Bakgrunden var den att länsstyrelsen hade sagt nej till verksägarnas
protester. De gick till Kungl. Maj:t, som gav dem rätt att protestera: Därmed
kunde de gå vattenvägen till sin rätt. I juni 1928 kommer utslaget. Kraven var
att 20 talet verksägare påpekat att sjön förlorat sitt värde som dämme och
krävde ett dämme och
kanaler i sjön. Men man vågade inte löpa linan ut, men krävde att sjösänkarna
måtte tåla ingreppen, men de vill först själva besluta i saken. Verksägarna krävde en
höjning till 5,45 under vegetationsperioden och 5,80 under övriga delen av året.
Därmed skall torrläggningen av åkrar ej att försämras, men landvinningarna att gå
förlorade. Dämmet skulle företaget bekosta men om rättegångskostnaderna vågade
man inte ha några synpunkter.
Lantbruksingenjör S G Hallin hade inga synpunkter, frånsett att han såg det hela
som en kompromiss.
Qwarnägaren A Jern var mer tillfreds med det varierande flödet
Rudolf Söderberg framtonar med en positiv hållning under sitt arbete med boken
om Hornborgasjön. En del arter som sänkningen förjagade kommer tillbaka. Hit hör
Viggen, som var en karaktärsfågel för gamla sjön, som han såg som en relikt från
den uråldriga sjön. Skäggdoppingen som försvunnit kommer säkert tillbaka.
Gulärlan och ängspiplärkan är nog på väg åter, lika så Mindre Strandpiparen.
Storspoven, grönbenan och enkelbeckasinen har efter sänkningen ökat och
förväntas finnas kvar. De kvarvarande brushanarna kan komma att vara kvar.
Näckrosen som förr var karaktärsväxt försvann helt vid sänkningen, men vid
tillräckligt vattendjup kan de komma åter.
Att det hela överklagades till Vattenöverdomstolen var ju att räkna med. Den
högre instansen underkände underrättens beslut efter något år, mer där om på
annan sida.
I Falköpings Museums arkiv återfann jag en del handlingar, som deponerats där
av R Söderbergs hustru. Här återfinner jag
Rutger Sernander prof växtbiologi Uppsala
Einar Naumann prof Limnologi Lund
Gunnar Booberg fil mag Sv Mosskultur
Axel Forsman representerade Fallägarna
och skrev till Kristinedal att godtaga en kompromiss med hot om att lämna
sitt uppdrag. Axel Forsman skriver till Kristinedal och ber dem ta reson till
förlikningsförslaget med hot om att han annars måtte avgå som representant för
dem i denna fråga. Vattenbyggnadsbyråns representant hävdade att denna
förlikning var förmånlig för fallägarna, i det att sjösänkarna skulle stå för
dammbygget och rättegångskostnaderna men att skadestånd skulle utebli.
1926-04-30
Vattenöverdomstolens Dom
Vattenöverdomstolens dom
Dels i ett från Västerbygden vattendomstol efter vad fullföljt mål emellan
Kristinedals Nya Ullspinneriaktiebolag här nedan benämnt spinneribolaget,
ävensom Olof Carlander, Gustaf von Hofsten, Nils Kuylenstierna, Alfred
Håkansson, Frithiof Svensson, Alfred Larsson, Alfred Jern, Adolf Sundell,
Algot Torstensson, Johan Qvarnström, J Håkansson, Carl A Andersson, David
Alström, Carl Rask, Sven Karlsson, Anders Claesson och Helena Dahlén, å
ena, samt företaget för sänkning av Hornborgasjön, å andra sidan, i
Vattenöverdomstolen ömsom kärande och svarande, angående återställande av
nämnda sjö i tidigare befintligt skick, dels ock i anledning av,
spinneribolaget och dess medparter med undantag av Claesson anfört över en
av vattenrättsdomaren i Vattendomstolen den 4 april 1925 meddelad
resolution, varigenom vissa ansökningar om tillstånd till reglering av
vattnets avrinning ut Hornborgasjön med mera avvisats, given och utfärdad
i Stockholm den 30 april 1926.
Av handlingarna i vädjade målet och besvärshandlingarna inhämtas: efter
vederbörligt förordnande och med biträde av gode män förrättades numera
lantbruksingenjören Gustaf Sjöberg sådan syn, som omförmäldes i 27 § i
lagen den 20 juni 1897 om dikning och annan avledning av vatten, i och för
sänkning eller fullständig uttappning av Hornborgasjön i ändamål att
torrlägga vattensjuka marker inom Gudhem och Walle härad. Förrättningen,
som påbörjades den 25 april 1900, avslutades den 30 september 1902, varvid
synemännen avgåvo utlåtande, deri de, enär för sänkningens utförande
enligt, upprättat förslag ej vore nödigt utriva eller förändra något av de
nedanför sjön liggande vattenverken, samt rubbning i dessa verks lagliga
dammrätt ej förorsakades, förklarade sänkningen vara uteslutande att
uteslutande hänföra under bestämmelserna i 2 kapitlet av nämnda lag;
varjämte närmare föreskrifter angående arbetets utförande meddelas.
Sedan därefter sänkningsarbetet utförts samt Kungl. Maj:t i uppkommen
tvist mellan spinneribolaget jämte ägare av vattenverk i Hornborgasjön
avloppså Flian, å ena, samt företaget, å andra sidan, genom dom den 3
december 1920 i förmågo av 51 § 2 momentet av förberörda lag förklarat
synemännens omförmälda utlåtande vare utan all verkan emot företagets
motparter i nämnda tvist, instämde spinneribolaget och dess medparter
företaget och dess delägare att på egen bekostnad vidtaga åtgärder,
varigenom vattenavrinningen från Hornborgasjön så reglerades, att
spinneribolaget och dess medparter, vilka ägde eller voro delägare i
vattenverk i Flian, icke tillfogades skada genom sänkningen.
Beträffande arten och omfattningen av de påyrkade åtgärderna bestämde
spinneribolaget och dess medparter under rättegången närmare sina
påståenden.
Efter det Vattendomstolen genom resolution den 23 april 1924, enär de
genom torrläggningsföretaget åstadkomna vattenförhållandena redan
förelegat bortåt ett tiotal år och tredje mans rätt syntes i vidsträckt
mån kunna röna inflytande av sådana vattenbyggnader och
hushållningsföreskrifter rörande vattnet, som spinneribolaget och dess
medparter påkallat, förklarat sig finna ett eventuellt bifall helt eller
delvis till nyssnämnda parters talan med nödvändighet förutsätta, att
genom ansökan hos Vattendomstolen och kungörande i den av vattenlaget för
vattenmål stagade ordning allsidigt av sådana åtgärders tillåtlighet och
lämplighet jämväl med hänsyn till tredje mans rätt måste hava föregått
Vattendomstolens beslut i sådant hänseende, men tillika, för prövningen av
stämningsmålet och innan Vattendomstolen kunde taga ståndpunkt till frågan
om kungörande och därmed sammanhörande förhållande, funnit viss utredning
av sakkunnig erforderlig, i anledning varav vissa bestämmelser i
resolutionen meddelats, anhöll spinneribolaget och dess medparter med
undantag av Claesson i till Vattendomstolen den 26 september och den 4
december 1924 ingivna ansökningar om tillstånd att på visst sätt reglera
vattnets avrinning ur Hornborgasjön eller, därest sådant tillstånd ej
meddelas, att vidtaga vissa åtgärder för att – såvitt möjligt – återställa
de vattenståndsvariationer i sjön, vilka rått före i frågakommande
sänkning av densamma, med skyldighet i varje fall för alla, vilka av
regleringen eller nyss omförmälda åtgärder njöt båtnad, att taga del i
kostnaderna: dock att, därest den i stämningsmålet förda talan icke
förbehålles, icke någondera av ansökningarna fullföljes Vattendomstolen,
varest i stämningsmålet å ömse sidor fordrades ersättning för
rättegångskostnaderna, utlät sig i dom den 4 april 1925: I målet vore
upplyst, att sedan dels i början av 1800 talet dels i mitten av samma
århundrade vissa åtgärder vidtagits för reglering av vattenavrinningen
från Hornborgasjön, tidigare benämnd Ludden eller Ludne, Konungens
Befallningshavare i Skaraborgs län på ansökan av Hornborga
Sänkningsaktiebolag om rätt att uttappa och torrlägga Hornborgasjön genom
beslut den 25 juli 1872 under åberopande av §14 i Kungl. förordningen den
20 jan 1824 angående ändring eller utrivning av vattenverk, som genom
uppdämning skada jord eller hindra dess odling, funnit skäligt att till
nämnda vattenavtappning lämna tillstånd; att därefter med ledning av
förslag, upprättat av majoren A Grafström, åtskilliga arbeten för sänkning
av Hornborgasjön blivit under 1870 talet utförda; att emellertid, sedan
behov av ytterligare åtgärder för tillgodoseende av strandägarnas
torrläggningsbehov gjort sig gällande, på ansökan av åtskilliga bland
dessa Konungens Befallningshavare den 2 februari 1899 förordnat Sjöberg
att i enlighet med lagen den 20 juni 1879 om dikning och annan avledning
av vatten förrätta syn beträffande sänkning eller fullständig uttappning
av Hornborgasjön samt avdikning av närbelägen mark; att sådan förrättning
påbörjats den 25 april 1900 och avslutades den 30 september 1902; att
sedan Kungl. Maj:t den 31 december 1903 i enlighet med en av Sjöberg
upprättad, av Kungl. Maj:t fastställd plan företaget beviljat ett
låneunderstöd för detsamma av 257.000 kronor, mellan Hornborgasjöns
Sänkningsförening samt Kungl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i juli 1904
träffats behörigt lånekontrakt, enligt vilket torrläggningsarbetena skulle
vara fullbordade den 1 sept. 1908 och odlingen utförd före den 1 september
1910 samt arbetena underhållas så länge någon del av lånet återstoden
ogulden, varefter genom ett tilläggskontrakt i april och maj 1911. Jämte
det lånebidraget ökats med 15.000 kronor, tillika medgivits förlängning av
tiden för vattenavledningen och avdikningen till den 1 september 1913 och
för odlingen till den 1 september 1915;
Att sedan hos Konungens Befallningshavare åtskilliga ägare av strömfall
i Flian den 3 oktober 1910 under framhållande, att de icke varit kallade
till eller parter i Sjöbergs torrläggningsmål, yrkat förbud mot
sjösänkningens utförande, Konungens Befallningshavare genom utslag den 23
december 1910 funnit denna ansökan icke kunnat bifallas, i vilket utslag
Kungl. Maj:t genom utslag den 20 okt 1913 ej funnit skäl att göra ändring;
att arbetet med sänkningen av sjön den 8 juni 1912 varit till
större delen utfört och vattnet påsläppt;
att spinneribolaget med flera strömfallsägare till Gudhems
Härads Rätts sammanträde den 16 jan 1911 uttagit stämning å företaget med
yrkande,
att synesmännens utlåtande den 30 sept 1902 måtte förklaras vara
utan all verkan emot dem, som i dom den 3 dec 1920, enligt vilken Kungl.
Maj:t i likhet Häradsrätten och Kungl. Hovrätten funnit synemännens
ifrågavarande utlåtande vara utan all verkan emot de strömfallsägare, som
i målet fört talan;
samt att torrläggningsarbetet blivit den 16 sept 1919 för Kungl.
Lantbruksstyrelsens räkning avsynat, varefter bemälde Kungl. Styrelse den
31 dec 1919 godkänt företagets vattenavdikningsarbete.
Vad förts beträffande av företaget i målet gjord invändning, ett det av
företaget utförda arbetet endast skulle utgjort en fortsättning av det
Gafströmska torrläggningsföretaget, vartill medgivande erhållits genom
Konungens Befallningshavare omförmälda resolution den 25 juli 1872, funne
Vattendomstolen berörda invändning desto mindre förtjäna avseende som det
Grafströmska förslaget i motsats till Sjöbergs, bland annat, inneburit
uppförandet av en damm för Flian samt Flians avlopp från Sjöberg anordnats
på ett annat sätt än enligt Grafströms förslag.
Företaget hade vidare invänt, att enär jämlikt 75§ i lagen den 20 juni
1879 om dikning och annan avledning av vatten, annan skyldighet för
företaget än att gälda skadeersättning icke kunde lagligen ifrågakomma,
motparternas talan redan av denna grund måtte av visas. Då emellertid
Kungl. Maj:t förut omförmälda dom i den äldre rättegången vore grundad på
51§ andra stycket i nyssberörda lag, funne Vattendomstolen ej heller denna
invändning i och för sig kunna bifallas, utan borde frågan, huruvida
skyldighet förelåge för företaget att vidtaga åtgärder till förebyggande
av skada för motparterna, bedömas i sammanhang med prövning av de lagliga
betingelserna för meddelande av föreskrifter i sådant syfte.
Vidkommande således i dessa betingelser, ville Vattendomstolen till en
början framhålla, att genom Kungl. Maj:ts dom den 3 dec 1920 synesmännens
utlåtande den 30 sept 1902 icke blivit undanröjt utan allenast förklaras
vara utan verkan emot vissa angivna rättsägare, Spinneribolagets och dess
medparters i målet väckta talan innebure icke och hade icke lagligen
kunnat innebära påstående om återupptagande av torrläggningsmålet för
tillgodoseende av dettas rätt, utan måste bedömas, såsom en också väckts,
efter de för ett fristående käromål gällande regler. Synemännens utlåtande
ägde följaktligen fortfarande laga giltighet gentemot andra rättsägare än
de strömfallsägare, vilka i det målet fört talan. De på utlåtandets
gällande kraft vilande lantmäteriförrättningar, vilka företagits för
utbrytning av mark från fastigheter, vilkas ägare avsagt sig båtnaden av
torrläggningsföretaget, vore således lagligen grundade, och dessa
fastigheters ägare vore icke pliktiga att underkasta sig rubbningar i de
genom torrläggningsföretaget skapade vattenförhållandena under andra
förutsättningar beträffande nyttans förhållande till skadan och bevarande
av allmänna intressen än de för vattenregleringars tillåtlighet i
allmänhet i vattenlagen stadgade. Även andra fastigheter än de nämnda
kunde bliva lidande genom ändringar i vattenavrinning från sjön,
exempelvis strandfastigheter vid Flian med sanka stränder. Betydelsefullt
vore och att vissa allmänna intressen, som omförmäldes i 2 kap 3 § andra
stycket vattenlagen och andra lagrum, torde vara förknippade med
bibehållande av de sedan mer än tolv år rådande vattenförhållandena.
Oavsett, att stora områden av de marker m som genom torrläggningsföretaget
vunnits eller återvunnits för kultur, tillhörde fastigheter, som ingått
torrläggningsföretaget, kunde det knappast undgås att betraktas såsom ett
allmänt intresse, att icke dessa marker åter bringats i ett genom
översvämning eller försumpning oanvändbart skick icke hänsyn till
spinneribolagets och dess medparters eventuella rätt enbart utan därutövar
ock hänsynen till allmänna intressen och till tredje mans rätt måste
alltså vara bestämmande för bedömande av den i målet väckta talan. För att
Vattendomstolen skulle kunna vidtaga sådana anstalter beträffande
kungörande med mera, som antyds i Vattendomstolens resolution den 23 april
1924, måste utredningen i målet giva utsikter, att dessa för
rättsförhållandena mellan parterna främmande intressen icke skulle lägga
hinder vägen för tillåtlighet av de med spinneribolagets och dess
medparters talan påyrkade åtgärderna till rubbning av
torrläggningsföretaget
Med den utredning, som i sådant hänseende förebragts i målet, vore icke av
sådan beskaffenhet; och beträffande frågan om effektiviteten av dessa
åtgärder till bestående förebyggande av framtida kraftminskning för
spinneribolagets och dess medparters vattenvärk gåve utredningen vid
handen ett för nyssnämnda parter direkt ogynnsamt resultat. Ty genom
berättelser av i målet avhörda vittnen, även de som av spinneribolaget och
dess medparter åberopats, samt särskilt genom utlåtande av vattendomstolen
på detta speciella område sakkunniga biträde docenten Einar Naumann hade
det ställts utom allt tvivel, att, vara sig den föreslagna dämningen kom
till stånd eller icke, den redan inträdda igenväxningen och igenslamningen
av Hornborgasjön kom att inkräkta stora områden av sjöns areal, varjämte
enligt Naumanns utlåtande även övriga delar av sjön vore mer eller mindre
uppenbart utsatta för att på liknande sätt bliva otjänliga till
vattenmagasin.
Enär således de förslagna åtgärderna icke, eller åtminstone endast i
ringare grad skulle få den med den avsedda verkan, samt med hänsyn till
allmänna intressen och andra sakägares rätt, funne Vattendomstolen den av
spinneribolagets och dess medparter i förevarande mål förda talan icke
kunna bifallas.
Spinneribolaget och dess medparter förpliktades, en för alla och alla för
en, att i ersättning för Naumanns resor och arbete till honom utgiva
tvåtusen sjuhundratjugotvå kronor 50 öre, som skulle till honom av
spinneribolaget och dess medparter gosset förskjutas.
Vid den utgång målet, fått, förordnades att rättegångskostnaderna skulle
mellan parterna kvittas. Genom vattendomstolens beslut den 27 september
1924 till förskjutande utdömda ersättningar till såsom vittnen i målet
hörda professorn Johan Rutger Sernander läroverkverks adjunkten Rudolf
Söderberg, skulle stanna å spinneribolaget och dess medparter.
Genom vattenrättsdomaren resolution den 4 april 1925 blev därefter, enar
de parter, som gjort ansökningar, förklarat, att ansökningarna icke
fullföljdes, därest den till Vattendomstolen instämde talan icke bleve
bifallen, samt Vattendomstolen genom dom samma dag ogillat nämnda talan,
ansökningarna, vilka ej heller innehöll upplysningar i alla de avseenden,
vilka omförmäldes i 11 kapitlet 27 § vattenlagen, avvisade.
I Vattendomstolens dom hava vädjande parterna sökt ändring, företaget i
fråga om rättegångskostnaderna; har å ömse sidor fordrats gottgörelse för
utgifterna å målet härstädes, varjämte Spinneribolaget och dess medparter
med undantag av Claesson i besvären över vattenrättsdomarens resolution
yrkat, att ansökningarna måtte vara till prövning upptagna.
Vattenöverdomstolen har tagit i övervägande vad handlingarna sålunda samt
i övrigt innehålla; och enär genom vad vid Vattendomstolen förekommit får
anses utrett, att genom ifrågakomma sänkningen av Hornborgasjön skada av
betydenhet tillskyndas vattenverken i Flian, samt att nämnda skada kan för
avsevärd framtid väl ej fullständigt men dock i betydlig grad förhindras
genom åtgärder till rubbning av torrläggningsföretaget, verkande i av
spinneribolaget och dess medparter avsedd riktning, ty ock som sådan
hänsyn till allmänna intressen och andra sakägares rätt, varå
Vattendomstolen delvis grundat sitt domslut, i motsats till vad skett,
borttagas först efter det om ifrågavarande ansökningar i erforderlig
omfattning fullständigade efter föreläggande jämlikt 11 kapitlet 29 andra
stycket Vattenlagen - utfärdat kungörelse samt i den mån därefter inkomna
erinringar från representanter för omförmälda, för rättsförhållandena
mellan parterna i stämningsmålet främmande intressen kunnat sådant
föranleda, alltså finner Vattenöverdomstolen nödigt att, med undanröjande
av motvädjande domen och överklaga resolutionen, återförvisa
stämningsmålet till Vattendomstolen och ärendet rörande ansökningarna till
ägande vattenrättsdomaren och Vattendomstolen att med ansökningarna och
stämningsmålet vidare lagligen förfara
Vädjande parterna skola var för sig vidkänna, sina utgifter å målet
härstädes.
Jämlikt 11 kapitlet 110 § Vattenlagen, jämfört med 30 kapitlet 8§
rättegångsbalken, må talan icke fullföljas mot Vattenöverdomstolens dom.
På Vattenöverdomstolens vägnar:
E. Marks von Würtenberg / sigill / Axel Durling |
1925-06-06
Till Vattenöverdomstolen
Med anledning av den inlaga av den 6 juni 1925, som Flians
vattenverksägare ingivit till Vattenöverdomstolen, får jag vördsamt anföra
följande:
Vid den laga syneförrättning, som föregick senaste regleringen av
Hornborgasjön, uppgjordes plan huru arbetet skulle utföras, varvid all
hänsyn togs till att nedom sjön liggande vattenverk ej skulle lida någon
skada. Denna plan godkändes av alla granskande myndigheter och stadfästes
av Kungl. Maj:t. Vattenverksägarna hava ej heller annat en genom s.k.
teoretiska beräkningar kunnat påvisa att de lida någon skada, varvid de
dock förbisett sjöns mycket egendomliga karaktär, varför dessa beräkningar
sakna varje värde. Det är helt enkelt omöjligt att göra jämförelser mellan
det igenväxande träsk, som kallas Hornborgasjön och andra djupa sjöar med
fasta stränder d.v.s. att räkna med Hornborgasjön som bassäng.
Svarandeparten har medelst styrkta mätningar av framrinnande vattenmängden
i Filen före och efter regleringen visat, att ingen minskning häri
föreligger, vilket ju är huvudsaken. Att sjön möjligen före regleringen
innehöll högre lågvatten yta än efter densamma har ingen betydelse, då
detta vatten ej med dåvarande avlopp av vattenverken kunde utnyttjas.
Vattenverken må hava rätt yrka på att tillrinningen till deras verk ej må
minskas, men hava ingen som helst rätt att yrka på att en för dem onyttig
vattenmängd till strandägarnas förfång skall kvarstå i sjön, särskilt som
detta vatten årligen genom igenväxning och slamning i avloppet ökades till
strandägarnas skada, utan att på något sätt gagna vattenverken.
Då det således är visat att tillrinningen till vattenverken ej är minskad
och att den vattenmassa, som fanns i sjön före regleringen, ej kunde av
verken utnyttjas, bestrider jag på det bestämdaste att vattenverken lidit
någon skada eller att någon sätt tillkommande besittningsrätt rubbats.
Strandägarna hava genom regleringen ej velat vinna och ej heller vunnit
mera än att deras förut odlade jord, som av sjön återtagits eller vara
brukning blivit genom dess stigning avsevärt försvåras, torrlagts till
lagenligt djup. De hava således blott återställt en genom en tidigare,
oklandrad reglering vunnen åkerareal i brukbart skick, vilket väl må vara
dars lagliga rätt, när det sker efter i lag bestämda myndigheters
föreskrifter.
Under rättegången har svarandeparten - vid tillfälle då förlikningsförslag
förelåg - erbjudit sig att rensa vissa kanaler. Dessa behöva fortfarande i
hög grad att komma upp, då de igenslammats, och deras nuvarande tillstånd
förorsakar jordägarna kring sjön årligen stora förluster. Under trycket av
pågående process varken vilja eller kunna dock jordägarna göra detta
arbete, som måste förberedas och utföras på i lag stadgat sätt. Jag vågar
påstå att första åtgörandet från Hornborgasjöns strandägare efter denna
rättgångs slutliga avgörande blir, att begära laga syn för dessa kanalers
upptagande. Huru svårt de redan ekonomiskt äro tryckta av senaste
regleringen och dess långa och dyrbara processer så bjuder dock
självbevarelsedriften dem att görs denna nya uppoffring.
Det är typiskt för käranden att de anse det som "en bisak" att genom en
dämning 5000 á 6000 tunnland mycket god jord till sin brukning blev
försvårade och omöjliggjord. Denna jord är till sin alldra största del nu
i andra händer än då företaget av myndigheterna stadfästes och godkändes,
och hava dess nuvarande innehavare den uppfattningen, att synenämndens
utlåtande för dem har laga verkan och lita därpå. Tryggade av detta
utlåtande hava forne och nuvarande ägare utgivit mera än en million kronor
för företagets genomförande. För dom är det svårt att förstå den logik
kärandena förfäkta, och de bestrida alla rubbningar i företaget
Kärandena hava yrkat, att den av dem föreslagna dammen skall läggas vid
Forssen cirka 5 km nedom Flians utlopp ur sjön. Genom en dämning till
önskad höjd där kommer de övar 1000 tunnland odlade mader på märgelbotten
av mycket god beskaffenhet, tillhörande Bjerka, Härlunda och Stenum
socknar, som ligga intill ån eller till den hava sitt avlopp naturligen
att i en synnerligen hög grad försumpas, då de ligga mycket lågt och
odlingen å största delen av dem bliver omöjliggjord. Detta är så
naturligt, att det borde begripas av varje person, som i naturen sett
marken eller studerat tillgängligt kartmateriell, och kärandenas fråga är
mera än besynnerlig. Om avrinningen efter kärandenas behov regleras så,
som kärandena uppkonstruerat avrinningen före regleringen, så kvarstår
dock vattnet uppdämt särskilt under den för brukning och vegetation
viktigaste delen av året så högt, att jordbruk å dessa bördiga jordar helt
omöjliggöras.
De allmänna intressena å orten berörs verkligen i en mycket hög grad av en
dämning. Som jag ovan påpekat skulle den skada eller omöjliggöra
jordbruket å 5000 à 6000 tunnland åker. Huru stort ingripande detta skulle
hava på en trakt, som så gott som helt är beroende av sitt åkerbruk, vill
jag klarlägga med ett exempel. Den sydligaste av gårdarna i Västtomtens by
i Stenums socken födde före 1870-talets reglering 1 häst och tre kor, och
hade dess brukare synnerligen svårt att draga sig fram på den steniga och
magra fastjorden. Under 1870-talet odlades till gården bort emot 100
tunnland mader, som burit och bära vackra skördar, och den nu välbyggda
egendomen, som har sina mader intill sjön och Flian och efter senaste
regleringen ej kunnat nyodla någon mark, föder för närvarande 6 á 8 hästar
och c. 40 nöt. En dämning vid Forssen till önskad höjd skulle hindra
odlingen av gårdens mader, den skulle återgå till sin fordna obetydenhet,
ägaren och hans familj bliva ruinerade, liksom största delen av sjöns
strandägare. Det relaterade exemplet, som påpekats endast därför, att jag
där närmare känner förhållandena har sin likhet på de flesta gårdar kring
sjön och den föreslagna dämningen skulle bliva synnerligen ödesdiger för
hela trakten kring Hornborgasjön.
Vad så jakt och fiske angå, så är det verkligen "beklämmande" för den som
känner Hornborgasjöns natur och naturförhållande att läsa vad som
kärandeombudet anser sig kunna anföra och som visar, såsom jag även i
annat sammanhang påpekat, att kärandena sakna all kännedom om
Hornborgasjön - såväl före som efter regleringen. Vad fisket angår
hänvisar jag till officiella statistiska siffror, vilka jag ej nu här har
tillgängliga, men som styrka att fisket i Hornborgasjön alltid varit av
underordnad ekonomisk betydelse. Såväl före som efter regleringen har det
med fördel kunnat bedrivas endast under vårfloden. Trots det rovfiske, som
nu äger rum med finmaskig not om vintern i sjön finns fortfarande så gott
om fisk i sjön, att t.o.m. yrkesfiskare utan annan sysselsättning ännu
därav hava sin bergring och att såväl de flesta större gårdarna, som t.ex.
Tresten och Dagsnäs, som även hela skifteslag som t.ex. Hornborga
fortfarande hava inkomst av fiskearrenden.
Som ett exempel på jakten före och efter regleringen vill jag anföra att
Greve E Hamilton å Bossgården jämte sällskap första jaktdagen 1921 sköt
126 st. änder på drag i Hornborgasjön, ett resultat som medelst utdrag ur
jaktjournaler och intyg av gamla jägare kan styrkas aldrig förut varit
upp¬nått. I verkligheten är tillgången på änder nu större än före
regleringen, och de få tack vara den och de därmed följande
lantmäteriförrättningarna något vara ifred för trakten översvämmande
äggplundrare och tjuvskyttar. Dessa senare "naturvänner" äro nog mindre
nöjda med de nya förhållande och det förefaller därför troligt att det är
av dem kärandena inhämta sina upplysningar.
Kärandenas oriktiga uttalanden om fågellivet i sjön är även en följd av
deras synnerligen bristande kännedom om den förr och nu. Hornborgasjön är
ju som av alla naturvetenskapsmän intygas ett igenväxande träsk och undgår
snabba och stora förändringar, och så även dess fauna. För att nämna några
exempel så förekom knölsvanen enligt Kolthoff under 1860 talet någon gång
under vårflyttningen, 1889 häckade ett par för första gången / Söderberg/
varefter den ökades så att 1905 20 par hade bon i sjön. Därefter avtog
den, ock nu finnes den återigen endast som flyttfågel, men då allmän.
Skrattmåsen uppmärksammades första gången omkring år 1895 och är ännu
häckande i sjön / Söderberg/, strandskatan konstaterades för första gången
1903 och häckar ännu i sjön, brushanen var på 1860 talet allmän, men avtog
så småningom och försvann helt omkring 1910 för att 1924 återkomma,
rörhönan fanns en före 1906, är troligen ännu kvar, svarta tärnan fanns i
c. 100 par årligen på 1860-talet, är sedan 1895 fallständigt försvunnen,
grågåsen, som under flyttning är allmän, har under innevarande sommar för
första gången stannat kvar i sjön i flera exemplar o.s.v.
Att säga att sjön är förödd 00b dess djurvärld skövlad innebär minst sagt
en överdrift. Hornborgasjön är fortfarande såväl på grand av artrikedom
som på grund av mängden av förekommande fåglar säregen och på få ställen
torde man få se ett sådant fågelliv som där. En del arter flytta och andra
återkomma, som vi se av Kolthoffs anteckningar från 1860 talet jämförda
med nutida iakttagelser. När änderna om höstarna samlats från åar, bäckar
och småsjöar förekomna de i mängder, som äro otroliga och kunna taxeras
till 10.000 tal. Ovan relaterade jaktresultat styrker även att
kärandeombudets uttalanden om fågeltillgången är orätt.
När sedan kärandeombudet ge sig på att tala om Hornborgasjön användbarhet
som kommunikationsmedel, så verkar det på den som känner dess stränder
enbart löjligt eller som ett, på detta sätt framfört, mycket dåligt skämt,
man nästan väntar sig att även förslag om strandbad skall komma med bland
kärandens alla utopier till följd av dämningen. Hela västra stranden
erbjuder vid högvatten en enda punkt på vilken man kan landa - Orenabb -
och vid lågvatten ingen, då hela stranden är långgrund med gyttje- och
dybotten. Innan ännu arbetspriserna voro för dyra höll ägarna av Dagsnäs
och Trestena egendomar s.k. rogångar, som årligen upprensades, vilka
slingrade mellan djupare delar ginge fram till dessa egendomars land. I
dessa kunde man om ej torkan var för hård, sommartiden medels stakning med
puls, en för Hornborgasjön säregen metod, långsamt taga sig fram till
dessa gårdar. När sjön allt mera växte igen och det blev för dyrt att
rensa dessa rogångar finge de i slutet av 1800 talet helt växa igen. I
mannaminne har ej sjön haft någon betydelse i kommunikations hänseende och
får det icke även om den dämmes upp, då västra landets sumpiga stränder
helt enkelt icke erbjuder några landningsmöjligheter.
Ur sanitär synpunkt har senaste regleringen medfört mycket stor nytta, då
efter den de råa och kalla dimmorna från sjön i hög grad minskats, och ur
estetisk synpunkt har Hornborgasjön liksom varje annan träsksjö ej mycket
att bjuda på - varken före eller efter regleringen. Enda skillnaden är att
den av rik vegetation omgivna vattenspegeln något minskats.
Kritiken på docent Neumanns lämnar jag åt sitt värde, kärandeombudet
förefaller att vara ganska litet bevandrad i limnologiska saker, vilka
docent Naumann ägnat ett arbete, som skapat honom ett vetenskapligt namn
såväl inom som utom landet. I motsats till kärandenas sakkunnige professor
Sernander, som mig veterligen åtminstone icke på senats tio åren
publicerat något i frågor liknande denna, har docent Naumann genom
upprepade, långa besök lärt sig känna den egenartade sjön grundligt och
hyser jag vida större respekt för de på dessa ingående studier grundade
uttalanden än dem professor Sernander genom att deltaga i domstolens
exkursion på en dag ansåg sig kunna lämna.
Vad så Vattenbyggnadsbyråns yttrande angår vill jag endast åter framhålla,
att det helt är byggt på s.k. teoretiska beräkningar från vissa från
kärandesynpunkt lämpliga år, men att ingen exakt mätt siffra från tiden
före sänkningen finns att bygga på och att ingen hänsyn till sjöns
egendomliga karaktär tagits, vadan dessa teoretiska spekulationer sakna
varje värde i denna sak.
Till sist åberopas närlagda yttrande av docenten E. Naumann. Dagsnäs, St.
Bjurum den 26 juni 1925. Företaget för sänkning av Hornborgasjön g/m
Bertil Ekberg enl. fullmakt. |
|