Gubben LillJansa med fäta på plats 2006.
Det berättas
Om Jansa berättas att han blev mäkta rik men att
dessa rikedomar hopbraktes för det mesta på oärligt sätt. Så sägs att han
narrade till sig svågern Nils Ersa í Stora Sirsjön allt han ägde. Jan skulle
stå för blåsningen av Ekebergshyttan och Nils skulle stå för kolningen och
malmen denna vinter till 100 sättningar. Överenskommelse skrevs under det att
"korjaler" druckos, så Nils blev full och i stället för 100
sättningar skrev Jansa 100 dygn vilket undertecknades och bevittnades. Då malm
och kol den vintern var dyra måste Nils Ersa för ingenting överlåta St
Sirsjön med underlydande ställen. I samband med försäljningen som sonsonen
Viktor gjorde för 160 000 ville släkten granska åtkomsthandlingarna i Nora.
Men sökandet lär inte ha blivit av då många av Nils Ersas ättlingar var spridda
för vinden och i Amerika.
Jansa processade med självaste bergsrådet Heikensköld på Bredsjö Bruk om
en allmänning Bäckusmarken, Bäckakilsmarken, som ännu nu ligger under Bruket. Bergsrådet
vann processen och skänkte bygden ett bibliotek med motiveringen att sockenborna
voro i behov av mer bildning och folkvett särskilt Jan Jansa i Grönhult.
.. än mer ....
Med allt fler egendomar kommo Jan Jansa genom svek och bedrägeri över en
egendom i Norrelgen och Jansa blev därmed allmänt fruktad och avskydd. På
äldre dagar blev hans sällskap en svartklädd herre, som på mörka kvällar
kom åkande och hälsade på. Jansa och vännen fördrev tiden med dryckjom och
kortspel och på morgonsidan avreste den fine svartklädde herren lika
hemlighetsfullt, som han kommit. Han lär ha varit synlig i Grönhult den natt
då Jansas bråddöd timade. Under den tid Jansas stoft stod på bår, lär
underliga saker ha timats. Vid avfärden till kyrkogården var kistlocket borta
och återfanns i en Källare vid Kyndelsmesstorp.
Fäta
När folk i Kasern slutade med djur gick marken över till Erik Anners som
alltså brukade den mark där fäta var. Här var stora åkrar och vallar över
ett stort område.
Stenröset som var då var runt och lite högre, men den flata sten emot
väster är kvar än. Fjäten var bara ett till antalet och riktade mot väster.
Mitt emot sten fanns ett hål för käppen. Varför växer det inget i fäta,
misstanken om att någon skulle ha haft salt i fäta avvisas med bestämdhet.
Mycket folk besökte platsen redan på 40 talet och många är de 50 öringar,
som gossarna i bygden kunde kvittera ut från röset imponerar.
Bror berättade att han börjar plocka bland stenarna och finner ett skrin, som väckte
upphittarens intresse. Innehållet var några papper men det var upptorkat så
han kunde inte se vad som stod. Det berättas från trovärdigt håll att man i
röset hittat en flaska med en lapp, där det fanns en skrivning i stil
med "att vi skall föra vår faders arv vidare" och den var
undertecknad med tre namn daterat omkring 1892.
Någon gång på 40 el 50 talet var det någon som grävde en stor grop där
fäta var. Bror Johansson som hade djur i området fyllde igen gropen för att
inte djuren skulle skadas och fjäten kom tillbaka. I början av 50 talet var
det bara ett par fjät som syntes men med åren så i västnordvästlig riktning trampades det upp
ytterligare ett fät, men nu
finns det 3 fät runt röset. Fotspåren i Grönhult
Ett gäng unga damer på skolan har ställt samman traditioner och här tar
vi med deras version av Jansa. Grönhultsgubben, Jan Jansa bodde i Säterna i
Grönhult. Han bodde där på Stora Gården i början av 1800 talet och brukade
där sitt hemman. Jan Jansa var tyrannisk och maktlysten och han var vid fruktad
och illa omtyckt för sin ohederlighet och sin grymhet mot folket på gården.
Han var enormt rik och han skydde inga medel för att bli än rikare. Det sägs
att han tapetserade väggarna med sedlar, vilket han gjorde med sjukligt
nöje. Jan Jansa höll sina anställda under sträng uppsikt och han
satt på en sten ute på ägorna för att övervaka det dagliga arbetet. Där
satt han dagarna i ände i ur och skur med sin käpp snurrande mellan fötterna
för att övervaka drängarnas arbete på fälten och det var synd om en dräng
som inte arbetade tillräckligt raskt. Det enda sällskap Jan Jansa hade var
en svartklädd, mystiskt man, som man utpekade som skam eller den onde. Denne
man var hos Jansa kvällen innan hans död och det påstås att han flera
gånger uppmanade den gamle girigbuken att ångra sina illgärningar och
bedrägerier och be om ursäkt för sina synder. Jan Jansa vägrade envist och
på morgonen fann man honom sittande i länstolen med bruten nacke. Man säger
att skam bröt nacken av honom och det talas om att onda makter drev sitt spel
vid likfärden till kyrkogården. Kistan var så tung så att hästarna knappt
orkade dra den. De orkade heller inte hela vägen utan stannade som fastgjutna
i vägen, löddrande och flämtande. Likfärden kunde inte fortsätta förrän
man bytt selpinnar och läst högt ur skriften. Strax efter uppbrottet märkte
så någon att kistlocket var borta. Det återfanns sedan i en källare vid Kyndelsmesstorp. Hur det kom dit vet man än i dag ingenting om. Där slutar
dock inte den makabra historien, hästarna vägrade att dra in Jansa på vigd
jord. De sparkade bakut, stegrade sig och saliven fradgade sig i deras mungipor.
Man fick istället bära in kistan på kyrkogården och därför blev Jan Jansa
begravd strax innanför kyrkogårdsgrindarna alldeles invid kyrkan. Graven finns
kvar där än idag. Det menas nu att det gått trolldom i den sten där
Jansa en gång satt för att övervaka sina anställda. Spåren efter hans
fötter och käpp finns fortfarande idag kvar på platsen . Man har gjort
mängder av försök på de mest skilda sätt för att avlägsna spåren men
dessa företag har alltid misslyckats. Spåren kommer alltid tillbaka och
oftast drabbas de som har försökt av olyckor och lidanden. Det påstås också
att det ska finnas en skatt gömd i stenröset intill fotspåren. En
teori bakom spåren berättar om en finländska som var anställd på gården.
Hon band säd, som kvinnorna gjorde medan männen skar säden. Hon arbetade och
slet framför Jan Jansa där han satt på stenen. En dag stupade hon och skulle
då alldeles innan hon dog ha svurit förbannelse över den plats där Jansa
satt. De än i dag tydliga spåren efter gubbens kängor är ett par cm
djupa och ett ungefär lika djupt märke efter käppen finns på platsen.
Fotavtrycken är mystiska. De vetenskapsmän som undersökt dem bara skakar på
huvudet och kan inte förklara. År efter år står fotavtrycken lika klart
avtecknade i den för övrigt ymniga gräsväxten. Fotspåren är i dag klassade
som fornlämning. Det sägs att det spökar vid Jansas torp. En kväll när
man satt där och spelade kort hördes klart och tydligt hur en nyckel vreds
runt om i nyckelhålet till ytterdörren, Det gick med tunga och kraftiga steg
över golvet bort till en byrå, men ingen såg någonting. Lika tydligt
hördes hur en nyckel vreds om vid byrålådan och hur en låda drogs ut. Efter
detta ville ingen göra något nytt besök i Jansas torp. Efter det att
man skapat den nya skogsvägen tillkom en stor stenbumling in på röset, stor
som en grindstolpe. Röset var större förr och kan ha flyttats till en
annan plats i närheten. Bror hittade ett skrin men det gick inte att
läsa det som stod där. Arne berättar att den rätta stenen är en flat sten som
skall ligga i väster. Vid röset så stod en stor garn som Jansa satt under. En
dräng kvistade garnen från toppen och ner så att Jansa inte skulle kunna sitta
torr. Det skulle jag inte gjort för pengar sa Jansa, men drängen svarade att det
gjorde inget för nu fick han det gratis. Det berättas i en tidningsartikel
att bland hans favorituttryck: " Mina drängar är bra , när de vill, men de vill
aldrig". En annan artikel skriven av Helge Lindqvist 1970-08-28 talas om att
Jansa hette Jan Erik Jansson vilket han inte gjorde. Vederbörande skrev också
att han hade en son Anders som han heller inte hade. Denne Anders påstås ha köpt
Timansgården i Timansberg i Nora. Helge berättar att Jansa skulle köpt sina
söners frihet från militärtjänsten, vilket inte bergsmännen behövde. De gjorde
större nytta vid gruvan, som andra gruvdrängar här i skogarna. Vi har ovanligt
få soldater eller afskedade dylika här i skogarna. Han berättar om tiden för
unionstiden, då Jansa kan ha varit i tonåren om soldater som vid sin passage
passerar och häcklade de snåle Jan Erik Jansson. Nu är det så att den man som
man talar om heter Erik Anderson och var morbror till Jansa och han hade en son
Erik Andersson. Han är som artikeln berättar Anders Ersson f1794 och dör mycket
riktigt i Nora 1889 och hans barn Per Gustaf och Carl Erik är födda i Grönhult
men på granngården till där Jansa bodde. Och det är hans barnbarns barn som
påstås vara med på bilden i artikeln. Här är ett exempel på att skrönor letar
sig nya vägar genom historien.
Låt oss se vad som kan ligga bakom alla skrönor. Jansas farfar
Per Olsson är den första säkra inbyggaren här uppe. Kyrkböckerna är av så
dålig kvalitet så vi kommer inte längre bak. Han skrivs som malmletare och
innehavare av gården och var enligt en bouppteckning för tiden synnerligen
välbärgad. Jansas morfar var från granngården, så Jansa var från början smått
förmögen och köpte tydligen ut sina syskon. Han kom också att äga hela
Haggrufvan, Gifter sig rikt med Greta från Ekeberget och förvärvar del i hyttan.
Med bördsrätt kan han förvärva St Sirsjön och Norrelgens Gästgivaregård av den
anledningen att han hade pengar som han fått från gruvan. Det är inte troligt
att han var bonden utan han har troligen arrenderat ut sin mark till någon
brukare som vi ännu inte har identifierat. Jansa har fått klä skott för flera
generationer Jansas bedrifter här uppe.
Jansa låg i konflikt med de stora herrarna på bruken Bredsjö och Sikfors, som
troligen sökte att få uppkomlingen Jansa på plats.
Ett annat konfliktområde är inom familjen
Testamentet
Kyrkvärden och bergsmannen i Norrelgen Nils Ersson f1822 (han är Jansas
hustrus kusin dubbelkusin) inlemnar till rätten ett så lydande testamente: Min son Jan Erik skall hafva utan
lott och byte 1/8 dels hemman Grönhult Stora
gården och 16/21 hemman ur 1/8 dels Norrelgen (Gästgivaregården i Norrelgen) och
2ne silfverbägare.
Åkergren för sin hustru får ej ärfva annat än efter gamla
lagen.
Olof Jansson på Sirsjön afgår på hans lott det han är skyldig enligt boken nu uppgående
till ett tusen Rd ungefärligen.
Pastor Norgren som beswärat mig med rättegång efter min hustru får ej ärfva
något efter mig för sin hustru.
Grönhult den 8 Mars 1856
J Jansson Sigill. På en gång tillkallade Jan Jansson Norrelgen, Jan (BOM)
Andersson dräng i Grönhult. Jansa dör en dryg vecka senare och sonen och nämndeman
Jan Erik bevakar sitt rov. Vi skall se vad rätten tyckte.
Syskongräl
№ 13
Som det är mig obekant huruvida någon bouppteckning ännu blifvit förrättad
efter min hustru den 19 sistlidne Martii aflidne Fader bergsman Jan
Jansson vid Grönhult, ännu mindre om några tillgångar i Sterbhuset finnes; samt de, som tagit boet och egendomarne om händer, lära, utan min
vetskap och samtycke, hafva försålt hela lösöreboet samt förmodligen ämna
sätt sig i besittning af den aflidnes hela qvarlåtenskap; så får jag
härmed uttrycka mitt ogillande och min missbelåtenhet med det hittills
godtyckliga åtgörandet och förklara, att jag förenar mig med mina swågrar
Riksdagsmannen Anders Jansson i Nordmarken och handlaren August Åkergren i
Hjulsjö uti den önskan, att de som egenmäktigt satt sig i besittning af
Jan Janssons qvarlåtenskap måtte åläggas med det allra förste, låta
sammankalla samtliga lagliga arfvingar efter bemälte Jan Jansson, förevise laga bouppteckning, och genom Gode Män arfskifte upprätta låta.
Hed den 25 september 1856 August Nordgren Comminister och vice pastor. |
Häruti finnes tillräckligt med sprängstoff för att skapa en tradition om
fäta. Se Gretas bouppteckning.
Vi noterar att Jansa sannolikt var handikappad sista åren då det i hans
bouppteckning står att läsa rullstol. I övrigt är det intressant att veta hur
förmögen han var. Jansas bouppteckning.
På 1960 talet samtalade
LillJansa med Bror Johansson om vad som timats vid Fäta. Frukten av detta möte
blev 50 år senare informationen på denna sida.
|