1987
Hornborgasjön - Naturskyddsföreningens mål 1972 – 1985.
Unik naturvårdshistoria Av Per Olof Swanberg
En 18 sidor lång uppsats i Skaraborgsnatur 1986 går ut på att kritisera slutresultatet av Skaraborgs läns Naturskyddsförenings
52 - åriga arbete för Hornborgasjön. Dettas mål har varit att för våra efterkommande i görligaste mån rädda möjligheten att få -
för en av dem själva önskad tid - uppleva och arbeta med Hornborgasjön i en vattensituation sådan den var före 1902 - 1933
års förödande sänkningar, det vill säga vid den tid 1905, då sjön var så rik, att Jesper Swedenborg på Bosgården vid sjön skrev,
att staten borde lösa in hela Hornborgasjön och göra den till nationalegendom.
Det är ur föreningssynpunkt och allmän naturvårdssynpunkt beklagligt, att redaktionen inte gav den av föreningen under 37
år utsedde sakkunnige representanten tillfälle att i samma nummer korrigera det mest vilseledande - 45 års erfarenhet av
Hornborgasjön och dess specifika problem, 37 års erfarenhet av föreningens oavbrutna arbete med sjön och 59 års egen erfarenhet
av arbete med grunda "fågelsjöar" kunde ha varit av värde för föreningen och dess medlemmar, kanske av avgörande värde för
svensk naturvård.
Att gå vid sidan om huvudfrågan
Författarna TH & TL tycker sig ha funnit ett slags medel att prata bort den av naturvårdsverket 1973, riksdagen 1977,
vattendomstolen och regeringen 1982 antagna planen för en om femton år följande restaurering av sjöns vattenförhållanden,
sådana de var, medan sjön ännu var en berömd fågelsjö: de har för detta syfte valt att prisa de åtgärder, som vi alla, inbegripet
Statens Naturvårdsverk 1972 - 1982 och Skaraborgs läns Naturskyddsförening 1972 - 1985, enats om efter professor Sven
Björks förslag för de närmaste 15 åren. Med vad TH kallar "verbal akrobatik" gick författarna helt förbi den aktuella
problemställningen.
Den aktuella frågan
Sedan tjänstemän uppskjutit sjöns restaurering ett antal år, har närmaste aktuella fråga, den grundläggande huvudfrågan, gällt
valet mellan två alternativ:
A. Skall vi tillvarata den rätt, som riksdagen, vattendomstolen
och regeringen tillåtit, nämligen att låta våra efterkommande kunna själva avgöra, om de vill uppleva Hornborgasjön fullvärdigt
restaurerad? eller
B. skall vi utan sakligförklaring och 15 år i förväg förmena våra
efterkommande denna rätt och besluta att med flera kvadratkilometer reducera ett av våtmarkskonventionens viktigaste
våtområden i Sverige?
Valet bör vara lätt för varje insiktsfull, naturvårdsförstående, opartisk person.
Hornborgasjön 1905. Vegetationsmosaik söder om Almeö. I bakgrunden Dagsnäs till höger och Hångernabben till vänster.
Efter de nu aktuella åtgärderna kommer praktiskt taget hela ytan i synfältet att bli uppflutet gungfly, vilande på i stort sett
syrefritt vatten. Foto: Emil Lindegren.
Tillkomsten av svensk ideell naturvårds i sitt slag största och finaste framgång
Vad var det för en plan, som författarna vill hindra genom att mångordigt prisa den första delen av naturvårdsverkets plan/73,
som i sig varit okontroversiell i femton år, alltjämt är det och alltså ej behöver ytterligare prisas? Hur kom naturvårdsverkets
plan/73 till, sedan föreningens aktuella arbete inleddes för 39 år sedan? Vad gick den omsorgsfullt framarbetade naturvårdsplan
ut på, vilken TH & TL och några till nu med sammanbiten antipropaganda vill hindra?
Vad är det som gör att statstjänstemän tillgriper sådana medel som utstuderade insinuationer i stor skala mot dem, som för
kommande 15 år föreslagit den lösning, som författarna själva är med på?
Sjösänkningen 1902 hade på alla tänkbara sätt blivit djupt olycklig (se "Hornborgasjöns sänkningar" i fören. jubileumsskrift
"Från Falbygd till Vänerkust" 1959 och Skaraborgsnatur 1985). 270 oskyldiga markägare hade år 1902 dömts att jämte sina
efterträdare i all framtid betala den ytterligt förlustbringande sjösänkningen. Kostnaden för t ex 1986 - 87 beräknas gå på
400.000 kr.
Olika markägare sökte vid början av 1950 - talet spontant naturskyddsföreningens hjälp för att om möjligt stoppa systemet
med meningslösa och orättfärdiga tvångsavgifter. De sade sig anse, att omkring 80% av de deltagningsskyldiga dessutom önskade
få sin sjö tillbaka.
Resultatet blev, att alla kategorier intressenter, inklusive statens företrädare Kammarkollegiet och naturskyddsföreningen
såsom tillvaratagare av samhällets naturvårdsbehov, 1964 tillskrev regeringen med önskan om en helt nyförvaltning av sjön.
Därvid framhölls, att den lösning, som med en gång skulle kunna hugga av den av olika skäl juridiskt hopplöst tilltrasslade
"gordiska knuten", borde vara att i samförstånd befria sjösänkningens tvångsföretag genom att återställa sjöns vatten,
att - som Skaraborgs läns Naturskyddsförening uttryckte saken - restaurera detta och därmed låta samhället överta ansvaret för
allas rätt inom ramen för 1902 - 1933 års sänkningsföretag.
Jesper Swedenborg på Bosgården vid Hornborgasjön var en föregångsman, som 1905 skrev, att staten bort lösa in hela
Hornborgasjön och göra den till nationalegendom för att bevara dess rikedom i stället för att medge sjöns sänkning.
Mer än nittio procent av motiveringarna i hänvändelserna till regeringen utgjordes av juridiska och ekonomiska
utredningsresultat.
SNF skulle som riksförening företräda Skaraborgs läns Naturskyddsförening, och denna lämnade till SNF ett koncept till
skrivelse till regeringen, varmed framhölls, att naturvårdssynpunkter redan i och för sig skulle vara mycket stark
motivering för en ny sjöförvaltning. För att visa tyngden däri framhöll jag vidare, att det förhållandet, att sjön under hundra
år varit en av landets förnämsta "fågelsjöar" utgjorde ett tydligt kriterium på allmänt rikt biologiskt värde. Regeringen
tog fasta på detta förslag att elegant slippa rota i olyckor, som tillkommit genom långvarigt allvarligt oförstånd.
Regeringens beslut
Som följd av den samfällda hänvändelsen uppdrog regeringen åt Statens Naturvårdsnämnd att utreda förutsättningarna för att ”ur
naturvårdssynpunkt säkerställa Hornborgasjöns framtid” (30 juni 1965).
Efter 8 års penetrerande genom en rad olika, djupt engagerade sakkunniga kom naturvårdsverket fram till det förslag, som
presenterades 1973 (SNV PM 280, del 1 - 4).
Detta av TH och TL, tio år senare, plötsligt energiskt motarbetade förslag skulle för samhället medföra följande
positiva effekter:
1. Ur allmän naturvårdssynpunkt såväl som ur jordbruksekonomisk
synpunkt skulle detta såsom värdefullt exempel påminna om att sjösänkningarna varit förhastade, även ekonomiskt olyckliga. Det
skulle på ytterst värdefullt sätt visa, hur en rad oförutsedda nackdelar orsakats av enögt torrläggningsintresse eller över
huvud taget enögt ingripande i vatten. (Jfr enögdheten i TH & TL's aktuella önskan.)
2. Det för olika samhällsinstitutioner under generationer
förnedrande orättfärdiga, totalt föråldrade system, som under åttio år ålagt över hundra fastigheter att fungera som
betalningsskyldiga till ett tvångsföretag, skulle kunna enkelt och utan pinsamma utredningar (och åtgärder) försvinna. En även
för naturvård viktig lärdom.
3. För forskningen, både allmän naturvårdsforskning och
specialforskning, skulle det vara ovärderligt att under loppet av en femtonårsperiod kunna återställa den före 1902 - 1911 års
vattenavtappning naturliga vattensituationen i två steg, därefter låta våra efterträdare kunna göra jämförelser och kunna på egen
direkt erfarenhet bedöma, hur man då kan anse bäst. (Att PW från Svenska Naturskyddsföreningens skrift 1986/ 1, sid 23, ej fattar
detta och värdet för forskningen, ändrar förvisso ej saken.)
4.
A) ur ornitologiskt synpunkt vet vi, att det skulle bli en
mycket stor tillgång, om man efter år 2000 finge betydligt mer skiftande biotoper med bl.a. flera kvadratkilometer större areal
av strandäng och sådant grunt vatten, som även TH & TL säger sig eftersträva, vid lågvatten fyra kvadratkilometer större
vattenområde. Man skulle efter år 2000 få utmärkta proportioner mellan omkring 35% öppnat, grunt vatten med
undervattensvegetation i kombination med ca. 65%, d.v.s. 19 - 20 kvadratkilometer
"fågelträsk" med övervattensvegetation. Sådan proportion har i många årtionden och på olika håll prövats
lämplig. Erfarenheter från just Hornborgasjön betonar detta i synnerligen hög grad.
B) Hornborgasjön är ett av Sveriges allra första objekt i den
internationella lista över sådana våtmarker, som respektive länder genom våtmarkskonventionen förbundit sig att väl förvalta,
den s.k. CW - Lista. Om man inte restaurerade sjöns naturliga vattensituation, skulle detta betyda, att man med berått mod
skulle torrlägga två särskilt värdefulla kvadratkilometer av en våtmark, som Sverige förbundit sig att skydda. (Att PW mot
konventionens regler vill ha dessa 2 kvadratkilometer torrlagda, inger ej förtroende.)
5. Före 1902 års sänkning hade 17 yrkesfiskare sin bärgning av
fisket i sjön. Fisk har sedan forntiden tillhört sjöns viktiga naturresurser. Restaurering av sjöns vatten är en
naturvårdsåtgärd, som skulle återge sjön ett för bygden värdefullt husbehovsfiske och utgöra en kulturhistoriskt
intressant reminiscens av sjöns tidigare viktiga naturtillgång. (Ur naturvårdssynpunkt är det en pervers önskan, signerad 0P från
Zoologen i Göteborg, att i ett av länets för forskning viktigaste naturområden vilja sänka vattnet så djupt, att det återkommande,
avsiktligt bottenfryses för att kemiskt bekämpa på en gång både fisk och sådan föda som är viktig för både fågel och fisk.)
6. Hornborgasjöns vatten har i 700 år varit en energikälla
nedströms, en naturresurs i harmoni med den biologiska naturen. Lågvattenmagasinsreserven är av särskilt värde. Denna skulle bli
dubbelt större vid full restaurering än vid situation med låsning vid extra lågt vatten enligt modell TH
- TL. Den före år 1902 naturliga vattentillgången skulle blivit till förmån även för
sjöns biologiska liv. (PW Svenska Naturskyddsföreningen nonchalanta fras, att reservmagasinet endast skulle ha "marginell
betydelse", framkastad utan sakligt underlag, utan hänsyn till det stora hydrologisk - biologiska värdet av det vid lågvatten 4
km2 större grunda vattnet inger sannerligen ej respekt.)
7. De översvämningar av åkrar runt sjön, som orsakats av under
vissa år starkt stigande högvatten och som t.ex. vid riksdagens jordbruksutskotts besök vid sjön 1977 hade sträckt sig många
hundra meter upp över god odlingsmark, hade i över hundra år
varit den gemensamma orsaken till att man velat göra ingrepp i sjön. I SNV's utredningsgrupp 1965 - 1973 uttalades, att om
jordbrukspolitiska och rättsliga överväganden skulle resa hinder mot god restaurering, borde man vara beredd att skydda god i
odling varande jord mot extrem översvämning. Först på detta sätt skulle äntligen 180 års oemotståndlig irritation och önskan om
ingrepp försvinna. Det uttalades, att eventuell skyddsvall i så fall förutsattes lagd utmed värdefull odlings gräns och att en
förutsättning skulle vara, att kostnaden för en skyddsvall ej finge överstiga värdet av den mark, som så skulle skyddas. Detta
villkor skulle medföra, att sådana skyddsvallar ur naturvårdssynpunkt lätt skulle kunna godtas som harmlösa, om de
utgjorde nödvändigt villkor för tillstånd att återställa naturligt vatten. Det konstaterades att möjlighet till sådan
skyddsvall, som skulle tjäna som översvämningsskydd för åker och inte torrlägga våtmark, skulle utgöra ett plus i den rättsliga
och ekonomiska bedömningen. Den skulle tjäna två ändamål, dels
möjliggöra fullvärdig restaurering, dels på ett för naturvård invändningsfritt sätt kompensera jordbrukare så som riksdagens
jordbruksutskott vid sitt besök vid sjön den 3 maj 1977 rekommenderat.
8. För landskapsbilden, bestående av en till en tredjedel
underhållsfritt öppen sjö i det gamla kulturlandskapet, skulle den restaurerade sjön vara en i alla avseenden värdefull framtida
samhällstillgång. Lägg märke till att Europarådet manat oss att under 1987 gå in för att bevara vårt kulturlandskap.
9. För framtida naturvård, för skydd åt andra naturvårdsobjekt
var 1973 års plan ett föregångsexempel, som kunde visa, att perfekt naturvård med god vilja och eftertanke ej behöver stå i
motsatsställning till utnyttjande av materiella naturresurser. Sven Björk har med full rätt framhållit, att den utförd enligt
naturvårdsverkets i november 1973 framlagda plan, kunde blivit svensk ideell naturvårds flaggskepp.
10. Samhällsekonomiskt skulle den sanna restaureringen enligt
1973 års restaureringsförslag på sikt ha sparat ofantliga kostnader. Ett sådant projekt skulle bl.a. återgett oss en sjö,
som inte skulle fordrat underhåll. Detta betraktades som en av de ledande linjerna i arbetsprogrammet 1970 - 1973 i enlighet med
regeringens direktiv om att "säkerställa sjöns framtid”. Sänkning enligt modell TH & TL medför t.ex. under torrår, att
vattnet sjunker till nivå 119,05 - 119, 10, vilket innebär 15 - 25 cm djup i en knapp tredjedel av sjön med torrläggning av
resten. Detta medför att igenväxning ej kan förhindras utan dyrbara motåtgärder.
Sammantaget kan sägas, att TH – TL projektet 1982 - 1986 på samtliga ovannämnda 10 punkter flagrant strider mot riksdagens i
november 1986 fattade beslut, att marken, vattnet och den fysiska miljön i övrigt skall användas så att en från ekologisk, social
och samhällsekonomisk synpunkt god hushållning främjas. Och detta nya projekt tillkom, enligt TH - TL 1982-12-10, endast
för att kringgå (dölja) försummelsen att under tio år efter mottagandet av riksdagens uppdrag inte före ansökan till
vattendomstolen beakta konsultens påminnelser och utföra de undersökningar och den detaljplanering, som erfordrades för att
kunna säkerställa och klokt ekonomiskt verkställa riksdagens uppdrag.
Den föredömliga planen avvisas
Det är möjligheten att uppleva och forska efter ett föredömligt förverkligande av SNV's 1973 års naturvårdsplan med dess
ovannämnda 10 fördelar, som TH & TL femton år i förväg vill hindra för våra efterkommande. - Trots riksdagens uppdrag och
vattendomstolens och regeringens klarsignal. Och utan nytt riksdagsbeslut!
Och detta med bl.a. metoden att dels ägna utrymme i Skaraborgsnatur åt att gå vid sidan om det avgörande problemet,
dels utan ringaste anledning överösa Skaraborgs läns Naturskyddsförening med en ström av insinuationer och
vilseledande påståenden. - Samtidigt som författarna utan besinning förtalar den förening, som jämte SNV och professor Sven
Björk för närmaste femton år för och planerat just den plan, som de nu önskar, underlåter de att presentera välgrundat motiv för
torpederingen av det, som för våra efterföljare skulle blivit ett SNV's flaggskepp.
Naturvård eller exploatering?
Naturvårds primära uppgift är att bevara natur av särskilt värde för oss och för vår och våra efterkommandes kunskap.
Den reducering av det naturliga vattnet, vid vilken TH & TL nu vill stanna, har alla intressenter - med vattendomstolens
tillåtlighetsförklaring - varit överens om som lämplig för de närmaste 15 åren.Vad TH & TL är ute efter, är alltså att stoppa den fullvärdiga
restaurering till naturlig vattensituation, den idealiska, föredömliga naturvård i enlighet med regeringens och riksdagens
intentioner, som naturvårdsverkets utredningsgrupp 1965 - 1973 arbetat fram, som dess egen nya arbetsgrupp för SNV's räkning
arbetat med i 9 år, som möjliggjorts av Skaraborgs läns
Naturskyddsförenings arbete 1948 - 1982 och som en enig naturvårdsrörelse hela tiden varit tacksam för. (Att PW Svenska
Naturskyddsföreningen jämte några till under hösten 1984 tog ställning mot fullvärdig restaurering med orden ”jag vet inget om
Hornborgasjön” ändrar inte en enig naturvårdsrörelse omdöme.)
Utsikt 1905 mot Dagsnäs från östra stranden vid Stommen. (Gamla smedjan vid Stommen Hornborga). Efter sjösänkningen 1877 sträcker
sig vegetationen långt ut i mitten av sjön. Foto: Emil Lindegren 1905.
Motiveringen till att de för våra efterträdare vill hindra Sveriges finaste framgång i ideell naturvård uppgav de vara
(nov - dec 1982) viljan att komma förbi en försummelse, som gjordes när ansökan till vattendomstolen lämnades 1980. Man hade
glömt försäkra sig om rätt läge för fullt effektiva skyddsvallar. Sedan verkets fyra anlitade konsulter uttalat, att skyddsvallar
dock skulle kunna fungera som önskat, ändrades motiveringen till att tjänstemännen helt enkelt önskade ett lägre vattenstånd,
trots att detta skulle resultera i ett igenväxande, med flera kvadratkilometer reducerat träsk, i stället för restaurerad
fågelsjö med vidsträckt yta av fågelträsk och annan våtmark.
Efter vattendomstolens och regeringens JA
Som resultat av 32 års oavbrutet, i varje detalj noggrant arbete av Skaraborgs läns Naturskyddsförening och naturvårdsverkets
ambitiösa, allsidiga planering 1965 - 1973, fick Sverige 1982 domstolens och regeringens JA till den naturvårdsplan som alla
var överens om. Om de ansvariga som anställts för uppgiften, inte velat hindra
den utlovade tillåtelsen, hade den etapp i ett förnyat liv för sjön, som alltjämt alla sedan tretton år eftersträvar, kunnat
vara klar 1986. Men genom att de ansvariga 9.3.1983 överrumplande begärde SNV's styrelses medgivande till att tillbakavisa
riksdagens uppdrag och vattendomstolens utsträckta hand, uppsköts förnyelse i många år, och nu står den arma, av 180 års
exploateringsförsök härjade Hornborgasjön - med PW Svenska Naturskyddsföreningens bifall - inför en enögd exploatering av
naturen, vilket TH & TI - uttryckt med det snusförnuftiga ”Inte ens alla våtmarksarter reagerar lika... man måste bestämma sig
för vilka arter eller grupper som är viktigast att favorisera".
Med vilket underförstås: "med den av oss nu önskade nedskärningen till vid lågvatten 4
km2 mindre våtmarksyta får man finna sig i att många fågelarter missgynnas".
Rudolf Söderberg fotograferad av Emil Lindegren på en av blockholmarna utanför Ore Nabb. På grund av den förestående
avtappningen av sjöns vatten utförde studenterna Lindegren och Söderberg, med anslag från Vetenskapsakademien, under sommaren
1905 dokumentering av sjöns vegetation och fauna. Området runt de välkända blockholmarna väntas fram på 1990 - talet bli plaur,
gungfly.
Skulle tillstånd till att efter år 2000 kunna förverkliga 1973 års plan för återställande av naturligt vatten kunna medföra
nackdel?
De, som i sista stund och femton år i förväg vill hindra våra efterträdare att ha rätt för SNV att efter år 2000 kunna
återställa den före senaste sjösänkningen 1902 - 1933 naturliga vattensituationen, har inte anfört något hållbart sakligt skäl
för sådant hinder. Naturvårdsverkets chef har sedan årsskiftet 1982 - 83 upprepade
gånger försäkrat, att det inte är av ekonomiska skäl. Detta antydes också av den enormt överdrivna vallprojektering, som just
den nya arbetsgruppen under senare år sysslat med och till slut utökade med ett nytt, Hornborgabygdens sjätte
torrläggningsföretag, för vilket de ansvariga uppgav sig projektera ytterligare 4 onödiga miljoner av naturvårdsmedel (LE
E & SR 1985-04-18).
Frånvaron av ekonomiska bekymmer visade även en av initiativtagarna till motståndet mot fullvärdig restaurering TH.
Ett halvår före detta initiativ hade han i skrift till regeringen begärt att denna skulle se till, att naturvårdsverket skulle bli
ålagt att definitivt torrlägga den improduktiva Ytterbergsviken med en vall, som i 1986 års penningvärde beräknats komma att
kosta ca 8 miljoner!
En annan antydan om hur man bortsett från kostnader, är de oöverskådliga mångmiljonkostnader, som följer av att 1982 - 83
års arbetsgrupp gått in för mångårigt uppskov m.m. Redan för tio år sedan beräknades varje års uppskov kosta över 1 miljon. Genom
avvisandet av vattendomstolens och regeringens tillstånd har verkställigheten uppskjutits minst sju år ytterligare.
Ett fjärde tecken på hur man bortsett från kostnader är ignorerandet av professor Björks erbjudande att utan anspråk på
arvode åtaga sig att i rätt tid inträda som huvudarbetsledare för biotoparbetena i sjön. Accepterande av landets främsta sakkunskap
skulle varit ovärderligt för det intrikata pionjärarbetet och uppenbarligen medfört även mycket stora direkta ekonomiska
besparingar.
Som skäl till att hindra SNV's plan/73 och att inte acceptera riksdagens uppdrag och vattendomstolens och regeringens JA till
att verkställa planen, anfördes hösten 1982, som ovan nämnts, att man upptäckt, att tjänstemän försummat göra de slutliga
markundersökningar, som konsulten påpekat som erforderliga. Sedan detta skäl bortfallit genom att fyra av de anlitade
konsulterna senare yttrat, att tillräcklig säkerhet ansågs finnas, har under 1985 - 86 tillkommit det nytänkta argument, som
i Skaraborgsnatur 1986 (s. 32) uttryckts med antydan om att verkställarna vill inskränka sig till att "favorisera vissa arter
eller (art)grupper”.
Om detta nya argument bör två förklaringar lämnas:
A) uppdraget att "ur naturvårdssynpunkt säkerställa sjöns
framtid” (regeringens formulering) är ett bredvinklat naturvårdsuppdrag med syfte att tillvarataga sjöns naturliga
förutsättningar. Det är fel att i stället gå in för att ånyo negativt exploatera den forna sjön, nu till ytligt tänkt
favorisering av endast vissa "arter eller grupper" genom bestående sänkning av naturligt vatten, d.v.s. torrläggning av 2
km2, vid medellågvatten 4 km2, av våtområde, som enligt
internationellt redovisad plan skulle blivit värdefull våtmark, grunt vatten. Vad är det för bakomliggande avsikt, när man vill
reducera de tiofaldiga fördelar, som ligger i regeringsuppdraget (redovisade ovan), och motiverar detta med att man vill gynna
endast ett begränsat antal fåglar? Hur skulle dessa bli "gynnade" av att TH & TL vill minska den CW - listade våtarealen med flera
kvadratkilometer?
B) Man frågar sig vart TH & TL tänkt sig komma, när de skriver
(Skaraborgsnatur 1986, s. 32) "Det finns knappast någon enda åtgärd som generellt skulle gynna fågelfaunan … Inte ens alla
våtmarksarter reagerar lika". Det är dock så, att alla de kategorier av fåglar, som hört hemma i sjön, då den var som
rikast före 1902 års sjösänkning, och som nu höra hemma där och skulle här hemma där under 1973 års plans ”första steg”, skulle
GYNNAS, om 1973 års plan, såsom avsett, genomfördes efter år 2000 med alltifrån vidgad strandängs - och annan våtmarksbiotop till
öppet vatten med näringsrik undervattensvegetation och skyddade nattplatser. (Att vi av självklara skäl på grund av inträffade
irreversibla förändringar ej får tillbaka alldeles lika biotoper på alldeles samma ytor, förändrar inte
detta).
Alltså, 1973 års plan skulle ge alla de förbättringar, som TH & TL önskar, och därtill ofantligt mycket mera.
Om man undviker TH & TL:s önskan att skära ned projektet, kommer man ifrån det av dem själva uppfattade och formulerade dilemmat
"att bestämma sig för vilka arter som är viktigast att favorisera" efter år 2000!
Än en gång: ingen har hittills redovisat någon sakligt hållbart stödd nackdel av vattendomstolens i februari 1982 utlovade
tillåtelse till Hornborgasjöns fullvärdiga restaurering efter år 2000.
Vid Trestena båtläge på sjöns västsida såg det ut så här 1905. SNV's plan 1986 avser att ge ca 0,6 m lägre vatten än det som var
normalt omkring 1905. Foto: Emil Lindegren.
Forskningsfrihet eller subjektiv låsning?
Meningen i planen 1973 var, att forskare och andra efter år 2000 skulle ha ovärderlig möjlighet och frihet att fördomsfritt
utnyttja tillstånd att avläsa fördelar av naturligt vatten. Den som nu till äventyrs tror sig kunna befara någon negativ effekt
inpå 2000 - talet, kan genom studium av SNV utredning 1973, del 3, finna, att om man efter utnyttjande av 1973 års målsättning
skulle ångra sig och vilja ändra det naturliga vattenståndet nedåt, skulle man strax få den fauna, som skulle karakterisera
det i så fall önskade nya vattenståndet - man skulle med förverkligande av rätt att verkställa 1973 årsplan alltså inte
ens teoretiskt kunna orsaka någon nackdel, bara vinna erfarenhet och kunskap.
Observera vad de många åren av juridiska utredningar i Hornborga - affären lärt oss: tillstånd innebär frihet att utnyttja
tillståndet, ej tvång. Här bör också tilläggas, att PW:s ord "handlingsfriheten måste
bevaras så att en ytterligare höjning kan ske i en framtid”, bara är en tom brasklapp, när det just är själva mottagandet av den
redan lovade handlingsfriheten, han vill förhindra med sitt ställningstagande.
Varför låsa utvecklingen vid nivå under minimivärdet för vattenstånd?
SNV's utredning 1973 fastställde en minimigräns för möjlighet till sjöns bevarande i den händelse, att man av eventuella
politiska eller rättsliga skäl måste avstå från den självklart önskade, före 1902 naturliga vattensituationen. Denna gräns,
120,0 m öh, sattes efter utomordentligt ingående limnologisk undersökning i just Hornborgasjön (Hornborgasjöutredningen del I
& 2, SNV PM 280, 1973). TH och TL har utan angivande av syfte dragit ned sin vattenregimplan 2 dm under minimigränsen, vilket
är ytterst allvarligt, eftersom det betyder, att man under torrår får beräknas, att vatten kvarstannar i endast en tredjedel av
sjön, där det kan sjunka till ca 15 - 25 cm djup. Resten d.v.s. ca 65% av området vid sidan av kanalerna kommer att under samma
tid vara i stor utsträckning torrlagd efter plaurbildningen. När SR:s vid Naturvårdsverket nya arbetsgrupp i september 1982
gav konsulten uppdraget att föreslå en reducerad vattenhöjning, fick man emellertid medjordbruksteknisk motivering förklaringen,
att lägre höjning än till medelvattnet 119,80 behövde man inte eftersträva, därför att vallar avsedda för sådan höjd behövde
jordbruket redan i nuläget. Det extremt grunda vattnet befordrar igenväxningen. TH & TL har
inte förklarat, vilken tanke som ligger bakom avsikten att med oöverskådliga underhållskostnader offra naturvård för att kunna
underskrida t.o.m. det klart angivna minimivärdet.
Hur tillkom stoppet för 1973 års plan?
Som ovan redan nämnts hade TH & TL den 10 december 1982 meddelat, att
de, efter att ha upptäckt sin "miss" i tre års förundersökning för vattenmålet, hade gått in för en Columbi –
ägg - lösning, utgående från tanken att en lägre vattenhöjning skulle i sig minska eventuellt läckage under vall.
Från olika håll gavs omedelbart rådet att utföra en kompetent utredning om hur misstaget skulle kunna lösas inom den anbefallda
planens ram. Något försök i den riktningen redovisades dock inte, innan de ansvariga den 9 mars 1983 övertalade SNV's styrelse att
gå med på att avbryta det nästan färdiga vattenmålet för att i stället börja arbeta för ett nytt vattenmål, syftande till
reducerat projekt.
Hur denna övertalning tillgick, framgår av att tjänstemännen, trots att de enligt egen utsago förberett sig för detta i mer än
"ett halvår”, uppgav, att arealen våtmark skulle öka (!), trots att det var i högsta grad tvärtom. Man förteg för styrelsen det
viktiga förhållandet att deras plan innebar, att vid medelvatten 2 kvadratkilometer, vid lågvatten 4 kvadratkilometer skulle
borttagas ur det objekt, som Sverige genom internationell konvention förbundit sig att väl skydda som våtområde.
Efter styrelsens godkännande anlitade man fyra konsulter. Som ovan nämnts, förklarade alla fyra, att läckagerisken var
negligerbar. Men då hade styrelsen redan gått med på att stoppa det av riksdagen beslutade och av SNV under tolv år förberedda
projektet!
Björks och Digerfeldts geohydrologiska undersökning
I besvikelsen över det arbetskaos, som rådde ännu 11 år efter framläggandet av naturvårdsverkets restaureringsplan och 19 år
efter regeringsuppdraget, utförde emellertid Sven Björk och kvartärgeologen Gunnar Digerfeldt enskilt i november 1984 en
markundersökning utanför Hornborgamaden, vilken medförde, att Björk och sedan Skaraborgs läns Naturskyddsförening avrådde från
den i det avsnittet både geohydrologiskt verklighetsfrämmande och ekonomiskt absurda vallen.
Nytt "argument"
Sedan Björk visat, att vall i det avsnittet under alla omständigheter måste slopas och konsulterna givit klarsignal till
övriga vallavsnitt, har, som ovan nämnts, ett nytt motiv
tillkommit för stopp mot tillstånd för våra efterkommande att få uppleva en välrestaurerad sjö efter år 2000.
Efter en resa i USA har TH fått för sig, att "vattendjup större än 40 cm är bortkastat" (Skaraborgsnatur 1986). Om detta vore
sant, hur skulle det då kunna användas som argument mot naturligt vatten i Hornborgasjön, då man vet, att detta skulle medföra
flera kvadratkilometer extra av vatten med önskade, grunda djupförhållanden och dessutom inrymma alla andra sådana
djupförhållanden, som i Hornborgasjön givit och skulle lämpa sig för en artrik fauna?
Påståendet att i samhällets naturvård "vattendjup större än 40 cm är bortkastat" vittnar inte om någon djupare erfarenhet i Sverige
och Hornborgasjön.
Denna bild från Ore backar på Dagsnäs må tjäna som illustration till sådan vårflod, som på vissa andra avsnitt medförde, att
riksdagens jordbruksutskott även med hänsyn till jordbruket enhälligt tillstyrkte fullvärdig restaurering av sjöns vatten
enligt 1973 års plan. Foto: Erik Apelkvist.
Vallfantasier
Som inledningsvis omtalats, är det främsta målet - både naturvårdsmässigt och på annat sätt - att kunna restaurera sjöns
naturliga vattensituation sådan den var närmast före senaste sjösänkningar. Lantbruksstyrelsen hade regeringens uppdrag att
bevaka jordbrukssynpunkter. Man insåg, att det kunde bli svårt att få tillstånd till restaurering till naturligt vattenstånd om
man inte förutsåg skydd mot högvattenöversvämning av god odlad jord ovan naturvårds intressezon.
För att möjliggöra restaurering till naturligt vatten accepterades därför vissa skyddsvallar med de sålunda formulerade
reglerna, dels att vall i så fall skulle skydda värdefull i odling varande mark utmed dess gräns (alltså vid Vallsjön belägen
på nivå ca 120,2), dels att vallen inte finge kosta mer än värdet av den mark, som skulle skyddas.
Om man hade följt arbetsprinciperna för 1973 års plan, konsultens råd och de undersökningsresultat, som professor Björk kom fram
till, skulle endast mellan 2 och 3 km vall löpt utmed och ovan sjökonturen, d.v.s. de 10% av denna, som ej skulle märkbart
negativt påverkas av skydd på odling. (Här är inte de ca 3 km nedom sjön inräknade, som utgöres av vall nödvändig för att hålla
kvar vattnet, sedan marken nedom sjön sjunkit).
Sedan 1965 - 1973 års utredningsresultat lagts fram, började emellertid vad som kort kan kallas en märklig huggsexa.
I den nya arbetsgruppen (SR, TL, TH, JL) vände man ryggen till de arbetsregler, som uppställts för SNV's projekt 1973.
Man projekterade nya vallar, som skulle kosta tio gånger mer än värdet av den skyddade marken. Som ovan nämnts fantiserade man
fram att man skulle sätta igång ett nytt, ett sjätte torrläggningsföretag, som med 4 miljoner av naturvårdsmedel
skulle göra extradjup torrläggning, och begärde, att markägare därutöver skulle förbinda sig att betala 920.000 kronor för
detta.
När jag som deltagare i länsstyrelsens samrådsgrupp frågade efter besked om hur projektledaren bemyndigats att med sådana extrema
överdrifter frångå arbetsprogrammet i 1973 års, av riksdagen antagna utredning, fick jag inget svar. Den 18 april 1985
skickade i stället 3 SNV - tjänstemän i ansvarig ställning fem A4 - ark till Skaraborgs läns Naturskyddsförening, med vilka man,
utgående från 22 förvrängda punkter, uppgav att man i fortsättningen inte ville lämna kopior av sådana
originalhandlingar, som skulle erfordras för objektiv insyn och därmed för rådgivning i länsstyrelsens samrådsgrupp (SNV dnr 227
– 1911 - 85 Ns och svar med samma dnr, daterade 2 maj och 13 maj samma år).
Därmed tackade man nej till fortsättning av de årtionden av samarbete, som skaffade Statens Naturvårdsverk möjlighet att ta
sig an och till 1982 års lyckliga framgång driva Sveriges största och viktigaste våtmarksärende (nu avbrutet).
Förtal - förföljelse som arbetsinstrument
Under över femtio års samarbete med naturvetare och naturvårdsaktiva fram till och med 1982 har jag alltid upplevt
ärlig öppenhet, positivt engagemang och vänlighet. Men från de dagar i mars 1983, då det blev tydligt, att jag inte kunde aktivt
stödja önskemålet att hindra våra efterträdares möjlighet till restaurering av sjöns naturliga vattensituation, har det blivit
helt annorlunda.
I januari 1983 hade jag från SNV blivit ombedd yttra mig över en skrift om Hornborgasjön, vilken var riktad mot 1973 års
restaureringsplan och som samtidigt sades skola publiceras i tidskriften Vår Fågelvärld. Jag måste med ärlig objektivitet
yttra, att skriften var en av de två i naturvetenskapligt ämne mest ovederhäftiga, som jag läst under femtio år. Tio A4 - sidor
erfordrades för att påvisa det mest ovederhäftiga.
Med detta började en av SNV's och SNF's rådgivare, OP, låta en flod av motpropaganda mot sjöns restaurering strömma ut i
trycksvärta, en flod av sådan beskaffenhet, som säkerligen ingen av SNF's och SkNF's medlemmar tidigare kunnat tro vara tänkbar.
Som ett medel för denna motpropaganda har använts oräkneliga genomfalska påståenden och förtal i fyra år. Under dessa fyra år
har vederbörande inte på någon enda punkt kunnat komma med något hållbart motargument. Hans (och några andras) förföljelse mot mig
bottnar klart i att jag i samhällsarbete håller på att man måste ärligt utgå från de direkta mätningar och andra observationer,
som lantmätare och andra av våra skickligaste tekniker och vetenskapsmän utförde under Kolthoffs och Rudolf Söderbergs tid.
För att i offentliga medier prata omkull lantmätare och noggranna vattentekniker har han använt metoden att plocka ut ovidkommande
siffror ur en avhandling i torvgeologisk historia, efter egen idé räkna om dem och sedan ”stödja” sitt förfaringssätt även med
besinningslös smutskastning mot mig och professor Björk. I sitt förvirrade sökande efter "argument har han hävdat, att 9500 år
gamla fornfynd skulle visa, att lantmätarens uppgift efter avvägning av vattenytan 1882, alltså 9400 år senare måste ha
varit fel. Ett talande exempel på vad det är för krafter, som gått in för
att torpedera Sverige största ideella naturvårdsframgång.
Efter sänkningen 1877 spred sig säven ut över öppna sjöytan, bildande ruggar. Bilden är från
1905. Vid ett betydligt lägre vattenstånd i den svårt skadade sjön kommer sådana ruggar att samla mängder av detritusmaterial
och i sommarens sjunkande vatten fungera som anrikningshärdar för snabb igenväxning. Foto: Emil Lindegren.
Varför vill några ansvariga i SNF och SkNF nu hindra det år 1982 uppnådda målet?
Under över femtio år och in i det sista har SNF av naturliga skäl fått praktiskt taget all djupare kunskap/erfarenhet om
Hornborgasjön från Skaraborgs läns Naturskyddsförening. En enig naturvårdsrörelse har visat sin tacksamhet för länsföreningens i
varje detalj kunskapsbaserade framgång, som varade fram till regeringens JA 1982.
Men 1983 - 1984 vände några SNF ansvariga plötsligt ryggen till SkNF's kunskap och arbete genom att vilja motarbeta föreningens
arbete för Hornborgasjön. SNF har uppmanats att skriftligt redovisa sakligt hållbara,
sanningsenligt underbyggda skäl till SNF's ansvarigas vilja att efter 52 års positivt intresse plötsligt vilja hindra vad
länsföreningen byggt upp genom över femtio års förutseende, omsorgsfullt arbete. Men dessa uppmaningar från en organisation,
utan vilken SNF inget kunnat uträtta i frågan, har förklingat ohörda på annat sätt än att SNF's ordförande offentliggjort (SvN
1986/ 1) att han har svårt att ge förklaring.
Det är för ärliga personer skrämmande, att ingen i SNF's styrelse har kunnat/velat anföra sakliga skäl för denna plötsliga
omkastning, detta avvisande av riksdagens uppdrag och tillbakavisande av vattendomstolens och regeringens tillåtelse
till landets mest genomarbetade och framgångsrika våtmarksprojekt.
SNF's ansvariga har ej heller kunnat anföra stöd av någon tillräckligt sakkunnig vederhäftig person. I denna landets
viktigaste våtmarksfråga talar detta ett språk, som förefaller nytt inom svensk ideell naturvård.
Nu har till slut något tidigare otroligt inträffat. Skaraborgs läns Naturskyddsförenings styrelsemajoritet, som före januari ej
visat någon invändning mot slutresultatet av föreningens sedan 1948 oavbrutna, framgångsrika arbete, har plötsligt vid
ordförandens telefonförfrågan i februari 1986 beslutat att ta avstånd från resultatet av och kunskapen i detta föreningens
sedan ett halvsekel viktigaste ärende.
Vid begäran om förklaring till detta historiska steg, hade ingen av de sju negativa beslutsfattarna något vederhäftigt sakligt
skäl för raserande av föreningens enastående framgång. Man endast struntade i den på alla punkter väl underbyggda kunskap, som
föreningens arbete frambragt, och man anförde som bevekelsegrund, att man helt
enkelt ville följa SNF - ordförandens tyckande önskan.
Sannerligen, jag vill från och med 1986 inte benämnas "hedersmedlem" i en förening, vars styrelsemajoritet - just när
föreningen efter årtionden av arbete står vid målet - med en axelryckning bakom medlemmarnas rygg vill fråntaga dem
föreningens största framgång, slutresultatet av föreningens trettiosjuåriga oavbrutna, föredömliga arbete, nämligen våra
efterkommandes, av vattendomstolen lovade frihet att uppleva och arbeta med
naturen sådan den var, när den var berömd för sin rikedom.
Och från Sveriges Ornitologiska Förening, i vilken en tidigare styrelse en gång tackade mig med att göra mig till hedersmedlem,
har ingen kunnat lämna någon vederhäftig, hållbar förklaring till att man velat förmena våra efterföljare slutresultatet av det
framgångsrika arbetet. Detta har de ansvariga gjort genom sitt avståndstagande från den fullvärdiga restaureringen av ett av
landets viktigaste våtmarkskonventionsområden. Och detta efter att i föreningens tidskrift ha låtit publicera intensivt
ovederhäftiga och vilseledande påståenden och smutskastning mot
ärliga strävanden och mot föreningens hedersledamot, som dittills i trettioåtta år förklarat, att ingen annan förening stod hans
hjärta närmare än SOF. Därefter har föreningen utdelat dess guldägg till dem, som med enorma samhällskostnader vill fördröja
påbörjande av förbättringar och hindra restaureringen av CW - området.
Massblomning av den vackra, fritt simmande vattenbläddran kan i Hornborgasjön inträffa redan året efter öppnande av vatten.
Bilden är tagen utanför Fågeltornet 1969 efter vasslåtter 1968. Foto: P.0. Swanberg/N.
Hornborgasjön är kransalgers sjö. De finns på varje 'Iedig" yta. Redan före sjösänkningen 1848 antecknades den storvuxna
rödsträfsen, Chara tomentosa, enligt Hasslow (1931), och före 1902 års sänkning talades om kransalgers ymnighet som ett hinder
i sjön. Nu kan man sommartid se Ch. tomentosa även i mer än meterdjupt vatten välla upp över
vattenytan så ymnigt, att det kan ses på 4 km avstånd. På bilden är alg massan på sjöns djupaste ställe så kompakt, att den hindrar
födosökande simfåglar, och svartsnäppor springer där ovanpå algmassan vid kanten av ett med maskin öppnat stråk i
algerna. Foto: P.0. Swanberg/N.
Insinuationer i Skaraborgsnatur 1986 och SvN 1986/1
Orsaken till att jag funnit, att mitt ansvar fordrar, att jag för svensk naturvårds och särskilt för Skaraborgs läns
Naturskyddsförenings skull lämnar upplysningar i denna artikel, är följande. Utan kommentarer och bakom ryggen på den, som med
alla tidigare styrelsers stöd i trettiosju år med framgång burit huvudansvaret för föreningens arbete med Hornborgasjön, införde
föreningens redaktion den ovannämnda artikel, som med tjugofem insinuationer, samtliga oberättigade, och med en lång rad andra
vilseledande, verklighetsdöljande påståenden vill polemiskt misstänkliggöra den avsedda sjörestaureringen genom förtal mot
föreningens och mot naturvårdsverkets utredningsgrupps ytterst noggranna, ansvarsfulla arbete.
Vi skall inte belasta Skaraborgsnatur med svar på alla dessa långsökta insinuationer, ovärdiga ett statligt Naturvårdsverk och
svensk ideell naturvård. Som prov må bara nämnas, att när TH & TL inledningsvis (s.28) insinuerar om ”anklagelser" i ett
"trettiotal skrivelser i ärendet", så rör det sig i verkligheten om att föreningen som av Statens Naturvårdsverk och länsstyrelsen
anmodad sakkunnig rådgivare med hänsyn till sitt samhällsansvar lämnat interna råd och upplysningar av värde för samhället och
därmed för SNV.
När TH & TL kallar ärliga, erfarna, ansvarsmedvetna upplysningar för ”anklagelser", är det de själva som anklagar, föreningen har
bara lämnat upplysningar.
På sidan 38 i Skaraborgsnatur 1986 yttrar TH & TL, att de ”kan inte annat än förvånas över” att föreningen i november 1985 inte
ville medverka till att 2 kvadratkilometer, vid lågvatten 4 kvadratkilometer av våtmarkskonventionens område utan någon
hållbar motivering skulle förbli torrlagt efter år 2000. Det är skrämmande, att personer som tilldelats uppgiften att bl.a.
ansvara för våtmarkskonventionens tillämpning i Sverige, har så ringa respekt för denna. Tjänstemäns likgiltighet visade sig
bl.a. inför länsstyrelsens samrådsgrupp den 25 november, då SR yttrade, att ”det gör inget" att frångå den internationella
våtmarkskonventionens åtagande genom att torrlägga några
kvadratkilometer av dess våtmark. I IUCN, internationella naturvårdsunionen, torde man ha en annan uppfattning. I Ramsar -
konventionens artikel 4:2 förutsättes, att om "urgent national interest" fodrar en reducering, skall denna kompenseras med en
annan våtmark. I detta fall är det ett trängande (urgent) nationellt intresse att inte reducera våtmarken, och att någon
kompensation ej är på tal, förstår man av SR axelryckning.
I Skaraborgsnatur 1986, sid. 35, framför TH & TL en till det otroliga gränsande, långsökt insinuation. De skriver, att vår
allmänt stödda synpunkt att vilja ge handlingsfrihet åt våra efterkommande skulle betingas av "rädsla för att pröva om det kan
finnas bättre lösningar" än naturligt återställd vattensituation (en prövning, som förutsattes av bl.a. mig i SNV utredningsgrupp
1973 och i så fall först kunde ske långt efter min död).
I verkligheten är det självklart tvärtom så, att jag, liksom naturvårdsverket 1970 - 1982, talat för att inte låsa
utvecklingen utan låta 2000 - talets naturvårdare och ornitologer ha möjlighet (rätt) att på av vattendomstolen godkänt sätt kunna
uppleva och fritt själva bedöma den före sjösänkningen rika vattensituationens värde. Den i sjöns hydrologi, limnologi och
våtmarksfauna initierade vet svaret (och visste det 1973), men på grund av den speciella antipropagandan är det viktigt att ånyo
framhålla, att det hela tiden varit avsikten att ge handlingsfrihet efter "första vattenhöjningssteget" (SNV PM 280,
del 1, s. 8).
(TH & TL talar å la 0P om att forskning gått framåt - men inte på någon
punkt har framförts något som skulle motivera avsteg från de senaste sextio årens erfarenhet av arbetet med grunda
fågelsjöar. Däremot har utredningar om effekten av TH – TL – OP -
modellen ytterligare starkt bekräftat vikten av att inte följa den modellens avsikt att hindra mottagande av tillstånd till
naturlig vattensituation efter år 2000.)
Kan det undgås, att författarna genom avslöjande av sina tankegångar leder in tanken på att det är de själva som blivit
rädda för effekten av den egna modellen, ”prestigens träsk", som TH uttrycker sig?
SNF's ordförandes koncentrat av insinuationer och vilseledande, ytliga fraser (14 punkter på 27 spaltcentimeter i SvN 1986/ 1,
delvis nämnda ovan), är ett beklämmande prov på måttet av okunskap, omdöme och ansvar från en person, som ett drygt år
tidigare själv sagt sig inget veta om Hornborgasjön och sedan dess vänt
ryggen både åt länsföreningens trettioåriga djupa och mångsidiga kunskap och åt naturvårdsverkets noggranna penetrering
av Hornborgasjöärendet 1966 - 1973. Hans nedlåtande indignation över att en speciellt sakkunnig, med
många års särskilt ingående kunskap, inte slappt och omdömeslöst låtit sig "övertygas" (SvN 1986/1) av en ytlig tyckare, gränsar
till det otroliga.
Västorpamaden 1905, sedd från sydöst. Foto: Emil Lindegren.
Varför nära fyra år av förtal och insinuationer?
Under trettiosju år har jag av pliktkänsla accepterat att på begäran till det yttersta och utan ersättning offra mina egna
intressen för samhällsplikten att inte egoistiskt hoppa av en uppgift, som ingen annan velat/kunnat åtaga sig. Under denna tid
har ingen ärligt och objektivt kunnat påstå, att jag gjort någon felbedömning eller lämnat någon oriktig uppgift (med reservation
för citerande av ev. SNV - uppgifter, som ej kunnat kontrolleras).
Ingen har kunnat lämna någon annan förklaring till den flod av förtal och insinuationer, som sköljt över mig 1983 - 1986, än den
att jag är ärlig, objektiv och djupt insatt i de olika problemen och dessas plats i verkligheten. D.v.s. att jag därför ej låtit
mig förledas av opportunistiska egoistiska propagandafraser, som syftat till att få mig att uppträda som förrädare mot framtida
naturvård och mot den förening, för vars samhällsintresse jag uppoffrat mig i mer än trettio år, och mot bygden.
Vi har sedan 1982 fått se helt nya yttringar av arbete inom svensk naturvård. De förskräcker. Sanering bör ske.
När jag läser antipropagandaströmmarna i Skaraborgsnatur 1986, i Sveriges Natur 1986/1 och i andra medier, tänker jag på när under
andra världskriget Bengt Berg besökte oss i hopp om att få förvärva kronoegendomen Höjentorp i Valle. Han kom, träffade en
delegation från domänverket. Enligt en av deltagarna avslutades besöket med att domänintendenten yttrade: "Ni tror herr Berg, att
Ni kan komma fram med käften. Men det skall jag säga er, att det kan man inte här i Västergötland!"
Tiderna förändras.
Västorpamaden i nutida sommarskrud, sedd från Fågeltornet på Fågeludden. Huvudsakligen videbuskar i en matta av vass-starr,
Carex acuta. Efter vattenståndshöjningen väntas hela maden bli till gungande starrmatta. Foto: P0 Swanberg/N.
TACK vid en milstolpe
När nu Hornborgasjöns nya exploatörer och mina förföljare genom en i svensk naturvårdshistoria förmodligen unik förtalskampanj
lyckats eliminera pliktmedvetna tjänster, är jag ytterst angelägen att med några enkla omnämnanden, å egen och ärlig svensk naturvårds räkning, få varmt tacka dem, som genom åren på ovärderligt sätt stött arbetet för Hornborgasjön.
Först de fem ordföranden, som själva helhjärtat lagt ned mycket arbete på uppgiften, David Nilsson, Gunnar Linde, Evald Hallin,
Nils - Gerhard Karvik och Filip Rytterås, alla deras styrelser och dem i den nuvarande styrelsen, Gösta Börjeson, Sven Ingvar
Nilsson, Anne - Marie Siesing och Arne Stagen, som inte i februari 1986 övergav föreningens dittillsvarande kunskap och
arbetsmål.
Vidare vill jag i tacket inbegripa kammaradvokatfiskalen Tornas Cramér, som under tio år rakryggat klargjorde begreppen och gav
oss grundläggande kunskap, Lennart Vilborg, som med öppenhet och objektivitet klokt framsynt ledde naturvårdsverkets
utredningsgrupp 1965 - 1973, den ovärderlige Sven Björk och Skövde Fågelklubb, som med frivillig, entusiastisk och enligt
verkets önskan obetald arbetsinsats av 47 deltagare under fyra år för SNV's uppdrag utförde en så grundlig, seriös utredning, att
det sagts, att en sådan knappast skulle kunna än en gång upprepas. Jag skall också tacka de många markägare kring Hornborgasjön, som
sedan trettio år spontant och förtroendefullt uppsökt Skaraborgs läns Naturskyddsförening för att få hjälp att återfå sin sjö i
ny, tidsenlig förvaltningsform. Slutligen, eftersom detta är något av ett bokslut i Skaraborgs
län Naturskyddsförenings hittills 54 - åriga arbete för Hornborgasjön, är jag angelägen att för kommande generationers
kunskap omtala, att jag otaliga gånger å svensk naturvårds vägnar skänkt en djup tacksamhetens tanke åt de modiga, energiska
vattenfallsägare, som för länge sedan under 20 år kämpade för Hornborgasjön som naturresurs och år 1932 i Högsta Domstolen
nådde beslut om en lösning, som i hög grad liknar den, som SNV nu eftersträvar. Utan deras kamp hade vi andra säkert inget kunna
uträtta och den forna, en gång sällsynt rika sjön hade förblivit ett säreget, kulturhistoriskt mera intressant än hedrande
impediment. Tyvärr bevarades dock inte deras uppnådda mål, ty då liksom 1982 fanns det mäktiga, subjektiva exploateringskrafter
som, omedelbart efter rättens JA, med statens pengar omintetgjorde domstolens salomoniska lösning.
Kronologi
- 1902 - 1911 Fjärde sjösänkningen. Hornborgasjön avtappas.
- 1911 - 1932 Vattenverksägarna processar för sin rätt till vattenkraften. De hade enligt offentlig utredning under 20 år
förlorat över en miljon i dåtida penningvärde.
- 1932 Högsta domstolen ger vattenverksägarna rätt till en vattenregim liknande den, som SNV nu avser.
- 1932 Skaraborgs läns Naturskyddsförening inleder i samarbete med Kammarkollegiet,
SNF, Kungliga Vetenskapsakademien och Domänstyrelsen försök att rädda sjön.
- 1933 Femte sjösänkningen. Med statligt anslag av 550.000 kronor köpes fallägarna att ej göra anspråk på verkställande av HD dom.
Vattendomstolen medger avtappning av sjön på villkor, att "Vallsjön" bygges före 1938 års utgång för att "såvitt möjligt"
kvarhålla vatten.
- 1934 - 1954 Återstående del av sjön avtappas. Sjön växer igen.
- 1954 En preliminär Vallsjö - vall upplägges. Registrering av vattenförhållanden inledes genom samarbete SkNF/SMHI.
- 1964 Alla intressentkategorier vänder sig synkront till regeringen med begäran om nytt förvaltningssystem för sjön.
- 1965, 30 juni. Med 1964 års lämnade utredning som förarbete överlämnas denna utredning av regeringen till Statens
Naturvårdsnämnd med uppdrag att utreda och föreslå metod för att ur naturvårdssynpunkt säkerställa sjöns framtid.
- 1973 November. SNV presenterar plan som skulle kunna återställa sjöns naturliga vattenhushållning efter år 2000.
- 1977, 1 juni. Riksdagen beslutar enligt 1973 års förslag.
- 1982 Februari. Vattendomstolen meddelar, att verkställande av planen för rätt till fullvärdig restaurering av vattnet är
tillåtligt.
- 1982, 23 april. I egenskap av representant för länsstyrelsens naturvårdsenhet begär TH i skrift till regeringen att denna skall
tillse, att SNV blir ålagt att torrlägga Ytterbergsviken av sjön med en vall. Kostnaden för denna vall beräknas till 8 miljoner i
1986 års penningvärde.
- 1982 September. Regeringen avvisar TH's torrläggningsplan och godkänner vattendomstolens tillåtlighetsförklaring. Därmed har
full enighet uppnåtts.
- 1982 September. SNV's arbetsgrupp, SR – TH - TL, uppdrar åt konsulten AA Ingenjörsbyrå att föreslå lägre vattennivå än den
som SNV under tolv år arbetat med och som riksdag, domstol och regeringen avsett.
- 1983, 9 mars. SNV styrelse övertalas att gå med på att stoppa restaureringen och i stället, utan konsekvensutredning rörande
effekten, endast satsa på ”etapp 1”. Styrelsen hade då ej blivit underrättad om de tiofaldiga fördelar, som skulle följt det
därmed förkastade förslaget.
- 1982 - 1986 Inget åtgärdas för att klargöra konsekvensen av att inte fullfölja riksdagens uppdrag till SNV.
- 1986 Regeringen meddelar tillstånd för SNV att hos vattendomstolen lämna ansökan om ett nytt projekt, syftande till
endast ett 60 cm lägre vattenstånd än det sedan 1982 av regeringen tillåtna. Regeringen medger dock inte att det år 1982
uppskjutna vattenmålet avskrives.
- 1987 SNV arbetar helt med den mest märkliga historiska händelse, som drabbat svenskt ideellt naturvårdsarbete: Efter nio år av
SNV's föredömliga planering och ytterligare nio år av förberedelse i det praktiska arbetet har SNV under därpå följande fyra år gått in för att utan bärande motivering avvisa riksdagens uppdrag, avvisa verkets finaste framgång i ideellt
naturvårdsarbete och därmed vägra ta emot rätten till att för våra efterkommande restaurera Hornborgasjöns vattenförhållanden
sådana de var närmast före 1902 - 1933 års förödande sjösänkningar.
Denna artikel var införd i Skaraborgsnatur 87.