Markestenen
Sägner om jättar
Fôr möe långesina, monga monga år tebakers, bodde dä en mäkta stor å vådliner
jätte i Hemmelsbärjet i Lunnbu. Å han trivdes så fasans bra i sett bärj,
jättekräket, änna tesse di hadde böjjt Varnehema körka, men senn va dä omöjjelit
fôr´n, ja racka omöjjlit fôrn va dä, att han feck nôja ro mera fôr kôrkeklåcka,
fôr han hade ente väl huent te å sômna te, enar ho börja ringa ijen. Hå dä va ju
fôr retelit fôr´n.!
Så te slutt rådden ente bärja sä länger, å då ga´n sä däriifrå. Då när han
kåm ut bärjet, träffa´n på en dräng, sum jeck å arbeta ve bärjet, å hônum
frågte´n, varôta Ållbärj va. "Dä legger la bôrtôta !" sa drängen å
peka ôta dä Hôllt dä lå, å då sa en tro jätten satte å mä en sånn hiskelier
fart så drängens pekefinger furde mä`n !
Senar nôr jätten kåm te Ållebärj, feck'en inga ro där häller, fôr dar va dä
ena körka bôrte ve Fatjöping, sum'en ente rådde fôrlikas på. Va dä va fôr ena
körka dä menns ja ente nu, men de kan le ô kvetta, ena körka va dä i alle fall. Då
ga'n sä te Mössebärj, å där bodden le ena ti, fasten ente hade så vasst
rorlit där häller fôr di möe körkera; ja, fôr körkeklåckera menara, sum
jammt ringden i öra.
Dä va särselt ena körkeklåcka, sumen ente rådde fôrlikas me te höra å sum
jammt å ständit oroan, och de va Sätune. Å på den blen en gång så
rasane så han mente på han sulle slô ikôlla. "Ja jetter ente höra den dära
pingla i Sätunabun !" san å så tôn en stor sten breve sä på bärjet å
lat i sett strumpebånn å sjonga ån mota körka. Se stor och starker måtten
ha vart välldit, ja en rittier bläng te jätte van, fôr län däre sten va den
stôrsste en kunne vella se. Ja, ja, har teminstingen ai sett nônn stôrrer sten,
dä vell ja lôva. Men se pena rätt på körka dä dujden ente te, jätten, fôr
sten åkte ett långt stöcke på annra sia å ble leggene ve Majsee på
Onsänga,
å där lån senar ännu tesse di fôr nôra år tebakers to bôrtten. Di kalla fôr
rästen den däre sten fôr Markesten å han lå alldeles umma vajadiket ve
väjen, sum
går upp te Hakåsagårla.
Markus Sten i Sätuna
Det finnes i närheten av de bekanta Odensängarna i Sätuna socken en större
stenhäll, som av ortsbefolkningen går under benämningen Markussten. Afzelius och efter
honom flera andra skribenter anser nämligen att bemälda stenskall ha sitt namn av en
beryktad skald under kung Inges tid som hette Markus. Denne skulle från densamma gjort
sina kvad och sjungit sina sånger såväl för det närvarande hovet som och för den
ortsbefolkning, som vid dylika tillfällen kommit tillstädes.
Folksägnen har emellertid en helt annan uppfattning om Markusstenen, och den finns
bevarad i en sägen. Enligt denna skall en jätte från Himmelsberget ständigt och jämt
oroats av klockklangen från Sätuna kyrka. Han blev därvid mycket förbittrad och
utbröt: Jag gitter inte höra pinglornas olåt i Sätuna by. Och så grep hanen
närbelägen stenhäll, som han lade i sitt strumpeband och slungade mot kyrkan, allt i
avsikt att slå ned denna. Men som vanligt förfelade stenen sitt ändamål och blev
liggande där den nu ligger.
Offerdansen i Sätuna
Det uppgives i gamla källskrifter rörande västgötabygden, att Sätuna skall vara en
mycket gammal plats, och att där i forntiden en stad skall vara belägen. Äldre
personer visste ännu för en god mansålder sedan att utvisa den plats, där denna skulle
haft den plats, där denna skulle haft sitt läge, och där man ansåg lämningar
förefunnos efter stenlagda gator och källare, som tillhört där belägna källare. Vid
Ingatorp skall ävenledes ett större slott ha varit beläget, och uppgives detta haft
namn av kung Inge, som därstädes under längre tider brukat vistas. Sätuna skulle i den
förut anförda staden haft sitt urhem, och en författare, som behandlar denna fråga
tillägger att den nuvarande befolkningen där utmärkes genom rödaktigt hår och den
gamla beprisade guldgula färgen.
Att platsen under forna tider varit en betydande märkesplats för står man emellertid
av åtskilligt. Under förhistorisk tid torde den sålunda ha varit offerplats. Det finns
också några vackra ägor belägna i socknen, som kallas Odensängarna, och uppgives
dessa ha sitt namn därav att Oden där betat sina hästar. Snarare torde man här haft
att söka ett offerställe för de gamla avgudadyrkarna.
En författare skriver 1862: En kvarleva av de offer, som i heden domen anställdes
för att göra sig gudarna bevågna ser man uti de lekar , som drängarna anställde uti
Sätuna by under 1700-talet. Offerdansen utfördes under många viga språng och rörelser
av förklädda drängar, som med svärta och färg vanställde sina ansikten. En av dem
föreställde offret och allt som hörde till slaktandet framtogs, och slutligen
verkställdes detta, allt efter musikens gång och takt. Samme författare tillägger
också med tanke härpå, att lyckligtvis har en bättre håg intagit nuvarande
befolkningen för dylika upptag från våra hedniska förfäder.
Ur ren kulturhistorisk synpunkt är denna notis synnerligen värdefull, ty den visar
huru gammal sed, som helt bottnar ini den grå hedendomen allt in i senare tid, all
upplysning till trots låt vara om än i form av gammalfolklek, kunnat leva kvar och
praktiseras.
Det torde emellertid icke vara någon uppbyggligt skådespel att de denna offerlek av
den tidens ungdomar utföras.
Den förut nämnda s.k. Majsesten, med ett namn av samma ursprung även kallad
Majsängssten, var belägen norr om Lunnen, väster om landsvägen och mitt för där
vägen till den f.d. Knektstaden Hackåsen tar av. Namnet å stenen kom sig av dess läge
i närheten av den s.k. Majsängen, där Hornborgaungdomen ofta brukade samlas till vår
och midsommarfirande och borde alltså mera rätt benämnts Maj-ängen, om nu inte
härledningen till namnet liksom förmodligen den ursprungliga meningen med valet av
samlingsplats äger någon sedermera söndrad gemenskap och härrör av
Marke-stensnamnet. För detta senare talar bl.a., att en del Markesten
vidfästade sägner av Hornborgabor uppges fästade vid denna Majsesten, med avvikelse
för vad som sagts rörande Lunna Floge, i vars ställe man gjort häntydningar om att
vattnet i den å ängen varande s.k. Hallingakällan varit ansett som hälsosamt emedan
den sprungit upp vid en helig mans död där. Majsesten utgjorde förr i tiden ett
råmärke mellan de båda här ifrågavarande socknarna och torde även ur den synpunkten
varit att anse som en märkesplats. Om stenens utseende är nu svårt att få en tydlig
beskrivning och om densamma liksom den andra varit försedd med offerskålar vet man ej ;
dock skulle den varit avsevärt större. De gamla i orten hade utom det sagda en mängd
underliga saker att berätta om denna sten, som sågs där i vägkanten, färdig att rulla
nedför sluttningen. Det sades att en jätte i Billingen eller Mösseberg en gång lagt
den i sitt strumpeband och därpå kastat den mot Hornborga eller Sätuna kyrka, i avsikt
att slå ned ifrågavarande, vars mäktigt ljudande klockas klang, han icke tordes höra,
men förfelat sitt mål, så att den istället blivit liggande här. Och att det där
spökade, det var så säkert som amen i kyrkan, och man begav sig ej i onödan förbi
där nattetid. Denna sten är nu sedan några decennier borta. Hornborgasjöns
sänkningsföretag, som så mycket förstörde av skönhet och minnen, lämnade ej häller
detta minne orört. En man fick i uppdrag att anskaffa kilsten till en tillämnad
brobyggnad ute vid Almeö. Stenen ansågs passande därtill, och så kom den bort.
I hagen strax söder om hemmanet Lunnens trädgård finnes invid en liten vattensamling
en stor klumpsten av s.k. gnejs, på vilken synes ett flertal s.k. skålgropar
alltså tydligen en gammal offersten. Runt stenen finnas resterna av en kantkedja och
meridianen är täckt av övervallad småsten. Stenen har i senare tid varit utsatt för
åverkan i det att samma person, som ifråga om den även omtalade Majsesten, vid samma
tid och för samma ändamål, försök gjordes med att kila sönder densamma. Detta
försök misslyckades emellertid, då stenen icke var nog rättkluven. Den skadades dock
så pass, att antalet offerskålar å densamma nu icke torde kunna räknas. Denna sten
gick enligt äldre personers berättelser under namnet Marke-sten och kan med rätt
stor säkerhet sägas vara den av Arvid August Afzelius och andra efter honom under detta
namn omtalade stenen, på vilken en missionär vid namn Markus, som levat på konung Inges
tid, stått och predikat, då han ihjälslogs av hedningarna. Enligt vad i orten i en
senare tid berättats skulle vid detta tillfälle dop försiggått i den vid stenen
varande vattensamlingen, som kallas för Lunna Floge och som säges sällan torka ut. Det
sagda dådet skulle utförts om en s.k. Varferafton och det skulle sedan ha varit en sed i
orten att där samlas och fira valborgsmässoaftonen. Med tanke på omgivningens övriga
traditioner av gammal kult- och samlingsplats samt det förhållandet, att namn på
mark icke under de senaste 200 åren och knappast förut häller
förekommit här i närheten och överförts på stenen, kan man nog anse dessa vid
densamma förknippade sägner tämligen säkra. Sannolikt har å platsen innan
kristendomen infördes här varit en hednisk s.k. lund eller offerplats och då
missionären tagit sig för att här predika och förrätta dop, ha anhängarna av den
gamla åskådningen blivit uppbragta och sålunda ingripit.
Markestena
Sägner om jättar: Markestenen.
Fôr möe långesina, monga monga år tebakers, bodde dä en mäkta stor å vådliner
jätte i Hemmelsbärjet i Lunnbu. Å han trivdes så fasans bra i sett bärj,
jättekräket, änna tesse di hadde böjjt Varnehema körka, men senn va dä omöjjelit
fôr´n, ja racka omöjjlit fôrn va dä, att han feck nôja ro mera fôr körkeklåcka,
fôr han hade ente väl huent te å sômna te, enar ho börja ringa ijen. Hå dä va ju
fôr retelit fôr´n.!
Så te slutt rådden ente bärja sä länger, å då ga´n sä däriifrå. Då när han
kåm ut bärjet, träffa´n på en dräng, sum jeck å arbeta ve bärjet, å hônum
frågte´n, varôta Ållbärj va. "Dä legger la bôrtôta !" sa drängen å
peka ôta dä Hôllt dä lå, å då sa en tro jätten satte å mä en sånn hiskelier
fart så drängens pekefinger furde mä`n !
Senar nôr jätten kåm te Ållebärj, feck'en inga ro där häller, fôr dar va dä
ena körka bôrte ve Fatjöping, sum'en ente rådde fôrlikas på. Va dä va fôr ena
körka dä menns ja ente nu, men de kan le ô kvetta, ena körka va dä i alle fall. Då
ga'n sä te Mössebärj, å där bodden le ena ti, fasten ente hade så vasst
rorlit där häller fôr di möe körkera; ja, fôr körkeklåckera menara, sum
jammt ringden i öra.
Dä va särselt ena körkeklåcka, sumen ente rådde fôrlikas me te höra å sum
jammt å ständit oroan, och de va Sätune. Å på den blen en gång så
rasane så han mente på han sulle slô ikôlla. "Ja jetter ente höra den dära
pingla i Sätunabun !" san å så tôn en stor sten breve sä på bärjet å
lat i sett strumpebånn å sjonga ån mota körka. Se stor och starker måtten
ha vart välldit, ja en rittier bläng te jätte van, fôr län däre sten va den
stôrsste en kunne vella se. Ja, ja, har teminstingen ai sett nônn stôrrer sten,
dä vell ja lôva. Men se pena rätt på körka dä dujden ente te, jätten, fôr
sten åkte ett långt stöcke på annra sia å ble leggene ve Majsee på Onsänga,
å där lån senar ännu tesse di fôr nôra år tebakers to bôrtten. Di kalla fôr
rästen den däre sten fôr Markesten å han lå alldeles umma vajadiket ve väjen, sum
går upp te Hakåsagårla.
Markus Sten i Sätuna
Det finnes i närheten av de bekanta Odensängarna i Sätuna socken en större
stenhäll, som av ortsbefolkningen går under benämningen Markussten. Afzelius och efter
honom flera andra skribenter anser nämligen att bemälda stenskall ha sitt namn av en
beryktad skald under kung Inges tid som hette Markus. Denne skulle från densamma gjort
sina kvad och sjungit sina sånger såväl för det närvarande hovet som och för den
ortsbefolkning, som vid dylika tillfällen kommit tillstädes.
Folksägnen har emellertid en helt annan uppfattning om Markusstenen, och den finns
bevarad i en sägen. Enligt denna skall en jätte från Himmelsberget ständigt och jämt
oroats av klockklangen från Sätuna kyrka. Han blev därvid mycket förbittrad och
utbröt: Jag gitter inte höra pinglornas olåt i Sätuna by. Och så grep hanen
närbelägen stenhäll, som han lade i sitt strumpeband och slungade mot kyrkan, allt i
avsikt att slå ned denna. Men som vanligt förfelade stenen sitt ändamål och blev
liggande där den nu ligger.
Väster om Majsängen och Lunnen utbreder sig nedanför den i synnerhet vid den
sistnämnda brant sluttande backen en med frodigt gräs bevuxet ängsmarksområde kallat
Odens- eller Onsängen, som i äldre tider nyttjades uteslutande till slåtter och bete.
Enligt en för hundrade år sedan upptecknad tradition, som ännu med en viss stolthet
över traktens ålder och märklighet omtalas i Sätuna, skulle området ha erhållit sitt
namn av att den fornnordiske guden Oden där betat sina hästar. Så invant är detta
uttal av namnet i socknen att man där sällan, som i grannsocknen Hornborga är vanligt,
hör det uttalas i en något förkortad form Onsängen, som tyder på en
härledning för namnet av den genomrinnande Hornborgaån. Som prov på huru folket i
bygden uppfattat namnet och föreställt sig densamma anföres här efter Feskarns Alfred:
"Dä fanns i forntiden en sum hette Oden å den kalla di för Gud, å han hade änga.
Å änga sulle vara så helier så ingen feck gå på na utan te höra te Oden,
Guden. Ja, så kônstit va dä fôr i tia!"
Odensmarken.
Medan namnet Odensängen, särskilt i dess i synnerhet inom Hornborga förekommande
uttal lätt skulle kunna härledas av ån, så var icke så fallet med Sätuna utmark, som
i orten gick under benämningen Odensmarken eller "Oddsmarka" och även vid
denna finnes sägnen om "Odens hästar" förknippad. Detta område är genom
Sätuna och Båltorps skifteslag skilt från Onsängen och äger alltså inget samband med
den nämnda eller någon annan å, om man undantager att den genomskäres av
Hällebäcken, som att döma av dess (Hälledalens) eritionskaraktär en gång i tiden
synes ha varit ett märkligt vattendrag, fast i en alltför avlägsen forntid för att ha
kunnat ge upphov till namnet. För att i någon mån kunna tolka namnets härvarande
härledning får man nästan gissa sig fram men här är ej platsen för ett dylikt
resonemang. Likväl kan nedskrivaren härav ej underlåta påpeka, att marken ifråga
ännu för omkring ett par hundra år sedan varit kronopark och före innan den blev det,
antagligen legat under Uppsala ödegodset i Gudhem där hednatemplet med de
hundrade gudarna en gång stod. Och så äro vi framme vid grunden till namnet.
Offerdansen i Sätuna
Det uppgives i gamla källskrifter rörande västgötabygden, att Sätuna skall vara en
mycket gammal plats , och att där i forntiden en stad skall vara belägen. Äldre
personer visste ännu för en god mansålder sedan att utvisa den plats, där denna skulle
haft den plats, där denna skulle haft sitt läge, och där man ansåg lämningar
förefunnos efter stenlagda gatoro källare, som tillhört där belägna källare. Vid
Ingatorp skall ävenledes ett större slott ha varit beläget, och uppgives detta haft
namn av kung Inge, som därstädes under längre tider brukat vistas. Sätuna skulle i den
förut anförda staden haft sitt urhem, och en författare, som behandlar denna fråga
tillägger att den nuvarande befolkningen där utmärkes genom rödaktigt hår och den
gamla beprisade guldgula färgen.
Att platsen under forna tider varit en betydande märkesplats för står man emellertid
av åtskilligt. Under förhistorisk tid torde den sålunda ha varit offerplats. Det finns
också några vackra ägor belägna i socknen, som kallas Odensängarna, och uppgives
dessa ha sitt namn därav att Oden där betat sina hästar. Snarare torde man här haft
att söka ett offerställe för de gamla avgudadyrkarna.
En författare skriver 1862: En kvarleva av de offer, som i heden domen anställdes
för att göra sig gudarna bevågna ser man uti de lekar , som drängarna anställde uti
Sätuna by under 1700-talet. Offerdansen utfördes under många viga språng och rörelser
av förklädda drängar, som med svärta och färgvanställde sina ansikten. En av dem
föreställde offret och allt som hörde till slaktandet framtogs, och slutligen
verkställdes detta, allt efter musikens gång och takt. Samme författare tillägger
också med tanke härpå, att lyckligtvis har en bättre håg intagit nuvarande
befolkningen för dylika upptag från våra hedniska förfäder.
Ur ren kulturhistorisk synpunkt är denna notis synnerligen värdefull, ty den visar
huru gammal sed, som helt bottnar ini den grå hedendomen allt in i senare tid, all
upplysning till trots låt vara om än i form av gammalfolklek, kunnat leva kvar och
praktiseras.
Det torde emellertid icke vara någon uppbyggligt skådespel att de denna offerlek av
den tidens ungdomar utföras.
När vid utforskandet av Sätuna socken namnet Isaksgärdet mötte, antog undertecknad
först, att detta hade uppkommit efter gårdsnamnet Isaksgården. Sedermera framkom
emellertid vid samtal med sockenbor namnen "Saxåsa" och "Isaksåsa"
såsom benämning på ett par stenrevlar, som berättades ha funnits på det ena av
hemmanen i Storegården. Detta föranledde mig, att söka erhålla närmare upplysningar
rörande sagda, som jag förmodade kunna ha varit någon fornlämning, och jag kom därvid
namnets härledning på spåret. Sagda åsar eller revlar (stenryggar) skulle enligt
uppgiften varit till finnandes på den Värnlundska hemmansdelen av Storegården och som
ingen borde vara närmare om att känna denna sak än just ägaren till gården ifråga
så besökte jag stället. Där fick jag av sonen också veta vad jag behövde om dessa
"saxåsar", som funnits kvar där ännu i hans barndom, för 30 40 år sedan,
ehuru de då bortodlats av fadern. Det kunde också fastslås, att det här rörde sig om
ett minne från forna tiders gravskick, och att det varit dessa, som givit platsen liksom
Isaksgärdet dess namn. På platsen för dessa saxåsar, som av den utfrågade kallades
Isaks Åsar och av honom förmodades ha sitt namn efter någon där bosatt med namnet
Isak, fanns ännu i början av 1900 talet ett flertal stenrösen av ungefär samma
utseende som några ännu kvarvarande forngravar och emellan dessa sträckte sig från
nuvarande ladugården i sydvästlig riktning mot Sätuna gamla kyrkogård, där alldeles
vid gårdsgränsen till hemmanet Stommen fanns ett större numera delvis bortodlat röse,
som haft sin motsvarighet i ett förut å ladugårdsplanen beläget, vid dennas byggande
fått släppa till sitt material. Denna stenrygg saxades sedan av en annan från ett röse
vid landsvägen utgående dylik stensträng, som slutade i ett ännu kvarvarande röse vid
en krök av framfartsvägen till ett par andra hemmansdelar i samma gård. Denna rygg
sträckte sig i sydostlig nordvästlig riktning. Som man kan förstå hade platsen
inget att göra med vare sig någon, som burit namnet Isak eller med det sannolikt efter en
person med detta namn uppkallade hemmanet Isaksgården, utan hade erhållit sin benämning
på grund av stensträngarnas eller åsarnas likhet med en utfläkt skräddarsax. Namnet
Isaks Åsar torde vara att anse som ett försök till tolkning av det förra. När de kort
före mitten av 1850 talet inflyttade stamfränderna till den förut omnämnde
ägaresonens moder den Hagströmska familjen hörde de gamla byborna om
platsen ifråga, dit hemmanet sedan vid laga skiftet flyttades, säga sitt "i
Saksåsa ", t.ex. vid fråga om var de varit "bort i Saksåsa!"
så låg ju också denna tolkning av namnet nära till hands liksom undertecknad,
utan att händelsevis ha fått reda på huru därmed verkligen förhöll sig, nog skulle
ansett, att det härledde sig av hemmanet Isaksgården någon gång haft något att
beställa med området ifråga. Det nämnda Isaksgärdet låg i väster från Saxåsarna,
vilka synes ha räknats till ett annat av byns gärden, nämligen det s.k. Lunnagärdet.
Den närmast gränsen mot Hornborga socken belägna delen av Sätuna bys och
hemmanen Båltorps ägor voro enligt byns storskifteshandlingar av år 1778 bevuxna
med större och mindre björkskog, som på sina ställen var blandad med ek.
Särskilt omnämnes en hög, från landsvägen sluttande ”backe med ekar på”. Denna
backe kan med full säkerhet sägas vara densamma som senare – och förmodligen
redan vid denna tid – benämndes med namnet ”Lunna Ekenbacke”.
Platsen var beläget å krönet av sluttningen mot den s.k. Odensängen, ungefär
där nu tomtplatsen till den norra Storegården ligger, och utgjorde samlingsplats
för byns ungdomar vid pingst- och midsommartiderna, då de där hade sina s.k.
hopöl och lekstugor, men i förekommande fall av dåligt väder samlades i den på
andra sidan landsvägen belägna Lundastugan, som var ett torp under
Båltorp och föregångare till det där senare uppförda båltorpshemmanet Lunnen.
Platsen och dess närmaste omgivning synes ha varit en del av en gammal
kultplats. Härför talar icke blott namnet av Lund, utan även en del fornminnen –
såsom på själva backen ett par hällkistor och några stenrösen, varav de flesta
nu bortodlats samt söder därom de ävenledes bortodlade s.k. Saxåsarna, ett om
gammal soldyrkan påminnande fornminne, sydöst därom vid Lunnens trädgård en
forntida offersten med ett flertal av människohand formade skålar, vilken i
dagligt tal kallades för Markesten, samt nordost om nämnda backe den s.k.
Majsesten, förmodligen också en offersten, varom man i orten hade mycket att
förtälja – den förutnämnda mot norr och väster liggande Odensängen ej att
förtiga, vilken enligt för länge sedan upptecknade, än i dag gängse sägner
sattes i samband med guden Oden.
Sätunaungdomen var dock icke ensam om att samlas i denna nejd under vackra
sommarnätter, även om de ej tillät något intrång på sina fäders mark. Å den
andra sidan sockengränsen, som utmärktes av den nämnda Majsesten och det invid
denna varande Majse-le, brukade i sin ordning hornborgaungdomen samlas å den
s.k. Majängen vid Hallingakällan i samma mening, och det hände att man då
hälsade på hos varandra, fast besöken icke alltid slutade i vänskap.
Någon gång vid mitten av förra århundradet blev det emellertid slut med
lekstugorna ute på Lunna Eke Backe och om hur därvid tillgick skildrades av en
av de gamla i Sätuna, som därom berättade följande:
Det var som oftast om somrarna dans på Lunna Eke Backe borta vid Storegårn och
en gång höll de på och ville inte sluta. Då kom ett benarakel uppdansande ur ett
stenrör där och sade:
”Här dansen I
– här vilen vi!
– Är det långt till domedag
– vad tror I?” |
Då blev det slut på dansen, och sedan dansades det inte mera där. Att platsen
varit en sedan de allra älsta tider använd samlingsplats behöver icke betvivlas.