Kunglig Maj:ts dom i det till Kungl. Maj:ts överseende
från Vattenöverdomstolen genom ordentligt sökande komna mål mellan dels
Kristinedals Nya Ullspinneriaktiebolag här nedan benämnt spinneribolaget,
ävensom Alfred Håkansson, Frithiof Svensson. Alfred Larsson, Alfred Jern,
Algot Torstensson, John Qvarnström, J. E. Håkansson, Carl A. Andersson,
David Alström, Carl Rask, Sven Karlsson, Anders Claesson och Helena Dahlén,
sökande, samt företaget för sänkning Hornborgasjön svarande, dels ock
företaget, sökande, samt Spinneribolaget och dess ovannämnda merparter,
tillstädeskomna, Olof Carlander, Gustaf von Hofsten, Nils Kuylenstierna
och Adolf Sundell, uteblivna svarande.Handlingarna i målet visa följande:
Efter vederbörligt förordnande och med biträde av gode män förrättade
dåvarande tillförordnade latbruksingenjören Gustaf Sjöberg sådan syn, som
omförmäles 27§ i lagen den 20 juni 1879 om dikning och annan avledning av
vatten, i och för sänkningen av Hornborgasjön i ändamål att torrlägga
vattensjuka strandmarker kring sjön.
Förrättningen, som påbörjades den 25 april 1900, avslutades den 30
september 1902, varvid synemännen avgåvo utlåtande samt avlämnade övriga
förrättningshandlingar. I dess handlingar lämnades föreskrifter om de för
vinnande av torrläggnings ändmålet erforderliga åtgärderna, däribland
upprensning i viss sträckning av Hornborgasjöns avloppså Flian, varjämte
omfattningen av de markområden, som skulle ingå i företaget, fastställdes
och föreskrifter lämnades till bestämmande av de ingående fastigheternas
delaktighet. Uti utlåtandet anförde synemännen därjämte bl.a. att enär
för sänkningens utförande enligt upprättat förslag ej vore nödigt utriva
eller förändra något av de nedanför sjön liggande vattenverken, samt
rubbning i dessa verks lagliga dammrätt ej förorsakades, företaget vore
att uteslutande föra under bestämmelserna 2 kapitlet av ovannämnda lag. I
anledning av de av synemännen lämnade föreskrifterna hava arbeten utförts,
varigenom Hornborgasjöns vattenstånd blivit sänkt.
Spinneribolaget och dess ovan först nämnda 13 motparter, här nedan kallade
spinneribolaget och dess medparter, ävensom Carlander, von Hofsten,
Kuylenstiena och Sundell, vilka samtliga äga eller äro delägare i
vattenverk i Flian och här nedan kallas vattenverksägarna, hava därefter
till Västerbygdens vattendomstol instämt företaget samt yrkat, att enär
vattenverken tillfogdes skada genom sjösänkningen, men vattenverkens ägare
varken blivit kallade till syneförrättningen eller kommit tillstädes vid
densamma, vid vilket förhållande syremännens utlåtande vore utan verkan
mot dem, företaget och dess delägare måtte förpliktigas att på egen
bekostnad vidtaga åtgärder, varigenom vattenavrinningen från Hornborgasjön
så reglerades att vattenverksägarnas icke tillfogades skada genom
sänkningen. I sådant avseende hava vattenverksägarna yrkat, att företaget
och dess delägare måtte förpliktigas att bekosta uppförandet av
dammanläggning i Flian i huvudsaklig överensstämmelse med ett av
Aktiebolaget Vattenbyggnadsbyrån upprättat l förslag, vilken damms
uppförande vattenverksägarna vore villiga att åtaga sig; att
vattenverksägarna måtte berättigas att med dammen hålla vattnet i
Hornborgasjön uppdämt intill höjden +6,0 meter över visst i målet antaget
jämförelseplan, dock med skyldighet för dem att under tiden den 15 juli -
den 1 september icke hålla vattnet uppdämt högre än till höjden + 5.70
meter samt att under tiden den 1 juni - den 15 juli sänka vattenytan
successivt rätlinjigt från höjden + 6.o meter den 1 juni till höjden,+
5.70 meter den 15 juli; att företaget och dess delägare måtte förpliktas
att gälda all kostnad för underhåll och skötsel av dammbyggnaden och att
för densammas anläggande, underhåll och skötsel utgiva 85.000 kronor,
därvid förutsättes att vattenverksägarna utan kostnad erhöll nödigt utmål
för dammen, vilket mål de borde berättigas inhägna; att företaget och dess
delägare måtte förpliktas att upptaga de kanaler i sjön, som enligt
synemännens utlåtande skulle finnas men som sedermera igenslammats ;
att - enär fara förelåge för att genom bristande underhåll av nämnda
kanaler samt den av synemännen föreskrivna upprensningen i Flian det
uttagbara vattenmagasinet komme att förminskas - underhållet av kanalerna
och upprensningen i Flian måtte åläggas företaget och dess delägare, med
rätt för vattenverksägarna att, om underhållet eftersattes, antingen
själva på företagets och dess delägares bekostnad verkställa underhållet
eller begära böjning av dämningsgränsen;
att den i Hornborgasjön förefintliga Chara - växtligheten, som i följd av
sjösänkningen kraftigt utvecklats, måtte på företagets och dess delägares
bekostnad borttagas;
att, därest vegetationen efter regleringen bleve så kraftig, jämfört med
förhållandena före sänkningen, att magasinsvolymen minskadas,
vattenverksägarna måtte berättigas att höja dämningsgränsen;
samt att dammbyggnaden eller i varje fall fångdammen därtill måtte få
utföras, innan blivande beslut därom vunnit laga kraft
- Vidare hava vattenverksägarna yrkat, att, därest deras påstående om
uppförande av damm och om regleringsrätt icke bifölles, företaget och dess
delägare måtte förpliktas att återställa Hornborgasjöns avlopp i det
skick, i vilket det befann sig före sänkningen, och i sådant avseende
igenlägga nuvarande avloppet med en betongvall av närmre angiven
beskaffenhet så att förutvarande vattenstånd i sjön återställes.
Vattendomstolen, varest parterna å ömse sidor framställt anspråk på
ersättning för rättegångskostnaderna har genom dom den 9 juni 1928 utlåtit
sig: Enär bifall till vattenverksägarnas talan i målet förutsatte i första
hand, att deras vattenverk lede skada genom Hornborgasjöns sänkning i
enlighet med de av synemännen i utlåtande den 30 september 1902 meddelade
föreskrifter, ville vattendomstolen till en början yttra sig beträffande
denna fråga. - För bedömande av spörsmålet angående skadan å vattenverken
till följd av sänkningen erfordrades kännedom om sjöns förutvarande värde
såsom magasin för vattenverken och sålunda vetskap, huru avrinningen från
sjön ägt rum före sänkningen. Rörande sistnämnda förhållande funnes
emellertid inga på iakttagelser grundade uppgifter om vattenstånd i sjön
eller avrinning från densamma under någon viss tidsperiod före sänkningen,
utan man vore hänvisad att på grundval av observationer efter sänkningen
genom beräkningar utröna, huru förhållandena skulle gestaltat sig, om sjön
ej sänkts.
Dessa beräkningar förutsatte kännedom om avbördningsförmågan hos sjöns
utlopp före sänkningen och dels om den så kallade nyttiga tillrinningen
till sjön under en så lång tidsperiod som möjligt.
- Vad beträffade utloppets avbördningsförmåga före sänkningen, så hade -
vid saknad av direkta uppmätningar av vattenföringen vid olika
vattenstånd, - beräkningar därav uti ett vid Gudhems häradsrätt tidigare
anhängigt mål mot företaget utförts av häradsrättens sakkunniga biträde,
dåvarande majoren John Ekelund; och sedermera hade Vattenbyggnadsbyrån,
som anlitats av vattenverksägarna, på grundval av Ekelunds beräkningar
uppgjort en avbördningskurva / efteråt i vattendomstolens dom kallad
Ekelunds kurva/. Mot denna kurva hade vattenbyggnadsbyrån framställt den
anmärkningen, att begagnandet av densamma gåve värden, som måsta anses
orimliga med hänsyn till förefintliga uppgifter om förutvarande hög - och
lågvattenstånd, och byrån hade därför utfört sina beräkningar i målet
efter en annan av byrån uppgjord avbördningskurva. Vattendomstolen som i
detta sammanhang ville framhålla, att säkra uppgifter angående hög - och
lågvattenstånden före sänkningen saknades i målet – hade funnit, att
berörda anmärkning vore obefogad; och enär vattendomstolen ej funnit någon
anledning till erinran mot det sätt, varpå Ekelunds beräkningar utförts.
hade domstolen ansett, att det tillförlitligaste resultatet ernåddes,
därest Ekelunds kurva lades till grund för beräkningarna angående
avrinningen från sjön före sänkning. - Vad därefter anginge den nyttiga
tillrinningen till sjön under viss tid, efter avdrag, av den vattenmängd,
som under samma tid bortginge genom avdunstning från sjöns yta ; och den
nyttiga tillrinningen under viss tid utgjordas alltså av den vattenmängd,
som under samma tid avrunne från sjön, efter tillägg av ökningen eller
avdrag av minskningen i sjömagasinet under denna tid. För utrönande av den
nyttiga tillrinningen under viss tid vore det i enlighet därmed nödigt att
känna dels avrinningen från sjön under denna tid, dels vattenstånden i
sjön under samma, tid och dels den vattenmängd, sjön rymda vid olika
vattenstånd. Rörande avrinningen från sjön samt vattenstånden i sjön
saknades, såsom förut nämnts, observationer för tiden före sänkningen, men
för tiden därefter hade för ett flertal år tillförlitliga upplysningar i
dessa avseenden stått att vinna genom de mätningar av vattenstånden i sjön
och i Flian vid Svansvik, som Statens meteorologisk-hydrografiska anstalt
låtit utföra, samt de mätningar av vattenföringen vid Svansvik, som
utförts av anstalten med flera. I samband därmed finge framhållas, att de
vattenstånd i sjön efter sänkningen, som återgivits å de av
vattenbyggnadsbyrån i målet upprättade diagrammen, på grund av felaktigt
antagande om höjden av nollpunkten å pegeln vid sjön kommit att förläggas
å höjder, som med 7 centimeter överstege de verkliga vattenstånden. -
Beträffande åter den vattenmängd, sjön rymde vid olika vattenstånd, funnos
i målet tillgängligt ett på företagets tillskyndan av professorn C J
Magnell efter undersökningar på platsen upprättat diagram över sjöns area
vid olika vattenstånd. Detta arealdiagram hade vattenverksägarna godkänt,
och vattendomstolen hade ej funnit anledning att mot detsamma göra någon
erinran. Diagrammet utvisade emellertid blott sjöns area utan avräkning
för den del av arean, som upptages av den i sjön befintliga vegetationen.
Som emellertid denna vegetation, enligt vad i målet framginge, så väl före
som efter sänkningen varit mycket riklig, kunde det ej bortses därifrån,
att en del av den rymd, sjön enligt nämnda arealsdiagram ägde, varit
upptagen av vegetation i sjön. Hur stor del denna del under olika tider
varit, kunde dock icke ens närmelsevid beräknas, och vattendomstolen hade
därför funnit sig nödsakad att vid bedömandet av den nyttiga tillrinningen
utgå från arealdiagrammet utan avdrag för växtligheten i sjön. – Med stöd
av uppgifterna angående vattenföringen vid Svansvik och vattenståndet i
sjön under tiden från och med den 1 maj 1920 till och med år 1923 samt med
begagnande av Magnells arealdiagram hade tillförande vattenrättsingenjör
Sten Söderbom beräknat den nyttiga tillrinningen till sjön under samma tid
/ tabell 1, akten sid 1005-1027/, varefter denne på grund av vad sålunda
utrönts angående den nyttiga tillrinningen samt med tillhjälp av berörda
arealdiagram och Eklunds kurva beräknat de vattenstånd, som under samma
tid skulle hava rått i sjön, om denna ej blivit sänkt, ävensom de
vattenmängder, som skulle hava avrunnit från sjön. Av nämnda tidsperiod,
som delvis sammanföll med den för vattenbyggnadsbyrån motsvarande
beräkningar valda tiden, utgjorde 1921 ett synnerligen torrt år samt 1923
ett ganska vattenrikt år, under det att tillrinningen till sjön 1920 och
1922 mera överensstämde med normala förhållanden. vattendomstolen ansåge,
att de av Söderbon utförda beräkningarna, vilka grafiskt återgivits å vid
vattendomstolens dom fogade plansch 1 - 5 / sid. 1028-1030 / anslöt sig
till de verkliga förhållandena, om sänkning ej ägt rum, så nära som det
numera vore möjligt att utröna dess förhållanden. En jämförelse mellan
den sålunda beräknade avrinningen från sjön under nämnda tidsperiod samt
den nyttiga tillrinningen till sjön under samma tid funne vattendomstolen
giva vid handen, att sjön före sänkningen haft ett ej ringa värde såsom
magasin för vattenverken. – Vad därefter beträffande frågan, i vad mån
sjön genom sänkningen minskat i värde såsom vattenmagasin, så vilade de
beräkningar över den verkliga avrinningen från sjön under åren 1920-1923,
vilka på grundval av den observerade framrinningen vid Svansvik under
samma tid utförts av Söderbom samt framginge av plansch 1-3 ävensom tabell
1, att nämnda avrinning under lågvattenperioder varit avsevärt mindre och
ojämnare än den avrinning, som enligt förut omnämnda beräkning skulle hava
rått under denna tid, om sjön ej sänkts.
Vattendomstolen hade därför funnit det vara otvetydigt, att avrinningen
från sjön efter sänkningen avsevärt förändrats till skada för
vattenverken. –
En annan fråga vore, huruvida den avrinning, som under nämnda tid
verkligen ägt rum, vore att anse såsom en avrinning, vilken skulle hava
rått, därest företaget utförts enligt med synemännens förslag.
Det framginge nämligen i målet, att den kanal, som enligt förslaget
skulle upptagas i sjöns botten från Hornborgaån till Flian, skulle å sin
sträckning fram till gamla strandlinjen vid sjöns utlopp hava en bredd av
cirka 5 meter, men att kanalen där upptagits med betydligt större bredd;
och det skulle kunna tänkas att avrinningen hade förlupit på ett för
vattenverken mera fördelaktigt sätt, därest kanalen varit i
överensstämmelse med förslaget. Vattendomstolen hade förty verkställt
undersökning i denna fråga. Därvid hade framgått, att jämväl i detta fall,
att kanalens dimensioner varit de föreskrivna, sjöns värde såsom magasin
för vattenverken skulle hava väsentligt minskats. Detta förhållande
belyses bäst av den omständigheten, att den vattenmängd av 4
sekundkubikmeter, för vars tillgodo görande verken enligt
vattenverksägarnas uppgift i allmänhet vore utbyggda, före sänkningen
beräknats avrinna vid ett vattenstånd av +6.05 meter, då det utnyttjningsbara magasinet innehållit cirka 16,4millioner kubikmeter, men
efter sänkningen, utförd enligt synemännens föreskrifter, beräknats
avrinna vid ett så lågt vattenstånd som högst +.94 meter, då magasinet ej
innehöll mer än cirka 2.2 millioner kubikmeter. -- Vidkommande därefter
företagets skyldighet att vidtaga sådana åtgärder, att vattenverken ej
vidare tillskyndades skada genom sjösänkningen, så måste vid det
förhållande att synemännens utlåtande vore utan verkan mot ägarna av de
vattenverk, för vilka vattenverksägarna i målet fört talan, företaget
anses vara gentemot vattenverkens ägare, vilka ej blivit till
syneförrättningen kallade eller vid densamma utfört sin talan, skyldigt
att, i den mån så kunde ske, åvägabringa lika goda avrinningsförhållanden
som skulle hava kommit att råda, därest i laga ordning, hänsyn tagits till
verken vid synoförrättningen. Den frågan uppkomme sålunda, i vad mån genom
sänkningen av sjön förändring av avrinningen. varit lagligen tillåten med
hänsyn till vattentillgången för verken. Därutinnan måste det anses, att
företaget i första hand varit pliktigt att bibehålla lika goda
avrinningsförhållanden som förut, därest så kunnat ske utan att ändamålet
med företaget äventyrades samt företaget tillskyndades kostnad och
förlust, som icke stode i skäligt förhållande till värdet å den eljest
uppkommande skadan för verken. - Vattendomstolen hade i enlighet därmed
låtit verkställa utredning, huruvida sådant förhållande förelåge, som sist
nämnts. - Berörda utredning hade till en början inriktat sig på frågan om
storleken av den vid vattenverken tillgodogjorda vattenmängden. Genom den
undersökning, som i denna fråga företagits i målet, hade vattendomstolen
funnit, det framgå, att vid de tillfällen, då från sjön avrunne en
vattenmängd av minst 3.5 sekundkubikmeter, någon vattenbrist icke funnes
för verkan med den utbyggnad, de haft år 1902 eller nu hade. Vid denna
undersökning hade hänsyn jämväl tagits till den ytterligare tillrinning,
som för de olika verken vore att påräkna från Flians nederbördsområde
nedom sjöns utlopp. Det finge i detta sammanhang framhållas att nämnda
vattenmängd motsvarade den av Statens meteorologisk – hydrografiska
anstalt beräknade normala 6-månadersvattenföringen vid Svansvik under de
år observationer där utförts. Vad nämnda utredning i övrigt vidkomme, hade
densamma i första hand gällt det från företagets sida framställda
förslaget till åstadkommande av lika goda avrinningsförhållanden som före
sänkningen, vilket förslag åsyftade att genom nyupptagna kanaler leda
vattnet från sjöns största tillflöden fram till Flians mynning på sådant
sätt, att tillrinningen från dessa tillflöden ej komme ned i sjön och
delvis bortginge genom av dunstning utan kunde i sin helhet direkt föras
fram till Flian. Vid undersökning av detta förslag hade befunnits, att
efter genomförande av detsamma, det vatten, som samlades i sjön under
vårfloden, i regel komme att avrinna så hastigt att sjön vore utan värde
såsom magasin under allra största delen av sommaren, samt att
tillrinningen i kanalerna komme att väsentligt understiga de
vattenmängder, som skulle hava avrunnit från sjön, om denna ej sänkts.
Vattendomstolen hade förty ansett detta förslag ej kunna i första hand
vinna beaktande, -- Till utredning hade därför upptagits
vattenverksägarnas förslag om uppförande av en dammbyggnad vid sjöns
utlopp och reglering med densamma av vattnet i sjön. Första villkoret för
att genom dylik vattenreglering skulle kunna åstadkommas lika goda
avrinningsförhållanden som före sänkningen ansåge Vattendomstolen vara,
att vid dammen så mycket vatten innehölls, att vid varje tidpunkt kunde
genom dammen framsläppas lika stor vattenmängd som skulle hava avrunnit ur
sjön, om denna ej sänkts. Som det dock vore praktiskt omöjligt att
verkställa tappning, vid dammen i överensstämmelse med den avrinning, som
skulle hava ägt rum under naturliga förhållanden, måste tappningen
verkställas efter en tappningsplan, som uppgjordes efter sådana grunder,
att vid tillämpning av densamma magasinet användes på lämpligaste sätt.
Användningen av en dylik, för alla år gällande tappningsplan måste
emellertid medföra att magasinet vissa år ej kunde till fullo begagnas.
Det kunde alltså inträffa, att vid tillämpningen av tappningsplanen
avrinningen från sjön kunde bliva mindre än före sänkningen, även om så
mycket vatten innehölles i sjön, att från densamma kunde framsläppas lika
mycket vatten som skulle hava avrunnit, om sänkningen ej ägt rum.
Vattendomstolen hade därför funnit det ej vara nog för undvikande av skada
för verken, att berörda villkor vore uppfyllt, utan ansåge det vara i
nämnda hänseende nödigt, att så mycket vatten innehölls i sjön, att vid
tappningsplanens begagnande sådana vattenmängder tappades ur sjön, att
verken erhöllo kraft till sa,,a värde som före sänkningen. Med beaktande
av detta krav hade Söderbom verkställt beräkningar angående det behövliga
vattenmagasinet i sjön. Beräkningarna, som voro grundade på tillrinningen
till sjön under tiden från och med den 1 maj 1920 till och med år 1923,
hade givit till resultat, att någon skada för verken ej skulle hava
uppkommit under denna tid, om dels vattnet fått innehållas i sjön under
tiden från och med den 16 november till och med den 30 april högst till
höjden +5.80 meter och under tiden från och med, den 23 juni till och med
den 23 september högst höjden +5.45 meter, med rätlinjig sänkning av
vattenståndet från +5.80 meter till +5.45 meter under tiden 1 maj 22 juni
och rätlinjig höjning av vattenståndet från +5.45 meter till 5.80 under
tiden 24 september - 15 november; dels ock reglering av vattnet i sjön ägt
rum i enlighet med en av Söderbom uppgjord tappningsplan / akten sid.
1031/. -- De gjorda beräkningarna vore emellertid vilande på den
förutsättningen, att det vore riktigt att jämväl efter sjösänkningen
beräkna sjöns area efter Magnells arealdiagram. Den möjligheten förefunnes
nu att jämförelsen mellan avrinningen före sänkningen och avrinningen
efter genomförd reglering kunde missvisa på den grund att den förut
framhållna avvikelsen mellan magasinets verkliga rymd och den rymd,
magasinet hade enligt arealdiagrammet, komme med hänsyn till skadan i
vattenverken att hava större betydelse för beräkningen av avrinningen
efter regleringen än för motsvarande beräkning i fråga om tiden före
sänkningen. Att i denna fråga åvägabringa någon tillförlitlig utredning
vore knappast möjligt och i varje fall förenat med mycket betydande
svårigheter. Vattendomstolen hade emellertid icke på grund av de i målet
meddelade uppgifter, särskilt angående vegetationen i sjön, som kunde
tjäna till upplysning i förevarande avseende, bibringats den uppfattningen, att av nämnda orsak skulle föranledas någon mera avsevärd rubbning av
den gjorda jämförelsen mellan avrinningen före sänkningen och tappningen
efter regleringen. -- Det ovisshetsmoment, som kunde förefinnas i
sistnämnda hänseende, torde dock uppvägas därav, att den ifrågavarande
jämförelsen finge anses visa, att verken genom regleringen komme att
tillskyndas vissa ej oväsentliga fördelar.
Såsom framginge av Söderboms utredning / akten sidan 1032-33 / komme
tappningen under vissa år att vara mindre och under andra år vara större
än den skulle hava varit under oförändrade förhållanden. Under de fyra
år, beräkningarna avsåge, skulle avrinningen efter regleringen hava ökats
under åren 1921 och 1922 samt minskats under åren 1920 och 1923; ökningen
uppvägde minskningen, bortsett från en ringa skillnad utan betydelse, Det
vore emellertid ej blott så, att lika mycket kraft som förut kunde av
verken tillgodogöras; den efter regleringen förefintliga kraften voro
värdefullare än den tidigare disponibla kraften i två avseenden: dels
komme nämligen den ökningen, som vissa år inträffade, att äga rum under
de år, då vattentillgången ej vore stor, under det att minskningen ej komme att inträffa vattenfattiga år och alltså vore av mindre betydelse,
dels ock komme i regel avrinningen att något
minskas under våren men i stället att något ökas under hösten, vilket
måste anses vara till fördel för de vid ån belägna kvarnarna. Därjemte
vore att framhålla den fördel för verken, som låge däri, att en jämn och
på förhand beräknelig tappning komme att äga rum efter regleringe.
Det hade i målet från vattenverksägarnas sida framhållits, att avrinningen
komme att efter sänkningen försämras även därigenom, att avdunstningen
från sjön komme att ökas och den nyttiga tillrinningen till sjön sålunda
att minskas. -- Därest, avdunstningen efter sänkningen skulle ökas måste
detta bero på ökning av vegetationen i sjön och på det –minskande
vattendjupet i sjön, särskilt under sommaren. –
Vad beträffande förstnämnda omständighet, så vore det huvudsakligen
ökningen av den vegetation av säv och andra dylika växter, som nådde över
vattenytan, vilken kunde medföra en mera avsevärd ökning av avdunstningen.
Vid den jämförelse mellan växtligheten å det av vatten betäckta området
före och efter sänkningen, som alltså vore att företaga, torde det vara
riktigast att utgå från medelvattenytan under tiden juni – september, då
den största avdunstningen från växterna ägde rum.
Enligt Söderboms beräkningar skulle medelvattenytan under denna tid åren
1920 - 1923 varit +3.88 meter, om sjön ej sänkts, samt +5,34 meter, om
sjön efter sänkningen reglerats på förut angivet sätt.
Vid dessa vattenstånd ägde sjön enligt Magnells arealdiagram en area av
respektive 26.40 och 21.74 kvadratkilometer.
Med hänsyn till utredning i målet, som i målet förekommit angående
ökningen av ifrågavarande växter efter sjösänkningen, kunde det
emellertid icke antagas att växtligheten tilltagit så mycket nedom höjden
+5,34 meter, att avdunstningen från den del av växtligheten, som
motsvarade ökningen, vore större än avdunstningen från växterna i det
vegetationsrika område om nära 5 kvadratmeter mellan +5,34 och
+5.88 meter, som ej längre komme att ligga under vatten.
Vid dylikt förhållande och då den efter sänkningen uppkomna ökningen i
växtligheten nedom höjden +5,34 meter antagligen skulle till stor del hava
uppkommit jämväl om sjön ej sänkts, funne vattendomstolen det ej vara
sannolikt att, därest ifrågavarande vattenreglering ägde rum,
avdunstningen från sjön, till den del detsamma berodde på växterna, komme
att ökas till följs av sjösänkningen.
-- Däremot måste det anses, att avdunstningen från den efter regleringen
förefintliga sjöytan komme på grund av det minskade vattendjupet att bliva
större än den varit på samma sjöyta före sänkningen, Gent emot denna ökning
av avdunstningen stod emellertid den minskning av avdunstningen från
sjön, som vore en följd därav att sjöytan minskades, av en beräkning, som
Söderbom utfört i målet /akten sid. 1034/. och vattendomstolen funne
upplysande i förevarande avseende, framginge att avdunstningen från den
blivande sjöytan kunde ökas med i medeltal omkring 23 procent utan att
ökningen överstege berörde minskning i avdunstning. Vattendomstolen funne
något tillförlitligt stöd ej föreligga för antagande, att ökningen komme
att överstiga nämnda procenttal, och ansåg sig därför ej böra i målet
räkna med möjligheten därav. –
Jämte de förut behandlade faktorerna – vegetationen och vattendjupet i
sjön – gåves ännu en omständighet, som kunde vara av betydelse för den
nyttiga tillrinningen till sjön nämligen det sätt, varpå vattnet från
sjöns tillopp framledes till sjön. För vattnets framledande från tilloppen
till sjön hade i synemännens utlåtande föreskrifter lämnats om upptagande
av vissa kanaler, nämligen
- 1/ en kanal över sjön från Hornborgaåns mynning tillsjöns utlopp i Flian;
- 2/ en kanal från ett kommande från Bredegårds med flera mossar;
- 3/ en kanal från Bjurumsån;
- 4/ en kanal från ett dike i rågången mellan Dagsnäs och Stora Bjurum; samt
- 5/ två till sistnämnda kanal, anslutande kanaler, ledande vattnet från två
diken väster och öster / norr och söder om Dagsnäs.
Under den tid, som förflutit efter sjösänkningen, hade dessa kanaler i
stor utsträckning slammats igen, och vattenverksägarna hade förty yrkat,
att de ånyo måtte av företaget upptagas och för framtiden underhållas.
Enligt Vattendomstolens mening erfordrades ifrågavarande kanaler
fortfarande för att vattnet från tilloppen vid låga vattenstånd skulle
komma ned i sjön och icke tillstor del rinna över den barlagda sjöbottnen
och avdunsta; dock kunde vissa av kanalerna förkortas genom deras
upptagande i annan sträckning än synemännen föreskrivit. De nya
sträckningar, som Vattendomstolen sålunda funnit lämpliga för några av
kanalerna, framginge av ett av vattenrättsingenjörerna i målet uppgjort
förslag angående kanalernas läge, bredd, djup och beskaffenhet i övrigt
/sid 1035-1036 /, vilket förslag Vattendomstolen ansåge böra komma till
utförande. Förslaget innefattade emellertid upptagande av en kanal utöver
de av synemännen föreskrivna, nämligen en kanal från utloppet i sjön av
Härlingstorpsån fram till sjöns djupare del. En dylik kanal måste anses så
mycket mer nödvändig som, enligt vad av företaget uppgivits, vattnet från
detta tillopp sommartid, då den starkaste avdunstningen ägde rum, vore av
största betydelse för tillrinningen till sjön, -- Därest den till Flian
ledande kanalen upptoges på sätt av vattendomstolen föreslagits samt
beröringen underhölls, förelåge enligt domstolens förmenande ingen fara,
att vinden komme att orsaka sådant hinder i avrinningen från sjön, att
därav uppkomma större olägenhet efter regleringen än före sänkningen. -- Ej
heller ansåge vattendomstolen, att efter regleringen isbildningen i sjön
kunde väntas komma att medföra sådan minskning i avrinningen från sjön,
att till följd därav avrinningen bleve sämre än den varit före sänkningen.
Under den tid av året, då sjön vore isbelagd, torde nämligen finnas så
mycket vatten i sjön, som ej övergått till is, att detsamma jämte den i
allmänhet rikliga tillrinningen under denna tid försloge till att kunna
hålla den beräknade tappningen. -- På grund av vad sålunda anförts ansåge
Vattendomstolen, att därest på förut angivet sätt vattenreglering ägde rum
i sjön och kanaler upptoges, avrinningen från sjön ej komme att försämras
till skada för verken samt att detta sätt för undvikande av dylik skada
vore det under för handen varande förhållanden lämpligaste. – Den
dammbyggnad varigenom vattenreglering skulle verkställas hade
vattendomstolen funnit böra förläggas omedelbart nedom det ställe vid
sjöns utlopp, där Flian förgrenade sig och dammen borde uppföras i
huvudsaklig överensstämmelse med det förslag till dammbyggnad, som återgivits å en av vattenverksägarna i målet ingiven ritning / akten sid.
63/.
-- Beträffande den därefter uppkommande frågan, huruvida den genom
sjösänkningen åsyftade torrläggningen av markerna kunde vinnas, därest
vattenregleringen i fråga utfördes i sjön, så vore det i målet fullt
utrett, att sjösänkningens syfte varit att till ändamålsenligt djup
torrlägga de marker kring sjön, som efter den på 1870-talet verkställda
sjösänkningen brukats såsom åker, och att sålunda den torrläggning av
madmarker och vissa delar av sjöbottnen, som ägt rum, ej ingått i
företagets syfte utan allenast vore att anse såsom en följd av de arbeten
för vinnaridet av det verkliga syftet med sjösänkningen, vilka synemännen
ansett ändamålsenliga.
-- För utrönande huruvida berörda syfte kunde vinnas, om nämnda reglering
ägde rum, hade å samtliga i företaget ingående marker vid sjön, utom
landvinningar, nivåavvägning verkställts, varjämte beskaffenheten av
marken och dess behov av torrläggning blivit undersökt. Därvid hade
befunnits, att den lägst liggande åkerjorden förefunnes nära sjön å
egendomen Dagsnäs samt norr och söder om Hornborgaåns utlopp. Ej ens denna
jord vore dock så lågt belägen, att den ej kunde, även om regleringen
skedde, avdikas till det djup av omkring 0.9 meter, som kunde anses vara
ändamålsenligt för dessa, av torvjord bestående marker. Tvärtom kunde det
antagas att stora delar av nämnda jord komme att vänta gagn därav att till
följd av regleringen grundvattenståndet i jorden under vegetationsperioden
hölles så högt, att den behövliga fuktigheten vunnes. - Vattendomstolen
hade förty funnit utredningen i målet föranleda till antagande, att den
ifrågasatta regleringen kunde äga rum samtidigt med det att syftet med
sjöns sänkning vunnes.
-- Vad därefter till sist beträffande frågan, huruvida den för företaget i
anledning av förut omförmälda åtgärder uppstående kostnad och förlust
kunde anses oskälig i förhållande till värdet å den skada som kunde genom
åtgärderna förhlndras, så komme borörda kostnad att bestå i kostnaden för
anläggning och underhåll av dammbyggnad och kanaler samt för
regleringsdammens skötsel ävensom ersättning för den skada som genom
regleringen och övriga åtgärder kunde komma att tillskyndas annan än
delägare i företaget ; den förlust åter, som kunde genom åtgärderna
uppkomma, utgjordes huvudsakligen av den minskning av förbättringsvärdet å
landvinningar och annan av åker ej bestående mark, tillhörig delägarna i
företaget, vilken bleve en följd av vattenregleringen.
Ehuru sagda kostnad ej kunde i förevarande mål, däri allenast delägarna i
företaget vore svarande, med säkerhet beräknas, funne Vattendomstolen på
grund av den i målet företagna utredningen det böra för visst antagas,
att ifrågavarande kostnad och förlust kommo att visa sig icke stå i
oskäligt förhållande till värdet å skadan för vattenverken, om åtgärderna
ej vidtogs. I detta hänseende finge erinras därom, att även om
vattenregleringen ej erinras därom, att även om vattenregleringen ej ägde
rum, de av synemännen föreskrivna kanalerna måste ånyo upptagas.
Med stöd av vad sålunda anförts och utan avseende å vad vattenverksägarna
yrkat i fråga om borttagande av Chara växtligheten i sjön och rätt att i
framtiden begära höjning av dammgränsen, prövande Vattendomstolen,
beträffande skyldigheten att vidtaga åtgärder till förekommande av skada å
vattenverken genom sjösänkningen, rättvist på det sätt bifalla
vattenverksägarnas därutinnan förda talan, att företaget förklarades vara
gentemot vattenverksägarna skyldigt att på sätt tidigare i domen
omförmälts, uppföra dammbyggnad vid sjöns utlopp och upptaga kanaler i
sjöbottnen, att tåla vattenreglering i sjön inom förut i domen angivna
vattenståndsgränser, ävensom att underhålla nämnda anläggningar och
bestrida kostnaden för dammens skötsel.
--
Enär emellertid vidtagandet av berörda åtgärder kunde sträcka sina
verkningar till andra intressen än parternas, kunde åtgärderna ej
föreskrivas till utförande förrän, efter särskild ansökan därom, tillstånd
till densamma i laga ordning meddelats. Vattendomstolen prövade därför
rättvist förelägga företaget att inom en månad från det vattendomstolens
dom vunnit laga kraft till vattendomstolen inkomma med ansökan därom, att
vattendomstolen med ändring av de för företagets utförande meddelade
bestämmelserna, måtte bevilja tillstånd därtill att, till förekommande av
skada för vattenverken genom sjösänkningen, dammbyggnad finge uppföras,
kanaler upptagas och vattenreglering verkställas på sätt förut angivits.
-- Till följd av nämnda föreläggande skulle med det slutliga avgörandet av
förevarande mål i huvudsaken i övrigt anstå i avbidan å utgången av mulet
angående den ansökan, föreläggandet avsåge. -- Beträffande
rättegångskostnaderna ville vattendomstolen meddela beslut i samband med
slutliga avgörandet av målet.
Mot vattendomstolens dom hava såväl vattenverksägarna som företaget efter
vad fullföljt talan i vattenöverdomstolen, varjämte vattenverksägarna
jämväl genom besvär yrkat ändring i domen.
Vattenverksägarna hava i vattenöverdomstolen till en början yrkat, att
samtliga deras vid Vattendomstolen framställda yrkanden måtte bifallas
eller att målet återförvisas till vattendomstolen.
Sedermera hava spinneribolaget och dess medparter i vattendomstolen yrkat
sådan ändring i Vattendomstolens som, att – med uppskjutande av alla
regleringsåtgärder till dess verklig kunskap vunnits rörande
Hornborgasjöns hydrografiska förhållanden – företaget förpliktades att på
egen bekostnad återställa sjöns avlopp i det skick det befann sig innan
sänkningen genomfördes, på det att tidigare avrinningsförhållanden måtte
med säkerhet återställas, och för sådant ändamål i avloppet uppföra fast
fördämning med fasta utskovsöppningar i enlighet med ett i
vattenöverdomstolen företett förslag med skyldighet för företaget att
vidkännas alla kostnader i samband med denna dammanläggning för närvarande
och för framtiden, samt att, då genom sjöbottnens höjdläge ändrats till
skada för vattenverken, företaget förpliktas att genom muddring eller på
annat sätt återställa bottnen till de höjdlägen densamma innehade före
sänkningen eller, därest företaget av ekonomiska skäl icke kunde utföra
ett dylikt rensningsarbete, spinneribolaget och dess medparter måtte
erhålla kompensation i form av ett med 50 centimeters förhöjt läge å den
föreslagna dammens skibordhöjd.
Spinneribolaget och dess medparter utom Qvarnström hava vidare i
vattenöverdomstolen förklarat sig återkalla det vid Vattendomstolen
framställda yrkandet om åläggande för företaget att upptaga och underhålla
kanaler i sjön.
Företaget har i Vattenöverdomstolen yrkat, att vattenverksägarnas talan
måtte till alla delar ogillas och förtaget tillerkännas ersättning för
rättegångskostnaderna vid Vattendomstolen, Eller att - därest
Vattenöverdomstolen skulle anse, att företaget genom sänkningen
tillskyndat vattenverksägarna skada och ett sådan skada borde kompenseras
genom vidtagande av vissa åtgärder för reglering av vattenavrinningen från
Hornborgasjön - sådan ändring i de av vattendomstolen meddelade
regleringsföreskrifterna måtte vidtagas, att icke -- såsom vore fallet
beträffande de lämnade föreskrifterna – någon vinst uppstod för
vattenverken och att för sådant ändamål målet återförvisas till
Vattendomstolen.
I besvären i Vattenöverdomstolen hava vattenverksägarna – under åberopande
av 16 kapitlet 12§ rättegångsbalken – yrkat, att enär genom
vattendomstolens beslut att förelägga företaget att inkomma med sådan
ansökan, som i vattendomstolens dom avsåges, målet onödigt uppehålles,
Vattenöverdomstolen måtte, med upphävande av samma dom, återförvisa målet
till Vattendomstolen med föreläggande för Vattendomstolen att avhjälpa
målet med slutligdom utan föreläggande för någon parterna att inkomma med
dylik ansökan. Vattenverksägarna hava vidare yrkat, att, därest slutlig
dom icke kunde meddelas utan sådant föreläggande, företaget måtte vid
verkande vite åläggas att inom viss kort tid inkomma med ansökan om
tillstånd till regleringen.
Vattenverksägarna hava yrkat gottgörelse för utgifterna å målet i
Vattenöverdomstolen.
Företaget har förordat ersättning för sina kostnader i anledning av över
vattenverksägarnas besvär angiven förklaring.
Vattenöverdomstolen har i dom den 28 januari 1930 yttrat: Vattendomstolen
dom innehöll dels under formen av en deldom / enligt processkomissionens
terminologi betecknades deldom av beskaffenhet som föreliggande såsom
"mellandom". De processkomissionens betänkande del III kapitel 8/ en
slutlig prövning i viss omfattning av tvistefrågan i målet, dels ock ett
beslut om uppskov med målets handläggning i övriga delar samt i sammanhang
därmed ett beslut, innefattande förläggande för företaget att till
Vattendomstolen ingiva ansökan av visst, närmare angivet innehåll. – Vad
beträffande föreläggande beslutet och uppskovsbeslutet så enär
Vattendomstolen icke ägt befogenhet meddela föreläggande av den
beskaffenhet beslutet därom innehöll, samt med denna prövning av
föreläggandebeslutets befogenhet det hinder bortföll, som vattendomstolen
åberopat som skäl för uppskovet, bleve besluten om föreläggande och
uppskov undanröjda, vid vilket förhållande det ålåge Vattendomstolen att
på anmälan av part ånyo upptaga målet i uppskjutna delar till
handläggning. –
Vattendomstolen dom i de delar densamma innehölle en slutlig prövning –
mellandomen – utmynnande i ett slut som icke innebar vidsträktare
prövning än en förklaring över rättsliga befogenheten av
vattenverksägarnas anspråk.
/ Av domens avfattning i andra delar framginge, att vattendomstolen ämnade
framdeles, när målet i nu uppskjutna delar företages till avgörande,
fullständiga denna mellandom genom tillämningsbestämmelserna gemensamt
bleve verkställbara. /
Vattendomstolen ansåge väl, att mellandom icke bort i förevarande mål
förekommana. / Ehuru förbud deldom icke funnes i lag föreskrivet, torde
likväl i svensk domstolspraxis deldom icke förekomma i andra arter av mål
än dem, för vilka deldom blivit genom särskilda lagbestämmelser tillåten.
För vattenmåls del förekom sådana lagbestämmelser i 11 kapitlet 66 och
92 §§ vattenlagen, men dessa bestämmelser vore icke tillämpliga på detta
mål, som vore av stämningsmåls natur. I varje fall torde en uppdelning av
skilda domar av prövningen utav ett mål icke böra ske efter den grund, som
i förevarande fall tillämpats. / Enär emellertid en prövning av
vattenöverdomstolen i den del av tvistefrågan, som nu genom fullföljd av
talan mot mellandom dragits under dess bedömande, måste antagas vara av
avsevärd betydelse för parterna, och då dessutom en återförvisning av
målet i denna del sannolikt skulle medföra betydande ökning i tidsutdräkt
med slutliga avgörandet av målet jämväl i övriga delar, ansåge
vattenöverdomstolen sig likväl böra i det skick målet nu förelåge ingå i
prövning av den talan, som fullföljts mot mellandomen. -- Genomförandet av
vattenavledningsåtgärder, som föreskrevas i syneutlåtandet den 30
september 1902, hade haft den verkan, bland annat, att den för
kraftalstring nyttiga vattentillgången i Flian avsevärt förminskats. Enär
vattenverkens ägare ej blivit kallade till syneförrättningen och ej heller
varit, utan kallelse, närvarande därvid, skulle - jämlikt 51§
dikningslagen den 20 juni 1879 - syneutlåtandet anses vara utan verkan
gentemot vattenverksägare. Detta innobure, att företaget, som utfört
vattenavledningsarbetena. vore gentemot vattenverksägarna pliktigt vidtaga
åtgärder till avhjälpande av försämringen i verkens vattenförsörjning. –
Bland de vattenavledningsarbeten, som föreskreves i syneutlåtandet den 30
september 1902, vore även uppmuddring av en omkring 5 meter bred ränna
eller kanal, i Hornborgasjöns botten från Hornborgasjöns inflöde i sjön
till sjöns avflöde vid Flians början. Vid utförandet av detta arbete hade
företaget så tillvida frångått föreskrivna arbetsplanen, att rännan
upptagits till större bredd än den angivna. Därigenom hade sjöavloppets
avbördningsförmåga blivit större och nyttiga framrinningen i Flian mindre,
än vad fallet skulle varit, därest arbetsplanen noggrant följts.
Företaget vorde pliktigt att även den olägenhet, som vattenverken i detta
hänseende lede.
-- Vid prövning av frågan angående de åtgärder, som, enligt vad ovan sagts, företaget vore pliktigt vidtaga eller tåla för undnaröjande av
nyssangivna olägenheter för vattenverken, uppställde sig emellertid
spörsmålet om den omfattning, i vilket man hade att taga hänsyn
tillönskemålet, att tórrläggningsvinsten av Hornborgasjöns sänkning måtte
bibehållas.
Utredningen i målet utvisade, att väsentliga delar av denna vinst kunde
rädda, därest man – med avstående från åtgärder, syftande att återställa
vattenframrinningen i Flian till full överensstämmelse med förhållandena
före sjösänkningen – inskränkte sig till anordningar för en reglering av
vattenframrinningen allenast i den omfattning, att den för kraftalstring
nyttiga vattentillgången bleve för verken lika värdefull, som
vattenkraften i Flian varit under – vitt rörde åtgärder av företaget –
orubbade av bördningsförhållanden. Enär vattenverkens intressen måste
anses kunna bliva genom sådana anordningar
fullt tillgodosedda, funne Vattenöverdomstolen i likhet med
vattendomstolen, att ett bifall till vattenverksägarnas talan icke borde
givas i annan forn än genom föreskrifter om anordningar i sådant syfte. –
Vattendomstolen hade på grundval av gjorda beräkningar funnit, att en
reglering i ovan angiven omfattning av vattenframrinningen i Flian skulle
möjligöras genom dels anläggning av en regleringsdamm samt upptagandet av
vissa kanaler, dels ock reglering av vattenstånden i Hornborgasjön mellan
en dämnlngsgräns / bortdämd sålunda: under tiden från och med den 16
november till och med den 30 april +5.80 meter under tiden från och med
den 1 maj till och med den 22 juni höjdlägen i rätlinjig sänkning från
+5.80 Noter till +5.45 noter, under tiden från och med den 23 juni till
och med den 23 september +5.45 noter samt under tiden från och med den 24
september till och mod den 15 november höjdlägen l rätlinjig stigning från
+5.45 meter till
+5.80 meter/ samt en tappningsgräns, beroende alle43nast av sjöavloppets
och regleringsdammens avbördningsförmåga Vattendomstolen funne utredningen
i målet icke föranleda antagandet att det resultat, vartill
Vattendomstolen i sina beräkningar sålunda kommit, skulle vara oriktigt.
-- Enär emellertid Vattendomstolen förklaring, att företaget skulle vara
pliktigt tåla reglering av vattenstånden i sjön, nedom angivna gränser,
synes innebära, att Vattendomstolen ansåge att framdeles - när domstolen
till slutlig prövning upptog uppskjutna delar av målet och i sammanhang
därmed utfärdade tillämpningsbestämmelser till nu givna mellandomen – så
utforma tillämpningsstadgarna, att föreskrift lämnades därom, att
skötseln av regleringsdammen skulle så handhavas att, såvitt på
luckanordningarna berodde, dämningsgränsen icke överskridas, uppställde
sig rean nu till prövning spörsmålet, huruvida icke hänsyn till de vid
Flian nedanför dammen liggande verken och markområdena nödvändiggjorde en
inskränkning i en sådan föreskrift.
Vidkommande denna fråga så visade utredningen i målet, såväl att den av
företaget sjösänkningen medfört en ökning av högvattenflödena i Flian,
samt och att flöden av sådan kunde där förekomma, att vattenverk lågt
belägna strandområden därav lede skada. Enär företaget vore pliktigt att
vidtaga och tåla anordningar, son avhjälpte denna skada, i den mån den
berodde av den genom sjösänkningen framkallade förändringen i
vattenföringen, vore företaget pliktigt tåla den inskränkning i
bestämmelsen om dämningsgränsen upprätthållande, som härav kunde
föranledas. Med den närmare utformningen av denna modifikationsbestämmelse
kunde emellertid lämpligen anstå, så att den fastställdes i sammanhang
med, prövning av återstående delar av målet.
-- Med stöd av det anförda prövade Vattenöverdomstolen alltså rättvist
fastställa det slut, vattendomstolens mellandom innehölle, dock under
förklaring, att sålunda givna domen icke utgjorde hinder mot, att
bestämmelse, innefattande inskränkning, uti förklaringen om
dämningsgräns, finge i ovan angivet syfte framdeles meddelas.
-- Ersättning för kostnader å målet i vattenöverdomstolen kunde icke
tillerkännas någon av parterna.
I Vattenöverdomstolens dom hava spinneribolaget och dess medparter ävensom
företaget i underdånighet sökt ändring. Vardera sidans ändringsyrkande har å
vederdelosidan bestritts.
Spinneribolaget och dess medparter hava i första hand vidhållit yrkandet
om åtgärder i syfte att återställa framrinningen i Flian till full
överensstämmelse med förhållandena före ifrågavarande sjösänkning och i
andra hand yrkat sådan ändring i regleringsföreskrifterna, att
regleringsdammens tröskelhöjd i utskovsöppningarna såsom bestämmande för
tappningsgränsen sattes till +5.2 meter, att magasinets storlek mellan
tappnings- och dämningsgränsen icke bleve mindre än före sänkningen, att
dämningsgränsen följaktligen förlades lägst å höjden +6,6 meter med rätt
för spinneribolaget och dess medparter att begära ytterligare höjningar av
såväl tappnings som dämningsgränsen i den mån magasinets storlek minskades
av igenväxningen, att spinneribolaget och dess medparter själva ägde
bestämma sjöns reglering genom ökning eller minskning av tappningen inom
nämnda gränser, samt att de i den mån erfordrades för skydd mot skada av
högvattenflödena hade frihet att överskrida dämningsgränsen.
Företaget har yrkat i första hand ogillande av motparternas mot företaget
i målet förda talan och i andra hand dels att sådana ändringar uti de av
vattendomstolen meddelade, av Vattenöverdomstolen utan anmärkning lämnade
regleringsföreskrifterna måtte vidtagas, att icke någon vinst uppstode
för vattenverken i Flian, dels ock att ändrade föreskrifter måtte lämnas
beträffande sjökanalernas sträckning.
Spinneribolaget och företaget hava vardera nedsatt. Spinneribolaget den 19
februari 1930
Kungl. Maj:ts befallningshavare i Skaraborgslän och företaget den 24 samma
månad hos överståthållarämbetet, enligt bevis nr 55, dels fullföljds
avgift, etthundra femtio kronor, dels och enahanda belopp till säkerhet
för motpartens kostnadsersättning.
Kungl. Maj:t dom är med dess Högsta Domstol besluten ; given Stockholms
slott den 22 februari 1932;
Kungl. Maj:t,
som i nåder låtit Sig föredragas i detta mål, finner lika
med domstolarna, att genom den utförda sänkningen av Hornborgasjön
vattenföringen i Flian i olika hänseenden ändrats till skada för
vattenverken och att företaget är pliktigt att avhjälpa denna skada.
Vid övervägande, på vilket sätt skadan bör avhjälpas, är hänsyn att taga
ej blott till skadans storlek och beskaffenhet utan även till den fördel,
som beredes vattenverken genom jämnare vattenföring efter vidtagandet av
åtgärder för skadans avhjälpande, samt därtill, att den med företaget
avsedda nyttan ej går förlorad i större mån än nödigt är.
Med beaktande härav och på grund av den utredning, som i målet förekommit,
finner Kungl. Maj:t det kunna antagas, att den för vattenverken uppkomna
skadan kan förebyggas genom därigenom att vattenframrinningen i Flian
regleras genom en i vattendraget anlagd damm, vissa kanaler upptages i
sjöns botten och vattenståndet vid dammen, väsentligen i enlighet med ett
i målet omförmält av lantbruksingenjör en A V Nordin uppgjort förslag,
hålles inom följande höjder över det antagna jämförelseplanet, nämligen
från och med den 16 november till och med den 30 april +5,65, från och med
den 1 till och med den 31 maj i jämn sänkning från +5,65 till 5,50 meter,
från oc med den 1 till och med den 30 juni i jämn sänkning från 5,50 meter
till 5,40 meter från och med den 1 luli till och med den 31 oktober +5,40
samt från och med den 1 till och med den 15 november i jämn höjning från
+5,40 meter till +5,65, dock med rätt för vattenverksägarna att dels vid
tillfälliga flöden innehålla vattnet så att de bestämda dämningsgränserna
för kortare tidsperioder, högst sex dagar åt gången, överskrides med högst
5 centimeter och dels vid starkare flöden under tid, då vattenståndet vid
dammen ej överstiger 6,50 meter, innehålla vattnet till förhindrande av
att mera än 24 kubikmeter i sekunden framrinner i avloppet omedelbart
nedom dammen.
På grund av det anförda finner Kungl. Maj:t skäligt dels på det sätt ändra
vattenöverdomstolens dom i fråga om dammbyggnad och vattenreglering, att
företaget förklaras gent emot vattenverksägarna skyldigt att tåla
vattenreglering i sjön inom nyss angivna vattenståndsgränser med
tappningsplan, som Vattendomstolen må bestämma, att uppföra lämpad
dammbyggnad vid sjöns utlopp å plats och av beskaffenhet, som
vattendomstolen äger föreskriva, ävensom att underhålla dammen och
bestrida kostnaderna för dess skötsel, dels ock fastställa
vattenöverdomstolens dom i fråga om företaget ålagd skyldighet att upptaga
och underhålla kanaler i sjöbottnen, med rätt dock för företaget att efter
vattendomstolens bestämmande upp taga kanalerna från dikena norr och söder
om Dagsnäs i huvudsaklig överensstämmelse med det förslag, som
lantbruksingenjören S Hallin och gode män framlagt i utlåtande den 20
december 1929 vid syneförrättning enligt vattenlagen för torrläggning, av
mark, tillhörande Dagsnäs med flera hemman.
Beträffande kostnaderna å målet vid vattenöverdomstolen fastställdes
vattenöverdomstolens dom.
Spinneribolaget berättigas att återbekomma det av spinneribolaget till
säkerhet för motparts kostnadsersättning nedsatta beloppet etthundrafemtio
kronor, samt företaget de av företaget nedsatta beloppen trehundra kronor.
Det vederbörande hava att ställla sig till underdånig efterrättelse.
Kungl. Maj:t Sekret / Sven Turén |