Rond Ett 
och vindtäkt av Hornborgasjön och Bolum
[ Rond Ett ] [ Rond Två ] [ Rond Tre ] [ Rond Fyra ] [ Utrikes ] [ Rond Fem ]
[innehåll]
[ Start ] [ Uppåt ] [ Debatter Förvaltningslagen ]
Handlar om den enskildes få möjligheter att överklaga misshandel av en sjö
och en bygd. Plan och Bygglagen är inte tillämplig, ej heller miljöbalken men
märkligt nog endast förvaltningslagen. Men det ställs krav på att vara sakägare. Vår landskapsbild
har inte längre några försvarare.
Det började med att Centern hade ett samråd med lässtyrelsens
representanter nere på naturvårdsområdet vid sjön. Länsstyrelsen påpekar
det orimliga i att ha ett vindtorn vid Hornborgasjön 1999-12-21 och hänvisade
till andra sidan vägen 970 meter från den av länsstyrelsen avvisade platsen.
2000-12-28
Ansökan om bygglov för vindkraftverk på Holmagården, Bolum
Agrivind AB ansöker om bygglov och övriga tillstånd för att uppföra och driva ett
viindkraftverk med tillhörande transformator på fastigheten Holmagården, Bolum. Fastighetsägaren bebor och brukar denna fastighet.
Agrivind AB är konsult åt invånarna i Broddetorp som tillsammans skall äga vindkraftverket i en ekonomisk förening när allt är klart.
Placeringen skall vara på fältet öster om landsvägen ca 320 meter från bostadshus.
Vindkraftverket skall vara i storleksklassen 600 - 900 kW och bifogade beräkningar är gjorda för ett Vestas V52 - 850 kW vindkraftverk på upp till 55 alternativt 65 m rörtorn som får representera denna typ av vindkraftverk.
Agrivind AB skickar, samtidigt med bygglovsansökan, förfrågan till Luftfartsverket, Telia och Försvarsmakten om synpunkter på placeringen av det planerade vindkraftverket.
Ljudundersökningar är gjorda och av dem framgår att alla närliggande fastigheter klarar 40 dBA, vilket är den övre ljudgräns som idag tillämpas. Markägarens egen bostadsfastighet har det högsta värdet. Vägen som ligger närmare bostadshuset, stör betydligt mera. Skuggutbredningen visar att vindkraftverket klarar normerna med god marginal. Endast två fastigheter berörs dels Häljagården och dels markägarens egen fastighet. Tiderna infaller tidigt på sommarmorgnar. Elproduktionen är beräknad till 1,2 - 1,5 GWh/år.
Med vänlig hälsningar Agrivind AB.

Falköpings kommun beviljar bygglov
Miljö och byggnadsnämndens Beslut
2001-04-19
Bygglov beviljas
Förutsättningar
Området omfattas inte av detaljplan eller områdesbestämmelser.
Översiktsplanen för Falköpings kommun anger ett sammanhängande område av riksintresse för natur, kultur och rörligt friluftsliv. Aktuell plats är belägen på en platå något ovanför vägen mellan Broddetorp och Varnhem. Marken är jordbruksmark och är inte särskilt utpekad i den av riksintresse preciserade redovisningen.
Militärbefälhavaren södra militärområdet har inget att erinra mot föreslagen lokalisering.
Särskilda upplysningar
Anmälan enligt miljöskyddslagen skall inlämnas till miljö- och byggnadsnämnden innan vindkraftverket uppförs. För buller från anläggningen skall gälla Naturvårdsverkets riktlinjer för externt industribuller.
Bygganmälan skall inlämnas till miljö- och byggnadsnämnden minst tre veckor innan arbetena påbörjas.
Byggsamråd erfordras. Miljö- och stadsarkitektkontoret kommer att kalla till samråd då bygganmälan föreligger.
Bygglovet upphör att gälla om åtgärden inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från ovan angivet beslutsdatum.
Kommentar: Man får inte anklaga kommunen för att ha gjort några större
utredningar i frågan.
Så här började det augusti 2001 med två inledande debatter.
Bondfångeri i Bolum
Falköping
bryter mot Västgötalagen
En enskild person överklagar bygglovet och får lära att nu kan inte
längre enskilda överklaga enligt PBL, KML och Miljöbalken. Länsstyrelsen läser
inte innantill
utan gör en egen tolkning av överklagande. I ett senare skede kan
länsstyrelsen ge ett klarläggande besked.

Till Länsstyrelsen
Mariestad
Beklagande av Falköpings Kommuns tillståndsgivande av Vindkraftverk,
Elqvarn i Bolum socken.
Härmed anhåller jag vördsamt om att Länsstyrelsen torde överse och
ompröva en för Bolum socken angelägen miljöfråga. Länsstyrelsen
tillskrives ånyo då naturvårdande myndighet ej hörts i denna fråga. Varken
Miljöbalken, Vattenlagen eller en framtida Vindlag och annan miljöreglerande
lagstiftning har konsulterats.
Bolum socken har en speciell förutsättning att uppvisa ett vackert och
väldokumenterat odlingslandskap. Ett naturvårdsområde bildas med
Hornborgasjön i centrum. Kultur- och naturvårdsmyndigheter har i samverkan
utsträckt området till att gälla även delar av Bolums ängar och lider,
vilka kommer att ingå i denna Hornborgasjöns naturvårdsområde. Mitt i allt
detta har dessutom en museigård Heljesgården tillskapats.
En Centerstyrd elkraftsgrupps placeringsförslag har vid syn inom
naturskyddat område avvisats av länsstyrelsen. Men arbetsgruppen har förutom
bytt namn även flyttat pjäsplatsen till strax utanför gränsen till det
naturskyddade området, utan att ta hänsyn till att en så dominerade pjäs med sina 91 m, varken
minskar synvinkel eller intrånget nämnvärt. Besökare vid Hornborgasjön får
ta med sig tranupplevelsen med denna Centersymbol hem till staden. Vidare har
kraftgruppen placerat denna vindqvarn i omedelbar närhet av vår museigården,
som är under uppbyggnad.

Bild Centrerad symbol i centrum av ett natur och kulturvårdsområde.
Två allvarliga anmärkningar mot denna planering.
- Länsstyrelsen har tidigare avrått från placering i trakten med
hänvisning till de naturvärden, som här skyddas enligt lag. Falköpings
Kommun torde därför ha varit mer restriktiv vid givande av bygglov, samt
kontrollerat att berörda inom kommundelen fått ta del av gruppens planering.
- Gruppen har inte kontaktat parter berörda i närområdet, och som skäl
hänvisat till att kallelse har skett genom ett så kallat Bygdeblad, som
inte alla erhåller.
Då frågan handlar om landskapsplanering mer än vad plan och bygglagen
reglerar och mer än om avstånd till el-aggregatet torde länsstyrelsen erbjudits att
deltaga i bedömningen.
I en framtid är det naturligtvis angeläget att rätta till Falköpings
Kommuns tillståndsgivande och ompröva om kommunerna skall behålla den nu självständiga ställning i planeringsärenden. Det är möjligt att det är
fullt lagligt nu. Framtiden kommer inte att vara nådig i bedömningen av en
kommun, som dessutom gör anspråk på att vilja vara Sveriges Lantbygdskommun
nummer ett. Övergrepp av denna art måste undvikas, och en mer övergripande
planering av den nya elskapande tekniken bör regleras i en kommande vindlag. tillbaka

Länsstyrelsen Västra Götaland
Rätts och veterinärenheten
Dnr 204-38424-2001
Överklagande af beslut om byggnadslov för vindkraftverk på fastigheten
Bolum 4:2 i Falköpings kommun.
Länsstyrelsens beslut 2001-09-19
Länsstyrelsen avvisar överklagandet. (länsjurist och länsarkitekt
beslutar respektive deltager)
Redogörelse för ärendet
Miljö och Byggnadsnämnden beslutade den 19 April 2001, § 84, att medge Agrivind
AB bygglov för uppförande af ett vindkraftverk på fastigheten Bolum
4:2 i Falköpings kommun enligt ansökan skulle verket få en högsta höjd om
91 m (inkl rotor).
Skälen för länsstyrelsens beslut
Av handlingarna i ärendet framgår att klaganden bor på ett avstånd av ca
850 meter från den avsedda byggplatsen.
I plan - och bygglagen anges inte särskilt vem som har rätt att överklaga
ett beslut. Förvaltningslagen regler om besvärsrätt får således tillämpas.
Enligt 22 § förvaltningslagen får ett beslut överklagas av den som beslutet
angår om det går honom emot. Bestämmelsen innebär att det vid
förvaltningsbesvär inte finns någon allmän klagorätt för var och en
som är missnöjd med ett avgörande. Det krävs att klaganden har ett sådant
intresse i saken att det berättigar honom att överklaga.
Varje märkbar förändring i omgivningen av ett byggnadsföretag kan inte ge
fastighetsägare och boende i omgivningen klagorätt. Enbart den omständigheten
att åtgärden blir synlig för dem kan inte vara tillräcklig. Det måste
dessutom fordras att åtgärden på grund av sin art och omfattning inte i
obetydlig grad inverkar på deras förhållanden.
Med hänsyn till det avstånd som Klaganden bor på från det planerade
vindkraftverket kan klaganden inte anses berörd på sådant sätt att besvärsrätt
föreligger. Överklagandet skall därför avvisas.
Kommentar: Det framgår med önskvärd tydlighet att verket kommer att
hamna alltför nära museigården. Här formulerar länsstyrelsen om min klagan
för att lättare kunna säga nej. Detta fel kan länsstyrelsen sedan klargöra i ett beslut under våren 2002, men först sedan rätt juridisk person gör
påpekanden. Saken bryr man sig ännu inte om. tillbaka
Då länsstyrelsen inte rätt uppfattat läget måste en överklagan ske till
länsrätten.

Mariestad
Dnr 204-38424-2001
Överklagande av Rätts- och Veterinärenhetens Beslut om avvisning av
överklagandet.
En klagande har tidigare beklagat Falköpings kommuns beslut om
uppförande av Vindkraftverk, Elqvarn å fastigheten Holmagården Bolum 4:2,
hänvisande till att den har en olycklig placering och stör landskapsbilden.
Den står alldeles utanför ett naturskyddat område och blott ett antal hundra
meter från en Museigård, som nu är under uppförande. Konsekvensen för det,
som skapas här ute, leder till att allt det arbete, som nedlagts på
Hornborgasjön och Museigården helt eller delvis kan spolieras. Vindkraftverket
kommer att
synas vida omkring i Hornborgabäckenet.
Centergruppens inställning till bygden bygger på bristande förståelse
för de värden som ligger i bygdens speciella historia med dyra ekonomiskt
utsugande sjösänkningar under på två århundrades mänsklig och dokumenterbar
aktivitet. Det torde inte vara en tillfällighet att Länsmuseet valt att satsa
på en levande Museigård i just denna trakt, som har så mycket kvar av spår
och minnen från tiden för Laga skifte och tidigt 1900 tal.
Då får inte enskilda krafter med enkla administrativa ingrepp spoliera
detta arbete, förbiseende den insynstradition vi har från medeltid och ett
förutseende 1700-tal.
Bedömning enligt Plan och Bygglagen synes klar, men Miljö och
Landskapsbilden måste också ha rätt till en försvarare. Länsstyrelsen
hävdar att författaren bor 850 m från tilltänkta plats, vilket undertecknad
aldrig gjort anspråk på eller hävdat. Att ingen har rätt till att klaga på
ett byggföretag enligt Plan och Bygglagen, måste naturligtvis kräva en
debatt, med hänvisning till traditionen, som vi redan skönjer i
Västgötalagen och vad jag påpekat från Byggnadsbalken av år 1734. Här skapades
förutsättningar för en insyn i vad vi företaga oss med vår natur
och våra gemensamma resurser. Vi kan inte låta lokala arbetsgrupper skapa vad
byggnadsföretag som helst, utan att samhället har möjlighet att ge överblick
och insyn i dessa förnybara gruppers framfart i vår natur.
Det är inte undertecknads närboende, som avses, utan alla de kommande besökares
intryck av vår bygd, som måste få en talesman. Om Plan och
Bygglagen icke ger detta utrymme, måste lagen kompletteras så att samhället kan
göra en samlad bedömning av hur vindkraften i en framtid skall byggas ut och
vinden exploateras, lämpligen genom en vindlag. Att anlägga vindqvarnar runt
naturvårdsområden torde i en framtid få kritik.
Målsättningen med klagan är därför att naturvårdande myndigheter torde
kunna ge sin syn på ärendet. tillbaka

Miljö och byggnadsnämndens beslut 2001-11-01
Redogörelse för ärendet
Bygglov för uppförandet av vindkraftverk har meddelats 2001-04-19 § 84.
Den
13 augusti inkom till länsstyrelsen överklagande från klagande.
Överklagandet överlämnades till miljö och byggnadsnämnden där efter sakkontroll miljö och stadsarkitektkontoret tillsammans med redogörelse för
ärendet överlämnade detta till länsstyrelsen för handläggning.
Länsstyrelsen
har i beslut 2001-09-19 avvisat överklagandet. Som skäl för avvisningen anges
att klaganden inte kan anses berörd på sådant sätt att besvärsrätt
föreligger.
Synpunkter
Överlämnade handlingar i målet omfattar två skrivelser. I första hand
ett överklagande av länsstyrelsens beslut i vilken det med flera argument
redovisas att klagande som tolk för natur- och kulturvårdande närboende och
besökande önskar upphävande av meddelat bygglov. I andra hand en skrivelse
till länsstyrelsen i vilken hävdas att länsstyrelsen med hänsyn till att
ärendet har en vidare dignitet än vad plan och bygglagen reglerar skall
ompröva bedömningen. I det senare fallet finner miljö och byggnadsnämnden
att man, såväl som länsstyrelsen, i sin handläggning har skyldighet att
pröva ärendet utifrån den lagstiftning som gäller i det specifika ärendet.
Varken
i överklagandet eller den kompletterande skrivelsen anförs synpunkter som
medför att miljö och byggnadsnämnden har anledning att ha annan uppfattning
än den som framgår av länsstyrelsens beslut om avvisning av besvären från
klaganden.
Länsrätten tvingades härmed syna Falköpings kommuns handläggning av
ärendet och ogillar Falköpings kommuns handlingssätt. tillbaka

Länsstyrelsen har avvisat Klagandens överklagande av miljö och
byggnadsnämnden beslut om att medge Agrivind AB bygglov för uppförande av ett
vindkraftverk på fastigheten Bolum 4:2 i Falköping. Som motivering har
anförts att klaganden inte kan anses berörd på ett sådant sätt att han har
talerätt.
Klagande som äger en fastighet i Falköpings kommun har
överklagat länsstyrelsens avvisningsbeslut.
Miljö och byggnadsnämnden har
bestritt bifall till yrkandet.
Domskäl
I plan och bygglagen (1987:10) saknas bestämmelser om vem som har
rätt att överklaga ett beslut om bygglov. Reglerna i förvaltningslagen skall
därför tillämpas.
Enligt 22 § förvaltningslagen får ett beslut
överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom emot och beslutet
kan överklagas.
Vad gäller beslut om bygglov anses fast praxis sådana
beslut angå, förutom sökanden, ägare till de fastigheter som gränsar
direkt till den fastighet bygglovet gäller och därutöver ägare till
fastigheter i nära grannskap som är särskilt berörda med hänsyn till arten
och omfattningen av det byggande, som avses med bygglovet, naturförhållanden
på platsen m.m.
Av handlingarna i målet framgår bland annat följande. Agrivind
AB har av Miljö och byggnadsnämnden 2001-04-19 erhållit bygglov att
uppföra ett vindkraftverk med tillhörande transformatorer på fastigheten
Bolum 4:2 i Falköpings kommun. Det planerade vindkraftverket skall ha ett
rörtorn upp till 55 meter, alternativt 65 meter och en högsta höjd inklusive
rotorn av 91 meter. Området där fastigheten är belägen omfattas inte av
detaljplan eller områdesbestämmelser. Agrivind AB har låtit utföra
undersökning av buller samt skuggutbredning. Fastigheten som ligger på ett
avstånd mellan 320 och 754 meter från det planerade vindkraftverket har
undersökts. Resultatet av undersökningen visar att samtliga undersökta
fastigheter ligger väl inom gällande gränsvärden. Klagandens fastighet är
belägen 850 meter från det planerade vindkraftverket.
Länsrätten gör
följande bedömning
Beslutet kan nu komma under länsrättens prövning
endast som ett överklagande av länsstyrelsens beslut att avvisa hans
överklagande av miljö och byggnadsnämndens beslut om att medge bygglov för Agrivind
AB.
Klagandes fastighet ligger enligt vad utredningen ger vid handen
på ett avstånd av 850 meter från det planerade vindkraftverket. Mot
bakgrunden härav finner länsrätten att han inte kan anses berörd av Miljö
och byggnadsnämndens i Falköpings kommun ifrågavarande beslut om bygglov och
således inte har rätt att överklaga beslutet. Länsstyrelsen har därför
haft fog för att avvisa hans besvär. Överklagandet skall därför avslås.
Domslut
Länsrätten
avslår överklagandet.
Kommentar: Även länsrätten tolkar överklagandet
och konstruerar ett överklagande och
åberopar något jag aldrig ens nämnt varför vi måste gå vidare. tillbaka

En centerstyrd arbetsgrupp avser att placera ett större vindkraftverk i
Bolum socken Falköpings kommun Västra Götalands län alldeles utanför
Hornborgasjöns naturvårdsområdesgräns och helt nära en Museigård.
Miljö
och byggnadsnämnden i Falköping har utan hörande av grannar tillstyrkt.
Länsstyrelsen och nu länsrätten har avstyrkt mina protester till detta
ingrepp i ett område av riksintresse. Länsstyrelsen och länsrätten stödjer
sig på att jag bor 850 m från tilltänkta verk, något jag aldrig hävdat, men nu heller
inte har anledning att ifrågasätta. Myndigheterna blundar för att det rör
sig om ett område av riksintresse.
Vindrörelsen gömmer sig nu mera under namn av Broddetorps Vind. Namnbytet
skedde efter ett första övertramp, då ledningen för projektet ville placera
detta dominerande vindkraftverk vid Hornborgasjöns strand inom det planerade
naturvårdsområdet. Tjänsteman vid länsstyrelsen avvisade vid syn tilltaget
och kraftgruppen flyttar därför vindkraftverket till alldeles utanför sagda
gräns, men nu blott några hundra meter från en museigård, som är under
uppbyggnad. Miljö och byggnadsnämnden i Falköping har under april 2001, utan
att efterhöra grannar och utan skälig sakprövning tillstyrkt byggnationen.
Nu råkade Miljö och Byggnadsnämnden tillstyrka en byggnation i ett område,
där fornminneslagen lagt en skyddande hand över bygden. Av ren rutin
upptäcker länsstyrelsen tilltaget och avstyrker användandet av denna plats
med hänvisning till i närområdet varande fornminnen. Ännu har ingen på
länsstyrelsen noterat att Hornborgasjön eller Museigården hotas av detta
bygge.
Jag klagande har velat göra länsstyrelsen uppmärksam på att det rör
sig om ett intrång i ett riksangeläget natur och kulturområde med
Hornborgasjön i centrum och ett odlingslandskap å sjöns östra strand.
Myndigheten övertolkar min klagan och påstår att jag klagar, då jag bor helt
nära tilltänkt plats, något jag aldrig hävdat. Bara för att jag bor nära
fritar det inte från mitt ansvar, som åligger var svensk att protestera mot
övergrepp av detta slag på landskapsbilden. Länsstyrelsen har därvid avvisat
en diskussion kring vad om frågan egentligen gäller, att skydda redan skyddade
objekt, som länsstyrelsen själv skall ta över ansvaret för från och med
nyåret 2002.
Jag har velat belysa ingreppets allomfattande påverkan på de investeringar
i natur och kultur som skett i syfte att restaurera och skapa ett attraktivt
våtmarksområde med omgivande odlingslandskap. Länsstyrelsen och länsrätten
prövar blott enligt förvaltningslagen och blundar för sakargument.
Konflikten belyser ett antal frågor som bör föras i ljuset, som borde vara
av mer generellt intresse än vad som lokala myndigheter velat göra gällande.
Det handlar om
- Att vi avhänder oss all prövning av byggnadstillstånd, som har
traditioner från medeltid och framåt. Redan Äldre Västgötalagen krävde
tingsgång för att vid vatten bygga en kvarn, och 1700 talets
förvaltningstraditioner krävde på samma sätt att Konungens Befallningshafvare
gav sitt tillstånd till liknande kraftstationer. Vad är
skillnaden mellan de gamla kvarnarna längs våra vattendrag och dagens
vindkvarnar ? Kraftkällor båda två, som påverkar omgivningen. Vart har
vår samhällsplanering tagit vägen, och var finns det medborgerliga
inflytandet.
- Miljö och byggnadsnämnden har inte vid sitt tillståndsgivande
försäkrat sig om att närmaste grannar varit tillfrågade. Först vid
augusti månads debatt år 2001 blir ägaren och grannen varse vad som var i
görningen. I dag kan vem som helst få bygga vad som helst och endast
förvaltningslagen ger möjlighet till prövning. Det skydd som tidigare
Naturvårdslag i kombination med en fysisk riksplanering gav har glömts
bort och kommunerna har fått ett ansvar de inte lever upp till. Vad skydd har
naturvårdområdet Hornborgasjön, när man kan förringa dess värde med
att smälla upp denna centersymbol, så att den dominerar hela Hornborgasjö
med omland (Hornborgasjöbäckenet).
- Länsstyrelsen har avvisat klagomål, där störningar av vårt
Naturvårdsområde Hornborgasjön med tillhörande odlingslandskap
allvarligt drabbas. Naturvårdsenheten på länsstyrelsen har ännu
2001-12-22 inte känt till frågeställningen trots att särskild skrivelse
krävt dess ställningstagande. Detta är märkligt då enheten kommer att
övertaga huvudmannaskapet för Hornborgasjön från Statens
Naturvårdsverks, som av olika anledningar avhänder sig allt vidare ansvar
för sjön och dess skötsel. Enheten är inte informerad. Enheten har inte
yttrat sig.
- Länsstyrelsen avvisade min protest över miljö och byggnadsnämndens
beslut och gjorde det tillsammans med veterinärerna och kultursidan.
Länsstyrelsen kom sedan på att Broddetorps Vind placerat ett för denna
miljön ovidkommande föremål mitt i ett fornområde, som inte står
Ekornavallen efter. Detta ärende kom upp som ett rent rutinärende.
Plötsligt vaknar alltså samma länsstyrelsen, som avvisat ärendet någon
månad tidigare och tar fram fornminneslagen för att säga nej till att
placera denna 91 meter höga pjäs blott 50 meter från närmaste
"sten". Broddetorps Vind och miljö- och byggnadsnämnden i
Falköping har hotat med att överklaga. Länsrätten får därmed nöjet
att pröva frågan ännu en gång då enligt fornminneslagen. Var finns
samordningen inom länsstyrelsen.
- "Vi vill inte bo i ett Museum" hävdar Broddetorps Vind
"och den tilltänkta verket står mer än 50 meter från närmaste
sten". Centern och Broddetorps Vind har aldrig velat ha en restaurerad
sjö än mindre en museigård. Om nuvarande placering är av illvilja eller
ren okunnighet låt vara osagt. Det är dock märkligt att miljö och
byggnadsnämnden tillstyrkt detsamma. Uppenbart är att den lokala
arbetsgruppen och nämnden saknar känsla för den egna trakten, att man
glömt att här ligger Sveriges mest påkostade våtmarksområde och att
kommunerna runt kring sjön vill skapa ett turistområde med sjön och dess
gamla odlingslandskap som attraktiva mål. Området är av riksintresse och
frågan angår inte bara lokalpolitiker utan även hela Svenska Folket.
Tillresande utländska gäster som lärt att Hornborgasjön är ett besöksvärt naturupplevelseobjekt kommer blott att göra
en resa. Har
miljö och byggnadsnämnden konsulterat sina turistorgan? Har någon
miljöekolog inom kommunen fått tillfälle att yttra sig i frågan?
Vad som kanske förvånar är att varken Statens Naturvårdsverk eller naturvårdsenheten på Länsstyrelsen för Västra Götalands län har
reagerat, än mindre tagit del av dessa störande planer än mindre beretts
tillfälle att yttra sig över ärendet. Blott fornminneslagen har hållit
en vakande hand över bygden.
- Broddetorps Vind använder samma taktik som drabbat innevånarna runt
Hornborgasjön sedan 200 år tillbaka. Varje generation har tvingats att
betala en kostsam tribut till ett olönsamt projekt, låt vara att staten
gått in vid den sista förändringen. Nu ser vi en ny variant av detta. Man
lockar med en aktie värd 300 blott, men betalar 4000 kr. För dessa slantar
är man beredd att okunnigt förråda sin hembygd lockade av framtida
vinster. När Svenska Folket kommer att upptäcka detta monument över
lokalt övermod kommer domen över bygden, kommunen och länsstyrelsen inte
att låta vänta på sig, och nu satsade pengar som traditionen bjuder blir
borta med vinden.
Samhället får inte avhända sig viktig planering och insyn i lokal
planeringsfrågor blott med hänvisning till en förvaltningslag. Den tar inte
hänsyn till planeringens syfte, omfattning och dess påverkan på natur och
kultur.
Med anledning av att detta ärende inte bedöms ge prövningsrätt, hänvisar
jag till att ärendet handlar inte om mig och förvaltningslagen utan om landskapsvård och skyddande av
naturvårdsområde och kulturobjekt. Jag
hemställer därför att kammarrätten återförvisar ärendet till
länsstyrelsen och länsrätten för handläggning.
Bjellum den 27 december 2001 Klagande.
tillbaka

Kammarrätten
meddelar naturligtvis inte prövningstillstånd vilket meddelas 2002-03-21.
Debatten så långt har det goda med sig att länsstyrelsen och länsmuseet
vaknar kompletterat med muntliga påtryckningar. Centern vinner första ronden,
men blir ordentligt tilltufsad och juristerna har fått något att tänka på och
måhända en framtida möjlighet att korrigera sina bedömningar.
Debatt Bondfångeri i Bolum
Debatt Falköping bryter mot Västgötalagen