1933-05-03
Till KONUNGEN
Genom remiss den 28 april 1933 har
Kungl. Maj:t anbefallt lantbrukstyrelsen att inkomma med utlåtande över
ett den 25 i samma månad av den s.k. Hornborgaförlikningen avgivet
betänkande rörande åtgärder till ernående av förlikning i den vid
Västerbygdens Vattendomstol anhängiga rättegången mellan Kristinedals Nya
Ullspinneriaktiebolag m.fl., å ena, samt företaget för sänkning av
Hornborgasjön, å andra sidan, angående reglering av vattnets avrinning ur
nämnda sjö.
Med anledning härav får lantbruksstyrelsen med återställande av
remissakten anföra följande.
Av den i föreliggande förlikningsförslag förebragta utredningen inhämtas,
bland annat, att av sänkningsföretaget förorsakade rättegångar mellan
företaget och ägarna av i Hornborgasjöns avlopp befintliga vattenverk
pågått i över 20 år utan att därmed tvistefrågorna mellan partarna kunnat
slutligt avvecklas. Företagets skulder hade under denna tid oupphörligt
ökats, intill dess genom erhållandet år 1930 av ett statsbidrag å 350.000
kronor ställningen i väsentlig grad förbättrats. Sedermera hade
skuldsättningen ånyo tilltagit, och faran för ett ekonomiskt sammanbrott
finge anses inom kort bliva överhängande, därest pågående rättegång icke
på ett eller annat sätt bringades till slut.
I sådant syfte hade föreliggande förslag till förlikning mellan parterna
blivit framlagt.
Förslaget innebär skyldighet för sänkningsföretaget att
- 1/ utbetala kontantbelopp med sammanlagt 625.000 kronor till
ersättningsberättigade vattenverksägare,
- 2/ gälda dessas rättegångskostnader med 50.000 kronor,
- 3/ uppföra och underhålla en dammbyggnad i Flian för viss reglering
av vattenavrinningen ur Hornborgasjön vid häftiga flöden, samt upptaga
vissa kanaler i sjöns botten, vilka arbeten beräknats till en kostnad av
25.000 kronor.
Företagets kostnader för förlikningens genomförande skulle sålunda
uppgå till 625.000 + 50.000 + 25.000 = 700.000 kronor.
Vattenverksägarna å sin sida skulle utfästa sig att dels anmäla till
Västerbygdens Vattendomstol, att förlikning träffats i förevarande
rättegång, och dels anhålla hos Vattendomstolen om förlikningens
fastställande.
Förlikningsförslaget bygger så gott som uteslutande på statens
ekonomiska medverkan. För täckande av de till 700,000 kronor beräknade
kostnaderna skulle nämligen från enskilt håll vara att omedelbart påräkna
ett belopp av allenast 25.000 kronor, medan återstoden, eller 675.000
kronor, skulle täckas medelst statsmedel, varav 550.000 kronor skulle utgå
såsom statsbidrag utan återbetalningsskyldighet och 125.000 kronor i form
av lån att av företaget åtnjutas räntefritt ock på de villkor i övrigt,
som Kungl. Maj:t kunde komma att föreskriva.
Jämväl enligt lantbruksstyrelsens uppfattning är det otvivelaktigt ett
intresse av stor betydelse, att den s.k. Hornborgafrågan bringas ur
världen, i främsta rummet med hänsyn därtill, att ett fortsättande under
längre tid av det nu rådande osäkerhetstillståndet icke torde kunna undgå
att till slut medföra i första hand ödeläggande verkningar för jordbruket
i trakten, men samtidigt också svåra ekonomiska följder jämväl för andra
av detta jordbruk beroende näringsgrenar. Ur dessa synpunkter anser sig
lantbruksstyrelsen böra förorda att statsmakterna, utöver vad redan skett,
lämna ekonomiskt stöd till förverkligande av det med förlikningsförslaget
avsedda syftemålet.
I detta sammanhang må erinras, att
företaget hittills
åtnjutit statsunderstöd med
sammanlagt 669.930 kronor, varav 350.000 kronor såsom statsbidrag
utan återbetalningsskyldighet, 269.930 kronor såsom lån från
odlingslånefonden samt 50.000 kronor såsom räntefritt lån från
undsättningsfonden. Å förstnämnda lån har, enligt vad lantbruksstyrelsen
inhämtat i statskontoret, företaget i ränta och amortering hittills
inbetalat 336.883 kronor 12 öre, varefter återstående amorteringar å lånet
uppgå till 108.945 kronor 35 öre. Lånet från undsättningsfonden skall av
företaget återbetalas med 25.000 kronor före utgången av år 1938 och med
återstående 25.000 kronor före utgången av år 1939.
Emellertid synas en medverkan från statens sida till genomförande av
det nu föreliggande förlikningsförslaget
böra ske allenast under den
förutsättningen, att nämnda förslag kan visas innebära en ej endast för de
i företaget intresserade parterna fördelaktig utan jämväl från det
allmännas synpunkt möjligast förmånlig lösning av de genom
sänkningsföretaget uppkomna tvistefrågorna.
Lantbruksstyrelsen har icke
blivit av vad i förlikningsmännens utredning anförts övertygad om att det
nu framlagda förslaget till förlikning uppfyller dessa krav.
Vid bedömandet huruvida så är förhållandet synes närmast
böra undersökas, vilka
uppoffringar ett genomförande av Högsta Domstolens i förlikningsförslaget
omnämnda dom av den 22 februari 1932 skulle kräva av företagets delägare
och det allmänna. Genom nämnda dom har sänkningsföretaget förpliktats,
bland annat, att uppföra en dammbyggnad i Hornborgasjöns utlopp och
reglera vattenavrinningen ur sjön enligt i demon angiven tappningsplan.
Någon utredning rörande kostnaderna för dessa åtgärder har likväl
icke lämnats i
förlikningsförslaget, en den för avgivande av lantbruksstyrelsens
utlåtande i ärendet knappt tillmätta tiden medgiver icke verkställande av
sådan utredning genom lantbruksstyrelsens försorg. Vilka uppoffringar
staten kunde finnas böra ikläda sig för att möjliggöra för företaget att
verkställa i domen föreskrivna arbeten m.m. låter sig därför i det skick
ärendet nu föreligger icke bedöma.
Emellertid torde det finnas anledning erinra om vad i Västerbygdens
vattendomstols dom 9 juni 1928 meddelade dom i det genom Högsta Domstolens
förberörda dom avdömda målet anförts rörande verkningarna av de åtgärder
för reglering av vattenavrinningen ur sjön, som av vattendomstolen
föreskrivits, och som sedermera fastställts av Högsta Domstolen med vissa
smärre ändringar, vilka syndas vara i huvudsak till
sänkningsintressenternas förmån.
I den mån vattenverksintresset skulle komma att fordras av
ifrågavarande regleringsåtgärder har vattendomstolen ansett, att
avrinningen från sjön ej komme att försämras till skada för verken, därest
dammen utfördes och vattenreglering m.m. ägde rum i sjön på angivet sätt.
Beträffande åter frågan, huruvida den genom sjösänkningen åsyftade
torrläggningen av markerna vid Hornborgasjön kunde vinnas, därest
ifrågavarande vattenreglering i sjön komme till stånd, har vattendomstolen
funnit det vara i målet fullt utrett, att sjösänkningens syfte varit att
till ändamålsenligt djup torrlägga de marker kring sjön, som efter den på
1870-talet verkställda sjösänkningen brukats som åker, och att sålunda den
torrläggning av madmarker och vissa delar av sjöbottnen, som ägt rum, ej
ingått i företaget syfte utan allenast vore att anse såsom en följd av de
arbeten för vinnandet av det verkliga syftet med sjösänkningen, vilka
synemännen ansett ändamålsenliga. Efter undersökning av de i företaget
ingående markerna och deras torrläggningsbehov har vattendomstolen funnit,
att även de lägst belägna delarna av ifrågavarande marker kunde, därest
regleringsåtgärderna komme till stånd, avdikas till ett djup av omkring
0.9 meter. Vattendomstolen hade ansett nämnda avdikningsdjup vara
ändamålsenligt för dessa, av torvjord bestående marker, varjämte domstolen
uttalat den uppfattningen, att regleringsåtgärderna kunde antagas för
stora delar av sagda markområden bliva till gagn i sådant avseende, att
grundvattenståndet i jorden kunde under vegetationsperioden hållas så
högt, att den behövliga fuktigheten vunnen. Vattendomstolen hade förty
funnit utredningen i målet föranleda till antagande att den ifrågasatta
regleringen kunde äga rum samtidigt med det att syftet med sjöns sänkning
vunnes.
Vad slutligen anginge frågan om förhållandet mellan värdet å den skada,
som kunde genom åtgärderna förhindras, å ena sidan, samt de i anledning av
regleringsåtgärderna uppstående kostnader och förluster, vilka senare
vattendomstolen ansett utgöras huvudsakligen av minskning i beräknat
förbättringsvärde å landvinningar och annan av åker ej bestående mark,
tillhörig delägarna i sänkningsföretaget, å andra sidan, har
vattendomstolen på grund av den i målet företagna utredningen funnit det
böra för visst antages, att ifrågavarande kostnad och förlust komme att
visa sig icke stå i oskäligt förhållande till värdet å skadan för
vattenverken, om åtgärderna ej vidtoges.
Denna av vattendomstolen uttalade uppfattning om de föreslagna
regleringsåtgärdernas berättigande och verkningar hur, så vitt
lantbruksstyrelsen kunnat finna, icke jävats i de domslut, vilka under
målets fortsatta handläggning meddelats av Västerbygdens Vattendomstol
1928.
Vad sålunda anförts om verkningarna av de regleringsåtgärder, vilka av
Högsta Domstolen föreskrivits, ger enligt lantbruksstyrelsen uppfattning
vid handen, att ett frångående av
denna dom och en lösning av Hornborgafrågan efter andra linjer bör sättas
i fråga, endast andel förutsättning att giltiga skäl därtill visas
föreligga. Lantbruksstyrelsen kan för sin del icke finna, att, när
förlikningsmännen i sitt nu framlagda förslag frångått nämnda dom, den
härför anförda motiveringen ger intryck att vara fullt bärande. Särskilt
må framhållas, att densamma icke
erbjuder tillräckligt underlag för att med önskvärd grad av
tillförlitlighet må kunna bedömas, huruvida icke ett verkställande av
Högsta Domstolens dom skulle kunna komma till stånd med mindre ekonomisk
uppoffring från statens sida än enligt det nu framlagda
förlikningsförslaget, även för den händelse att företagets intressenter
icke skulle belastas med högre kostnader för tvistens avvecklande än vad
nu ifrågasatts.
På grund av vad ovan anförts finner lantbruksstyrelsen för sin del
frågan om anvisande av statsmedel till genomförande av
förlikningsförslaget böra avgöras,
först sedan närmare utredning i ovanberörda avseende föreligger.
I detta ärendes slutliga handläggning hava deltagit generaldirektören
Insulander samt byråcheferna Bjurstedt och Fredholm. Stockholm den 4 maj
1933
Underdånigast Erik Insulander. Olof Fredholm. |