De vildas vägar skrevs 1919 och är en kärleksfull beskrivning av
mötet med naturen. Jag har valt att kopiera första kapitlet, som är en
lyrisk bild av en vårmorgon vid Hornborgasjön. Den kompletterar de bilder av
andra möten med
Hornborgasjön. Boken illustreras med träsnitt av Eric Elenius med fotografier av
Rudolf och David Sjölander. Boken finns naturligtvis på Stifts och
Landsbiblioteket i Skara.
Sent kom tövinden och väntad var han. Ute på västgötaslätten
växte drivorna ännu i slutet av mars, och skogen på Billingen tycktes krympa
ihop av de svällande snömassor, som hopade sig och hängde på sluttningarna likt
glaciärer. Det fanns ingen, som gick och tänkte allvarligt på våren eller ville
minnas lärkan för i fjol, som då redan i fem veckor spelat över ängarna.
Men så kom han till sist, den i tysthet efterlängtade. Han kom pyrande som han
plär, kom dansande över Hornborgasjöns isar, över Svältornas ljung och
Falbygdens åkerlappar. Han blåste hårt i två dagar, och på den tredje fick han
hjälp av solen.
Men då var isen redan bruten, och det bokstavligen talat. Vintern, uppsagd till
flyttning för länge sedan, flyttade ej, och nu vräktes han. Det skedde så
beslutsamt, så innan man fattat förberedelserna, såg man verkningarna. Snön revs
av kullarnas krön och pölade sig i slättens höljor och bäckarna störtade
huvudstupa genom markerna. Fåglarna kommo med andan i halsen, och det sjöng över
landskapet av lärkor och starar. På tre dagar och tre nätter tog våren väldet.
För den träskmark, till vilken Hornborgasjön förvandlats genom sänkningarna,
betydde detta ingenting mindre än en återuppståndelse. Här är hjärtat i det
blodkärlssystem, där slättens vårflöde rinner fram. Och när Billingens
glaciärälvar störta nedför branterna, söka de samma vägar.
Det finns nu ingen sjö i Sveriges land, som det är vanskligare att giva sig i
lag med än Hornborgasjön. Den är långt mer än Tåkerns vackra vatten en individ
för sig, som ingen lär känna de tio första gångerna. Efter över tjugo års
bekantskap kan jag icke ett år säga, vad det nästa skall komma med.
Ingenting kan väl för övrigt vara mera tjusande än denna växling, detta oanade
spel av tillfälligheter, som bjuda på nytt, på skiftningar icke så mycket i
fågelarternas främlingskap som fastmer i individernas olika mängd och inbördes
antal.
Det händer ock, att man får veta, att sjön icke tagit skada av den strid, som
uppstod, då kampen började mellan vad den godvilligt ville giva och vad
människan med våld ville avtvinga den.
Detta är likväl att bära falskt vittnesbörd låt vara om än av idel okunnighet.
Blott om våren, när bergens välsignade vattenflöde kommer, står sjön ännu en tid
vid sitt förra sommarsolstånd — och det i viss mån också vad dess fåglar
beträffar. Därför bli goda människor glada, och vad man gärna vill, det tror man
— att detta fågelliv tillhör den som ett slags arv och eget, som icke kan
förloras. Och ändock är det blott ett lån, som alltför snart blir inkasserat.
När sommaren är inne, är detta de brokiga fåglarnas vatten förvandlat till ett
enda sumpigt träsk, där ingen dopping kan dyka, ingen fiskmås fiska och ingen
svan segla fram över dyn.
Men nu kunde man åter vänta de stora flyttfågelskarorna till sjön...
En dag med lärkeväder, då man tyckte man andades själva solskenet och luften
över slätten var mättad med fågelsång, gav jag mig dit. Kommen upp på murarna
kring det stilla vattnet, på en puckelryggig ås, vars obrutna sträckning aldrig
viker från stranden, låg sjön där likt ett väldigt söndersprunget spegelglas. I
kanten var det som smulat i små skärvor, som tindrade mellan tuvor och
vassbråte. Längre ut blevo de blå spegelbitarna större, och där svängde
fjolårsvassen i långa svavelgula tågor mellan dem.
I detta simmande landskap, en värld för sig av ljud och färger,
var varje steg som en mild stöt åt öga och öra. Där lekte lustiga ljusglimtar i
det mörka vattnet under starrens våta rotfästen. Ur vassens djungler steg
lockropen underligt sökande och förströdda. Och över alltsamman gled
alltsomoftast ett moln av blänkande fåglar, som ilade ut mot det öppna vattnet,
där det gick fritt bortom sävens snärjen.
Jag vandrade ner till den sumpiga ängen, till vipornas gungande rike.
En sällsam uppenbarelse är hon, denna hedens klagande fågel. Det rolöst ängsliga
har hon fått som sin arvedel. Och det låter hon också världen veta.
Närhelst man möter en vipa, är det, som om hon med en osynlig,
elastisk tråd funne fäste vid en. Hon följer en, rycker närmare och fjärmare,
men alltid runt runt, än är hon över, än under ens huvud. Vad orsak hade hon nu
att ringa mina steg, innan hon ens ägde en tom bale i en tuva? Vart jag vände
mig, flämtade hennes vingar för mina ögon. Var detta den vaknande instinkter, om
kommande dagars plikter? Det lät också hennes läte förstå, det mest påtagliga
uttryck för vrede och ömhet på en gång. Och sådant är alla andra vingade
varelser främmande denna tid av året.
Ute på myren är hon vårbrytningens fågel. När markens snöfläckar börja gömma sig
undan i diken och prång, står hon en vacker dag i sin svartvita dräkt vid
drivans kant. Ännu har ingen beckasin vågat komma, ingen spov eller snäppa
heller.
Öde låg därför den vida ängen och ensam var hon här ute. I dälpornas vatten sam
den sista snön, grå och grynig som grodrom. jag letade mig väg över mossiga flyn
ut mot den höga jordrundningen ytterst vid sjön. Vad jag där väntade, fann jag.
Sångsvanorna hade kommit. Stora vita flockar seglade ute bland flaken. De
närmaste voro mig närmare än de själva önskade. Jag hade alldeles överrumplat
dem. De lågo på strandens varma säv. Det är nu de vila sig och sova. Men bara
några få timmar om dygnet, antingen när dagen bräcker eller solen nått
middagshöjden. Eljest äro de lägrade ute på vattnet och glamma och ropa och det
är tusentalet fullt av dem.
En natt, när stjärnornas ljus brinner klarare än vanligt och kvällens kyla lagt
ett tunt isskikt över floger och flyn, skall man lyssna till svanesången. Då få
de klockklara brösttonerna en besynnerlig makt över en. Allt det spröda och
ogripbara, som brytningstiden väckt till liv, ligger som samlat i dem. Är man
långt borta, klingar det som en harpas mollackord. Och likafullt kan sångsvanen
icke sjunga. hans sång är blott som lappens jojkande, som korta, dämpade stötar
ur en näverlur. En lapplandsfågel är han också och till fjällvidderna går en dag
det långa, vita tåget.
Jag hade kommit dem närmare, än de själva önskade. De lyfte
huvudet så högt de kunde på den raka halsen och blevo ett ögonblick i lystring.
Jag såg näbbens gula vaxhud lysa i solen och märkte, hur hjässans fjädrar
höjdes. Så spände de vingarna till flykt alla på en gång, arbetade sig framåt på
fötterna en sträcka likt luftplanet på sina hjul och gledo uppåt, mjukt,
elastiskt under en ylande vington, som återgav rytmen hos rörelserna.
Ja, ståtlig, elegant är han i hela sin apparition denna poesiens fågel, "ett i
sitt slag fulländat djur" för att tala med Brehm. Skada blott, att här som ofta
eljes upprepas den gamla satsen om ett lysande liv i tomhet. Svanens liv flyter
fram lika jämnt och lugnt som hans egen bild på vattenspegeln. Han är vacker
utan att egentligen vara roande, han vinner vårt erkännande utan att kunna
något. Han lever för dekorationen och vi behöva honom. Nu har jag sagt det mesta
om honom.
Det kom en fiskare roende i sin ekstock och lade till vid min udde. Han tog
pipan ur munnen och började språka. Det första han sade, så var det om fåglarna.
Alla, som bo kring sjön, tala med infödingens sakkännedom om dessa ting. För
andra än honom äro de okända, men hans dagliga erfarenhet har gjort dem till
självklara sanningar. Han berättade, att denna vår hade vildgässen (sädgässen)
sina nattställen på en fuktig ängsbit nära skogen på andra sidan sjön.
Vi gjorde upp att fara dit.
Det var en rent idyllisk liten fågelvik vi landade i. Den hade
kommit till genom översvämningen. Vattnet låg som utspillt på den feta, pösande
dyn, och ute på den ljusa ängen stodo videbuskarnas vackra buketter med gult i
toppen.
När vi togo i land och ginge upp på stranden, brusade fågelflockarna till
väders. Allt vad liv och anda hade sökte komma undan, brunänder, kniper,
gräsänder, viggar och sothöns. Luften korsades några ögonblick av svärmarna.
Somliga slogo vida lovar om platsen och kommo tillbaka, andra försvunne utåt
sjön.
Det nalkades åt gässens ankomsttid. De beta under dagen på fältens grönrågar
eller plocka vintergammal bärfrukt på ljungmossarna.
Mickel vet nog, han! Hit gå gärna hans tankar vid denna tid. Men det är icke
bären han bryr sig om, det är vildgässen. Därför sägs det, att det är för rävens
skull, som gässen draga till sjön i skymningen. Därmed må vara huru som helst —
ett är visst, att aldrig har någon stött på en gåsflock ute på mossarna
nattetid. Där tyckas de vara fullständigt prisgivna åt den röde jägaren, ty de
se sämre i mörker än någon annan fågel jag vet.
Skådeplatsen är således nu den lilla ängsbiten, där jag står i mörkningen,
insnärjd i ett videslye. Träsket med sina tuvor bildar en hel arkipelag ax, skär
och holmar runtom det. Vattnet ligger blekt i sunden, men ute på fjärdarna
darrar en lätt kåre över ytan. Änder bräka, sothöns gny och gnissla. Bäst det är
slår en orrtupp ner på ängen och börjar blåsa och kuttra, lockad dit av livet
bland tuvorna. Någon gång kommer ett ljud till mig, som jag ej kan tyda. Det är
så om våren. jag gissar, jag känner väl vem han är, men i vårkvällens frostiga
luft kallar hans stämma annorlunda än eljes.
Över sunden i min lilla arkipelag glida små farkoster från ö till ö. Det är
vinddrivna fjädrar, som komma seglande på rygg, på sin köl med för- och
akterstäven i vädret. Några nå ända fram till min strand, och då kan jag se,
vilken flagg de föra. Den är ofta randig, vattrad i vitt och grått, ibland i
grönt, blått eller brunt. Det ger mig närmare kunskap om, vilka påhälsningar jan
kan vänta.
En fullriggad vit fregatt strandar på min ö. Jag bärgar den, och medan tankarna
kretsa kring den stora fågel som ägt den, börjar jag räkna de tunna rår, som
bära alla de vita segelfanan. Jag får dem till 650 endast på ena sidan om
»masten. Men i varje rå eller fjäderstråle spännes fanet ut av 600 ännu finare,
som gripa i varandra med nästan osynligt insmidda hakar. Det gör tillsammans
800,000 strålar blott på ena sidan! Inalles blir det över en och en halv million
i hela fjäderfanet, som utgör bara en enda vingpenna av en sångsvan — en liten
detalj i den underbara teknik, efter vilken en fågelvinge är konstruerad!
Men nu skymmer det över sjön. Vildgässen låta vänta på sig och jag börjar tvivla
på min sagesman. Sångsvanornas rop nå mig likt ekot, stötvis och bortdöende.
Alltsomoftast slår en ensam kricka i träsket eller far en vigg ut på aftondrag
och tar en rond över vassen. När det blir tyst en stund, kan jag urskilja något,
som jag vill uppfatta som gåskackel. Äro gässen i rörelse?
Jo, nu hör jag det, nu komma de! Det är som när en skara marknadsfolk tågar fram
i flock. Grövre röster blanda sig med spädare. Fåglarna ta riktning på sidan om
mig, men svänga inåt, sänka sig och stryka tätt förbi. En djup stämma överröstar
de andras. "Ja, ja" - "ja, ja", ropar den, och det låter så trolskt, så likt en
människas röst, att det blir riktigt hemskt på den ödsliga maden.
Det avgörande ögonblicket närmar sig. Skola gässen slå sig ned på ängen? Flocken
försvinner i mörkret men kommer åter. Fåglarna falla lugnt ur sin jämna bana, gå
något åtskils, sträcka fram fötterna, vila på vingarna - och fälla!
De stå en stund med sträckta halsar. Sedan vagga de omkring med fjäderpansaret
struket tätt intill kroppen och halsen ännu utsträckt.
Halsens hållning är uttryck för stundens sinnesstämning. De misstro ännu det
stora, yviga videsnåret. De vilja avlyssna det först. Det sitter en koltrast i
toppen av trädet. Han slår en drill. Det är lugnande. Änder plaska mellan
tuvorna och en vipa står tyst på sitt ben i en liten dya - hon står aldrig på
båda benen samtidigt, det är nu hennes egenhet. Det ger ro, och vildgässen känna
sig hemma. Nu skakas fjädrarna och vingarna läggas mjukare till kroppen. Halsen
krökes och förlorar sin spänning. Obesvärat tågas det upp i gåsmarsch ett
stycke, och här sjunker man ner i sin varma fjäderhamn för att invänta natten.
Det råder en obrottslig tystnad bland dem nu. På nattplatsen får
ingen ropa, ingen knota. Slutna tätt till varandra sitta två och två. De äro
makar. Det stumma språkets
makt kan också binda för en liten evighet. En gammal gås sitter ensam och
avsides. Hon har förlorat sin kära hälft. Hon är änka inte bara för året, det
kan räcka längre. När flocken tar flykt, tillhör hon den icke på samma sätt som
förut. Över sjön skallar hennes stämma olik varje annan fågels i flocken. Fram
och åter stryker hon utan rast och ro. På stranden går hon avsides och följer
icke, när färden står till ängarna. Hon lyssnar icke heller till de andras rop.
Hon söker ensamheten och skiljer sig från dem för timmar och dagar. Ensam flyger
hon på stigar och stråtar, dem flocken aldrig skulle uppsöka. Detta vet den
skytt, som bidar i bakhåll. Det är oftast hon, som faller för hans skott, ty hon
söker blint och allestädes sin förlorade lycka.
En gång föll en sådan hemlös under omständigheter, som förtjäna kallas gripande.
En man hade ur en flock skjutit ner en vildgås, och när han kom hem, hängde han
henne vid sin dörr. Morgonen därpå — eller kanhända det var senare - sågs en
gåsskara på flyttning söderut. Den kom strykande över den gård, där den fällda
fågeln hamnat. Med ett gällt skrik kastar sig plötsligt en vildgås ner ur hopen
och börjar kretsa under ängsliga rop och i täta ringar kring den döda fågeln.
Hon fortsätter härmed den dagen, men följande morgon, då sorgen över maken
tycktes pinsam för andra än henne själv, fick även hon dela den käras öde, sedan
hon trotsat faran på blott några tiotal meters skotthåll.
Detta år nordens skyggaste fågel, som för en sådan känsla glömmer det bud, hon
eljes håller strängast av alla - att aldrig nalkas en människas hemvist.
Ja, jag vet, att hon är den varaste bland de vara. Det har jag prövat, då dagen
rår tydligare än nattetid. Betande på ängarnas höst- och vårrågar är hon en
annan, än då hon vilar på nattplatsernas säkra, otillgängliga gungflyn.
Kom mitt på dagen och sök att överrumpla henne där! Med sträckt hals står en
vakt på post och följer varje skiftning i ljus och dagrar, varje rörelse i blad
och strå. På ett grått åkerfält är han den osynlige, som ser allt.
Länge har jag stått och sökt en skara gäss, där jag visste att
den fanns. De gå gärna och småprata, det nöjet unna de sig, de voro ej gäss det
förutan. Det är kostligt att höra dem. De tala i halsen, i svalget, i magen
eller liksom i näsan. Vad de säga, det vet jag inte, men att de förstå varandra
på detta språk, det är jag säker på.
Nåväl - detta hör jag, men av gässen ser jag ej en fjäder. En gärdsgårdsstör är
allt vad jag kan upptäcka. Men på toppen av den stören sitter vad jag inte ser,
ett öga, skarpt som fjärrglasets, och bestryker det fria fält, som omger det. Så
tycker jag, att marken där ser stenig ut ... en sådan mängd runda block, det ena
tätt intill det andra, alla lika stora! De börja vagga litet, gå isär och komma
sig ihop igen ...
Gässen gå och beta. Ingen sträcker hals, ingen visar tecken till den minsta oro.
Alla lita på den stör, som fått det öga, som jag icke ser. Och orubblig står
den, påträtt ner i marken. Det är icke ett, det är hundra par ögon, som se med
det, och det tycks veta det. - -
Men här, där jag bidar på nattplatsen, ser jag inga utställda poster till.
Tryggheten står själv på vakt. Och tystnaden är oförtruten.
Min synkrets har dock snörts ihop; jag kan icke längre följa, vad som försiggår.
Det återstår mig blott att spela ut min roll, att se, vad som händer, när
tilliten plötsligt blir bruten.
Jag stiger ut ur videt. Den gås, som är mig närmast, reser sig i kapprak
överraskning. Hon vet inte rätt, hur det är fatt! Ser hon en människa? Ett
ögonblick är hon i tvekan, så ger hon till en trumpetstöt - och förr än skogen
hinner svara, sopa hundratals vingar luften och hela skaran är på flykt och
försvinner i natten. — — —
Då jag åter stiger på stranden mitt över sjön, har det dagats sedan någon timme.
Solen börjar bryta igenom en tät dimma. Daggen hänger drypande våt på vart strå.
Frostkall är morgonluften.
Genom stillheten tränger en dallrande underton av det liv, som vaknar i den
närgränsande byn: ett åkdons buller, en vallhunds skall, kors råmande, tuppens
kuckeliku. Jag tycker ljuden bli som nya och främmande här ute.
Jag stannar en stund på stigen genom ängen. Där är så vackert!
Som en lysande sky vältrar dimman bort över sjön. Bredvid mig hänga
spindelvävarna fulla av blixtrande droppar. En vindfläkt drar fram över fälten.
Då brista alla vävarna och falla med hela sin pärleskur och ett lätt frasande
ljud ner i gräset. Allt som blir kvar är några stora blänkande tårar på ett
visset maskrosblad.
Skarpa backkrön draga långa gungande linjer genom landskapet. Bakom dem tar
jorden slut, ty dimmorna leva ännu som rökar över mossarna. Men där bo
människorna.
Därför stiger jag upp på kullarna. Töcknen må skingras! Jag har hängett mig åt
en natts och en morgonväkts drömlika syner och längtar till dagens verklighet.
Jag återtar vägen till människorna, ty arbetet lockar, och omkring mig ser jag
redan lantmännen föra sina hästar selade till vårplöjet.
Det råder ett mycket logiskt och således ett mycket lärorikt förhållande mellan
resultatet av de naturliga lagar, efter vilken denna träsksjö utvecklats sedan
istidens dagar, och den ordning eller plan, efter vilken det organiska livets
tillväxt sker i sjöar av liknande typ. Härvidlag gör ingen sjö i Sverige, kanske
icke ens i hela västra Europa, denna rangen stridig.
En lavyr av Rudolf
Från en vegetationslös kal och karg arktisk insjö, kransad med
små krypande, vindpinade polarvideo, har den förvandlats till en sumpmark, där
växtligheten trängt fram med sina förposten och härar och erövrat väldiga vidder
av de forna stränderna. Allt detta har noggrant utretts, och denna historia
visar, hur de anfallande arméerna tågat fram från sjöns väst- och sydvästsida.
Vem skulle utan vidare vilja tro, att de därvid haft en bundsförvant i själva
golvströmmen? Men det är nu en gång så beställt, att vårens och sommarens varma
vindar komma rusande in över landet från det hållet, från havet i väster. Därför
sökte de första sumpväxterna sina angreppspunkter vid sjöns västra och södra
stränder, där de i lä för vinden ostört kunde anlägga sina samhällen och
fortsätta erövringen utåt. Under årtusendenas lopp byggde de upp de väldiga
mossar och gungflyn, som nu bilda väst- och sydsidans stora, oöverskådliga
gräsmarker och vassfält. På sjöns motsatta stränder vandrar man däremot ännu i
dag fram över de gamla strandvallar, som markera forna, för längesen svunna
tidsåldrar i sjöns utveckling.
Ända tills i senaste tid var, som känt är, denna ursprunglighet så oförvanskad,
att man här kunde få ett begrepp om ett stycke svensk natur sådan den var, innan
människan förändrade den.
Och denna rätt till något eget och inhemskt kom också till uttryck i bygdens
arbetsliv och odling. Den mänskliga tillvaron utvecklar och bevarar länge även
efter en mindre måttstock sådana särdrag, som i något avseende återspegla de
naturliga förhållandenas mest individuella och oföränderliga sidor.
Tidigt lockades människan hit, säkert redan som kringströvande stenåldersman och
jägare.
Bättre passar dock sägnen, att sjöns förste verklige upptäckare ingen mer och
ingen mindre var än konung Ingemar. Hit flyttade han och här bodde han, "ithy
han aktade gärna på fågelleken". Där hans jaktslott stått, bär marken spår, som
icke jäva denna tradition, om vilken också sagan tyckes tala i Den sjunkna
borgen i Hornborgasjön. Ur högen, där han tog sin sista vilostad, har dock
kistan blivit hämtad till ett kungligare atrium i Varuhems klosterkyrka.
Som åkerbrukare kom människan till en början att oinskränkt underordna sig de
egendomliga villkor, som erbjödo sig. Och rikt och givmilt skänkte sjön av sitt
överflöd åt allt levande under årtusenden. Men striden var oundviklig. Den
långvariga kampen mellan kultur och natur tog sin början. Till denna historia
höra sänkningsföretagen, som nu visa människans makt att omvandla ett landskaps
uråldriga karaktär och skönhet och giva det den prägel, som passar henne.
Med namnet Hornborgasjön skall dock i alla tider först och sist förbindas tanken
på den underbara värld av vingade varelser, som här genom sekler glatt
människornas ögon och öron.
Här voro vårens budbärare icke lärkor eller starar, utan sångsvanor, och här
bröt hösten in, icke med kråksvärmar och rapphöns, utan med vildgässens kackel
från skyn. Det låg vildmarkspoesi över denna grönskande sjö. Ingen, som levde i
dess närhet, undgick den dragningskraft, som denna natur var mäktig. Det låg en
gåtfull tjusning i den doft ax, träsk och dy, som vinden förde inåt land. Och
när solen steg upp och vassarna fylldes av alla underliga läten, var det en
nordisk vårmorgons mättade stämning den gav ljud och färger. Oförliknelig var
fägringen hos den yppiga flora, som utbredde sina mattor i väster och sydväst.
Där summo gula och vita näckrosor utan tal i det gröna glindret över vassens
rotmassor. Utanför blommade ängar ax, blodröd alg och inåt stod det bruna
kaveldunet i häck, medan svärdsliljan, sprängörten, svältingen och igelknoppen -
andra att förtiga - festligt buketterade de mörka gläntorna i sävens inre.
Ingenstädes kom man den ostörda naturens liv så nära som här. Här fanns den rena
glädjen åt att blott se och höra och låta sig ryckas med.
Hornborgastugan som nu finns i Skara
Över sumpmarken följde ögat de svarta tärnorna, när de svängde
fram och åter under ängsliga rop. Bäckasinen smög försiktigt genom tuvorna,
invävd i vegetationen genom teckningen på hans gulstrimmiga fjäderdräkt. Från
sandstranden ljöd sandrullingens vissling, medan han följde vågornas bränning
och sökte sin tarvliga utkomst bland snäckor och stenar. Ute i vassarna lågo
sothönsens och doppingarnas flytande bon, och där sjöng sävsångaren på sitt strå
en sång, vars toner han lånat av sävens eget sus. Ofta lyfte sig en gräsand, en
brunand eller skedand ur vassen och då och då svepte en vigg förbi på väg, till
någon okänd vrå, som blivit honom kärast. Och ute på vattnet seglade sjöns
största prydnad, den stolta knölsvanen, bländande vit som havsskummet.
Men högst i kurs av alltsammans stodo brushanarnas kämpalekar.
Samlade till en trupp drogo de åstad till de utvalda lekplatserna. Här vecklade
de ut sina mångfärgade bröstsköldar och nackkrås och skredo med näbbarna som
vapen till anfall. Det blev en kort men hetsig strid, en förtätad bild av vårens
jäsande oro, en glimt av det brokiga och ystra liv, som är dolt för våra blickar
och endast i sällsynta ögonblick låter sig skådas av människor.
Nu är vildmarksidyllen försvunnen. Endast en kort tid under
våren äro de flyttande fågelskarorna ett påminnelse om, vad denna plats en gång
varit. När sommaren är inne och vattnet runnit bort, äro vassbältena icke längre
sjöns men landets tillhörighet. En rutig, sprucken och upptorkad dy inramar det
tunna vattenskikt, som ligger kvar och speglar de små sävflockar, vilka funnit
vägen hit ut.
En sparsam rest av fåglar dröjer där ännu, men brushanarna, vattenrallen,
sumphönan och skrattmåsarna, - dessa, som särskilt kunde betyga, att sjön var
över det vanliga måttet - hava alla tagit andra kosor.
Epilogen till ett mäktigt vildmarksepos har blivit ett stycke kulturhistoria,
som klart belyser det mänskliga framåtskridandet på bekostnad av en sällsynt rik
natur, vilken tack vare sin starka egenart länge nog förmådde bjuda det ett
märkvärdigt segt och kraftigt motstånd. Här står en kamp mellan det gamla och
det nya, en motsatsernas kraftmätning, där ursprunglighetens och naturskönhetens
högsta värden spelas ut.
Rudolf tog en bild av sin favoritfågel.
|