Mera sagor från Hornborgasjön-2017 |
Hornborgasjöns två sagogestalterFolksägner om Näcken och SjöfrunUpptecknade av Hjilmer Johansson i Uddagården Bolum Hög och väldig tornar Billingen upp sig. Branta, på sina ställen nästan
obestigbara äro dess murar. En mäktig hand har en gång byggt det upp – en jätte
har forslat blocken samman. Vid bergets fot låg också en stor sjö. Storsjön kallades den. Man säger att
den ännu ligger där och pekar på ett träsk kallat Hornborgasjön. Men dess
utseende stämmer ej med nämnda sagosjö. Många märkliga ting hade man förr att förtälja om denna minnesvärda sjö – framförallt om näcken och sjöfrun, som där sades ha sina visten. Dessa voro enligt gammal folktro farliga makter, för vilka man noga borde akta sig under vistelsen vid eller ute på sjön. Visserligen visa de sig sällan, men hände någon gång detta, att man fick se någon av dem under en färd där ute, då var det bäst att tiga och ”slå eld” och pallra sig i land fortast möjligt, annars kunde det gå en illa, trodde man. Länge höllo föreställningarne om dessa underväsen i sig bland folket i
bygden. Ännu för en 40 - 50 år sedan levde här personer, som uppgav sig ha sett
både sjöfrun och näcken, i synnerhet den förstnämnda. Mången trodde då fullt och
fast på tillvaron av dem: Ja underlig var denna ”de gamlas” tro, underliga även de från dem
härstammande och ännu gängse berättelserna om dessa andeväsen, ty som sådana
betraktade man dem, även om de i sägnerna erhållit en något fastare, mera
mänsklig form och skapnad. Näcken1 Ute i Hornborgasjön, så kan man ännu få höra bygdens gamla berätta, har
Näcken sin bostad. Därute är han särskilt under stjärnklara och ljusa
sommarnätter synlig. Om någon ute på sjön får se Näcken eller höra honom spela bör han ej stanna eller lyssna till musiken utan fortast möjligt och under iakttagande av tystnad skynda sig i land. Han kan eljest bli förtrollad av honom. – Att bryta mot denna regel ansågs förr vara liktydigt med att ge sig själv ”näcken i våll”. En av Näcken förtrollad person blir inbunden, ”går å drömmer”, som det heter. Han söker ensamheten på ensligt liggande platser, hälst vid sjöstranden, flyr undan människors sällskap och för en tynande tillvaro. Slutligen händer under stundom även, att en sådan människa blir ”tagen” av näcken, varmed i allmänhet menas, att hennes liv ändas genom bråddöd, vanligen i böljorna. Med tanke härpå kan den av allmogen emellanåt använda önskningen ”Må naggen ta däk!” sägas vara långt ifrån kärvänlig. Ehuru inga nu kända gängse sägner om den gamle näcken i Hornborgasjön
förtälja stort annat om honom än att han varit ”fredligt” sinnad, hyste dock
strandbefolkningen en stark vidskeplig fruktan för honom. Därför tilläto de
häller ingen av sina anhöriga att bada i sjön förrän de ”bundit” näcken, vilket
tillgick på så sätt att den eller de badande fästade en nål i ett säv eller
nedsatte en kniv eller annat skarpt föremål av stål i strandbrädden. Detta
ansågs sedan skydda från alla faror i vattnet.
Näcken uppträder enligt sägnerna i olika skapnader (åldrar). Än säges han ha
varit sedd som en gammal man med långt, grönt skägg. Att få se honom bådar
enligt folktron storm och oväder. Och än har han som en ung gosse vandrat
omkring på stränderna med en röd toppmössa på huvudet. Han är snarlik en tomte,
säges det, men saknar ”dä vita pesaskägget”. Det förebådar lycka för den som får
se honom. 2. Folkets vidskepliga tro på näcken kunde stundom ta sig för vår tids ögon rätt lustiga uttryck. Afzelius berättar därom i sina ”Barndomsminnen” en ganska betecknande historia om hur hans farfader, den fördomsfrie och rådsluge bonden och rusthållaren Pehr Pehrsson i Sätuna Helsingsgården (f1719, d1797), ”segrade över näcken i Hornborgasjön”. Det var nämligen så, att något förskräckligt hade blivit skådat där ute i
sjön, och alla fiskare där i bygden hade låtit skrämma sig från sina nät och
andra fiskredskap. ”Pär i Helsingsgården” var den som i dylika fall alltid blev
tillfrågad. Det visade sig nu, att det var skelettet av en örn, som hängde på gäddans rygg. Rovfågeln hade velat fånga den stora fisken och slagit sina klor i hennes rygg men hade i stället själv blivit fångad och dragen ned under vattnet. Det var det vidunderliga skelettet, vilket, sedan köttet bortslitits, ”svävat” ovan vattnet, när den seglivade gäddan simmade på grundet, som förorsakat fiskarnas förskräckelse. 3 Näcken säges även ha sin bostad under broar och i strömmar. Han benämnes då strömkarl och säges spela fiol i stället för harpa. Vid Snikens kvarnar i Hornborgaån uppgives han sålunda ha blivit hörd. En sedan gammalt känd och upptecknad sägen omtalar, att näcken eller strömkarlen en tid uppehållit sig vid Hornborgabro i nämnda å och där blivit hörd till en behaglig melodi sjunga orden:”Jag vet, och jag vet, och jag vet, att min förlossare lever”. Sjöfrun1 Qvick och Brandberg voro i brist på annat arbete fiskare, och därtill duktiga sådana. De ägde var sitt torpställe i den dåvarande fattigmansbyn Fåfänga i Bjellum, belägen alldeles nedanför det branta diabasstupet uppe på sluttningen av den så kallade ”Bjelluma nabbe”. De voro båda gifta och hade ”en hel skralldus” med barn. Och jämt höll de ihop. Brandberg frös ihjäl under en resa till Mariestad i början på 1840-talet. Qvick däremot levde tills fram emot sekelskiftet. Om dessa båda män berättar en sjuttioårig släkting till Brandberg efter sin mor följande: ” – En gång va di nere på sjön å dro not, män di feck inget; nä – ente så mö
sum en murt en gång, fast di hôllde på nästan hela natta. ”Je mäk ena blia te mett barn!” sa ho. – Ho hade’le fått en liten på natta,
dä va klart, å velle’le fôrstås ha en rumpelapp te’n, ho sum andra morer, riktia
morer. Å di sto där å jena å titta den ene på den are å vesste säk inga levanes rå. – Å skrajja va di’le u ett grånnane, kan ja tro, så di kåm sä ente fôr mä ett färn. Um ijen ba sjöfrua dum um ena blia å då låttes dä sum’o hade hatt bråttum. Då äntelien va dä en uttå kara sum hetta på rå. Han fann säk. – Hocken dä va å dum, dä kunne ingen få rea på rittit, fôr Kvecken, han sa dä va Brambärj, å Brambärj, att dä va Kvecken. Män en å dum va dä. – Jo, han fann säk, han, å knäppte ner böcksera å rev å ett redit stöcke nerte på sjorta, å dä ga’n sjöfrua, sum saa: ”Tack fôrt!” sa ho. – ”Belöning rättne!” – Å nôr ho hade sagt dä fôrsvann ho. 2 Fiskars-Alfred – född den 7 juni 1853 och boende i Bäckgården under Stora Weka i Sätuna socken – vars förfäder i åtminstone fyra släktled varit fiskare i Hornborgasjön, berättar: - Um jak har vôrt ute fôr sjöfrua – dä vet jak ente. – Män dä va en gång jak å Hänning i Storegårn va ute å feska. Dä va ena natt på senhösten. – Vi hade hurt talas um att dä sulle finnas ena sjöfru, män satte inga tro te’t ….. män dä kan’le hända va ho vi råka ut fôr. Vi feck se dä va änna sum ell i repa å i sjägget på uss. Jak feck se’t fôrst å töckte te’n: ”Se’lu ente dä ell i sjägget på dä?” sa ja. 3 Dä va fôr longesena dä bodde bönner i Hogårn i Hånger, sum hör te Bjurum nu,
å di hade hästa på bete ner ve Honbôrjasjön. 4 Dä va en sägen i Sätuna, att’ä va en, sum hôllde te utafôre Lôdda (bygärde så
benämnt) å feska. Fram på natta kåm sjöråt, hälle sjöfrua te’n å språka mä’n. Å
ho te å mä bjudden på ottekaffe. Män nôr sola jeck upp, då slank ho ifrå’n. 5 En gång i min barndom hade jak olôvanes furt mä ett par andra pôjka ner te
sjön fôr å bada. (Tomten) 6 En söndagseftermiddag för några och trettio år sedan voro ett sällskap
ungdomar från Bjellum ute på sjön och rodde. En av färddeltagarne berättar: 7 När morgondimman sommartiden vid solens uppgång ligger som ett tunt flor,
”sum en sôkerduksväv”, över sjöns yta och liksom ser ut att hänga på
vassruggarne, anses detta av ortsbefolkningen vara ett säkert förebud till
vackert väder. Man säger då, att ”sjöfrua hänger ut tvätten”. - Dä va en môre presis i sols uppgång å min murfar, Gustav i Fåfänga, sum ja
då va ijamter, - På fråga, om detta gamla ”märk”, som jag ofta hört omtalas, ännu stod vid sig, svarade mig för kort tid sedan en äldre lantbrukare: - Dä klart dä blir vackert, nôr ho hänger ut tvätten; dä slôr ai felt. ”Grannt vär på sjön i da Kersti lella”.Sjöfrua – Hänne hade far min sett! (Johannes Jonsson Kärrtorp (Åkholmen) i
Norra Lundby socken född 1822. Di va ute på sjön å fesska, han å en gubbe te, å
då feck di se hu-lä kåm fira båta, en ifrå vart hörne på sjön, å di rodde säk
sta metten å nära sä varara allt mer. {meddelat av Augusta Charlotta Jonsdotter, Arvid Mikaelsgården, Hornborga född 30/11 1859.Uppt av Hilmer Johansson, Uddag., Bolum 1926} Knallarna som summo över LinåkernSambärss här i Bulum, dä va ett ställe sum knallara hade te höjkvarter på
dänn tia, när bun lå ihop. Ja minns’et falia väl, fast ja ente va ett färn
gammel då. Dä va ente ôfta antan dä lå nônn älle fler knallara där. Um môern, när li sulle gå, fråjde di sä väjen i Valle hära, va bua hette
nerijenum å så, hurnt dä va där. Å dä feck di veta. Ôta Varnem å Höjjentôrp, därôt velle ente knallara. Varnem, dä ort töckte di lät änna sum a varning å trodde dä bodde ilackt å falit fôlk där, å te tôrpet dä kunne le ente vära nô fôr lum å gå; dä vula di ente på. Di hade redia knute å velle jära storafärer, kan en veta. Män dänn anndre väjen sulle di ta – te Issterum sulle di dra. Dä va nock ena sjöner böjjd, dä sto ente te aent, å dä trodde di, fôr se isster lä va dä fetaste di vesste. Så dit ättla di sä å jeck, glaa i hujen. Män när li kåm nerijenum å hade vôrtt i Sjärv, jeck di vell ivalmä alla småsjöa – dä ä gôtt um sånna neri Valle hära, å dä dummaste å alltihop va att di nu mä ens, alla sju på en gång, glömde å va bun di sulle te hette, så di kunne ente fråja sä väjen häller. Män sum di jeck så kåm di te en stor linaker å där stanna di å fundera på, va iallsinda dä va bun kunne heta. Dä va nô sum va fetare än fett dä vesste di, män va dä va, kunne di ente få klart fôr sä, dä va sturtt omöjjelit fôr lum. Å sum di så sto å grunna, kåm en dräng åkane, å när han feck se knallara stå i ena klonga å se bekömrata ut, så hôllde-n in hästen å fråjde, va di sto så dära å så lessna ut å hängde huvva fôre i ställt fôr å komärssa. Då tartte knallara um dä fôr drängen, att di sulle te en bu, sum hette nô sum
va fetare än fett, män att di hade glömt å va dä va. Nu feck knallara bråttum å se sä um ätter sina knute å när li hade fått på sä dum, titta di ätter drängen fôr å fråja väjen, män han va allt åken. Så nu sto di där ändå – å toers ente släppa bun ur seckte: va rädda di sulle råka vellse ijenn å ente hetta dit senn. Å di grunna å undra, hur i Harrans Petter li sulle rå kåmma ôver linakern å te bun på anndra sia. Se di trodde dänne akern va en sjö – å dä va le kannshen ente olickt – fôr hörn blumma å va så blår å granne, å dä blåste rätt nu, å buljera di jeck u – dä va präcis sum en ritti, en juper sjö, töckte di. Å dä hade di hurtt tarss um, att dä sulle finnas bå gröna å blåa å aent färjata här nere i Valle hära. Å när li ente så te nônn båt vesste di inga anner rå än te simma ôver – fôr se te simma, dä hade di hurtt durdas, att dä sulle finnas männsker sum kunne jära lika bra sum feska i sjön, män sum ingen å dum hade sett nôra anndra simmara än hôppetåsser, så sulle di jära likedannt sum dum, när li sam, va le jevet, å på så vis sulle di nock ta sä ôver, mente di. Dä bule le ente va varer fôr lum än fôr anndra å simma, töckte di – män va allt lite rädda fôr att di sulle drockna. Dämmeså lôva di varara, att um så illa bledde, så nônn å dum ente kåm ôver mä livet, sulle di anndre hällsa te hanses kvenna å barn. Senn så läste di sina böner å så jeck di å hävvde sä i sjön, mä huvva fôre, alldeles sum di hade sett tåssera jära. Å när li dunnsat i mark, så flaxa di å slo mä hännera å sjäckta mä låra te höjer å vennster å bar sä ôt ackerat sum fläckta tåsser. Män di kåm ente nô vartt på dä vist, dä kan en le fôrstå, di måtte upp å je sä te å pullsa ôver. När li hade gått ijenum linakern, va dä ena fôrrädisker duhula på dänn ara
sia. Nu va di på dä tôra trodde di, å jeck på å va så modia så di rittit brösta
sä. Män ”alla stiva kö så lången môsa bär”. Di hade ente mer än jammt å rätt
kåmmet ut på dun, enar li sjack ner – å feck ta te sina tåssekônnster fôr å
rädda livet på sä. Knallarna och den underliga grytanEn pôjker sto inumma spisen å varnde sôppa ôt farssi å morssi, sum jeck utpå
jaert å mäjja sä. Han va ente stor nock å jällpa te mä nô arbete å därfôr
feck-en koka däres lelle medda. Å när sôppa va kockter löffte-n å gruta å ellen
å ställde-na umma spisen. Senn to-n lite börkeris å fläckta ôver gruta mä fôr
sôppa sulle svarna å bli lajum ätvarmer tesse far å mor kåm å sulle äta. Män i
däsamma han bjönna mä dä, kåm dä tre knallara in, å när li feck se pôjken stå på
dä dära vist, så trodde di han va okönnier å frågte, va dä va fôr nôjet han sto
å jole. Sju knallar som åkte till skogen för att hugga vedEn gång va dä sju knalla, sum sulle åka te skojen ätter bränna. Män unner
väjen dit bar ente bäter te än dänn sum åckte fôrst råka tapa si öx. Å när näste
kåm å feck se-na, så tängte-n : |