SnickareBjörling
Folkminnesstudier kring
ett Broddetorpsoriginal av H. J-n.
Snickare Anders
Björling var en ur kulturhistorisk synpunkt sett synnerligen märkvärdig
individ, vars många egenheter i såväl uppträdande som levnadsvanor nästan
torde sakna motstycke. Han var – med få ord – ett verkligt bygdeoriginal,
och som sådant lever också hans minne i den bygd, som sett honom födas och
där, för nu nära femtio år sedan, hans hjärta slog för sista gången – ett
kraftigt slag.
Anders Björling var
född 1809 i Bolums socken, där hans far Nils Björling från samma år tjänade
som soldat för en rote i Bolumstorp. Under sin tjänstetid var soldat
Björling med i kriget mot Napoleon åren 1813-1814; sistnämnda år även i
Norge. Han hade därunder blivit sårad av en kula i högra handen, vars
pekfinger småningom blev något stelt, så att han inte riktigt kunde sköta
geväret, varför han också senare blev utmönstrad.
Efter avskedet flyttade
soldaten till Sätuna socken. Här bodde han på Bytån i en stuga, som låg
intill den vid nuvarande Stommen stående milstolpen. Han försörjde sig nu
uteslutande genom snickeriarbete och levde tills i mitten av sextiotalet.
Rörande soldat
Björlings hustru har man sig intet nämnvärt bekant utom det, att hon nästan
jämt satt och rökade kummin – läkemedel mot moderfall – och att hon var
gränslöst rädd för frisk luft och gnällde och jämra sig, så ofta någon
gläntade på dörren i ärende till hennes man, som hade sin verkstad i
motsatta ändan av byggnaden med ingång från stugan eller dagligrummet.
Utom sonen Anders hade
makarne ännu ett barn, en dotter, som var gift med en soldat i Rådene
socken, och hos vilken modern efter mannens död bosatte sig.
Sedan Anders Björling
grundligt lärt faderns yrke, finsnickeriet, och omsider funnit ”dän han
sulle ha”, nämligen Kajsa från Dikatorp i Sätuna, uppförde han åt sig en
stuga vid Stenkrogen i Broddetorps socken, i vilken han efter det den tiden
obligatoriska anlitandet av församlingens själasörjare tillsammans med henne
inflyttade och sedan till sin död bodde.
Sitt blod och anor
trogen hade Björling under uppväxtåren först tänkt, att bli soldat liksom
fadern, men som han aldrig uppnådde den härför erforderliga kroppslängden av
fem fot, så fick han leva sitt liv som menig man. Detta grämde honom
emellertid mycket, ty han hade stark smak för det militära – särskilt
beträffande klädseln. Också skulle han helt visst ha blivit en oförfärad och
fosterlandet hängiven soldat, uppfostrad som han var av en far, som själv
varit med i krig och därtill – efter vad det sägs – alltid blott alltför
gärna berättade sina minnen från slagfälten.
Men när nu så illa var,
att han inte kunde bliva soldat och ”vinna sin ära i strid”, så sökte han,
att på annat sätt utmärka sig i folks ögon. Ja, man tror, att det var av
denna orsak, som han lade sig i vinn om att vara den originella människa, om
vilken här nedan närmare skall berättas. ---
Det var bara ett sådant
högmod hos honom, han ville inte vara lik andra, säges det också om hans
sätt att vara. Av yttre omständigheter eller medmänniskor lät han sig
ingalunda påverkas. Och någon ”dumminge” var han inte.
Det mäst iögonfallande
draget av Björlings originalitet var det egendomliga sätt, varpå han klädde
sig. Då han gick till kyrkan, på auktion, kalaser – till ställen, där han
särskilt ville framhålla sin person, iklädde han sig som oftast ”hunnjefurmen”,
som både han själv och andra (skämtsamt) brukade benämna den närmast
uniformsliknande kostym, i vilken han med förkärlek uppträdde. Denna
utgjorde hans stolthet och må här ägnas en närmare beskrivning.
Huvudbonaden utgjordes
av en hög sockertoppsformig ”lôamössa”, som förfärdigats av omväxlande vita,
svarta och bruna kalvskinn. I stället för denna bar han under sommartiden
och vid mera högtidliga tillfällen – dock endast när så föll honom själv in
– en gammaldags s k ”tovhatt” av svart tyg.
Livklädnaden bestod av
en kort ”jacka” eller rock av hemmavävt svart vadmalstyg. Denna var sydd i
gammalt snitt med ganska stora slag och med fickor på sidorna samt fordrad
med tvenne fårskinn, varav det ena var efter ett vitulligt och det andra
efter ett svartulligt djur. Vilket senare väl kom till synes, då han av
aktsamhet – såsom under regn – uppträdde med den ludna sidan vänd utåt.
Underkläderna bestodo
sommartiden av vit linneskjorta med dubbel och ganska hög krage samt – öppen
väst av tunt tyg med slag; vintertiden utom av skjorta, som saknade krage,
av en av olika färgat ullgarn bunnen bröstlapp eller också av en av tjockare
tyg sydd helväst, bådadera plaggen med hög halslinning. Härtill användes
dessutom yllehalsduk.
Benkläderna utgjordes
av knäbyxor av samma sorts tyg som jackan, eller också sådana av svartgarvat
fårskinn. Såväl de förra som de senare voro sydda med läm. Båda uppbars av
”hängslebånn” och voro nedtill vid knäna försedda med sprund och liningar.
Sprunden voro avsedda att underlätta vid på- och avklädningen. Dessa
knäpptes igen med knappar av mässing. Liningarne sammanfästes med spännen av
samma gula metall och tjänade att hålla ihop byxorna nedanför knäna så att
dessa ej kanade upp. Vidare bar han vita ullstrumpor, som räckte till ovan
knäna och där upphölls av strumpband med tofsar, vilka efter att ha virats
kring låret och knutits, fritt fingo hänga ned under byxlingarne.
Fotbeklädnaden
utgjordes av lågskor med stora, blanka mässingsspännen, vartill han under
vintertiden nyttjade s k snösockar, den ena förfärdigad av ett ljusgrått och
den andra av ett gulbrunt hundskinn.
När nu Björling fått på
sig allt detta var han äntligen färdigklädd. Men inte riktigt! Ett gammalt
”kohorn” av mässing, varur han pläga framlocka de gräsligaste toner, en
”spanskrörskäpp” med svarvad knot (ibland utbytt mot en bastant,
spiralformig knölpåk), långpipa och tobakspung med vidhängande piprensare av
mässing, hörde vidare till utrustningen, utan vilken han ej kände sig
riktigt väl till mods.
Fullt så underlig som
den möjligen kan förefalla en nutida människa var nog denna kostym i och för
sig inte. Man behöver bara – betraktande fotografiet – frånse från
brokigheterna och höjden i mössan så har man här framför sig
allmogemansdräkten i Broddetorpsbygden under början av förra århundradet.
Enligt uppgift av bl a ”Björlingens hovskräddare” bars denna dräkt ännu vid
mitten av 1850-talet av en och annan äldre. Från början av 60-talet var den
emellertid fullkomligt ur bruk utom vad Björling beträffar. Det torde därför
icke vara ägnat att förvåna om denne iklädd densamma redan då och än mer
under därpå följande decennium väckte en viss uppmärksamhet.
Efter vad ovan sagts
veta vi, att Björlings rock var i ena halvan fodrad med vitt och i den andra
med svart skinn; liksom ock att ena snösocken var ljusgrå medan den andra
var mörkbrun. Dessa kontraster kunde när de ibland kommo på tal, väcka
dispyt om vilkendera sidan av pälsen som hade svart eller vitt foder eller
vilkendera snösocken, som bars på den eller den foten. Det kom också stundom
därhän, att tvisten avgjordes medelst vad och att gubbarne därefter vandrade
hän till vederbörande för att erfara hur därmed verkligen förhöll sig.
Naturligtvis skulle de ej vara tomhänta. Vanligen medfördes av de tvistande
kvantumet av den vara, varpå den av parterna som förlorade enligt sedvänjan
skulle bestå och vilken enligt samma sed skulle tömmas av de tvenne
tvistande gemensamt och den eventuellt domgivande tredje parten. Och sådan
förekom givetvis i detta fall, då ändå en tredje part, nämligen Björling,
måste inblandas såsom varande lycklig ägare till de så omtvistade plaggen.
Björling var emellertid
– såsom Pehr Tham ett halvt sekel förut – i tillfälle att ge båda parterna
rätt, när de kom till honom med sina tvister rörande hans klädedräkt.
-
De ä’ inte me’ min som me’ ”släp-Saras päls”, han går å vränga,
resonerade han och
förklarade resolut,
att båda parterna vunnit och ingen tappat och att de därför gemensamt skulle
bestå. I ty som en var vet blir högra och vänstra sidan av en rock den
vänstra och högra om man vänder den och rakt motsatt om man låter bli.
Detta beträffande
rocken, och vad snösockarne anbelangar var förhållandet enahanda. Dessa voro
nämligen sydda fullkomligt lika varandra och nyttjades växelvis till båda
fötterna.
Samma var också
förhållandet med en väst i vilken han ibland ståtade. På denna var ena sidan
vit och röd och den andra röd och vit. D v s halva västen var sydd av rött
tyg med vitt foder och omvänt. Förstås kunde också den efter behag användas
rät eller avig.
Iklädd sin ovan
omskrivna habit å dess ludnaste form kom Björling en vinterdag till en
auktion i grannskapet och väckte då en våldsam uppståndelse bland såväl folk
som fä. – Där stod i en avkrok av gården, vilken han skulle förbi, en gammal
spattkamp bunden vid ett åkdon. Denne såg ut som om han inte på många år
skulle ha kunnat fås i rörelse annat än med piskans tillhjälp. Vakna ögon
hade han emellertid, och han var den förste av ”auktionsbesökandena”, som
fick se den annalkande. Och när denne kom mitt för, fick hästen plötsligen
sitt ungdomsmod igen och började – ett, tu, tre – att, slående sig till
höger och vänster, släpa undan med vagnen för att slutligen komma lös och i
fullt sken sätta av utåt landsvägen, förföljd av ägaren och andra, dem honom
hjälpa ville att taga fatt den illbåtiga kraken. Allt medan Björling så gott
som oberörd stannade kvar.
Nu kom Björling fram
till fägår’n. Här höll man just på, att söka få in i ladugården en stut, som
råkat slita sig lös och komma ut, och vilken man en lång stund förgäves sökt
att åter få in i sitt bås. Men Björling kommer helt sävligt och säger bara :
”Buhn, in mä däk!” – och detta har till följd att stuten villigt ändrar
sinnelag och genast rusar rakt in i fähuset, där han anställer ett
förskräckligt nederlag bland de gubbar och gummor, som dit tagit sin
tillflykt undan den rådande vinterkylan.
Så vandrar Björling
vidare fram till gårdsplanen, där auktionen som bäst pågår. Men han har
knappast hunnit fram dit, förrän en gammal enfaldig gumma från någon av
nästsocknarne helt oförvarnandes får syn på honom. Vad som i hastigheten kom
åt gumman, när hon fick se Björling, är ju ej got att säga, men antagligtär,
att hon tog honom för, att ibland bruka skrämma godtroget folk för, ty hon
föll pladask i backen och dånade. Samtidigt härmed rusade även ett halvt
dussin koltklädda småttingar förskräckta in i förstugan och detta med sådan
fart, att de höllo på att slå omkull bordet för auktionsförrättaren, som där
satt och förde protokollet.
Sålunda nådde Björling
omsider auktionen, och där stod han sedan under tiden denna pågick lugn och
orörlig på sin plats, varifrån han, med ena handen i sidan och den andra
stödd mot sin käpp, kastade segerstolta blickar på den omkring stående,
honom begapande auktionspubliken.
Såg sig Björling som nu
vid detta tillfälle uppmärksammad var han även vid bästa lynne och man kunde
ha hjärtans roligt i hans sällskap. Något ont fanns i grund och botten icke
hos honom, ehuru han kanche mer än äldre ha för vana kunde vara på sina
tricks och upptåg. I sitt yrkes utövande var han duktig och arbetsam och de
möbler han förfärdigade var enligt den tidens anspråk ’de bästa som fanns
att få ’ , ehuru även i dessa hans originalitet gjorde sig gällande
beträffande snidningar och dylikt.
På slåtterhjälper,
kalas och andra tillställningar var Björling ofta en gärna sedd gäst –
kanche främst för sin uppsyns och beteendens skull. Det var han som skulle
hjälpa till att hålla ron vid makt – dock knappast mataron, ty den förstörde
han vanligen genom sina påfund med hopptåssor och annat.
-
Han kunde taga en tåssa, där hon hoppade på marken, säga : ”Vell du
släppa te livet, ja
släpper te halsen!” och
därpå hokus pokus äta upp henne. Eller också kunde han med tåssan i munnen
och med ett av dennas bakben hängande i vardera mungipan gå fram till någon
flicka, sträcka på huvudet som för att taga en kyss och samtidigt kittla
henne med tänderna under buken så att hon pep, och – hokus pokus livs
levande med ben och skinn och allt.
En gång var han på ett
kalas hos kaplans. Man fick då en ko som kalvade. När Björling fick veta
detta, bad han att få lite av efterbörden på ett fat. Han fick det och …..
sedan kom han aldrig dit mera på kalas.
Ingen kunde heller göra
sådana löjliga miner som Björling. Han var i stånd att förvända sitt anlete
på det anskrämligaste. Med förkärlek brukade han göra sina ”majjer” för små
barn i avsikt att roa dessa – ofta dock med det omenade resultatet, att
dessa förskräckta sprungo undan eller gråtande börja ropa på sina mammor.
Vid ett tillfälle var
han också nära att få ”plikta för ful uppsyn”. Han hade kommit att stå bakom
en flicka i konfirmationsåldern, då lagt sin hand på henne, så att hon vänt
sig om, och i detsamma gjort en så fulfaselig grimas, att hon svimmat och
sedan inte kommit sig på flera da’r.
Björling var även i
sitt tal mycket krokordig – ”kringtänter”, som man brukar säga. Sällan sade
han riktigt ut vad han tänkte och var därför av mången svår att förstå.
Lovade han någon av sina kunder något, skedde detta ganska ofta i sådant
ordalag, att han utan att direkt ljuga kunde ändra sig. Detta såvida han
inte fann löftets infriande av behov påkallat eller nödvändigare saker kommo
emellan. Frågade så t ex någon när han fick hämta en beställd sak, kunde väl
hända att han fick till svar : ” Näst i sista vecka!” Var då icke den
spörjande nog vaken utan till freds med sådant svar, så hade ju Björling
just inte lovat någonting, även om hans svar i kundens öron låtit som ”Sist
i nästa vecka!”
En dag träffades
Björling och en hans granne ”Jaen i Kloa” ute på vägen och för att nu något
säga så tar den sistnämnde till orda :
”- Du hade främmat
hemma te dett i sönda’s så’ ja’?
_ Ne’ – ja! – svarar
den tilltalade. – De’ va’ bara bror min å doter mi Lars å mina söner, som
va’ hemma å titta te söster mi, ho ä lite’ skraler nu sum du vet.
I egenskap av mångårig
granne kände Janne Björling och förstod, att det var dennes syster, son och
döttrar, som varit och hälsat på hans då sjuka hustru.
Som nämnts var Björling
en i hemmen gärna sedd gäst. Han hade också sina vänner, dem han ibland
brukade hälsa på. En sådan bodde i Bolum och sonen till denne berättar : ”En
sönda’ va’ han hemma å hälsa på far. Då feck han se gässa gå där på går’n.
’Diar di däre?’ fråga
han. Så krokordig å på sina huss va’ han.”
Björlings hustru dog
omkring 1870. De hade i sitt äktenskap tre barn. Av dessa tjänade sonen Lars
under några år som soldat för Skattegår’n i Hornborga socken. Döttrarna
hette Anna-Greta och Inga-Maja. Den förra blev gift med en soldat Hen borta
vid Skultorp; den senare med soldat Blixt under Arvedsgår’n i förenämnda
socken.
Av barnen har endast
den sistnämnda dottern efterlämnat ett i detta sammanhang nämnvärt minne.
Hon var nämligen spåkunnig. Många voro på sin tid de ungdomar, vilka besökte
”Blexesa”, som hon efter mannen benämndes, för att få veta något om sin
blivande ledsagarinna genom livet. Hon var mycket närsynt, men hade i desto
rikare mått av försynen begåvats med skarpsinne och talförmåga. Lutad över
kortleken kunde hon också väl redogöra för ett och annat.
Huruvida Inga-Majas
spådomskonst, som även utsträckte sig till återskaffandet av tjuvgods, till
någon del var ett ”arv” från hennes anhöriga får här vara osagt, då
motsägande uppgifter härom föreligga. Omöjligt är det likväl inte, enär
Björling själv både för egen del och för att hjälpa andra sysslade med
härmed i äldre tider sammanfallande ”klokskap”.
Han var nämligen en
smula hemmadoktor – ibland visserligen av det mera ignoranta och skämtsamma
slaget men i alla fall doktor. ”Naturläkekonsten” var av honom den mäst
omhuldade, men han ratade för all del ej häller mera animaliska kurer och s
k huskurer. Det av honom i olika fall oftast ordinerade läkemedlet var urin.
Sådan brukade han föreslå såväl till yttre som invärtes bruk, bl a mot gikt,
håravfall och lungsot – allt under uttrycket : Man tager av sin egen nation.
Till en gammal torpare
ordinerade han en gång som medel mot s k annandagsfrossa : femton stycken
färska daggmaskar i ett kvarter söt grädde, att tagas på fastande mage.
Ja, hjälpte inte det så
…. så voro väl medel som exempelvis detta åtminstone – närande. Såvida nu
inte därav i stället uppkom någon annan slags frossa, så att medicinen
”kräla dädan”.
Utom av förut nämnda
var Björling en varm vän av kallvattens- och vinterkurer och rekommenderade
jämväl sådana som medel mot alla möjliga slags sjukdomar. På sig själv
praktiserade han också dylika i snart sagt både tid och otid och sade sig ha
desamma att tacka för den järnhälsa, varmed hans vid alla påfrestningar vana
och härdade kroppshydda var utrustad.
Det kan anmärkas att
han en gång var nära, att få stanna kvar i det kalla blå. Det var vid en
”lögning” i Södra Snikens kvarndamm, företagen på själva julafton. Han greps
då av kramp och förmådde ej taga sig upp, förrän på hans rop om hjälp
mjölnarhustrun kom till städes och hjälpte honom. Efter att ha fiskat upp
Björling ur vaken och fått på honom det nödvändigaste av kläderna, tog den
resoluta och för sitt kön modiga kvinnan med honom in i stugan, där han
framför en påtänd brasa snart återfick sin gamla vigör.
Som erkänsla för den
erhållna hjälpen fick mjölnarfamiljen Pettersson kort härefter av Björling
en präktig säng i present. Denna originella gåva sammanställd med
berättelsen här ovan gav emellertid onda och försmädliga tungor åtskilligt
att babbla om – men vad behöver väl den rättfärdige bry sig om världens dom
…..
Då Björlings närmaste
granne på hinsidan vägen, den på sitt sätt lika originelle ”Fot-Olle”, hade
avlidit, fick han av kommunen i uppdrag att göra kistan till denne. Han
brydde sig emellertid ej om att taga ett ordentligt mått av den döde utan
plåstrade efter ögonmått ihop en låda av virke, som han tyckte kunde passa,
och spara på bräderna så mycket som möjligt. Härav kom sig att kistan blev
något för liten.
När ett par karlar,
sedan kistan var färdig, kom och hämta densamma, bådo dessa Björling om
hjälp att lyfta i liket. Han följde med. Men hur man vände och vred och bar
sig åt med den i livstiden lille och kutryggige mannen, var och förblev han
– för lång.
Härav lät sig
emellertid Björling inte frapperas, fast det nog kunde komma att bli en nesa
för honom som yrkesman. Han rev sig bara ett tag i nacken och yttrade, vänd
mot den döde, något om vad denne i livstiden varit för en ”kisterikul”,
fråga honom, varför han nu efter döden skulle ställa till en sådan
förargelse, och sade sig slutligen skola taga huvudet av honom.
(Se ”Andeskådare och
gengångare”). Härpå grep han hastigt den medförda yxan – som det syntes de
andra i avsikt, att sina ord trogen göra den döde ett huvud kortare – och
börja skräda av bräderna på kistans insida framme vid den hotade
kroppsdelen. När han till ungefär halva kistbrädernas tjocklek hållit på
därmed försökte man återigen att få i Olle i kistan. Och nu lyckades det.
---------------------
Det skulle kunna
tänkas, att Björlings hotfulla yttranden och uppträdande vid den dödes kista
ettdera var ett groft skämt eller att han bokstavligen mena vad han sade.
Men så torde ej ha varit fallet. Hans ord och åthävor i detta fall avsågo
enligt sagesmannen endast att ”skrämma den dö’e så att han sulle krupa
ihop”. – Enligt gammal föreställning troddes människorna efter döden såsom i
livet ha förnimmelser av vad som tilldrog sig omkring dem. De kunde väl
således följaktligen också ”skrämmas”.
Även botandet av den
sinnessjuke ynglingen hade sin grund i gammal folktro. Genom hastig skrämsel
troddes förståndet kunna återkomma.
|