Fornminnesvård
Vård och vanvård av fornminnen art i Skara tidning 5 sept 1925.
Föredrag av S Welin vid invigningen av Bankestugan i Broddetorp i söndags.
Talaren började med en utveckling av fornminnenas betydelse och framhöll hur de
ge oss en bild av gångna tiders förhållanden. Ofta, särskilt beträffande
förhistoriska tider, är det enbart genom fornminnena vi kunna få veta något om
gamla tider.
Fornminnena visa utvecklingens gång på skilda områden, hur landet så småningom
erövrats av odling och kultur. De visa huru våra fäder uppodlat detta land och
gjort det allt bättre för kommande släkten, så att vi, sena tiders barn, som nu
leva, kunna njuta de goda frukterna av våra fäders kulturgärning.
Vanlig pietetskänsla kräver därför att vi med eftertanke vårda de föremål som
dessa våra fäder lämnat efter sig, vårda de grifter, däri de vila, vare sig på
backen därhemma vid gården eller på den gamla kyrkogården, den må sedan ligga
öde eller fortfarande vara i bruk.
Men huru ha våra fornminnen vårdats, frågade talaren.
I forna tider var det i allmänhet dåligt. Folket hade ej uppnått den kultur, som
är nödvändig för att inse betydelsen av fornminnen och deras vård.
Under tidernas lopp har intresset för fornminnena växlat betydligt. På
1600-talet inrättades bl a den befattning som motsvarar vår tids riksantikvarie.
Forskare reste omkring i landet och avritade och förtecknade fornminnen, och det
nuvarande statens historiska museum grundades.
Magnus Gabriel De la Gardie gjorde mycket för fornminnens vård. Bara det att han
återställde Varnhems härliga, men förfallna klosterkyrka, är en ovansklig
förtjänst av honom. Utan honom hade kyrkan sannolikt nu varit en låt vara
vördnadsbjudande ruin, föga höjande sig över klosterlämningarna på platsen. Man
kunde annars gott tänka sig att bygdens befolkning efter gammal vana i fråga om
sådana ting fått hämta sten därifrån, kanske anlägga en kalkugn för att bränna
upp stenen.
Sjuttonhundratalet hade i allmänhet föga sinne för fornminnesvården.
Mot slutet av 1700-talet uppträder i våra bygder en annan man, som med stort
intresse vårdade sig om fädrens minnen. Talaren syftade på per Tham på Dagsnäs.
Även han utsände tecknare, som avritade fornminnen. Han beskrev även sådana i en
mängd skrifter. Han samlade själv fornminnen, fast det i åtminstone ett fall
skedde på ett underligt sätt, nämligen när han från när och fjärran hämtade
runstenar och andra märkliga stenar från deras fyndorter och placerade dem i
Dagsnäs park.
Mitt under Per Thams förnämsta verksamhetsperiod föddes i Fjällåkra (Jon
Frimansgården i Broddetorp) en man, som skulle bli av stor betydelse för
utforskningen av gamla tider, nämligen Arvid Aug Afzelius. Hans verksamhet
inriktade sig på att uppteckna folkvisor och sägner, och så skapades det
beståndande verket ”Svenska folkvisor”.
Denna gren av forskningen var hittills tämligen obeaktad. Sedermera, särskilt
under senare delen av 1800-talet, blev den så mycket mer aktuell. Forskningen om
fädrens tro och sed, om dess språkliga minnen, om dess sånger och sägner har
under senare årtionden fått en synnerligen stor betydelse. I detta sammanhang
omnämnes Götiska förbundet.
Strax efter mitten av 1800-talet tillkommo våra större fornminnesföreningar. En
av de äldsta är Västergötlands fornminnesförening, stiftad redan 1863. Dessa
föreningar voro i regel avsedda för hela landskap.
Ett synnerligen viktigt steg på kulturminnesforskningens område togs när
Nordiska museet inrättades av Arthur Hazelius 1872. Det följdes snart av
Skansen.
Rörelsen har sedermera just genom den popularitet, som Nordiska museet tillvann
sig, spritt sig till vidare och vidare kretsar, nått allt djupare lager av vårt
folk.
Så småningom uppkommo smärre fornminnesföreningar, avsedda för län eller större
länsdelar. Ett exempel härpå för vårt eget landskap är ”De sju häradernas
kulturhistoriska förening” med styrelsesäte i Borås. En sådan är även ”Vadsbo
fornminnes- och hembygdsförening”.
Och slutligen ha under senaste åren uppkommit en mängd ännu mindre föreningar,
vanligen kallade socken- eller hembygdsföreningar.
Nästan alla sådana föreningar har sina muséer eller friluftsanläggningar,
sockenföreningarna sina fornstugor.
Det är omkring en sådan vi i dag samlats.
Detta kulturminnesvårdande intresse har även tagit skolan i sintjänst. I alla
skolor torde numera undervisning meddelas om fornminnenas betydelse, särskilt
sedan ett sådant ämne som hembygdskunskap tillkommit. Vid många skolor är denna
undervisning mycket god, och ofta har man som undervisningsmateriel en liten
samling forntida föremål.
En rik hembygdslitteratur har under de senaste århundradena sett dagen. Enbart
inom Västergötland torde i medeltal ett halft dussin större eller mindre arbeten
av hembygdsnatur årligen utkomma.
Det är alltså en storartad rörelse i gång på detta område och den rycker allt
fler med sig. Omsider skall ingen med någon känsla för dylika ting kunna stå
utanför.
En sådan rörelse måste bära frukt, sade talaren, och han framhöll ett par
exempel på att så skett.
Våra fornminnen vårdas numera i regel pietetsfullt. Där man förut fällde
bautastenar eller bröt bort domareringar eller lät plogen gå över gravhögar,
allt för att man skulle kunna plöja raka fåror, där är man nu stolt över att ha
ett fornminne på sin gård, och man är rädd för att det på något sätt skall
skadas.
Kullfallna bautastenar reses ofta ute i bygderna.
Gör man ett fynd av gravar eller liknande i jorden, anmäler man det numera ofta,
t o m om det gäller de obetydligaste saker, så att en undersökning skall kunna
företagas. I Danmark, där folkbildningen står högre, vårdar man sig ytterst väl
om sina fornminnen. Har man en forngrav på sin gård hägnar man om den, planterar
kanske och reser en flaggstång vid platsen, som gärna visas för besökande
vänner.
Tyvärr förstöres hos oss ännu mycket av värde. Detta beror väl delvis på en ännu
fortlevande okunnighet men också på ett känslolöst och materialistiskt sinnelag,
som gör att man inte frågar efter att förstöra fädrens minnen. Men sådana
individer, som så göra, bli för varje år allt färre. En annan sak är just i våra
dagar än betänkligare. Det är våra vägförbättringar, till stor del framtvingade
av bilismen. Bronsåldersrösen med sina gravkistor krossas till makadam.
Grusåsar, där bautastenar och domareringar stå, och där fädren vila, köras ut på
landsvägen. Stenarna undermineras tills de störta ned för grusbranten; de dödas
ben få följa med ut på vägen för att krossas under hästhovar och hjulringar.
I hemmen börjar man mer och mer vårda det gamla.
Lika stolt som man numera är att äga ett fornminne på sin mark att visa för sina
vänner, lika glad är man att i sitt hem ha gamla föremål som man ärft från
föräldrahemmet. Man säljer numera inte så ofta sina gamla bohags- och
prydnadsting till förste bäste uppköpare som man gjorde i forna dagar. Och däri
gör man sannerligen rätt. Där man kommer åt köper man i stället gamla föremål
att ställa upp i sina hem.
Ja, på många sätt har omsorgen om våra gamla minnen framträtt under de senaste
årtiondena.
Må fornstugan härinvid få stå som minne från äldre dagar och det nu levande
släktet visat om det gamla, och må den mana kommande släkten till lika god
omvårdnad om detta, som det nuvarande visat.
KringBankesStöva art ur Skara Tidning den 5 september 1925.
Vi ha två uppmärksammade och utnyttjade ”fyndplatser” för en mycket ursprunglig
form av ryggåsstugor i Skaraborgs län. Den äldsta är Hornborga by, öster om
sjön, den andra är Rackeby på Kållandsö. Skansen fick på 1890-talet den första,
”Hornborgastugan”, som den blev kallad. Den hette annars ”Sjödals stöva” och låg
inne i byn. Strax nedom denna fanns en annan, som under senare år flyttats till
Skara. En av de sista kvarlevande revs för ett tiotal år sedan, det var gamle
kyrkstöten Abrahams hem i Toltan. Ända till dess och något senare också fanns
det nämligen ingen, som hade något emot, att en ryggåsstuga jämnades med marken,
så fort den sista av dess invånare burits bort. Nu har besinningen kommit i
elfte timmen och runt om i våra bygder kan man se intresset för dem vakna.
Bankes stöva vid Hornborgaån har hört till de få, som tack vare den yngre
generationens förstånd och minnesgodhet kom att få stå kvar i orubbat skick.
Därtill kanske också i någon mån medverkade, att hon årligen blev uppmärksammad
och fick besök av folkhögskolans ungdom. Så slog hembygdsvården ner, och det är
redan nämnt i denna tidning, hur stugan uppstått i ny gestalt och invigts till
hembygdsmuseum.
Gamle Abraham besökte jag allt ibland. Han var över 80 år och kunde berätta med
både reda och kläm om livet i byalaget och allra mest om dem, som bodde på byns
”tå” i de fattigaste stugorna. Av honom hörde jag också om traktens första
småskola. Den var en torvtäckt sparrstuga med ett enda rum och …. (här är det
mycket trasigt //MA)…svart och nerrökt. …. .. ing fanns vid ena väggen ett skåp,
på den andra och vid gaveln ett slagbord. Tennfat sutto instuckna i bjälkarna
vid taköfsen. Där bodde nämligen gumman, som undervisade. Barnen sutto på plank
och bockar. De, som skulle höras, gingo fram till bordet, där gumman satt, och
läste tyst för henne. De andra pluggade sina läxor, ty hemarbete brukades ej.
Mattor på golvet funnos icke, och det skulle kanske föga betytt om ej till
husets hjon hört en gris och några höns. Det skurades och vädrades ej heller,
den stora öppna spisen var draghålet, där luften for ut och in. Ett lock låg
ovanpå den väldiga skorstenen, och man gick ut för att ”släppa spjället”, som
det hette. Barnens antal utgjorde 7-8, och lärdomen bestod i abcd och lilla
katekesen. Abraham var på åttonde året, när han lärde i tre veckor. Det gällde
bokstäverna och konsten att ”lägga ihop dem” till riktiga ord, som man sade.
Räkning förekom ej. Gummans lön bestod av 2tolor” (potatis), mjölk, smör och
litet annan natura, såsom ved etc.
På 1840-talet räknades i Sätuna trettiotre ryggåsstugor, alla med väldiga
mullbänkar vid stenfoten under fönstren för att hindra golvdrag. På dem växte
sköna blomster, såsom aklejan, kejsarkronan, stormhatten, höstsyrenen, dalian,
pionen, balsaminen och brudpiskan. Förr odlades lin, hampa och tobak i
kålgården, vilket maldes till brödsäd och torkades i en bakugn av sten.
Allt skulle göras i hemmen. Man spann själv sitt garn av lin och hampa och lade
ner skinnen till garvning. Skomakaren och skräddaren gingo i tur och ordning i
hem, ur hem, lagade och lappade. Till hantverket hörde först som sist dessa
stilfulla vävnader, husgeråd och möbler, som vi numer skatta som allmogekonstens
dyrgripar.
Vad beträffar de stora ugnstenarna togos de från Gerumsberget och kallades
ommaler, och den väg, de forslades, ommalavägen. Många stugor, som stått kvar
till senaste tiden i andra delar av länet, buro lustiga namn : Pilarukan,
Dikatorpet, Ranken, Mataflaken o s v
Den, som hade öga för dem, kunde se, hur väl de passade i terrängen, som om de
vuxit upp organiskt med naturen omkring dem. Oftast fingo de rå om ratade
jordbitar, men icke alltid de sämsta för det, ty de ursprungligas skönhet och
avskildhet ägde denna fläck ej sällan som bomärke. De kvarstående stugorna vid
Hornborga lågo eller ligga nära stranden av ån, där marksvålen bara fläckvis
täcker stenen men det vilda törnsnåret fått leva och smycka som det behagat.
Annars kanta de också stora färdvägen, landsvägen, som förr också var naturlig
att bo invid, om man ville veta nytt från stora världen.
(Här fattas en mening //MA)
Här finnes ingen viss stil representerad. Dessa stugor äro de enda mänskliga
boningar, där de åldrigaste och det allra sista bära samma drag. De äro vad de
äro och alltid varit. Just genom sin egen åldriga landskapsstil, som intet
avbrott har. Den visar människan, oberörd av allt slags främlingskap. Här har
allt sin karaktär genom sin ursprunglighet, sin kamp, sin samhörighet med
naturen och arbetslivet runt omkring. Här bryter människan sig aldrig loss. Man
kan tycka, att tingen, hon ägt och skapat, ibland ha något av det härjade
lidande uttrycket över sig, som också hörde till daglit liv här. De visa en
annan tids levnadsförhållanden, seder, bruk och uppfattning. Man kan nog säga
karaktär och egenskaper också. Härom få vi veta endels i böcker, men de äro för
dem, som läsa böcker. Här samla vi icke ord men föremål, som … (saknas åter text
//MA)…framstår skillnaden i tid och liv. Denna jämförelse bruka vi anse utfalla
till vår fördel. Naturligtvis i många och väsentliga stycken. Men icke enbart.
Allmogen ägde formsinne och smak, konstsinne även, som ej har motsvarighet i vår
tid. Det är den eviga längtan efter skönhet och glädje. Dessa förhållanden äro
dock torftiga i Västergötland. Men vi kunna tydligt nog spåra den i vävnader,
möbler och inredning.
Utan ett sådant här vittnesbörd om människors liv förr skulle till sist ingen på
den ort, han och hans förfäder levat, bry sig om att frammana den bild, han kan
göra sig och tvingas att göra sig här. Det är gott och väl, att vi ha dessa
stugor vid muséer, men det är ofantligt värdefullt och av verklig folklig
betydelse, att de finnas på rot, på den mark, där allting vuxit upp. Det är ju
här vi höra hemma och kunna bäst förstå.
En ny tid vänder alltid någon gång tillbaka för att erfara det flydda och lära
därav. Medan allt möjligt främmande flyger ikring och gör människorna yra i
huvudet och mer till, bevarar det gamla helheten. Västgöten är misstänksam och
vill sällan något nytt. Det bör då ock betonas, att lika väl som vi ha att lära
av forna tiders kärlek till vacker och ändamålsenlig form och stil, lika litet
avse vi, att människor numera skola bo och leva i ryggåsstugor, och lika litet
vilja vi ……saknas ord //MA… annat föråldrat. Dit syftar naturligtvis ej en
fornstuga. Att förstå utveckling är också en sak och bör ligga bakom kärleken
till en bygds gamla minnen.
Men – man kan och tänka sig, att en sådan här stuga skulle kunna väcka ett annat
gammalt intresse : att gamla goda sedvänjor skulle kunna klädas i ny dräkt och
ge den forna personliga formen och uttrycket åt lantmännens liv inom- som utom
hus, åt hans bohag, heminredning, klädedräkt och smak – åt hans nöjen.
Allmogehem förr voro bevisen, att man kan skapa genom sig själv, ej behöver ta
efter allting och bli en apa i tidens smak. För närvarande går jämsides med
smakfördärvet en sådan strävan.
De äro släkt med fornminnena, dessa stugor, emedan de delvis ha sin egen okända
och oskrivna historia. Nu är det ju så, att man ej gärna skär ner ett gammalt
murket träd, som generationer av människor ha haft glädje av. Det får ofta hjälp
att stå emot ålder och död. Varför skulle ej en gammal stuga, som rymmer så
mycket mänskligt liv och arbete och samlar i sig en bit av bygdens historia, ej
få åtnjuta våra omsorger och vår hjälp mot förintelse? En sådan boning är vacker
genom och på grund av vad den genomgått, den har tjänat ut och ger oss orsak att
……. och vara tacksamma för…. ( resten saknas tyvärr// MA) |