Om ljus och ljud på Vättingsgärdet.
Marken på ömse sidor om den på den övre avsatsen av Billingens sluttning
mot Hornborgasjön gående landsvägen mellan Bolums och Bjellums forna byar
benämndes av de gamla i orten utan avseende på dess uppdelning mellan olika
byar och gårdar för Vättingsgärdet. Denna mark, särskilt den till Bolums by
hörande delen var skraltig och trots sitt höga läge mycket vattensjuk samt
ansågs i odlingshänseende nästan värdelös.
Anledningen till namnet å området var enligt ännu gängse traditioner där
ofta förekommande s.k. lyktgubbar eller vättaljus, varav man slutit att
"vättar" där hade sin hemvist.
Vättaljusen varslade enligt folktron om förevaron på en plats av osaliga
andar eller något som ont var, d.v.s. djävulens anhang eller något s.k.
trolltyg. Dessa troddes vara förvisade att bo å detta ödsliga ställe och ha
makt, att efter mörkrets inbrott bege sig därifrån. Detta skedde i form av
små gnistliknande ljuslågor, som foro omkring ovan jorden, ständigt rolösa
och liksom sökande något. Ibland förekom sådana i stora mängder, sittande
på gräs- och sädesstråna och man hade sett dem slå sig samman i stora
eldklot och fara ut över bygden.
Vättingsgärdet var emellertid icke ensamt en för sådana makter anvisad
plats, många andra funnos, varibland det inom samma socken vid gränsen mot
Hornborga varande s.k. Tuvet, en förr öde hedmark samt den inom den
sistnämnda socknen belägna Eckornavallen.
Utom som ljuslågor och eldklot kunde man någon gång få se stillastående
större ljushärdar, som kallades mareldar.
Här omtalade ljusfenomen troddes – såsom antytt – endast företräda
eller vara det för de flesta människor synliga av något annat, som förresten
givit företeelsen namn av lyktgubbe och vättaljus.
Lyktgubbarna, som förut behandlats, voro av en bestämdare form och mera
omtalade, medan man om vättarna har endast helt litet att berätta. De omtalas
liksom i förbigående och som av mindre betydelse.
Likväl synes dessa senare en gång i tiden ha varit för folktron välkända
väsenden och spelat en för berättelseskapande betydande roll, ehuru de
"kommit ur modet".
Av vad till vår tid bevarats om dessa väsenden framgår, att de skulle
varit ytterligt småväxta, mindre än tomtar men eljest människoliknande samt
besittande både styrka och energi. De omtalas dock ha varit avogt stämda mot
människorna samt i synnerhet mot kristendomen. Detta tyder på ett såsom
djävulustiskt eller hedniskt ansett ursprung eller natur.
Vättarna i Helvetesmossen synes av allt att döma ha varit ett mycket
livaktigt sällskap och förde ibland ett sådant oväsen, att det i den bredvid
liggande Gästgivaregården bosatta folket, fruktande att dragas ned i djupet,
måst flytta därifrån.
Först i början av innevarande sekel vid naturkatastrofen i Messina, då
förnimmelser av en i sägnerna omtalad art med dån och skakningar i flera
dagar förekommo, fast man då genom tidningarnas meddelanden trodde sig finna
en förklaring till oväsendet samt satte de båda händelserna i samband med
varandra.
Vättarna i Helvetesmossen troddes ruva över där gömda skatter, som de
rövat av människorna, och när något i bolumsbyn spårlöst försvunnit
brukade man säga, att "det har nog gått till Vättamôsen!" -
menande att det där varande "tjuvaföljet" tagit det eller – med
syftning på mossens namn – att skam själv – vars anhang de voro – gjort
det.
Att komma i beröring med dessa ljusföreteelser, som därför undvekos,
ansågs av de flesta menligt för välbefinnandet samt förhöll sig på samma
sätt som att "råka mot". G. i V. m.fl. 1930.
Lyktgubben.
Med en lyktgubbe förstods bland allmogen en gengångare, som med ljus eller
lykta var ute och letade efter dolda ting. Vid sin död hade han försummat att
för sina närmaste yppa någon av endast honom känd hemlighet utan tagit med
sig denna i graven och fick därför ingen ro där utan måste upp därur och
leta sig fram till platsen.
Hemligheten kunde gälla en nedgrävd skatt eller ett begånget brott som han
skullat eller velat uppenbara men intill dess det var försent försummat.
Företeelsen är sedan långt tillbaka vetenskapligt utredd och att en
studerad person i egenskap av präst ännu för ett femtital år sedan, såsom
nedan berättas, kunde söka sig på, att "läsa bort" sådant är
ofattbart, men lär icke förty vara sanning. Vederbörande skulle dock ha varit
mycket överspänd.
Den bland ortsborna föreställda anledningen till företeelserna vid
Fiskarns ger en från vad ovan sagts avvikande eller om man så vill
kompletterande förklaring över vad lyktgubbar voro för något.
Fiskarn hade i sin dag icke så vitt man visste varit någon i vanlig mening
dålig människa, en som hade begått någon inför lag orätt handling, och
hans ekonomiska ställning var ej häller sådan att han kunde förmodas ha
gömt undan någonting. Orsaken uppgavs vara något helt annat och förklarades
sålunda, att han som auktionsropare, varåt han ägnade sig, hade haft sin lust
i att på de mäst fräcka sätt lura auktionsbesökarna i sina försök att
finna köpare till ofta nog värdelösa saker, samt att han därför icke
förmådde ligga stilla i graven utan måste ge sig upp om nätterna och driva
spektakel med folk.
Prästen och Lyktgubbarna
På andra sidan om landsvägen nära Broddetorps kyrka fanns till i början
av detta sekel en stuga, vilken efter dess tidigare bebyggares härstamningsort
alltid benämndes för Fiskarns. Sedan denna bebyggarfamiljs yngre ledamöter
begivit sig ut i vida världen och de äldre förts till hinsidan landsvägen
bodde i denna stuga en familj Wallinder och under dess tid inträffade vissa
företeelser i och vid stugan som gjorde dem förskräckta och villiga att
mottaga av församlingens komminister erbjuden hjälp för att få slut på det
förekommande.
Sagda företeelser bestodo av s.k. lyktgubbar, föregående familjs osaliga
andar eller härröra från vad ont var och som man ej fick någon ro därför
eller visste sig någon utväg att bli det både obehagliga och oförklarliga
kvitt, så planerade man att om möjligt sälja stället.
Den tjänsteförrättande komministern, som genom sina predikningar om
över- och undernaturliga ting satt sinnena i svallning, som emellertid
erhållit kännedom om vad som försiggick erbjöd sig, troende på sin genom
kallet givna makt, kunna vara till tjänst med att med Skriftens hjälp
"läsa bort" det "onda".
"Sej bara till mig en gång när det onda visar sig så skall det med
Guds hjälp snart komma bort", sade prästmannen.
En mörk höstkväll då "gubbarna" voro om möjligt mera
"vakna" än eljest kom ock bud och han infann sig.
Efter det prästen förrättat bön och andakt, vari de ifrågavarande
"gubbarna" med "liv och lust" deltagit, skred prästmannen
till värvet mot dessa ondskans andeväsen och uppmanade dem "gå sina
färde", men höll nästan på att förlora fattningen, när dessa i
stället visade tendenser att attackera de närvarande samt voro näsvisa nog
att ej lämna honom själv i fred. Det hjälpte inte hur han sökte att
"läsa bort" dem.
För att ej riktigt stå där med skammen, började då den misslyckade
andebesvärjaren, att i stället för uppfyllande av sin mission utfara och
domdera över människornas ondska och att "ge på" husfolket och de
andra närvarande för deras synd, innan han slutligen skildes från dem, och
det lär inte ha varit utan, att man känt sig stött såväl över dennes
beteende som misslyckande, vilket dock icke hindrade att man skrattat åt det
hela och i synnerhet åt att han, när han gick haft en lyktgubbe sittande i
hattkullen.
Stugan såldes kort därefter till bränsle, emedan ingen ville bosätta sig
där. D. 1944.
Vänster om ljuset.
På det s.k. Östergärdet i Bolum kan man få se lyktgubbar, berättar
gratialisten A. Kind i Bolumstorp.
Ute på Helvetesmossen på Gästgivaregården och uppe på Vättingsgärdet
hade han också hört att det ofta visat sig sådana.
På Östergärdet hade han själv sett en lyktgubbe, som sökt förvilla
honom och hade lekt med honom en halv natt. Han hade varit nere i byn på arbete
och skulle gå hem. Det var rätt sent på kvällen. De hade suttit och pratat.
När han hade gått förbi Piggestena fick han se ett ljus men trodde det var
från Stommen, en gård däruppe och gick då med detta som rättesnöre. Under
det han såg på ljuset hade han nämligen kommit av stigen och kunde ej
bestämt säga, var han hade denna. Han tänkte emellertid, att den skulle han
snart finna och traskade därför förtröstansfullt på, hela tiden med det
nämnda ljuset vid höger sida om sig.
Nu var det så, att den nämnda stigen gick utmed södra sidan av en lång
stenmur och till denna mur slöt sig efter hand flera stenmurar, gående i
vinkel däremot, vilka han hade att passera. Men hur han nu gick, så kom han
aldrig till någon mur, och han blev däröver så småningom allt mer
förvånad och visste sig varken ut eller in, då han strax efter det han kommit
av stigen funnit spår, som han följde. Väl hade han till en början ej så
noga gett akt därpå men nu åtminstonde såg han då tydligt på den rimfrusna
marken, att någon hade gått där före honom. Så han var nog på rätt
stråt. Men hur han än gick, så kom han ej till någon mur och till slut
visste han sig ingen råd utan föll på sina knän och kröp ett långt stycke.
Då slocknade emellertid ljuset plötsligt. Han reste sig då, fylld av fruktan
för att ha mistat sin ledstjärna och sprang så fort han orkade mot det håll
där han senast trodde sig ha sett densamma – och kom ut vid Stommen. Hur
detta kom sig kunde han emellertid aldrig bli klok på, liksom ej häller huru
han under natten kunnat gå i en cirkel ute på gärdet – vilket han följande
morgon fann att han gjort – när han hela tiden hade haft ljuset till höger
om sig.
Den för honom enda godtagbara förklaringen till händelsen var, att det
måste ha varit en lyktgubbe, som på detta sätt fört honom vilse - eller
varför inte säga "bakom ljuset". Kind själv på 1920-talet.
Vättarnas klockor.
En gång när ofred rådde och fienden närmade sig bygden, gömde
bolumsborna, innan de flydde undan sina kyrkklockor i en dyhåla i Vättamossen.
När sedan fienden hade dragit sina färde och klockorna skulle sättas upp
igen, kunde de bara få tag i den ena av dem. Den andra visade sig omöjlig att
få rätt på. Men när de under sitt sökande därefter kände sig för samt
körde med stakar och båtshakar i hålan, så klang det och kändes alldeles
som om de hade stött emot klockan.
Till slut, när det inte lyckades dem att få upp klockan, som de bestämt
trodde skulle finnas där, så måste de uppge letandet men hörde sig först
för hos en klok- eller spåman och fick av denne det beskedet, att de aldrig
kunde få igen den, emedan den stulits av onda väsenden, som vitats bort och
förvisats till mossen samt sedan härskade över densamma. Dessa väsenden hade
haft makt att taga klockan av den orsaken, att någon av dem, som varit med och
forslat den till platsen, råkat svära över dess tyngd, dock utan att därmed
avse ljudet, som – som de hört – av tjuvarna måst lämnas kvar.
Det ställe i mossens södra del, varest kyrkklockan på nämnt sätt skulle
varit gömd och blivit stulen kallades i byn för "Kåckehul" och
utvisades av byborna, som – då marken här ej ens bar en kråka – dit lagt
ut brädstumpar och risvasar att gå på, för att möjliggöra egna och
främlingars besök på den märkliga platsen. Tomten, G. i V., Fru Hoff. 1926.