Bertil Ekberg tar initiativ till den femte skändningen. Han avsåg att sänka
vattennivån ytterligare omkring en meter = lika mycket som 1902 års sänkning.
Han skrev till sin kollega och stadssekreteraren
Carl Mannerfeldt med krav på
åtgärder för att hindra att 1902 års sjösänkning skulle fullbordas enligt 1932
års domslut.
Sven Turén hade tidigare varit föredragande i HD målet, och där visat att han hade en annan mening än de beslutande justitieråden. Han var därmed särskilt skickad att neutralisera HD domens effekt, i synnerhet som han hade en starkt auktoritativ ställning
gentemot den hovrättsassessor, som senare tjänstgjorde som vattenrättsdomare i
Vänersborg. Av handlingarna framgår, att Turén tog det som en personlig uppgift att forcera fram den nya sjösänkningen.
(stick i stäv mot HD domslut 1932). Han såg förlikningssysslan som en uppgift att förhandla om priset för den nya sjösänkningen, som han beslutat sig för att genomföra. Förmodligen såg han uppgiften som ett sätt att skaffa sig en merit. Man ser av handlingarna att
själva förlikningen var ett enmansjobb. Nordin utnyttjades bara som hantlangare och Fritiof Domö uträttade
inte annat, utöver namnteckningen, och
bjöd på en middag på ute på Domö, när det var klart. Turén dominerade helt. Flera fallägare har vittnat om att han vägrade låta mer än en i taget träffa honom, när han skulle underhandla och prata om priset. Hans fördomsfrihet framgår av hans brev till John Qvarnström Tolita den 1933-03-15 i vilket han skriver: "Sänder härmed ett sådant förlikningsformulär, som numera undertecknats av samtliga övriga kvarnintressenter". Samma dag har han avsänt förlikningsblanketter till von Hofsten och Alfred Håkansson.
Kristinedal och Torstenssons dödsbo hade heller ej underskrivit.
På åtskilliga ställen d.v.s. i åtskilliga skrivelser påstår Sven Turén att naturskyddets representanter fattat fel, att deras synpunkter väger fjäderlätt m.m. ovederhäftigheter. Till professor Einar Lönnberg hade han vänt sig för att förmå denne att "för närvarande icke måtte taga upp frågan om biologernas intresse av sjöns återuppdämning". I ett underhandsmeddelande till Adelborg på kammarkollegiet skrev Sven Turén 1933-01-10: "Förlikningsförslagets genomförande kommer således i stort sett att lämna den nuvarande sjöbilden oförändrad"
[trots vinst av 1200 ha landvinning, som bara skulle kvarlämna 171 ha "alltfort oduglig sjöbotten"]
När domen föll den 11 maj 1933, blev den en chock i de mest skilda kretsar.
Lantbruksingenjören Wilhelm Nordin, som var den tekniske experten i
"Hornborgaförlikningen", blev så uppbragt, att han omedelbart hos
jordbruksdepartementet begärde sitt entledigande från uppdraget och yttrade "godt
att jag ej alls haft min hand i detta sorgliga projekt" (1933-06-07,
förlikningshandlingarna).
Den tredje och fjärde sänkningen motiverades av att man ville säkra tidigare
torrläggningsvinster, men denna nya sänkning som påbörjats utan lov var helt ny och
det röde sig om en helt ny sänkning till nivåer som tidigare ej ens planerats.
Det visade sig, att domstolen tillåtit två stora avloppskanaler ute i sjön och
som villkor för dessa föreskrivit en 10 km lång damm ("vallen"), som skulle
läggas öster om Härlingstorp - kanalen, väster om Uddagårds - kanalen och
nordöst om huvudkanalen mellan dessa två. (Det som senare kom att kallas
Vallsjön). Den skulle fungera som en ofantlig skibordsdamm med krönet på höjden +5,0
= 119 m, och domstolens mening var, att den under
vårfloden skulle överströmmas och om sommaren innanför sig kvarhålla så mycket
vatten, att detta kunde "anses tillräckligt att trygga tillvaron av ett
vattenmagasin av sådan storlek, att företaget icke kan förväntas medföra någon
nämnvärd inverkan på betingelserna för fågellivet." (Se skiss över sjön).
Det måste bestämt sägas ifrån, att förslaget till denna i svensk vattenrätt
unika konstruktion icke kom från naturvårdshåll.
Man kan nu efteråt bara beklaga, att domstolen ej i förväg presenterade några
tekniska, hydrologiska, ekonomiska och biologiska utredningar för de olika
parterna, innan den kastade fram indämningsplanen i domen. Tyvärr var fiskets
huvudmän uppenbarligen ej tillfrågade, så ej heller den främste kännaren av
sjöns allmänna naturförhållanden, Rudolf Söderberg. När denne fick bud om
domslutet, reagerade han snabbt och bestämt med ett yttrande den 1933-06-13,
vari han påvisade det orimliga i att skapa ett vattenmagasin (=Vallsjön) utan kontinuerlig
vattentillförsel. Förlikningsmannens invändning mot Söderbergs förslag till
förbättring av de nya föreskrifterna utan ändring av dessas torrläggningseffekt
säger en del om vad det var för motstånd, som naturvården mötte: "Hela denna
naturskyddsfråga är uppreklamerad. Den bottnar i en föreställning om
Hornborgasjön såsom hemvist för rördrom, korp och havsörn. Men denna tid är för
länge sedan förbi. Nu gäller det framför allt människors väl och ve"
(förlikningshandlingarna).
I målets handlingar finner man ingen saklig motivering till de märkliga
åtgärderna, men av förlikningskommissionens papper framgår, att denna hade
räknat ut, att torrläggningsvinsten skulle beräknas bliva ca 202.000 kronor
brutto (1932-11-04), medan enbart vattenkraftförlusten beräknades bliva 286.780
kronor (1932-11-19). Kostnaderna för 19 km nya och gamla kanaler och för 10 km
skibordsdamm utreddes ej offentligt, men man visste de stora svårigheterna (W.
Nordin 1932-11-04, S. Turén 1933-04-29 m.fl.). Erforderlig utredning
beträffande fisket gjordes heller inte. Man hoppades tydligen kunna föra affären
i hamn ändå med hjälp av ett statligt bidrag på 550.000 kronor, som man önskade
och senare fick genom riksdagen.
Resultatet blev beklagligt, även i rent ekonomiskt hänseende (se
diagram).
Förlikningskommissionen lyckades alltså med domen i maj 1933 även övervinna
naturvårdens i denna situation allra mäktigaste vapen, vattenlagens 2 kap. 3 §,
som säger, att nettonyttan skall uppgå till minst två gånger skadan.
Hur hade man kunnat komma förbi denna svårighet? Svaret är, att man gjorde
ungefär som Sjöberg trettio år tidigare gjort med fiske och vattenkraft - man
förbigick helt enkelt hela frågan om jämförelse mellan nytta och skada. Att 46
jordägare avstyrkte, medan endast 41, inberäknat de 5 sökandena, uttalade sig
för sänkningen kunde ej hjälpa Kungl. Kammarkollegium att hindra den ödesdigra
domen. Så ej heller Kungl. Lantbruksstyrelsens varning den 1933-05-04. (Se ansökningsmålet 59/1932, sid. 59 - 61, och Kungl. Maj:t propos. 252/1933.)
Kammarkollegiet har sammanfattat situationen så: "Hela AM 59/1932 (maj målet)
måste anses stridande mot vattenlagen" (skrift till vattenöverdomstolen 1956-10-30).
Vad som inträffat, var i korthet:
Man gav tillstånd till en ny kanalisering av sjön, syftande till avsänkning
under sjöns bottennivå. Man skulle alltså därigenom få sänka lågvattnet från
nivån 118,8 (+4,8), om denna blev tillåten, till under 118,1 (+4,1). Men man hade ännu icke
skaffat det nya tillstånd till sänkning av lågvattnet från 120 till 118,8 (+6,0 till +4,8),
vilket skulle vara oundgängligen nödvändigt för att kunna utnyttja maj domens
tillstånd. Högsta domstolen 1920 hade ogiltigförklarat det gamla
tillståndet med hänsyn
till fallägare intresse. Maj domens nya sänkning hängde alltså, juridiskt
sett, ännu i luften.
Skiss över Hornborgasjöns sänkningsåtgärder enligt 1902 års respektive 1933
års beslut. I det streckade området till höger skulle, enligt domstolens
villkor, vatten även efter 1933 års sänkning bibehållits genom en damm utmed
Härlingstorpskanalen i väster, huvudkanalen i sydväst och Uddagårdskanalen i
sydost. Holger Johansson renritade denna bild
Teckenförklaring för högra bilden, sänkningen 1933 - 1959:
Dubbellinje: kanaler enligt dom i maj 1933.
Enkel, heldragen linje: kanalsystem utfört före 1933, tillåtet 1933-09.
Streckadlinje: andra kanaler utförda före 1933, vilkas laglighet ej prövades
Vattnet i Hornborgasjön under de senaste tre huvudperioderna. Kurvan anger
bottenarealens fördelning vid olika nivåer. Nivåsiffror enligt sjöns speciella
system.
Till vänster markeras vattenmängden vid lågvatten före 1900 - talets
sänkningar. Även högvattenytan angiven.
Mellandiagrammet markerar lågvattensänkningen, utförd enligt Sjöbergs
förrättning.
Till höger markeras det utgångsläge och slutmål, som under åren 1932 -
1933 angavs som motivering till den senaste sänkningen. S. Hallin och tydligen
även Wilhelm Nordin betraktade ett sommarvattenstånd vid 119,4 m (+5,40) som utgångsläge, och
Hallins mål var att sänka lågvattnet till under sjöns bottennivå. Siffrorna för
åren 1937 - 1958 (SMHI) visar lågvattenmedeltalet 118,11 m (+4,11). Då det lågvatten, som
skulle blivit följden av Sjöbergs sänkning efter HD dom 1932, ej är känt, har
diagrammet till höger ej kunnat bli direkt jämförbart med det för sänkningen
1911 - 1931.
Hornborgaförlikningen kommer in här
Vattendomstolens dom den 11 september 1933
Nu stod man inför den största svårigheten - att gå baklänges och utsätta den
Sjöbergska sjösänkningen för laglig prövning enligt vattenlagens bestämmelser.
Förlikningsordföranden löste problemet sålunda: i vattenlagens
torrläggningskapitel finns en §§59, som säger, att om någon enskild
person önskar jämka någon bestämmelse, så kan detta prövas. Meningen är, att om
man t.ex. finner berggrund i vägen, skall man kunna ändra ett dikes sträckning
inom ramen för det redan tillstadda företaget. Sven Turén meddelade den
1933-06-19 till vattenrättsdomaren Claes Johansson, att han insåg, att paragrafen var "skriven
för sådana jämkningar, som erfordras delägarna emellan. . ." men att man nu
borde använda den för att jämka över tvånget att finna sig i hela 1902 års
sjösänkning även på de rättsinnehavare, som av HD förklarats vara
obundna av den gamla förrättningen. Eftersom man inte kunde upphäva kungadomen,
måste det formellt sett bli ett helt nytt tillstånd. Då förlikningsledaren Sven
Turén sände
sitt förslag till ansökningsskrift till domaren, skrev han (1933-06-19): "Det
brukar framhållas om vattenmål, att man vid deras behandling icke bara skall
stirra på lagen utan också anlita sunt förnuft". Domaren svarade den 1933-06-23,
"... att vattenlagen 7:59 icke passar särdeles väl in på det föreliggande
fallet, men jag kan å andra sidan icke heller finna någon bättre utväg". Den 1
juli dagtecknades därefter ansökningen.
Snabbt föll domen den 1933-09-11, och dess innebörd är följande nyheter:
a) den gamla "Sjösänkningens fortbestånd" förklarades tillåten mot
dem, som ej tidigare varit bundna av den,
b) man tillät nya kanaler och obegränsad vidgning av samtliga kanaler,
d.v.s. arbeten, som ej alls varit nämnda i målets tidigare handlingar (se dock
reservationen nedan!),
c) majdomens nya tillstånd förenades med de under a) och b) nämnda nya
tillstånden jämte 1902 års tillstånd till en företagsenhet.
Det bör emellertid observeras, att vattendomstolen uttryckligen sade sig icke
ha prövat lagligheten av de under
b) nämnda nya åtgärderna mot dem, som var bundna av 1902 års
förrättning, alltså ej mot de enskilda jordägarna och det allmänna.
Underrättelse om målet hade ej heller tillställts dessa, vilka tydligen ej
räknades som parter, sedan Sven Turén meddelat domaren: "Fisket och det
allmänna behöva således icke några exemplar" av ansökningen (1933-06-19
förlikningshandlingarna). Liksom i majmålet lämnade man, såvitt akten utvisar,
ekonomisk och saklig utredning och motivering åt sidan.
Trots detta har man sedan 1933 ej blott utfört hela den önskade delen av
septemberdomens program utan även krävt de enskilda jordägarnas bidrag med
omkring en halv miljon kronor enbart i kontanter.
Lantbruksingenjören Wilhelm Nordin begär avsked omedelbart sedan han
insett vad som var i görningen 1933 och efterträddes av Sven Hallin
. |
Förgäves hade klarsynte Ernst Biljer, bonde i Bolum öster om sjön, rest till
Stockholm och uppvaktat jordbruksministern, omtalande att han hade majoritet på
sin sida i en önskan att avstyra 1933 års sänkning (Stockholms Tidningen
1933-05-02). Riksdagen förmåddes satsa de av sänkningsintresset önskade, ovan
nämnda 550.000 kronorna.
En rörande episod inträffade, då en av förlikningsherrarna tog inteckningar i
sin privatvilla och ställde dessa som säkerhet för en privat, anonym gåva på
25.000 kr. till sänkningsföreningen. En droppe i havet, visserligen, men den
kunde ha kommit till nytta. Låt oss tänka oss, att dessa 25.000 förenats med
förlikningskommissionens egen utgiftssumma, 21.000, och en tiondel av
statsbidraget och den så erhållna summan använts till en forskningsmässigt
objektiv, allsidig utredning, hur sjön bort förvaltas - då kunde miljonbelopp ha
sparats förutom alla ideella värden. Man kommer att tänka på Holger Arbmans ord:
"I andra kammaren bekämpade en gång Per Olsson i Fläsbro mycket energiskt ett
anslag till polarforskningen; det skulle komma att snöa och regna likadant vare
sig man studerade polartraktens väder och vindar eller man stannade hemma och
odlade sin kål. Det är ett drastiskt exempel på utilism, på ett förment
verklighetssinne, som dränerar människans väsen ända till förtorkelse ...
Avskriv allt onödigt grubbel över livets mening: över tro och vetande, över rätt
och orätt, över varifrån och varthän och man hamnar i Per Olssons i Fläsbro
Kålland." (Ur företalet till Europas förhistoriska klippkonst, Stockholm 1955)
Resultatet av händelserna 1932 - 33 är i sina huvuddrag riksbekant: Man
fullbordade snabbt den sommartid totala avtappningen av sjön. Dennas
avloppströskel vid sammanflödet av Härlingstorp - och Hornborgakanalerna ligger
nu på nivån + 3,20 å 3,25, d.v.s. omkring en meter djupare än den lägsta naturliga
bottnen. Sjöområdet växte igen med explosionsartad snabbhet, fisket förstördes,
sjön blev ett artificiellt jätteträsk. De 1300 hektar ny mark, som
förlikningskommissionen hade hoppats vinna, gav intet i ersättning.
Carl Fries, vilken såsom få andra känner de djupare sammanhangen i vårt lands
odlingshistoria, skriver: "Det är ett ohyggligt faktum att hela tjugusex
kvadratkilometer av vårt ärvda land har ödelagts på detta vis genom det
mästerprov i okunnighet och ovetenhet om de enklaste naturförhållanden som bär
namnet Hornborgasjöns sänkning." (1957: 268.)
Den 1949-03-08 fann sig lantbruksingenjören Sven Hallin föranlåten att
tillskriva Vattendomstolen, meddelande, att man med de så dyrbart åstadkomna
anordningarna nått så "obetydlig torrläggningseffekt", att denna kunde lämnas
utan avseende (se kostnadsdiagrammet tidigare).
En av förklaringarna till besvikelsen är den, att sjön ingalunda är något
enkelt vattenfat, som snällt låter sig tappas hur man vill. Tvärtom - den är en
jättelik vattenreservoar, skapad av naturen till att fånga upp vårens stora
vattenmassor från 574 kvadratkilometer. Tillflödet uppgår under häftig vårflod
till 3 miljoner m3 per dygn och kan bli avsevärt större (Hellström
1945 a). Avflödet kan vid sådana tillfällen ej på långt när hålla takt med
tillflödet, och det får enligt fastställt avtal ej stiga över 1,73 milj. m3/dygn. Resten
måste flyta ut över sjöområdet och härbärgeras av detta tills floden ebbat ut.