnadsmurarna omkring de gamla
kyrkogårdarna äro nedfallna och högst dåliga, så att därpå är ingen
fred, utan förfädernas gravar upprotas av svinkreatur och ligga utan all
vård.
Då biskopsvisitationen i Broddetorp den 18 aug 1833 förrättades,
beslutades enligt protokollet § 19, att församlingens klockare skulle hava
förmånsrätt att kyrkogårdarna arrendera emot erläggande av någon lindrig
avgift med villkor att dem freda och deras hägnader vidmakthålla. Utur detta
skäl får församlingen och pastor tillhålla klockaren Liljeberg, på vilken
ärendet av kyrkogårdarna vid nämnda biskopsvisitation då överläts och allt
sedanåtnjutit detta arrende, att föranstalta om att hägnader och stängsel
kring kyrkogårdarna ofördröjligen iståndsättes, vid äventyr att arrendet
eljest flyttas på annan man.
// Sam Jungmarker
Gravplatserna voro fria.
S S P i Bp 1860 10/5 :
För Kapten C Drakenbergs gravplats på pastoratets kyrkogård, begärdes av
sockenmännen ingen ersättning
// S Valberg
S S Pr i Bp 1861 26/5 :
Beslöts att för kyrkans räkningskall anskaffas ett bäcken till kollekters
upptagande, vilket skall vara förfärdigat av förtent järnbläck försett med
ett galler av mässingstråd till lock och vilket vid de tillfällen då
kollekten upptages skall uppställas å en i marken vid porten neddriven påle,
skolande kyrkan tillsläppa erforderliga medel härtill, och åliggande det
kyrkovärdarna att anskaffa nämnda bäcken.
//S Valberg
S S Pr i Bp 1866 10/5 :
På framställning av klockaren och skolläraren herr Hedrén, beslöts, att
i fall vid öppnandet av gravar på kyrkogården någon större sten skulle
anträffas, som förhindrar grävning till erforderligt djup, en sådan grav
får vid tillfället övergivas men icke igenfyllas, utan åtog sig herr Hedrén
att föranstalta, att stenen med görligaste första på kyrkans bekostnad
varder bortsprängd, så att grävningen på detta ställe må av annan kunna
fortsättas.
// S Walberg
Rörande Bolums kyrkogårds användning till fattighus- och skolplats – se
kommunalprotokollen ! // H J
von Otterska gravhällen.
S S Pr i Bp 1879 26/10
På därom gjord hemställan av pastor beslutades, att den väl huggna
Otterska gravhällen, vid ingången till kyrkans kor skulle upptagas och
uppresas och med krampor på lämpligaste sätt fästas vid kyrkoväggen väster
om korets fönster på södra sidan och andra haller sedan i koret inläggas,
vilka skulle betingas vid Bjellums stenbrott, varifrån pastor förband sig
låta avhämta dem, då de blivit färdighuggna och uppdrogs åt J G Hoffman i
Sven Nilsg., Hof, att ombesörja de nya hällarnas beställning, ävensom att
uppgöra ackord med stenarbetarna om arbetets utförande i sin helhet, vilket
uppdrag han benäget lovade att på bästa sätt med första fullgöra.
// G Kullberg
Gravstenarna på Bolums gamla kyrkogård.
S S P den 20.4 1874 :
Beslutades att den vid kyrkostämmans den 11 nästlidne januari bestämda
planteringen av de nya skoltomterna och inhägnandet av den å Brobacken
belägna skoltomten skulle vid inträdet av nästinstundande juni månad
företagas, och då vid tillfrågan därom, ingen gjorde anspråk på att
vidmakthålla de å Bolums gamla kyrkogård befintliga murade gravar,
beslutades, att därvarande gravhällar, å vilka finnes inskription och
ornamenter, skola föras till den s k nya kyrkogården och nedläggas å ömse
sidor om ingången till vapenhuset.// G Kullberg
S S P den 25.5 1875 :
Beslutades att de från Bolums gamla kyrkogård till den nya framförda,
gravhällarna skulle inläggas till trappstenar vid kyrkans västra gaveldörr,
den största närmast dörren, därnäst den mindre, och den nu vid dörren
befintliga hallen lägges ytterst.
// C G Kullberg
Den dopfunt som finnes å Bolums gamla kyrkogård skall framflyttas till nya
kyrkan att där förvaras från all åverkan.
1704 och 1705 lagar man vapenhuset och dess tak samt ger belag till
kistan, olika entreprenörer anlita för uppdragen
Runstenen vid Gamla kyrkan
Runstenen från Broddetorp.
Sommaren 1869 meddelade dåvarande studeranden E. R. Edström sin runintresserade
lärare Karl Torin i Skara, att han i stenmuren mellan Broddetorps gamla
kyrkogård och den intilliggande pastorsbostadens trädgård påträffat en dittills
okänd runsten.
Saken väckte naturligtvis lärarens uppmärksamhet och blev föremål för en närmare
undersökning, varefter Västergötlands Fornminnesförening begärde och erhöll
Broddetorps pastorats tillstånd till att stenen för framtiden fick förvaras i
föreningens museum, i vars s.k. stensal den numera kan beses.
Stenen är av den bland västgötabygdernas gravstenar ej ovanliga kistlocksformen,
som här var vanlig under äldre medeltiden. Den är i ena ändan sönderslagen, så
att dess runinskrift nu icke är fullständig. Den är av sandsten och har en
tresidig överyta. Längden är c:a 1 3/4 mtr och bredden 75 cm. Stenens mittparti
saknar alla uthuggningar, men sidoytorna ha vackra upphöjda ornamenter i form av
bladrankor och rosetter samt på den ena sidan därjämte två längsgående rader med
runor (se avbildn!).
Runinskriften å stenen är av följande lydelse å den övra raden:
ERIKR, EPS SKARENS, LET GERA HUALF DENSA EFTR MAGNUS, FADER BED PATER NOS(TER).
och den andra raden:
SATTE STEN DENSE FIRAR DEIRA POSTLA MESSO AFTON SIMONIS A DIU TEONTA IAR RETHAR
Den delvis otydliga och mycket svårtolkade inskriften, lyder å första raden:
”Biskop Erik i Skara lät göra detta valv efter sin fader Magnus”
medan andra raden synes avse att omtala, att ”stenen sattes för honom om
aposteln Simons mässo- afton å det tionde året” från faderns död eller sonens
upphöjande till biskop,
|
- vilket av det sistnämnda är ovisst,
Erik var biskop i Skara från 1267 eller 1268 till 1278 och ville tydligen genom
denna gravsten hedra minnet av sin fader, som med stor sannolikhet varit bonde i
Broddetorp.
Om biskop Erik är mycket litet känt och biskopskrönikan nämner ingenting om
fadern eller hans härstamningsort.
Under striderna mellan konung Valdemar och dennes broder Magnus, stod biskopen
på den senares sida och var bland de åtta män, som 1276 utvaldes till
skiljedomare mellan bröderna för att åstadkomma förlikning mellan dem.
1.I trappan till en flygelbyggnad i kaplans eller komministergården Fjällåkra JonFröjdenbergsgården i Broddetorp fanns ett stycke av en runsten av sandsten å
vilken otydligt kunde läsas runorna = SUN eller son. Vid rivandet av byggnaden i
början av 1930- talet blev stenen bortforslad och har sedan ej kunnat
återfinnas.
//H. J.
2.
Invid den bekanta Afzeliiska minnesstenen stod tills för några år sedan, då den
flyttades till kyrkan, i vars vapenhus den nu finnes fragmentet av en runsten,
på vilken under vart annat kunde läsas.
Till Domkapitlet ingivet sockenstämmoprotokoll av 1686 rörande reparation
av prästgården är underskrivet av bl.a. Befallningsman Johan Simonsson i
Broddetorp, Anders Torstensson Hof, Sven Nilsson ibm, Björn i Grefvagården
ibm, Woiteck i Toltan, Bp, Ambjörn i Bp, Ud i Bolum och Löjtnant Sven
Fröjdenberg i Bp
Kungabesök
S S Pr-boken 1849 14/7 :
"Vid tillfälle af en å Ekornavallen företagen fältmanöver med
åtskilliga å Axevalla hed sammandragna regementer och corpser tillbragte H.
M:t Konungen och D D K K Högheter Kronprinsen och Hertigen av Östergötland en
del af dagen den 13 Julii 1849 och påföljande natten i Broddetorps Prestgård
– och behagade här ofvanför egenhändigt teckna sina namn till ett minne af
det höga för orten ovanliga besöket, på dåvarande Pastors underdåniga
begäran".
Pastor var S Jungmarker och namnteckningarna äro :
Oscar, Carl Gustaf
Broddetorp 14 juli 1849
Från landsvägen – Prästgården var vägen enligt traditionen rikligt
smyckad med ärebågar.
Broddetorps pastorats kyrkor
I en 1773 ingiven berättelse till domkapitlet lämnas följande uppgifter om kyrkorna i nuvarande Broddetorps Pastorat.
Broddetorps moderkyrka, Hornborgs, Sätuna och Bolums annexkyrkor. Gudstjänst hålles alternerade varannan sön- och helgdag i varje kyrka.
Kyrkorna lågo mycket tätt. Längsta avståndet mellan någon kyrka var endast en halv mil.
Avståndet mellan de olika kyrkorna voro:
Bolums – Broddetorp en kvarts mil
Bolums – Hornborga en kvarts mil
Bolums – Sätuna en halv mil.
Broddetorp – Hornborgs en kvarts mil
Broddetorp – Sätuna 3/8 mil
Hornborga – Sätuna en kvarts mil
Pesten
den 24 september 1711 dödde drängen Oluf i Ringagården och en Pojke från
Lunnagården, som war en Smålänning den förre 28 år den andre tio är
gammal. Den 26 september poidukt en Polack född, blef död, han kom till Swerige i förra Pulisko. Äfven en pojek med ryttare i följe och blef här
sedan boende, lefwer christelig war död några och 60 år gammal. Den 30
september Lars Lavander Capellan för församblingen blef död och begrafwen
lagd öster Toltan. På Doctorens och Biskopen Jesper Swedbergs befallning
utsedda backen mellan Toltan och Strömmen. Begrafwen därest alla begrafna, som
ifrån den 20 September dödde i Fiellåkra och Toltan. Af alla människor
ifrån Åkatorp, Toltan, Fiällåkra, Knegtagården och Ringagården af Pesten
döda i september och oktober som äro 26 människor ligger begrafwna i backen
för detta.
Från den 11 september till den 20 januari 1712 äro 80 människor
af Pesten döda här i Broddetorps försambling.
Nedanför Toltan i Broddetorp ligger ett gravfält. Gravarna ligger bredvid
varandra
och bildar en sträng, en stenmur förenar många gravar. Ett stycke vid sidan av dessa
jätte gravrösen ligga två andra strängar och vid sidan ett jätte gravröse
mätande
icke mindre än 23-24 m i genomskärning. Bredvid ett mindre gravröse (Skar l tidn.
1927-11-05). Bjellum: Här till af
pesten död nu piga som lupit från Hornborga till Biellum och krupit in i en
backstuge låg där död, och blev af nu knerst hustru Ingebor vid Biellum
utburen och nedgrefvd i utmarken mitt för Bjellum ofva landsvägen, Trenne
döda pigor kludre afdreg Knektehustruns och tog len på seg, och blef efter 14
dagar död med nu sin lille son Bengt om 10 år gammal i nu knektestuga och
blefver begraf utaf 2ne dödsbärare för god betalning utå styrstig giäld
utburer och strax vid samma Knektestuga i en liten åkerlycka nedgräfvder
Bjudningsbref
Pesten år 1711-09-30 krävde Lars Lavander som begrovs mellan Toltan och
strömmen tillsammans med de som dog den 20.
|
Kyrkoinventarierna.
När Broddetorps pastorats fyra kyrkor omkring år 1820 raserades hamnade
många av deras inventarier bland folket i gårdarna som minnen av de gamla
templen och en del fingo ligga kvar vid ruinerna på kyrkogårdarna.
Sålunda hamnade Bolums kyrkas ”predikostolshuv” i Törnagården Bolumstorp,
där den sedan under decennier fick tjänstgöra som ”fläskagäll”.
En gammal offerkista från Broddetorps kyrka, stod länge i en gård där,
använd till spannmålskista, tills den en vacker dag köptes till en herrgård
uppe i Värmland och fick en hedersplats i dess gemak.
Bolums kyrkas solur blev också en minnestrofé och fördes efter skiftet upp
till nuvarande Backgården, som från den sedan hamnade å Falköpings Museum.
Många andra saker onämnda.
En del huggna stenar fördes också ut i gårdarna som minnen, där de
emellertid sedan ratats och kastats på skräpbacken. En och annan sådan sten
anträffas i våra dagar ute i bygden.
Kyrkornas gamla dopfuntar voro för tunga att flytta och stodo länge kvar på
kyrkogårdarna, men så småningom flyttades även dessa ut i gårdarna som
prydnader i trädgårdarna eller där uppställda för praktisk användning som
tvätthoar.
En sådan dopfunt eller vad den kan ha varit, av mycket primitiv natur och
utan uthuggningar står ännu kvar vid en hemmansdel i Kärragården Bolum, där
den vid brunnen användes som – tvättfat. Det är en fyrkantig sten med en urhuggning till formen av ett tvättfat.
En av Broddetorps kyrkas gamla fönsterbågar framgrävdes hösten 1946 ur en
källare i Afzegården, i vars väggar de ornerade stenarna insatts i
murningen.
Sätuna kyrkas dopfunt flyttades av byborna ut på grannabacken och Hornborga
dito flyttades till Lillegården trädgård m.m. m.m.
Kyrkligt i Broddetorp.
Sönd. den 20 juli 1924 spelades sista gången på den gamla orgeln och sönd.
den 21 sept första gången på den nya dito av rektor From, Skövde.
|
Broddetorps Ljuskrona
Hur man fick den. (folksägen)
Bland de sevärdheter som finnes i Broddetorps församlings kyrka finna vi en
sällsynt vacker ljuskrona av rödskimrande kristall. En fackman ha om
densamma gjort det uttalandet, att sådan kristall icke nu för tiden kan
tillverkas och att endast en liknande ljuskrona till, lär finnas. Hur
densamma kommit att bli församlingens egendom, då så mycket anat av värde
frånhänts kyrkan – icke ens en av de fyra förra kyrkornas dopfuntar finnes
bevarade – förtäljer en sägen här i orten.
Det var nämligen så att patronen på en av herrgårdarna i nejden hade avlidit
och det rika lösöret bortlades under klubban. Bland den mängd rika
spekulanter och adliga herrskap, som besökte auktionen uppträdde även en
fattig och simpelt klädd person, som spekulant på den i salen hängande
ljuskronan. Han hade på egen begäran fått i uppdrag av församlingens
kyrkoherde att inköpa kronan för kyrkans räkning samt tagit på sig sina
sämsta kläder, försett sig med pengar och gått till auktionen. När nu
kristallkronan utropades bjöd han för densamma en summa av 30 riksdaler
banko. De rika spekulanterna som nu tänkte driva spektakel med den till
synes fattige mannen, uppmanade auktionsroparen : ”Slå bara, Slå bara!” i
stället för att bjuda på, och följden blev att vår man fick ljuskronan. Han
tog upp pengarna och betalade till allas förundran densamma kontant, packade
in kronan och gick hem, glad över att ha gjort sin församlingskyrka en
tjänst.
Kyrkliga medeltidsdyrbarheter i Västergötland.
Riksantikvarien Montelius utger nu ett praktverk, kallat ”Mästerstycken i
statens historiska museum.”
Med det andra häftet äro vi inne på arbetena från medeltiden. Här upptages
först ett stort utrymme av det ståtliga ”antemensale” från 1100-talet, som
en gång dekorerade altaret i Broddetorps kyrka men som ett bevis bland många
på, huru vi kunnat taga vara på våra reliker – år 1872, då altarprydnaden
såldes till museet, ej längre hade sin plats på kyrkans altare utan i en av
dess bänkar, där den skadats av besökandes fötter.
Av detta präktiga arbete av ek, beklätt med driven, förgylld och målad
koppar, vilket möjligen är förfärdigat i Sverige, kanche av utländska
munkar, meddelas två ljustrycksplancher och dessutom bilder i texten. En
bild återger kung Herodes vid sitt middagsbord, på vilket bl a en tupp är
synlig, vid sidan av bordet knäböjer en tjänare. Denna för nya testamentet
okända scen har avseende på en legend, som är känd från både Sverige och
andra länder och enligt vilken Herodes just satt vid sitt middagsbord, då en
tjänare kom in och underrättade honom om, att en judakonung var född i
Betlehem. Herodes förklarade detta vara lika omöjligt som att den stekta
tupp, som var framsatt på bordet, skulle kunna få liv igen och gala. Då
tuppen steg upp igen och gol, befallde Herodes, att alla nyfödda gossebarn i
Betlehem skulle dräpas. På samma bildfält som Herodes är också en scen ur de
betlehemitiska barnamorden framställd, och det var icke ovanligt att en och
samma tavla framställde två på detta sätt i samband med varandra stående
handlingar. (Inom parentes sagt, erinras, att N G Bjurklou förklarat en vid
bordsändan knäböjande man med stav eller vad det kan vara, föreställde ingen
annan än Staffan stalledräng, som redan fatta vandringsstaven och begär
orlov ur tjänsten för att uppsöka den nyfödde judakonungen).
4/2 1872 såldes antemensalet till Statens historiska museum för 300
riksdaler riksmynt.
År 1870 överlämnades en runsten m fl saker till Skara museum.
Avritningar av Broddetorps pastorats kyrkor finnas i ”Peringskiölds:
|
”Broddetorpsantemensalet”
Uti den på 1820-talet uppbyggda för Broddetorps pastorats fyra forna
kyrksocknar gemensamma kyrkan, förvarades tills för ett femtiotal år sedan
en konstfullt bearbetad altarprydnad från Broddetorps sockens gamla kyrka av
ett i Sverige ganska sällsynt slag, som vid sagda tid (närmare bestämt 1872)
överlämnades till Statens historiska museum mot en lösensumma av 300
riksdaler riksmynt.
Denna altarprydnad eller – som benämningen lyder å konstspråket –
antemensale, var fästad framför själva altarbordet i den gamla kyrkan. Den
utgöres av en ekskiva, beklädd med drivna och förgyllda kopparplåtar, som
bilda flera små tavlor med upphöjda figurer inom ännu mera upphöjda, med
ornamenter försedda ramar. Längs kanten går en rik ornamentlist och där inom
en rad med inskrifter, som redogöra för innebörden av några de Kristi livs
och lidandes historia beskrivande bilderna. I mitten ser man, inom en ram av
spetsad oval form, Kristus, avbildad såsom världens domare. Längst ned
utefter hela tavlan finna vi Kristi bisittare vid den stora domen,
apostlarne, grupperade parvis. Över mittelbilden ser man i tvenne tavlor sol
och måne i var sin vagn, den förras dragen av hästar, den senares av oxar.
Till höger och till vänster äro scener ur Kristi barndoms och lidandes
historia. Man ser där till vänster bebådelsen, födelsen, de tre österländska
konungarnes ankomst för att hylla den nyfödde frälsaren, det betlehemitiska
barnamordet och flykten till Egypten, samt å andra sida Judas kyss, Kristi
fängslande, fästandet vid korset, den korsfäste mellan mannen med isop och
Laugenius med lansen, uppståndelsen och kvinnornas besök vid graven. I de
två övre korstavlorna synes sol och måne med åtbörder av sorg, som stegras å
de två nedre tavlorna. Uppståndelsen är i den äldre medeltidens konstverk
ytterst sällan avbildad. – Man nöjde sig med att framställa kvinnornas besök
vid den uppståndnes tomma grav. – Understundom förekommer dock en
framställning därav, någon gång sådan som här; Kristus uppstiger ur en djup
grav och hans arm fattas av faderns ur skyn nedsträckta hand.
Förutom detta antependium eller antemensale hör till altarsmycket ett s k
superfrontale, som var ställt ovanpå själva altarbordet. Det består av en
föga hög ekplanka av altarets längd med tvenne uppstående stolpar vid
ytterändarna. Planka och stolpar äro beklädda med förgylld kopparplåt, som
prydes med en yppig och fint utförd rad av ornamenter. Här läses ock en
inskrift, som redogör för de helgedomar, vilka förvarades i altaret. Tyvärr
saknas en del av denna inskrift, men i det återstående omtalas reliker av
helgonen Clemens, Marcellius, Botolf och de 11000 jungfrur i Köln. Fyra
helgon med namnet Clemens och två med namnet Marcellius ha funnits, de förra
tillhörande kyrkans första århundraden och de senare, varav den ene var
biskop i Tier, från respektive tredje och fjärde århundradet. Botolf är ett
engelskt helgon från 600-talet. – Till superfrontalet hör även ett krusifix,
likaledes med kopparbeklädnad på ek. Kristusbilden har samma utmärkande
kännetecken som på Björke-korset.
När man betraktar ett konstverk av detta slag, frågar man sig ovillkorligen,
om det är arbetat inom landet eller dit infört. Ett avgörande svar på denna
fråga torde ej med visshet kunna givas. Den stora konstfärdighet, som
arbetet förråder, utestänger icke möjligheten av inhemsk tillverkning, ty
som bekant stod Västergötlands konst under medeltiden på en mycket hög nivå,
men den talar även för möjligheten av införsel. För inhemsk tillverkning
talar måhända likheten med andra inom landet bevarade arbeten av samma ålder
och utförande, och för utländsk namnen på de helgon, varefter reliker
förvarats i altaret. Konstkännare anse för troligt, att den konstriktning
som frambragt arbetet härstammar från nedre Rehnlandet, andra återigen, att
det är ett engelskt influerat arbete från senare delen av 1100-talet.
Under senare hälften av 1100-talet styrdes Skara stift av ”den gode biskop
Bengt”, vars like i goda gärningar, enligt krönikan, aldrig förut funnits.
Han byggde broar och anlade vägar, han byggde och målade kyrkor samt försåg
dessa med klockor, biblar och skrudar. ”Han lät ock”, heter det, ”göra
tavlan framför högaltaret”. (i Skara domkyrka). Man har vanligen uppfattat
detta, som om han låtit göra en altartavla eller ett altarskåp, men då
sådana på hans tid näpperligen voro i bruk, ligger det nära till hands
antaga, att tavlan framför högaltaret var av samma beskaffenhet som den
biskop Bengt eller med honom samtida okänd välgörare förärat Broddetorps
kyrka.
Bengt var år 1145 ännu icke biskop och hans efterträdare nämnes år 1191;
hans styrelsetid, som tyvärr icke kan kronologiskt närmare bestämmas, faller
således emellan dessa två år och därmed långt före 1248 års möte i
Skenneinge, genom vars beslut den svenska kyrkan blev i fullt mått en
provins i den stora romerska kristenheten. Björke-korset och
Broddetorpsantemensalet visa, att redan före 1248 kulturförbindelserna
mellan den svenska kyrkoprovinsen och den övriga kristna kyrkan voro ganska
nära och omfattande.
Broddetorps församling har till Statens samlingar försålt denna altarprydnad
och vid samma tillfälle överlämnat till dem tvenne dopfuntar av sten,
likaledes från 1100-talet. Den ena, som tillhört Broddetorps gamla kyrka,
har kring skålen en rad bladornamenter av en typ, som är i Västergötland
ganska vanlig, men annars sällsynt. Den andra har tillhört Bolums numera
rivna kyrka inom samma pastorat. Den utvändigt fyrkantiga skålens sidor hava
reliefbilder av syndafallet, lammet med korset m m , tämligen grovt utförda,
men av ett slag, som ofta förekommer inom den äldre västgötska skulpturen, t
ex på de s k Kettil runskes gravkors å Ölanda ödekyrkogård i Valla härad. //
H H
Runsten
Frimansgården: Här finns ett fragment av en sten KUDON _ _ _ _ RISDI
Vid Komministerbostället ligger en trappsten med orden SUN.
Lorehopp i Broddetorp en ättestupa.
|
|