Yngve Laurell som var klasskamrat med Rudolf och deltog i
Australienresan har berättat följande om vargen, vilket kan passa in här. Yngve
var prästson från Segerstad och har varit en inte obetydlig kulturbevarare.
Bland annat har han förmedlat musiken från Rocka Per Bolum.
Från Forna Vargatider
Genom pressen går meddelanden om vargarnas påhälsningar bland lappländska
renhjordar. Detta kommer en att osökt tänka på den tid, då vi även här i
Västergötland hade att dragas med dylika bestar. Nedskrivaren av dessa rader har
av en gammal sagesman hört berättas, hurusom till exempel under mycket stränga
vintrar stora flockar av vargar strövade omkring på Hornborgasjöns is och tjöto
i kapp med varandra, – en betecknande motsats till de den innevarande blida
vinterns svanesång därstädes. Dessa lömska djur smög omkring i dessa trakter
och gjorde vägar och stigar osäkra, och folkmunnen vet uttala huru de särskilt
ville åt unga havande kvinnor. Kreaturs- och fårhjordarna fick man ej som nu för
tiden släppa lösa på Billingen, utan man fick hålla sig med särskild vaktare
eller vallpojkar, ifall ulvarna till äventyrs skulle komma. En gång rusade en
flock betesfår ner från Billinge berget och satte av i full fart ner mot
Bjellum. Händelsen iakttogs av ovan relaterad person på den tiden en liten
flicka, som undrade vad det kunde betyda. Fårskocken hade snart försvunnit
neråt, men rätt som det var kom en lammunge, som väl på något sätt blivit skadad
i benet, hoppande, hack i häl förföljd av en varg. Den stackars lammungen bräkte
ängsligt. Så fort flickan fick syn på vargen gav hon till ett rejält skrik med
resultat att vargen tvärt stannade och liksom förvånad såg på den lilla flickan,
därvid han övergav förföljandet av sitt annars säkra byte, och helt snopen
lomade bort.
En klok finngubbe gjorde emellertid enligt sägnen slut på hela vargaffären. Folk
hade öga till den lille vandraren att han skulle förstå sig på konster, och så
frågade honom en dag en större kreatursägare, om han inte visste någon bot för
den olidliga vargplågan. – Jo bevars väl – Och vad ville han ha för besväret att
visa vargpacket på dörren. Ett hundra femtio daler. Affären gjordes upp, och sen
dess försvann vargarna från södersvenska landamären och har aldrig där visat
sig.
Vargarna.
Vargatider.
En ”förskräcklig landsplåga” var det stora antalet vargar, som i synnerhet
vintertiden strövade omkring, skriver en skildrare av 1830-1840-talets bygd samt
lämnar en del upplysningar, om hur livet på landet då gestaltade sig vis á vis
dessa rovdjur.
- Vargarna voro så närgångna, berättar denne skribent, att de, ofta mitt på
ljusa dagen i
flockar på upp till 30 á 40 st. vågade sig ända in i byarna, där de rev hål på
svin- och fähustaken samt grasserade värre bland de där varande djuren och
t.o.m. ej ens lämnade bondhunden vid stugdörren i fred.
De togo svinen, grep dem över nacken, slängde upp dem på ryggen och gav sig
iväg, mången gång mitt för ägarens näsa, men alltid under högljudda nödrop från
de matnyttigas sida.
Stundom revo de svinen å stället samt slafsade i sig blodet och inälvorna.
Då nötkreaturen på vintern vattnades i byns s.k. vattne, inträffade, att 7 á 8
vargar sutto på något avstånd och iakttog förehavandet, väl väntande, att något
av djuren skulle avlägsna sig från de andra och bliva dem ett mera lättfångat
byte.
När vargarna uppträdde sålunda ordnades emellertid till skallgång och man gick
”man ur huse” för att med spjut, yxor, hötjugor och andra tillhyggen driva bort
eller oskadliggöra dem eller också sökte man att medelst hojtningar och oljud
skrämma dem på flykten.
Något efter mitten av århundradet, då skjutvapen, som förut saknats, kom till
allmännare användning försvunno dock vargarna så småningom och ha sedan dess
icke åter uppträtt.
//F.V.B. 1894.
Skallgång.
När vargarna blev för ”närsökna”, eller flockade sig anställdes skallgång på
dem.
Utom vallpojken utsändes med kreaturen folk som skulle hjälpa honom att hålla
vakt kring djuren och i svårare fall sändes bud till skallfogden, d.v.s. ledaren
för skallaget, som utsände budkavle (skriven order) om skalls anställande.
Bolums och Broddetorps socknar hade skallgång gemensam med Stenstorpssocknar och
Häggum. Hornborga och Sätuna hade sitt tillsammans med Gudhem och andra socknar.
Vid skallgång eller vargjakt fick man gå man ur huse, även kvinnor voro ofta
med.
Det var bestämt hur många som skulle gå från varje gård och vad redskap de
skulle ha med sig. Somliga skulle ha spjut och klubbor, andra varggarn (nät). De
senare köptes på gemensam bekostnad, men omhänderhades av vissa därtill utsedda.
Trummor och skallhorn hörde även till utrustningen. De i benen flinkaste blevo
drevkarlar. Fruntimmer och gamla gubbar ställdes på pass att mota och skrämma
vargarna så att de gingo mot spetsgården, där näten voro uppsatta och där de
starkaste och modigaste karlarna voro placerade.
Vargplågan.
Intill omkring mitten av 1800- talet utgjorde vargarna en plåga – men blevo så
småningom allt sällsyntare – men jag har en gång sett en varg, berättar en
80-åring på 1930- talet.
Man var då tvungen, att ha vallpojkar, som sågo efter kreaturen under
betesgången och höllo dem samman.
Kom ett djur något avsides från de andra, genast var vargen framme.
För folk hade de dock i regel respekt. Tillsammans fredade sig också
nötkreaturen – de hade ju horn – och hästarna kunde man få se bilda ring med
huvudena mot varandra och fölen inuti stå och smälla med bakfötterna mot
vargflocken. Skilda åt och utan tillsyn råkade dock, i synnerhet ungdjur, ofta
illa ut och blevo om än icke alltid dödade, illa rivna.
Får och ungdjur samt svin voro mest utsatta för angrepp av vargarna.
Vintertiden gingo vargarna icke sällan ända fram till ladugårdarna och kunde då
söka
– ibland lyckas – att gräva sig in i husen genom eller under stenfoten eller
genom taket, där byggnaderna voro nog låga.
//Joh:a Gust. 35.
Vargamor.
Finnfolket och vargarna hörde enligt sägnen samman. Vargarna voro deras
skyddslingar och de hade makt över dem. Ville de någon något ont, kunde de sätta
vargarna på denne eller hans boskap, trodde man.
Finnkäringarna födde (gåvo mat till ) vargarna. Vad de fick över av allt de
tiggde samman, det gav de dem, ansågs det. De höllo dem som sina barn och de
funnos som också påstod dem vara det.
Hur ville man förresten förklara det faktum, att man sällan såg till annat än
finnkäringar.
Barn omtalas väl någon gång i de gamlas berättelser om finnfolket men finngubbar
mycket sällan. Ofta uppträdde finnkäringar med ett flertal vargar i sällskap –
upp till ett tjugotal och en sådan finnkvinna brukade nämnas alltid för
vargamor.
I början av 1800-talet, kom till ”honbôrje nerbu” en sådan finngumma, åtföljd av
en hel flock med vargar. Det var i kvällningen och man höll just på med att
vattna kreaturen i den förbiflytande ån. Detta väckte helt naturligt mycket
uppseende.
Gumman stannade emellertid vargflocken och gick in i dagligstugan i Bosgården
och bad att få stanna där över natten.
Man förbarmade sig där över henne, ty det var vid jultiden och mycket kallt. Hon
ville dock ej lägga sig utan satt hela natten på spishällen, då och då blåsande
i de stelfrusna händerna och givande sig för att hon frös : ”Hu, hu, jag fryser
så!”
Vargarna – vilka hon kallade för sina ”gossar” – stannade hela natten lugnt kvar
utanför och då gumman tidigt på morgonen lämnade gården, följde vargarna henne,
alldeles som om de varit hundar.
Detta var sista gången en sådan vargamor sågs till i orten.
//sägen efter F.V.B. m.fl.
Drängen och vargen.
I en gård i Sätuna hade man en flygelbyggnad, vars ena ände hade inretts till
drängstuga medan den andra ännu stod oinredd och varest gårdens stora hund om
nätterna brukade hålla till.
En natt, när drängarna lågo i sin söta sömn, väcktes de av ett förskräckligt
oväsen : buller, hundskall och andra tjut. Den ene av drängarna tog då på sig
skinnpäls och träskor för att bege sig ut och se efter vad som var å färde.
Utkommen i förstugan, skulle drängen titta in i det rum, där hunden brukade vara
och i det samma sprang en stor varg ut mitt emellan benen på honom. Drängen blev
naturligtvis mycket förskräckt men någon skada hade ju ej skett utom att hunden
fått några skråmor och att några i rummet stående saker välts över ända och hade
ej drängens relaterande av händelsen morgonen därpå åstadkommit munterhet bland
grannarna, skulle händelsen säkerligen ej bevarats i minnet. Däri förekom
emellertid följande trohjärtade passus :
”---------Å dä va en skam te tasse, han hôll’t på å ta mäk mä!”
//F.V.B.
Kvinnorna och vargarna.
Ett par bondkvinnor voro en dag ute på Hornborgasjöns is och sköljde. Under det
de voro sysselsatta därmed kom en flock vargar. Dessa höll sig till en början på
något avstånd, skrämda av kvinnornas plaskande och packande, men blevo så
småningom allt ”närsöknare”. När kvinnorna förstod, att det kunde bli svårt,
att hålla vargarna från livet, tömde de raskt lakkaret, som de stjälpte över sig
och sålunda erhöllo en någorlunda säker tillflykt.
Genom bankningar i karet med packeträna och den medhavda yxan, som använts till
att hugga hål på isen med, kunde de en stund hålla vargarna från sig.
Snart blevo dessa dock så djärva, att de trots oväsendet vågade sig fram, och
började krafsa i isen vid karets kant för att komma åt kvinnorna. De hade redan
rivit i isen så att kvinnorna sågo djurens tassar under karkanten. En av
kvinnorna fann då på att med yxan hugga av tassarna på djuren och döm om de
instängdas glädje när de oskadade vargarna anföllo sina blödande kamrater och
rev dem i stycken samt sprungo sin väg.
De påhittiga kvinnorna kunde sedan i ro samla ihop resterna av sin tvätt och
bege sig hem.
//sägen från Bjellum. Stadigs Krestin 1929.
Räddande brödkaka.
Ena kvenna ifrå Fåfänga hade vôrt i bun – Bjellum – å när ho jeck därifrå va dä
sent män dä va månajust.
Präsis sum ho hade gått ôver stätta te Långalöcka, kåm dä en varj ätter-na, en
stor tasse, å ho vesste ente hur ho sulle kunna klara säk, um han satte ôt’a,
män så kåm ho å tänka på sin tolev, ena brökaka, sum ho hade fått.
”Blir lä inga anner rå, så får a-le je’n dänn”, tänkte ho. När varjen se’n ble
närsöknare å kåm nära’na, så brut ho å en bete å brökaka å kasta te’n. Senar
sprang ho unnar ett stöcke tesse varjen va ätter’na ijenn, å så hôllde ho på.
Dä va ente långt enar ho kåm te ett ställe nära sett, män ena kaka ä ente stor å
fôrslo så lite te dä’n däre lufsern ho hade i sällskap, sum fôr var gång stanna
å åt upp dä han feck, å rätt va dä va, hade ho inget mer å je. Män då te dä
sista to ho strumpebånnt å slängde te varjen å leka mä. Män då va ho så närma
gålstuva, så ho sprang fram te dôra å bösta, å då fôrsvann varjafulingen. //G. i
V. för H.J. 1926.
Vargagård på Billingen.
På Billingsberget inne vid den s.k. Ohlsjön, där segerstadshemmanet Seltorp
tilldelats sin skogsskift fanns intill kort efter mitten av 1800-talet en s.k.
varggård.
När efter budkavels utsändande invånarna i de angränsande socknar anställde
skallgång på varg, drevs djuren mot denna plats och infångades eller nedgjordes.
//F. å V. 1945.
Hornborga sista varjajakt.
Om huru den sista vargen i Hornborga dödades berättade Kristian i Skräddaregården.
Han var med då, sade han.
Det var något av de första åren på 50-talet, och vargen hade kommit över isen
från andra sidan Hornborgasjön. Han höll till nere på Maden.
Där hade man fått se honom och ställde till drevjakt.
Alla byamännen samt deras pojkar och drängar samlades då samt gingo från olika
riktningar ut mot det ställe, där man visste att vargen fanns, tills de hade
honom inringad mot en krok av ån, som då var öppen. Där stack några av männen
ihjäl honom med spjut, som de voro utrustade med. Det hjälpte inte vad han
gläfste och bet.
Sedan flådde de vargen och kastade kroppen i ån. Där blev sedan den följande
sommaren en förskräcklig mängd kräftor.
Detta skulle hänt när Kristian var 20 år gammal och han var född 1834.//O. i D. 1934.
1869 17/9.
Hade visat sig en varg vid St. Weka, vilken förföljde en hund fram till
ladugården, men av gårdsfolket bortdrevs med stakar och tillhyggen.
|