Bygdemusik vid HornborgasjönVi konstaterar att vi har många fina spelmän, som vi vill presentera på denna sida. Vi kommer att berätta om Brinken, om Hwassagårdens spelmän och Råcka Pär. Vi kommer också att presentera många av de uppteckningar, som Laurell från Segerstad gjorde här i början av 1900 talet. dem förutan vi inte haft något. Johannes Samuelssonvar född 1779 och var son till rusthållaren Hwassagården därstädes och med tillnamnet Springer. Johannes blir själv rusthållare här på Hwassagården i Hornborga tillika nämndeman och häradshövding. Duktig spelman som med kraft även sköter sin gård. Efter Johannes finns en del musikstycken bevarade, varav den som vill kan hävda traditionen, under det att här skall något nämnas om denna fiol och dess senare ägare. Ehuru en skicklig och på sin tid ofta anlitad spelman, förmådde fader Johannes att behärska sig och tillät icke musiken gå framför allt annat, ehuru det kanche stundom såg så ut. Han skötte - åtminstone hjälpligt - sin ävenledes fäderneärvda gård och sina förtroendeuppdrag samt hade tid över att hjälpa vänner och grannar med att upprätta bouppteckningar och arvskiften etc. och än idag kan man här och var i bygdens gårdar få se dyl. handlingar skrivna och underskrivna av honom, berättade Hjilmer Johansson i Uddagården. Johannes gifter sig med Brita från granngården och hon ger honom två välartade pojkar. Hon går tidigt ifrån honom och han gifter
om sig med rusthållardottern Annika från Högsgården i Segerstad, som beledsagar honom till hans död kring 1850. I denna kull föds Jonas, Brita Stina och Kristina. Jonas och
senare Brita Stinas man misslyckas i skötseln av gården. Det blir först
mågen och yngsta dottern Kristinas man Sven som kan få gården på fötter och föra den vidare. Sonen Spele JonasI det Samuelssonska hemmet i Hwassagården fanns en gammal fiol, som enligt traditionen under flera släktled gått i arv från far till son men vars saga under något av de första åren på 1870-talet avslutades, i och med att sonen Jonas då avhände sig densamma. Sonen Jonas Johansson f1813 hade emellertid ej samma praktiska inställning utan ägnade sig oförbehållsamt åt musiken. - det fick gå hur det ville med allting annat. Det hade väl även då ibland hänt, att man "mitt i beta" satt sig till att samöva musik eller att spela, under det att döttrarna, som också voro musikaliskt intresserade och begåvade, därtill sjöngo - men det hade dock alltid tagit en ända och ej alltid gällt den "lättare" musiken utan även religiös sådan. När under Jonas tid i Hwassagården hästarna släpptes till ån för att vattnas, satt han alltid på ryggen på dem och spelade, för att de skulle vara vana därvid och kunna användas vid ridning å bröllopen. Jonas spelar både fiol och klarinett, det senare dock mäst på faderns tid. Såsom en komposition av Spele - Jonas nämnes den s.k. "Brunnuma sotrall". I övrigt har jag inga säkra belägg för någon uppteckning av honom ehuru vi har en av fadern. När Jonas såsom enda sonen (i senare giftet - de andra sutto då redan vid egna hemman) övertog gården blev förhållandet beträffande dess skötsel rent ut sagt dåliga. Han hann för musikens skull ej med vad som skulle uträttas, kreaturen förolyckades och dogo av bristande tillsyn - ville sig icke; allt försummades och det tövade ej länge innan han gav modernäringen på båten, överlämnande sin anpart av arvet till svågrarna och slog sig med sin hustru ned på ett litet torpställe i dennas hemsocken, beläget i den s.k. torpareroten uppe vid krönet av Brunnhemsberget. Han lämnar Hwassagården 1842 för Maria i Stämmetorp, men flyttar sedan 1846 till torp under Pikagården Brunnhem. På detta ställe, där man kunde föda en ko, bodde sedan familjen under loppet av en del år, försörjande sig, hustrun genom att med de uppväxande barnens hjälp valla får åt bönderna och han genom att gå borta på snickar - och andra dagsverken nere i bygden - mellan det att han "drog sin fela". Här i Brunnhem erhöll Jonas benämningen "Spele Jonas" eller "Spelman på berget" och var den ene av de tre spelmän - jämte Brink i Bolum och Lars i Dala - som där det skulle vara riktigt fint och viktigt alltid anlitades. Och var det nu så, att han om lördags - och söndagskvällarna någon gång var hemmastadd, då svärmade bygdens ungdom alltid omkring däruppe för att bli i tillfälle att tråda dansen till hans musik. Detta de ungas uteliv, som väl hade sina tråkiga följder, förtröt så småningom en del personer i orten, som ansåg roten till det onda ligga hos spelmannen och man sökte råda bot därför, ehuru till en början fåfängt. Ej förrän i början av 1870-talet då pastoratet fick en ny, av nitiskhet uppfylld själasörjare blev det slag i saken och det hela avlopp i själva verket rätt lätt och smärtfritt, i det att den ifrågavarande prästmannen helt enkelt infann sig på en av ungdomen anordnad lekstuga samt i milda ordalag förehöll arrangörerna och deras spelman deras leverne, uppmanande dem att bättra sig. Enbart detta skulle kanche ej ha uträttat så mycket i det avsedda syftet men prästmannen hade en trumf att spela ut och denna lyckades nästan över förväntan. Det var nämligen så, att spelmansfamiljen kort före mistat sin enda ko och stod där utan möjligheter att förskaffa sig en ny - nödiga medel brukades. Nu gjorde prästmannen, spelmannen det förslaget, att om denne till honom överlämnade sin fiol och lovade att aldrig mera spela, så skulle han dagen därefter få begiva sig till hans ladugård och hämta en ko, vilken han ville. Och därpå gick denne efter mycken tvekan men på flera de närvarandes tillrådan in - dock föga anande vad följden skulle bli. Prästen menade väl, det förstod de närvarande nog, men ingen anade att bytet skulle röna sådan inverkan på Jonas, som man ansåg utan svårighet skulle kunna få sig en annan fiol, för en i förhållande till kons, ringa värde. Sedan kunde ju prästen få stå där med "lång näsa", menade man. Men man missräknade sig. - Jonas fick aldrig någon fiol, som var god nog, det hjälpte icke vilken man stack under hakan på och lovade ge honom till skänks, om han bara ville spela för dem. Vare sig nu detta berodde på, att han ville stå vid sitt ord eller han icke fick någon fela med den för honom rätta klangen, står dock i denna dag oförklarat.
Det förefaller dock som om Jonas efter denna dag icke trivts vare sig i Brunnhem eller i den stuga ute på Eckornavallen, vilken av släktingarna i Hornborga uppfördes och dit han ämnade flytta, fast han istället innan dess utvandrade till det stora landet i väster. Jonas beskrives av personer som mints honom såsom betydligt över medellängd, med framåtlutande gång, något bleklagd i ansiktet och med s.k. "pulsonger" på kinderna. Utseendet och det förhållandet, att när han gick, det verkade som om han flutit fram, skulle alltså närmast kunna beskrivas såsom "sälaktigt". Han hade dock, anses det, i yngre dagar varit om inte vacker så åtminstonde utav ståtlig växt. Minnena av honom bestå av namnet Spelmanslyckan, å den plats ovanför Ingvallstorp i Brunnhem, varest han var bosatt och Dansåsen på det ställe i Hornborga, där han skulle bott, och under yngre dagar anfört ungdomens s.k. lekstugor. Han gifter sig med Maria med rötter i Ledsgården i Stenstorp som föder honom 9 barn och hela familjen återfinner vi sedan i Amerika och 1873 åker de med yngsta dottern till Minnesota. Brinken Spelmannen Anders Eriksson BrinkBondenSpelmannen Brink Anders Eriksson var född 1814 och gifte sig med Maja Cajsa från Rönnagården i Rådene. Anders bodde på soldatbostället No 21 och från 1831 på Kappagården. Som nygift bodde paret på och brukade Korsgården Bolum. Härifrån till Sjogerstad 1847 där de bodde till 1861, då de återflyttar till Bolum med sina barn. Han tar ut sin arvslott 1/32. Brinken uttog för sin del aldrig något s.k. åbobrev å sin arvslott i hemmanet utan överlät eller transporterade denna på sin svåger Adam Andersson och systern Anna Cajsa samt flyttade sedan från orten till hustruns hemsocken Sjogerstad, där han var bosatt tills alla egna och hustruns eventuella medel voro förbrukade, ty han var en i dubbel mening spelman, nämligen en av bygdens sista stora allmogespelman och en man utan förmåga och lust för arbete. Som spelman av det förstnämnda slaget lär Brinken ha varit något alldeles enastående samt gick så helt upp i musiken att han försummade både sig själv och familjen. Hans hälsa bröts och familjen saknade ofta det nödvändigaste för dagen.
År 1861 återflyttade spelmannen Brink, som då befann sig i grundlig misär till hemsocknen, där han av systern Anna och hennes man fått tillåtelse och åt sig uppfört en stuga å föräldragårdens utmark, den s.k. Marumsmarken uppe vid Brunnhemsberget, vilket de – väl som surrogat för uteblivet arv – icke haft hjärta att neka honom, och varå s.k. förpantningskontrakt skall ha upprättats, ehuru detta nu icke finnes bevarat. Omfånget av Brinks såsom boplats och torp erhållna område synes icke ha varit närmare bestämt och som marken däruppe av delägarna ansågs såsom tämligen värdelös, så tilläts denne – liksom senare mågen – att där husera eller ställa och ordna efter önskan. Det var inget utom några enbuskar att göra skada på och man var ej kitslig. Att döma av en ännu gängse benämning ”Adama hagen” på ett den Leijonska hemmansdelen tillhörigt område synes dock ha i kontraktet funnits bestämmelser om torpets utsträckning till gränserna och man vill påstå att detta skulle omfattat den till moderns åttondel räknade andelen i utmarken, vilken icke varit laga fastställd utan endast sämjevis delad.
Sedan den nödvändiga stugan uppförts och han skulle tagas itu med odlandet, fann sig mannen sällan eller aldrig ha tid därtill – lusten tröt honom, spelmansyrket, som var hans liv, kallade och det blev
supe perioder under vilkas mellanrum han bara gick hemma och ”åt på” hustrun, till vars fromma och barnens uppfostran, han sällan hemförde något. SpelmannenTillsammans med två andra bygdespelmän Lars i Dala och Spele Jonas, den senare bördig från Hornborga men bosatt i Brunnhem, bildade han en trio, som var vid alla finare bröllop och danstillställningar mycket eftersökt. Den tiden vid alla festliga sammankomster rikliga förekomsten av viner och spirituosa förledde även dessa spelmän att hemfalla åt bruket och missbruket därav och för dem alla slutade det illa. Ett vid orten förknippat minne av denne spelman Brink finnes av folkminnet bevarat i den s.k. ”Hofska” eller ”Brinka - polskan”, som uppges diktad och komponerad av honom samt var av följande lydelse: Hofska Visan
”Nissen å Greven, Hansingen, Brink,
Polskan, vars tillkomst är daterbar till omkring år 1840, bevarar namnen å de flesta gårdar och ställen i Hof, men vållade ilska hos byborna, som ansågo den som en nidvisa, med uppräkning av deras förmenta öknamn. Musiken till denna polska är borta och fördes aldrig vidare. Medan "Kapp Erk" spela
När sum sola glänste
i bakum vinn’leka på hus’t,
Ätter pålska to’n pulketten
å så spelte’n upp e’ vals
Då ble tonelåt i böjda
dä ble ekko bôrt i sko’n
Ett par bleka prostadöttra
kåm ve Kôrsebacka le.
Le’t di öppna, jeck ijenum,
stängde te’t å kroka på’t
Män den tösa bôrte’ Hômmans,
sum ve Svänsbokära sto(d), Ordförklaringar
Knöck = knyck, takt. FadernFadern var torparson från Våmb och var först dräng på Uddagården och antogs som dragon för Kappagården. Deltog i de så kallade Napoleonkrigen och tjänte i 29 år. Erik är en duktig karl och kan förvärva en av Kappagårdarna som han driver efter två års tjänst och som han sedan förvärvar och driver till sin död. Han gifter sig strax 1810 med Maja från Korsgården och av deras 8 barn överlever blott fyra stycken. Äldst är Brinken själv varom vi mera skola tala. Inga gifter sig med VarjaPer och slår sig ner på en av Kappagårdarna. Per en broder som dör i sin ungdom och Anna Cajsa som gifter sig med soldatsonen Adam Andersson Skräck. Hustrun Maria överlever sin make med över ¼ sekel och går till dags dato som mormora. Hon får genomföra laga skiftet och tvingas att flytta ner till Hovs ängar nere vid Hornborgasjön. SyskonenEfter moderns död voro Anders Brink och systern Inga tillsammans med yngsta systern Anna Cajsa berättigade till arv i dennas 1/8 mtl Kappagården och det var naturligtvis ett streck i räkningen för de förstnämnda, att den senare och hennes man enligt testamente lade beslag på detsamma och det mesta av lösegendomen och kan vara förklarligt om därigenom uppstod någon missämja. HustrunHustrun Maria med rötter i Vadet under Toltan borta vid Södra Sniken gifter sig 1841.
Hustru Brinks liv var, som man av det sagda kan förstå, föga avundsvärt. Hon hade det många gånger lindrigt sagt svårt. Att sitta innestängd i en stuga i skogen med fyra oförsörjda små, innebar förvisso inga sötebrödsdagar varken för henne eller dem, särskilt som hon själv saknade alla möjligheter till arbetsförtjänst. Slutet blev också, enligt berättelser i orten – om man undanser folkfantasiens påspädning – ej oväntat sorgligt. BarnenKristina f1848, efter att hennes fyra äldre syskon dött en förtida död, gifter sig med Larssens, han som bygger sitt livs ställe på Halleberg under Bjärsgården. Sönerna Ville och August flyr till Amerika. Efter mormora Brinks död 1868 fingo de ännu icke uppväxta barnen flytta till främmande människor och Brinken bodde ensam kvar, intill dess även han hade ”spelat färdigt” eller samlades till sina fäder. Rocka Pärär torparsonen från Segerstad född 1839, som fick växa upp på fattigstugan i Segerstad. Sedan Brinken, Spele Jonas och Lars i Dala omkring 1870 slutat att verka var Rocka Pär, som ibland samspelat med dessa och lärt av dem, en av de få återstående, som kunde de gamla omtyckta låtarna. På sin ålderdom hade Per besök av många folkmusiksamlare och åtskilligt av hans repertoar torde ha blivit bevarat. Han blir den siste bygdespelmannen och det är han som till oss via Laurell fört bygdens musik vidare. Spelmannen och sadelmakaren Råcka Per med hustru Johanna från Planteringstorpet i Hornborga är en kulturbärare av mått som via Laurells uppteckningar låter oss ta del av den tidens musik Han har en liten stuga kallad Persberg och bilder av stugan och han själv finns kvar här. Det var en mycket liten och låg stuga på den smala markremsa som från stationen sträcker sig ner mot Hornborgagränsen, å denna del tillhörande Bolums klockarjord. RåckaPär gifter sig med Johanna från Hornborga 1866 och av barnen blir blott Klåcke August som stannar kvar på här på Hea.
August Persson Klåcke Augustvar liksom fadern var sko- och sadelmakare, snickare, orgelbyggare, klockemakare, m.m. och f.ö. kunde utföra nästan vad slags arbete som hälst, samt alltså var en mångkunnig man. Som barn kunde August traktera musiken och han var en flitigt anlitad spelman. I ungdomen mest jordbruk men sen mer och mer sadelmakeri vari han var skickad. Spelade sedan 7 års å vilken melodi som helst. Han reparerade musikinstrument mot slutet av sin levnad. Axevallapolskan är efter honom. Även hans barn i sin tur har en musikalisk ådra. BrambergI den backalöcka. Lars i DalaLars Olofsson den i bygden ännu omtalade spelmannen ”Lars i Dala”. Död 1885. Lars i Dala var bygdespelman och spelade vid alla finare bröllop och tillställningar. Spelade på fiol och (mäst) klarinett. En son var folkskollärare Hallenius i Falköping. Han spelade tillsammans med Brinken och ofvanomnämnde Spele Jonas Arvid Broddf1880 i Bjellum och slutar sina dagar i Stenstorp. Viskunnig och finns upptagen på band i Skara Museet. Johan Rehnf1897 i St. Lycke var med och spelade med Paul Lundh. Edwin Miltonf1863 smeden i Bäckabo Torbjörntorp hade sitt födelsenamn Hakberg, då fadern var från Hakarp i Husqvarna. Brodern är Aron Hakberg. Visor runt sjönUtöver nedan tecknade finns länkar till Sätunabygdens egna visor. Amerikavisan.
I Amerika härligt är, ty där växer pengar, Gubben i möfall.
Det gick en gubbe i snöfall, tjong falleralla la, Loppvisan.
Och loppan är ett litet djur, tjong falleralla la. Rullan går.
Rullan går, rullan går, rullan går, bå här å hemma, Sätunatrallen.
I Sätuna församling, tjong falleralla la. Tacka - trall.
Tack ska’ du ha, för du gick den vägen, Tjuv och tjuv.
Vad skall den på balen göra, som sig ingen flicka har ? Udden later.
Och udden han ä later, tjong falleralla la, Visa.
Här vi seter i en vrå, tjong – å ä ente fler än två, tjong –
Nu alla våra böner, di går umkring sum höner.
|
|