Så här såg Hornborga Överby ut när den gamla bron fanns.
Mellan 1954 och 55 så byggde man om vägen. Vi skall komma ihåg att milstenen
som vi ser är i samband med detta bygge och utbyggnaden av ladan därovan ca 10
meter. Det var förr ett mycket öppet landskap. Längst till vänster ser vi
Backgården på krönet av åsen, rakt nedanför kan vi ana Enstatars, sen
följer Deragården och ArvidMikaelsgården. Den närmaste ladan är
Lillegårdens och bak buskarna till höger ligger Smedjan. Här på bron
samlades förr ungdomen till dans och lek och till vänster har vi Brobacken. som
förr var en välbesökt marknadsplats. Tiderna förändras men milstenen vid
Lillegården finns kvar.
Lekstugor i Hornborga.
Ungdomen i orten höll under slutet av 1800-talet vid sina lekstugor samt om
lördags- och söndagskvällarna gärna till på Hornborgabro och dansade. Där
var då alltid där ett fasligt stohej och en fara för vägfarande och
utomstående att passera och då flera tråkiga intermezzon inträffade avlystes
från predikstolen i Broddetorp all dans och folksamling därstädes. Upprepade
gånger överträddes emellertid förbudet och om hur det vid ett sådant
tillfälle avlopp finner man av en notis i Sk. L. A. för den 10 april 1891,
vilken omtalar att på Påskaftonen tre ynglingar, varav två sappörer, alla
från Karlsborg, där blivit överfallna. Den ene av dessa, som var beväpnad,
drog blankt och fick passera, medan de båda andra fingo söka springa sig
till räddning. Den ena av de flyende – sappören – upphanns dock därvid och
blev svårt misshandlad.
Protokoll hållet vid utlyst extra Kommunalstemma
med Hornborga socken i Hwassagården den 16 juni 1891.
§ 2. Wid föredragande af den af Kronolänsman Ljungmarker utfärdade
skrifvelsen deri han begärer stemmans hörande om besta sättet att afstyra
det ofog som vid vissa tillfällen såsom dans med mera sker å Hornborga Bro;
så enades stemman om fölgande beslut, stemman ansåg det ej hafva någon fara
med ofog å bron, men som Kronolänsman Ljungmarker hotat at anställa extra
polis vid bron om inga åtgärder vidtagas, hvilket ansågs alldeles obehöfligt.
Så för att förekomma detta beslöts att utse 2ne närboende personer som skola
hafva tillsyn öfver att ingen folksamling sker på bron men om sådant skulle
inträffa, då icke allenast söka skingra utan äfven för vederbörande, anmäla
de besökande.
Såsom tillsyningsmän härför utsågs enhälligt Hemmansägaren August Wallinder
i Lillegården och L. Joh. Johansson i Ringagården. och skall protokollsutdrag häraf
tillställas såväl den som vederbörande kronobetjening.
Widare förekom ej.
Som ofvan
A. Joh. Svensson. Justerat och vidtjent betygar A. G. Larsson, August
Andersson.
Uppläst i Broddetorps kyrka den 23 juni 1891 af Hasselskog |
En stenstuga som ligger på Lillegårdens trädgård alldeles till vänster
om gårdsgrinden med en brunn precis där häcken kröker sig. Karl bodde här. Till höger på gårdsplanen fanns en skampåle.
Här finns inga rester kvar.
Näses
Stuga vid Lillegårds gräns mot Hovslagargården i den
därvarande sluttningen mot ån. Näsen, som hade på något sätt defekt näsa,
hette Gustaf och var gift med den s.k. Döns dotter.
Rutegummes Rutes
I en stuga vid den s.k. Kyrkvägen nedanför Hovslagargården, satt före detta
hemmansägaren Anders Andersson f1777 och hans efterleverska Inga Kajsa Jonsdotter.
Anders hade innan han gifte sig med Inga Kajsa,
varit gift med en förmögen änka Catarina f1769 i Övre Skattegården, men han
råkade genom eget
liv i sus och dus samt sista hustruns dåliga hushållning på obestånd.
En son Johan framlevde sitt liv som torpare på Ekornavallen, och en annan
Anders gav sig ut som rallare men kom sig sedan upp och slutade som ÖK
överkommissarie i Stockholm. Rörande familjen se vidare gårdshistoria om Holmagården
och Frimansgården. Stugan låg i Hovslagargårdens trädgård.
Anders Andersson var i orten mest känd under binamnet Ruter, vilket sedan följt
avkomlingarna, men om huru detta namn uppkommit råder numera ovisshet. Hans minne lever
dock i traditionen. Anders Andersson och den i gården kvarstannande brodern Johan, men
ingen gång någon av de andra syskonen nämnes som ägare eller delägare i Holmagården och
man kan därför förmoda att de vid arvskiftet efter modern fått denna på sin lott.
Anders Andersson benämndes av folket i orten alltid med binamnet Ruter, som än i dag
fortlever å avkomlingarna och av dem borde antagas som släktnamn. Anders var under sitt
första och först på även under sitt andra äktenskap ansedd såsom mycket förmögen. Han ägde
3/4 mtl i Övre Skattegården och 1/2 mtl Lillegården i Hornborga Överby och mycket annan egendom
därtill men dog ändock utfattig i en fallfärdig ruka till stuga, belägen i sluttningen mellan
Arvidsgården och ån. Första gången gift med änkan efter en förmögen bonde och andra
gången med dottern till en av byns andra förmögna dito - kan man förundra sig över att det gick
den vägen. Vad nu orsakerna härtill i grund och botten voro, är väl icke nu möjligt att bestämt
avgöra, men traditionen påstår att han under sitt första äktenskap kommit att få en otyglad
smak för viner och spirituosa och under sitt sista hade en hustru som saknade all erfarenhet
och förmåga att så som sig borde sköta ett hem och hushålla med tillgångarna. Anders älsta
son blev torpare på Lövåsen under Hornborga Stommen och den yngste gav sig ut på
järnvägsbyggena, skötte sig väl och blev arbetsbas samt sedermera stins vid en station uppåt
Stockholm, varefter han efter att sedan han utmärkt sig vid infångandet av ett par storförbrytare
Tecktor och Hjert erbjöds plats vid polisen och steg i graderna till
överkommissarie i kungl. huvudstaden. Ruter sålde Hornborga kyrkas gamla dopfunt för tre skäppor råg. //O.i D.46. Om denna sak
finnes i Bps kyrkas arkiv i konvolut handlingar rörande av khde Rånge sökt återvinning av
sagda dopfunt. Stump om Ruter "Um furtti menuter, - då sade Ruter - då kommer Majja - å dänn sa vi klajja". // O. i D. 46.
Strofen härrör ur en visa rörande Hornborgaborna och hänsyftar på Johan Ruter och hans
hustru Maja, som följde med sin dotter Lina till Amerika. Brodern Johan å sin sida stannade livet ut i hembygden och dog efter ett slitigt liv som torpare
på Eckornavallen, där minnen efter honom av en helt annan art fortleva.
Enligt tradition skall denna stuga var kopplad till Hof. Petter
framför tanken för att fylla luckan att soldaten Johannes Ehn f1834 med sonen
Jonas, som blir soldat på Grefvagården kan vara namngivare åt detta
torp.
Johannes Andersson Enstatars
f1834. En ännu kvarstående stuga av ryggåstyp å Hovslagaregårdens mark nere vid
åbädden. Enstatarn var skomakare, hustrun och döttrarna väverskor. Han hade
innan han bosatte sig här varit en statare åt en soldat Ehn från Hof och därav
erhållit namnet Ehn, varunder han är skriven. I verkligheten hette han
Johannes Andersson.
Hustrun Lotta hade varit trädgårdspiga på Kavlås egendom och odlade vid
sin stuga en myckenhet blommor. Det var så fint och pyntat utanför.
Gumman hade en väldigt pyntad stuga med mycket blommor. Makarna hade flera barn, varav två söner - ene
Gustaf Ehn - var dövstum. Två döttrar bodde till det sista i hemmet. Sander
berättade att han skrev en lapp till skomakarpojkarna gör de långa och breda
så att de blir rymliga på alla håll. Av de sex barnen far 3 till Amerika och
om övriga vet vi intet än...

Enstatars som Maj Britt Larsson såg det i sin ungdom. I
bakgrunden ser vi Hovslagården.
1905-8 Sander Wilson
bodde här mellan 1905 och tre år framåt med sin familj.
Wilma föddes här, allt medan familjen bygger och investerar i sitt mejeri.
Här vid Enstugan fanns förr ett vad, som gick fram väster om Eriksberg som
kan vara den gamla vägmarkeringen från 1600 - tals kartan. Här nere fanns också
en klapparebrygga och hit kunde åkdon med tvätt köra ner för att byka sin
tvätt.
1912-16 Carl Johan Träff
var smed här i byn från 1912 fram till 1916 då han blir
gårdssmed efter Boman på Bjurum. Han hade fattighjonet Cajsa Andersdotter
f1832 innan hon flyttades till Fattigstugan. Han lär ha flyttat till
Munkgården Bolum.
Folke Jönsson
bodde här under många år innan han byggde sin egen stuga uppe vid
Vilskekorset. Stugan
användes nu som sommarnöje, men utgjorde tills för några år sedan ständig
bostad för bysmederna.
1915- Torsten Petrus Zetterberg
f1889 visar sig vara smed och sägs enligt muntlig tradition vara kommen utifrån
och hyrde här under många år från 1915 och tre månader framåt då han
återvände till Vara. Traditionen är inte alltid sannfärdig utan man måste
hela tiden kontrollera.
Anna Hallin hyrde här men erbjöds plats i kapellet från 1920 till
28.
Stuga på nuvarande Missionshustomten som 1882 revs för att ge plats åt det
senare. Här bodde från 1869 och till sin död 1881 en gräsänka och änka
Anna Kajsa Eriksdotter med sina barn. Mannen
Jonas Jonsson hade varit brukare av Hovslagården men ej redat sig utan rymt
fältet till Amerika där han 1876 avled. En son och en dotter vandrade vid
vuxen ålder i faderns fotspår, där sonen dog som s.k. Acamps, medan äldste
sonen stannade i Sverige och redde sig samt så småningom blev ägare till
morföräldrarnas gård, som hade urgamla anor i släkten. Stugan såldes till
Horatius, som flyttade den till dess nuvarande plats i Svensgården.
Vattengatan
Utgår från byn och för ner till åna. Här vallades byn kor ner till ån
för att vattnas. Den passerar Kyrkvägen och här kan vi fortfarande skönja
det led som leder vidare mot kyrkan. Ledet kallades Smäll igen då det
stängde av sig själv.
På ömse sidor om den plats vid Kyrkvägen, där
Hornborga Över och Nederbys ägor i och med hemmanen Backgården och
Skattegården mötas låg på det förra Valla Pära och på det senare Grens
och son ägandes stugor. Mitt för på andra sidan Hornborgaån synes numera socknens
folkskola ståta med sitt grönmålade tak.
Namnlösa Lans
Ryggåsstuga den nedersta av de tre härvarande vilken för det mesta stod
obebodd. Stugan tillhörde en hemmansägare i socknen, som lät den stå tills den
alldeles förföll. Revs i slutet av 1860-talet. Lans hade dock bott där då
hans torp vid skiftet flyttades. Det var något hemlighetsfullt med den stugan.
Kan det vara Lantz Lans f1816.
Den äldsta släktmedlemmen, som inflyttade till orten, var "gäld"
eller skattskrivaren Anders Assersson, som 1687 av Gudhems härads nämnd och
tingssökande allmoge begärdes och av rätten förordnades, vars avkomlingar
intill tiden för stugans flyttning voro klåckarne Lars Anders- eller Assersson
och Jacob Larsson samt frikorpskarlen Lars Jacobsson Sjödal och korgmakaren
Johannes Sjödal – alltså under de gångna över 200 åren endast fem
generationer bebyggare.
Stuga sammanbyggd med ladugård i vinkel å Hornborga Överby grannabacke,
mitt för Deragården å den denna gård motsatta eller södra sidan bydreven.
Låg på Deragårdens skifte.
Lars Sjödal
f1766 i klåckarebolet Hornborga frikorpskarl stuga å Hornborga gata. Var gift med Lisa från Härlunda.
Av deras 9 barn överlever bara 2. Sara som gifter sig med Lellebon i Korpatorp.
och sonen Johannes som tar över. Makarna dör kring 1838 och Johannes tar
över. Namnet Sjödal leder sitt ursprung från slutet av 1700-talet och dess
första bärare var sista ägarens fader, frikorpskarlen Lars Sjödal.
Efter slutad tjänstgöring vid sin kår bosatte sig i släktens gamla stuga "å Hornborga gata" frikorpskarlen Lars Sjödal.
Lars var född 1766 och son till ortens klockare Jacob Larsson och hans hustru Sara Svensdotter. Han gifte sig 1793 med Lisa Jacobsdotter, f1768 i Härlunda och fick i sitt äktenskap
nio barn, dottern Sara f1794, samt sonen Johannes f1805 död 1878. Johannes
stannade, som enligt anteckning i församlingsboken var bräcklig och såg illa, i hemmet och var två gånger
gift.
Johannes Sjödal
f1805 bräcklig, men stolt låg aldrig socknen till last. se ovan. Var gift
med Inga Olofsdotter och fick med henne barnen Gustaf, Anna Cajsa och Charlotta
om vilka vi intet veta ännu. Gifter om sig med Kursa Kajsa från Korpatorp. Om
Kajsa vet traditionen att berätta se ovan. Johannes dör 1878 och Kajsa kommer
därför att prägla stugan och de minnen vi ha av den.

Sjödalsstugan tecknad av Rudolf Söderberg innan den flyttades
till Skansen
Den av släkten Sjödal bebodda stugan, som var belägen å Deragårdens
mark mellan den gamla byvägen och ån, var en av de sista kvarstående,
ryggåsade stugorna av småstugebebyggelsen i den gamla Hornborga byn.
Böndernas stugor, som även de varit ryggåsade, ehuru större och oftast
försedda med framkamrar, hade redan för länge sedan blivit ombyggda efter
nyare tiders sed. Den i samband med laga skiftet företagna utflyttningen av
gårdarna hade påskyndat denna omgestaltning i byggnadsskicket och endast en
och annan stuga, som ej berörts av skiftet eller avtalats få ligga kvar hade
blivit orubbad. Så var också fallet med Sjödals stuga. Sjödals änka – Sjödalskan
– hade av gårdens ägare fått löfte att bo kvar i sin livstid. Visserligen
blev det väl ej riktigt så – hon blev sjuklig och behövde vård och som
barnen flyttat till andra orter och ej kunde ge henne sådan, så fingo
grannarne och socknen förbarma sig över henne – men detta medförde att
stugan blev bevarad och kom att bli ett byggnadsminnesmärke.
Sommaren 1897 kom en direktör E Rosenlind från Stockholm att besöka
Hornborga och får se den gamla Sjödalskans gamla stuga där vid bygatan. Denne
var en vän av gammalt och fornt och livligt intresserad för Nordiska Museets
Skansen, där man då börjat uppföra en del gamla byggnader av
kulturhistoriskt värde från skilda delar av landet. Därvid beslutade han sig
för, att förvärva o skänka denna stuga samt anmodade en person i orten, att
ombesörja affären. Priset blev överkomligt – 24 kronor i ett för allt för
hela stugan med möbler och inventarier, allt som det stod. Sålunda fick
Skansen 1898 denna i många avseenden märkliga Hornborgastuga, som där ännu i dag
kan beses. Stugan befann sig vid försäljningen eller överlämnandet i ett allt annat
än förstklassigt skick och det uppgives, att utom ryggåsen och några stockar
i ena gaveln inget kunde användas vid dess återuppförande – allt det
övriga var ruttet och så illa medfaret av tidens tand. Stugans ålder kan
enligt vad nedskrivaren härav utforskat med fullt ackseptabel säkerhet
bestämmas vara densamma som den där boende släktens – från slutet av
1680-talet. Med köpet följde även en del äldre, i stugan befintlig lösegendom,
varibland den där stående sparlakanssängen. Byggnaden är en synnerligen god representant för ett västgötatorp av
äldre form. Den innehåller bostadsrum eller "stuva" och en liten
ladugård eller fähus rymmande en ko samt en i vinkel därmed byggd lada.
Stugan är uppförd av knuthuggna, bilade eller skrädda stockar och övriga
delar av byggnaden i brist på grovt timmer, dels av skiftesverk, d.v.s. av i texlade, stående stolpar lagda tunna plankor, dels av i löst på varandra
lagrade kullerstenar. Taket på byggnaden består av halm, som över stugan
fasthålles av ett lager grästorv, medan den över ladugården endast
fasthålles av långa störar, s.k. pôller. Den egentliga stugan är till
anordningen överensstämmande med den allmänt brukliga stugans. Den består
alltså av en förstuga och en kove, samt ett enda boningsrum. Detta är öppet
ända upp till ryggåsen, från vilken sparrar sträcka sig till väggbanden och
utgöra det bärande underlaget för de bräder, på vilka den yttre
takbetäckningen är lagd.
I den torftiga inredningen spårar man ännu samma anordning, som i större
gårdars äldre stugor var vanlig. I hörnet motsatt ingången från förstugan
står den öppna spisen, hopbyggd med bakugnen. Det område av rummet, som
ligger vid dörren och framför spisen är husets kök. Golvet är här
stensatt. Här står hönsburen och en hylla för markärl. En liten, utsirad
bräda, som vid spiselkappans hörn hänger tvärs över rummet, motsvarar
kronstången eller bjälken och utvisar gränsen mellan köket och
boningsrummet. Om äldre tiders väggfasta inredning påminner endast den
inbyggda sängen. De fasta bänkarna äro här ersatta av en fållbänk. I
takfönstrets ställe finnes väggfönster, ett å långväggen och ett å
gavelväggen, framför vilket senare står stugans enda bord. Utvändigt på
taket sitter över skorstenen ett spjäll, bestående av en stenplatta, som
endast utifrån kan stängas och öppnas medelst en stång.
Vad här sagts om stugans exteriör och inredning är efter Nordiska Museets
egen beskrivning och förefaller överensstämma med skicket före flyttningen. Sjödalsstugans invånare ha så vitt folkminne och urkunder ge vid handen
alltid varit utpräglat originella människor av för skildringar av den gamla
folkkulturen intressant slag och traditionerna om dem borde kunnat vara minst
lika värda att bevara som själva stuga. Utan vetskap om dess invånare står
den där, kan man nästan säga, tom och livlös. Johannes Sjödal var i synnerhet på äldre dagar bräcklig och såg illa,
men skulle aldrig varit så stark av sig. Andra påstod, att han alltid varit
en lathund. Några ansträngande sysslor åtog han sig i varje fall icke. Han
framlevde dock sitt liv utan att lita socknen till och synes ha livnärt sig och
familjen genom sin tillverkning av fiskkupor, korgar, mindre laggkärl och
diverse småsaker, som hustrun sedan gick omkring och sålde. Tillförne hade
han varit fiskare.
Medan mannen levde hade Sjödals ko. Fodret till denna tog de delvis från
sjön och delvis fäktades det. En rätt, som förut varit klockarens, men som denne i senare tid icke
utnyttjade, var att raka Madvägen och denna höll de styvt på som sin –
förfäderna hade ju gunås innehaft denna tjänst.
När madhöet bärgades var det sed att bönderna – även efter laga
skiftet – hjälpe varandra med detta arbete, först å den ena och sedan å
den andra gården. Därvid körde man alltid "stoll" – 10 lass i
stället för 5 i vanliga fall. Man "välvde" på stackarna på "håvevagnar",
bara en på varje lass, och körde i full karrier. Det brukade bli mycket hö
spillt, som körarna ansågo under sin värdighet att uppsamla och som därför
gärna fick tillvaratagas av Sjödals och andra, som ville ha detsamma. Bland
bönderna funnos dock sådana, som då mödan värt hö fallit av själva
samlade upp det, men detta förtretade då ibland gummans, att hon gav sig till
att skälla på vederbörande, men Sjödal förhöll sig alltid lugn – han
visste väl vems höet i grund och botten var.
En gång då ett ettrigare ordbyte kommit i gång mellan gumman och en bonde,
gick Sjödal till platsen för att avstyra detta och sade:
"Dä ä ente lönt du står å gläva, käring – sparka’n på tasken
du, dä ä dä enda sum jälper !"
Johannes hustru Kajsa Andersdotter var före sitt bejakande av dennes tillbud
"kursad" av andra – ja, benämndes till och med Kursa Kajsa. Hon var med
andra ord sagt inte så nogräknad i fråga om lagliga förbindelser med det
motsatta könet. Detta bevisas också av att hon förut hade en dotter och av
församlingsbokens för henne inskrivna anmärkning om att hon "syndat mot
sjätte budet två gånger".
Johannes Sjödal hade i vartdera av sina äktenskap två döttrar och hustrun
Kajsa förut en dotter, vadan antalet sådana blev fem, och när den ena av dem
gifte sig med en karl kallad Höken, diktades följande visa:
"Kursa Kajsa hade höner fem, sa’n
Så kom Höken och tog en av dem, sa’n
Gubben hänna ropa: Ta dum allihopa,
å ta Kursa Kajsa mä’ däk hem, sa’n.
Som nämnt gick Kajsa omkring i stugorna och sålde av mannens
tillverkningar, som dock ej alltid förslog, men hon gick då ändå omkring.
Det var en vana hos henne och bidrog i ej ringa mån till familjens
försörjning, ty hon fick alltid något i eller med sig. Sjödal själv, säges
ha sagt om henne, att hon var lika god som en fjärdings gård. – Därav kan
man sluta sig till, varpå hon baserade sina besök i stugorna.
Kajsa var förståeligt ett illparigt fruntimmer, med förmåga att räkna ut
en hel del saker, som omsatta visade sig resultatrika. Som t ex hennes
"kringgång" om jularna. Att som de fattiga veckan före julveckan gå
omkring i stugorna och tigga sig till bästa under helgen hade hon ingen rätt
till såsom icke understödstagare – men hon gick ändå under det knepiga
förebärandet, att hennes svärfars far och farfar varit klockare i byn samt
haft det och det i "rätt" – bröd, sovel, ljus, en sup, o s v –
men att mannen nu var bräcklig och ej kunde gå själv, varför hon kom i hans
ställe för att avhämta dessas förmåner.
Vid litet närmare eftertanke, kunde ju vem som hälst förstå, att vad som
varit för då omkring 100 år sedan ej längre kunde äga tillämpning – att
hennes framställningar voro ett stort spektakel, rena köpenickaden - men man
såg, även om man förstod, mellan fingrarna, och gav! Den seden var alltför
inrotad bland allmogen, att i jultiden ingen skulle gå ohulpen och ofägnad
ifrån ens hus.
Det komiska var dock, att hon utom matvaror somligstädes även fick både
ljus och brännvin. Av det senare tömde hon, där det bjöds, alltid första
supen i en medhavd butelj, men fick hon mera och man propornerade därpå, så
tog hon det själv, och de funnos de som gjorde därpå för att "fylla
upp" gumman, med vilken de sedan ogenerat kunde föra spektakel. Hon unnade
dock och gav sin man del av vad hon sålunda sammanbringat.
En gång efter faderns död hade sonen Alfred varit borta och fått tag i ett
stop av den eftertrådda varan, som han och modern skulle festa upp. När han
gick hem därmed råkade emellertid några av Alfreds vänner befinna sig i
närheten och få se, att han hade något misstänkt under rocken.
"Nu sa I få se, dä snart blir fart i spisen inne hos Sjödarsa",
sade då en av drängarna. "Nu kommer nog kaffehurra på ell!"
Det tövade ej häller många minuter innan det började ryka ur skorstenen.
Drängarna förstodo nu, att "halvekaffet" kommit under kokning och
beslutade sig för att spela de innevarande ett spratt. De smögo sig fram bakom
stugan, tog ett steg upp på taket – detta var ej högre från marken, där de
fällde ned lämmen över spjället och lade några medförda stenar därpå,
så att det ej skulle kunna öppnas med stången på vanligt sätt. Sedan gick
de makligt bort från stugan. Alfred, som allmänt kallades för Sjödals Pil
och anade vad som skett, kom ut som en blixt och satte av efter dem. "Nidingsdådarna"
stannade då och ursäktade sig skämtsamt med, att de "sett vad han burit
hem och trodde han skulle bjuda på en kaffehalva", för rädda voro de ej,
fyra mannar starka. Pil var eljest inte att leka med. Hade de sökt att springa
sin väg hade nog alltid någon av dem fått på hösen men mot dem samlade
förmådde han ju intet, och fast enligt gällande kutym varit deras skyldighet,
att bestå, så tog även Pil saken från den skämtsamma sidan och bjöd på en
halva över lag.
Alfreds namn Pil kom icke – som man skulle kunna tro – av att han
tjänstade fadern med anskaffandet av pilspröter till dennes fiskkups- och
korgtillverkning utan av att han "som en pil" stack omkring i bygden
och var allestädes närvarande, kvick och påpasslig, när det gällde något.
Källa: "Skansens kulturhistoriska avdelning, vägledning för
besökande", Sthlm. 1918.
Häri fyra illustrationer
- foto av stugan,
- plan,
- längdsnitt
- tvärsnitt (fig. 35-38)
Källan har använts från början av sista st. å blad 5 härovan.
Kursa Kajsa bor ensam sedan 81 då sonen flyttar och hon dör i stugan 1901.
Vi sammanfattar Johannes liv f1805 här eller i Klåckarebolet gift med
- Inga Olofsdotter f1799 i Hornborga. Vid hennes bouppteckning värderades
stugan till dryga 4 riksdaler kviga får och lamm fanns.
- Lotta blir bara 7 år
- Anna Cajsa tjänar piga men återvänder till hemmet
- Johannes dör späd
- likaså Lars
- Charlotta Sjödal som tjänar piga
- Kursa Kajsa f1817 i Korsgården tidigare gift med Johannes Korpen i
Korpatorp med vilken hon hade dottern Kristina gift med den för bygden kände
Snodig. Efter försäljningen flyttar Kursa Kajsa till Fridhem men tas senare om
hand av Inga Matilda i Fellingsbro.
- Sjödals Lars f1849 blir den som gifter sig med änkan Lella Pettera Inga
på Kappagården. Lars Sjödal, alias Sjödals Lars, som förut varit torpare å
hemmanet Vässtorp i Bolum gifte sig 1878 med änkan i Kappagården Bolum
”Lelle Pettera Inga” och hade två barn, som sedermera utvandrade till
Amerika. Lars och hustrun, vilken senare i sitt föregående gifte hade en son
och flera styvbarn brukade under några år sin företrädares gård tills denna
övertogs av en dennes måg ehuru han även sedan var där bosatt. Lars, som
liksom fadern var en smula barnslig, var hängivet religiös och medlem av
hemsocknens baptistförsamling, varifrån han dock på sistone separerade till
leceaismen. Han vistades sist som tillfällighetsarbetare borta i Härlunda,
men blev där sjuk och transporterades av arbetsgivaren hemåt men lämnades
icke i hustruns utan i moderns vård och dog i Sjödalsstugan några dagar
därefter 1888, strax efteråt följd av hustrun. Om Lars första besök i kyrkan
och hans sista färd berättas i andra sammanhang
- Gustava tjänar piga och återfinnes i Matteus gift
- Inga Matilda blir bara året
- Inga Matilda f1860 finns i Fellingsbro
- Alfred gifter sig och flyttar via Karlskoga, Bromma till Västerås
Hobärsgubben Anders Pettersson Hofberg Torpare under Västorp i Bolum dog
1888 i Bolum var gift med Stina Larsdotter, som dog 1866 i Bolum. Deras son Lars Kula f1827 soldat
under Rökstorp, N:a Lundby, och sedan och småbrukare på Bolum Stommen. Efter Hofbergs död inköptes torpet av den i annat sammanhang meromnämnde
Lars Sjödal från Sjödalsstugan i Hornborga, som där antagligen slagit sig
ned, om icke den försyn han dyrkade utsett andra vägar för honom att vandra,
då han i stället rev och hemforslade stugan till sin förut ovetande hustrus
änkesäte, det gamla släkthemmanet Kappagården, vilket inträffade i början av
1870-talet.
Hobärsgubbes.
Torp under Västorp å den s.k. Hobärslyckan mellan gården och Hornborgasjön.
Hobärsgubben bar namnet Hofberg, som i ortens uttal så förvanskats. Sonen
Lars fick som soldat Kula och blev hemmansägare på Stommen i Bolum och
dennes dotter Emma uppnådde en ålder av nära 100 år.

vi kallar detta Hornborga gata d.v.s. den gamla vägen innan skiftena drog fram.