Marianne Spolen gjorde denna batikbild till Hornborgasjöns ära      Trätornas Träsk    

Start ] Uppåt ] Poesi och Folklore ] Sagor och sägner ] [ Trätornas Träsk ] Kolthoff och de andra ] Senaste Nytt ] Rudolf Söderberg ] Holger Johansson ] Hornborga Vänner ] Frille ]
[ Innehåll ]

 

Premiären var den 6 mars 1999

i Olssons Lada vid Hallenbergsrondellen.

Dag Norgård har skrivit manus och har regisserat musikalen, som hade premiär i Skövde den 6 mars 1999. En upplevelse. Platsen är väl vald. Olssons lada, som ligger vid Hallenbergrondellen i Skövde vid infarten från Skara. Kostym och scenografi Roland Söderberg. Ladan är ombyggd till en gigantisk scen, som gästerna vandrar igenom när de samlas. Ett dike är grävt tvärs över scenen och kulisserna är uppbyggd av vass och videskogar.

Ingen mindre än Eva Britt Strandberg har engagerats för att spela titelrollen, Catincas kamp för sjön. Det var inte svårt att övertala henne till rollen då hon fann manuset tilltalande och hon sedan länge önskat att arbeta med författaren och regissören Dag Norgård.

Handlingen tilldrar sig vad som timats vid Hornborgasjön sedan snart 100 år tillbaka och handlar om Catinca, som under sin livstid kämpar för Fågelsjöns överlevnad.

Musiken går i folkton och är skriven av Länsteaterns egen Per Larsson, Susanne & Louise samt Karpaterna. Det enda tragiska var att man inte gjorde någon riktig ljudupptagning av föreställningen i ty det var också en härlig musik.

Huldran

I Rollerna fann vi

Eva Britt Strandberg, Eva Ahlberg, Sara Glaser, Lars Hjertner, Niklas Johansson, Jonas Jonasson, Karl Erik Lekander, Göthe Norehäll, Mia Ringblom och Inga Lill Wagelin.

Musiker Per Larsson, Sten Inge Johansson, Jonas Larsson, Susanne Lind, Johan Olsson Filip Runesson Louise Schultz Lars Thor och Nils Peter Vagglyr


1997 föddes tanken att göra en föreställning om sjön och de människor, som levde runt omkring den från 1802 då den första sänkningen ägde rum. Kärnan är verkligheten utsmyckad med sagoväsen fångade i uppteckningar från den egna bygdens sagoskatter. Berättelsen fylldes med påståenden, antaganden, upplevelser, vidskepelser, sanningar, lögner, vittnesmål och domstolprotokoll, storgodsägaren, småbönder, qvarnägare och strandsittare. Äventyr blandas med stordåd, kärlek, sägner och sagor om ond bråd död. Nötkråkor livgivande glädje, människors svek blandat med förtvivlan, det bekräftar allt mygel som är legio kring sjön även idag.

Inledningen börjar med älgdialogen

Jag har sett den förut - Älgen
Hur den rörde sig genom vassen
den drack av vattnet

Så inleds librettot och för oss direkt in i tragiken som på 40 talet. Älgtragiken kan ha bidragit till att naturvårdstanken fick vingar och efter mödosamt forskande och envis debatt tvingades konungen att ge klartecken till utredning och genomförande. Här har alla intriger och mygel bland myndigheter, mark och godsägare porträtterats och gett ett oförglömligt musikaliskt minne av sjöns 200 åriga historia.


Scenografen ville ha tips om hur han skulle komma i kontakt med känslan för sjön sedan han tydligen hört talas om vad som hände med ensemblen i Kapellet i Hornborga. Jag tipsade honom om jag vill minnas Ytterberg, varvid han dagen efter återvände med denna akvarell efter att ha övernattat där ute. Jag har länge närt en önskan om att oftare få vila ögonen på denna min hembygds bergsluttning vid Hornborgasjön. En fantastisk bild som ger hela känslan av sjö och Billinge sluttningen.

Start ] Uppåt ]
redigerad augusti 2013.