Jag har i ett arkiv från St Sirsjön hittat bilder, som Du
kanske kan hjälpa mig med. Klicka här så vore jag tacksam om Du ville
hjälpa mig.
Hej, jag heter Bertil och jag föddes på Stora Sirsjö i
Norra Ekebergs Rote i Hällefors socken i slutet av 1800 talet. Ni skall känna er
varmt välkomna till mina förfäder och vänner bland kolare och bergsmän. De
flesta av mina anförvanter har rötter i vårt grannland Finland. På min farfars
farfars farfars sida härstammar vi från Grönhult, och på farfars mors sida har vi
djupa rötter i Norra Ekeberg med tillhörande hytta, vilket förklarar denna sidas
budskap. Ha en trevlig vandring. Och glöm inte att vi hela tiden försöker att
uppdatera sidan, även om jag själv sedan lång tid vilar på Hällefors kyrkogård.
Men jag litar på Anders !
Referat från vandringar åren 2008-2010.
Välkommen alltså till Hjulsjö socken och Ekebergs Rote.
En bild om den trakt vi skall berätta om. Bilden tecknad 1688 av Gabriel Toringh.
Diagonalt i bilden ser vi den gamla vägen, som har sin egen historia, som vi
berättar mer om. Här har vi Ekebergshyttan, Jönshyttan och Grönhults hemman
med gruvan, som gav hyttan malm.
Visst är vår hembygd värd att beundra. Men hoten mot
miljön är många. Bergvik och Stora ENSO skövlar våra skogar och det måste vi kunna hindra
även om kolarna och bergsmännen förr gick hårt åt skogarna.
På denna sida kommer vi att berätta om de rotar, som gränsar
till Grönhult, vars namn du finner på menyraden ovan med Grönhult, Jönshyttan,
Sirsjön och Ekebergshyttan och Gränsjö med omgivningar. Det kommer att handla om
finntorpare, bergsmän, hyttor, gårdar och torp i detta jernbärarland. Vi skall
berätta om de människor, som bott i dessa de västra delarna av Hjulsjö socken
och de Östra delarna av Hällefors socken. Som bonus kommer vi att berätta om
Elfsbacka socken i Värmland.
Dessa sidor hänger vi upp på två personligheter här uppe.
-
Jansa, som var grufägare av Haggrufvorna vid Grönhult och
-
hans hustru Greta Ersdotter, som kommer från N Ekeberg och
Siggessläkten.
Dessa två personer knyter ihop alla dessa sidor på denna domän.
Båda är de ättlingar till de finntorpare, som kom hit på 15 och 16 hundratalen.
Efterhand som bygden via kyrkböcker, lantmäterihandlingar
och personliga besök låter sig exponeras kommer vi att låta denna sida
växa fram. Nackdelen är att all text inte är redigerad och att alla
personer inte ännu funnit sin rätta plats. Hjälp gärna till genom att
lämna synpunkter och tipsa om dokument eller maila bilder om gårdar och
personer. Det är framförallt Grönhults och Ekebergs rotar som står i
fokus, men Hafsjö, Gränsjö, Björksjön, Hjulsjö By och Rombohöjden (Det har
jag lovat Berglund) och Norrelgen kommer att besökas. Det hela är en roman som
inte har något slut........
|
Och på denna sida skall vi berätta om
Haggruvorna
Hjulsjö Kyrka
Ordförklaringar
Namnet Hjulsjö kan härledas från 1400 talet och antyder då att
det är frågan om en säter och att områdets form av ett hjul skulle kunna vara
dess förled. Hjulsjö skulle egentligen heta Hjulsäter. Men från 1600 talet och
framåt liknar stavningen Hjulsjö, men från mitten av 1700 talet stavas det som
nu.
Först under senmedeltiden kan vi räkna med en bebyggelse
och invandring i jakten på malm och uppförandet av hyttor. Noraskogs bergslag
från 1340 talet kan tala härför. Grängshyttan är nog den första i Nora
Bergslag från slutet av 1300 talet. En Hywlssehytta skattelagd på
1400 talet.
Efter hand så ökade invandringen inte minst av utländsk
expertis från Tyskland till en linje Saxhyttan - Hjulsjö By. Norr om denna
linje fanns ingen skattelagd bebyggelse. Från 1530 talet noteras en ökning av
befolkning och järnproduktion. 1600 talet sker ett stort uppsving speciellt
kring perioden 1620 och till 1640 talen, d.v.s. under 30 åriga kriget.
Hjulsjö By i Hjulsäter må ha härbärgerat den första
bebyggelsen där en man på medeltiden som hette Jöns Ulfsson figurerar. 1/8 mantal (örtugland)
där man i skatt betalade med näver. Grengisboda utgjorde tidigt två torp, som
betalade med näver eller järn. (I dagens läge motsvarar detta Grängestorp,
Björklund, St. och L Hästnäs om vardera ¼ och Ånnenäs, Holmsjöbråten,
Löfåsen, Ånsjön eller Bergtorp och Björneboda vardera om ¼).
Från hjälpskattelängder från 1595 kan vi namnge vissa
personer.
De första finnarna i trakten nämns 1606 Clement Finne i
Hjulsjö och Per Finne i Gränsjön. Redan Gustaf hade införskrivit finnar som
Legefolck och under Karl IX skedde en spontan invandring, som avstannar kring
1640. Från Savolax kom våra förfäder och befolkade skogarna i
dessa utmarker och bröt sin mark och fann järnet, som de
kolade. Det var finnar som upptäckte silvret i Grythyttan och Hällefors. Det var driftiga människor, som jag är stolt att vara en del av.
Hembygden har på ett förtjänstfullt sätt tagit till vara traditionen och
skapat en historisk exposé över människans villkor och utveckling här uppe.
Längs Finnstigen vid Bredsjö Herrgårdar har man fångat mycket av hur strävsamma de var här uppe.
Bygden häromkring var kronans mark enligt Gustafs vilja. Den lades sedan under Nora och
Lindes Bergslagar på 1600 talet. Finländare inbjöds att svedja och odla mot
skattefrihet under upp till sex år. Carl IX var den som uppmuntrade
invandringen. Erik och Johans fejder med ryssen gjorde livet
outhärdligt för gränsfinnarna där borta. De kom i stora skaror mellanlandade
på någon gård som dräng eller grufpojke för att sedan med yxan över axeln söka
en lämplig plats, eller fortsätta mot Värmland eller Norge. Det tog blott en
generation kring början av 1600 talet, så var marken mättad av nybyggare och
konflikter och regelverk om begränsning av svedjan tillkom. Det har talats om
våldsdåd mellan mötet med de från söder kommande slättboerna och finnarna, men
detta saknat grund i verkligheten. Kulturellt blev det en blandning, som varit
fruktgivande med sagan och sångerna från den finska kulturen. Dominansen av
finnarna var betydande i dessa våra trakter. Myndigheterna var på det klara med
vad som skedde här och krävde att tingsställen och andra nämnder skulle minst
vara 50 % finnar. Ur finnarnas händer har sedan de flesta gårdarna och torpen
sitt ursprung. Ställena benämndes därefter kronotorp. Intressant är att många
ställen kom att ligga på höjder, gärna med ett läge som gynnades av frostfrihet
och sol. Vårt Bergslag var även ett genomgångsland för många finnar, som
flyttade med till Nya Sverige på andra sidan och med sin kunskap bröt ny mark
där borta, även om det skedde under ett visst mått av tvång.
Ur kyrkböckernas data kan vi spåra förfäder från gårdar och
torp. Här timas grufveliga saker, som vi skall
se om vi inte kan bena ut, men det kan ta sin tid att redogöra för dessa
våra gemensamma trakter. Fantastiska människor har jag mött, när jag försökt att
spåra våra förfäder och mången kunskap har jag funnit i kyrkboken och på
nätet. Frändskap för livet är också frukten av mitt möte med mina fäders
trakter.
Ett utdrag av berggrundskartan i trakten.
Om vi ber kyrkboken om hjälp så kan vi inom socknarna
Hällefors och Hjulsjö
finna torp, gårdar och gruvor, vilket ovanstående karta ger ett smakprov
på och som låg i
Ekebergs Rote
Björksjöns Rote
Bresjö Rote
Hafsjö Rote
Grönhults och Jönshytte Rote
Gränsdragningen mellan rotarna blir mindre tydliga allt efter hand som tiden
går. Märkligt nog så anger kyrkboken sällan om en person i fråga är eller
har varit soldat, något som andra studerade länsdelar uti Svea Rike markerat.
ett namn som dyker upp först 1790. Området kallades dock vid skifte på
1790 talet för Grufhagen, vilket kan vara intressant i namngivningssammanhang. Vi vet att malmletaren Olof Persson troligen startade gruvdriften här och
1790 hade han förvärvat hela gruvan. Det förklarar att vi med visshet
konstaterar att Jansa besitter denna gruva under sin levnad och att hans söner
senare delar på kakan efter hans död. 11 till 12 gruvhål finns i området,
och gruvan lades ner 1929.
Från ett protokoll 1896 ser vi att under ordförandeskap af brukspatron Edvin
Grönvall, så förstå vi att Bredsjö hade köpt merparten av grufvan av Jansas
söner redan 1895, och den övergick året efter i Sikfors Bruks AB. 1895 hade man
brutit 80 ton malm till en kostnad av 401 kr och vi antar att man önskade
fortsätta driften med samma kraft som tidigare. Mer om människorna vid grufvan
finner Du här.
Kolpriset för stigen var 1885 18 vid Sikfors, men 19 vid Bredsjö.
Skrädda var det hantverk, där man skilde malmen
från gråberget. Gruvan nämns inte i hfl men p 1816 - 25 hittar jag en Masmästare Anders Joh. f1773.
På denna bild från 1860 talet anar man två stugbildningar,
den övre kan vara stenstugan. Personer boende inom grufområdets hägn
finns här.
Vi får lära oss att i samband med att man ritade kartan ovan så berättas att
malm uppfordrades i tunnor på linor från ett närbeläget grufspel hvartill
lokomotiv användes som motor. En intressant uppgift att för ett dagsverk vid en
hytta åtgick det 20 vid kolmilan, så vi kan förstå att kolningen var en viktig
näringsform här uppe.
En vy från Nedre Bredsjö
Bergsman
kallas innehavare av bergsmanhemman, vilken ägde skyldighet att bedriva
hyttebruk (blåsa tackjärn) och använda sina skogar till kolning.
Bergsmännen voro indelta på hyttelag och deras hemman voro till följd av
dessa skyldigheter och mot erläggande av tionde jern fritagna från rotering.
(vilket förklarar att vi har så lite soldater i området). Sedan tackjärns
tillverkningen frigjordes 1858 kvarstår dock benämningen, men
övergick till bergsbruksidkare eller om det skedde i större skala brukspatron.
(som kan vi läsa i den förtjenstfulla uppslagsboken Nordisk Familjebok).
Kolare
För att få fram järnet ur myrmalmen eller berget så måste det reduceras,
vilket man lärt sig sker med träkol. När finnarna kom under 1600 talet
utvecklades de tekniken för att framställa detta. Kol blev ett betalningsmedel i
skatt och arrende för den mark de sedan brukade. Varje torpare hade att under
kommande århundrade leverera sitt kol vid hyttan. Exempel på kontrakt kan vi
återfinna under Sirsjön från slutet av 1800 talet. En stig kol är 40 häktoliter
får vi lära oss av Berna från Sirsjö. Vi skall också komma ihåg att det krävdes
20 dagsverken i skogen för att få fram den kol som under ett dagsverke
konsumerades vid milan.
Här ett exempel på en liggmila, där man låter virket
ligga på längden. Här ett exempel från Finnstigen vid Bredsjö, där man
demonstrerade en mila sommaren 2007, som skall brinna och vaktas dag och
natt under ca 3 veckor.
Ett exempel på en timrad kolarkoja där torparna och kolarna
tillbringade långa mörka nätter under vakt på sin mila. Det var inte ofta som
kolarkojan var av så här god kvalitet. Jag kan tänka mig att
Kôlbottnar
är resterna av en mila. Ofta lade man nästkommande mila på samma
plats. Kolbottnar är skyddade av kulturminneslagen, men det
skiter ju
skogsbolagen i.
Bergslag
Från 1200 talet organiserades dessa genom kronan. Bergsbruket blev ett privilegium, som tilldelades jordegare, bergsmän, vilka hade att bryta i gruvan
och smälta ner malmen i hyttan. Härtill erhölls vissa förmåner.
Bergsmännen hade därmed sin egen domstol och egen lag, som kallades bergslag.
Här skapades sålunda ett silverbergslag (Sala) och ett kopparbergslag (Stora
Kopparberg) och 17 jernbergslag. Namnet kom sedan att betyda distriktet för en
dylik sammanslutning och används så än i dag.
Bergstaten uppkommer just 1858 med bl.a. säte i Falun.
Fyrk återfinner vi på gårdsnamnen. Det var tidigare och före 1500 talet ett
mynt vart ett 1/6 öre. Namnet kommer igen mellan åren 1862-1909, som kallades
fyrktal och reglerade den kommunala beskattningen och rösträttsvärdet. Någon
form av fyrktal hölls ändå vid liv långt in på 1900 talet när det gällde
väghållning.
Sexman
Från början har det gamla anor där en socken styrdes av en tolv eller
sexmanna samling, men kom senare att jämföras med rotemästare. De var ett slags polismyndighet för kyrkotukt
och ordning i socknen. De uppbar bland annat böter för sorl och sömn i kyrkan,
dryckenskap vid gästabud, sedlighetsbrott o.d. Ursprungligen utsågs de vid
sockenstämman eller turvis efter matlag i varje rote, och antalet var olika
beroende på socknens storlek. Efter 1862 års kommunal författning förlorade
de alltmer sin betydelse och blev ofta biträden vid kommunal och kyrkostämma.
Rollen tas över av fjerdingsmän och särskilda byordningsmän.
Vald till sexman, d.v.s. av sockenstämma vald tillsynsman för kyrkans och prästgårdens underhåll samt för övervakning av tukt och goda seder i församlingen. Särskilt skulle de till prästen rapportera, vilka som försummade gudstjänsten, samt om lönnkrögeri förekom inom roten. De skulle också verkställa vissa inkasseringar. Stämman ålade dem jämväl att ange om någon under 21 år rökte tobak, vilket enligt en kunglig förordning var förbjudet, samt om "
tjenste - eller arbetshjon uti uthus eller annorstädes, hwarest eld lätteligen
kan antända, röka tobak eller gå med bart ljus". De som bröt mot dessa
bestämmelser skulle plikta 5 daler silvermynt som tillföll angivaren samt
dessutom sitta i stocken en eller två söndagar efter sockenmännens gottfinnande.
Sockenman
var den man, som ägde talan vid sockenstämman.
Sinnersten.
är det gröna glasartade slaggresterna, som utgjorde ett viktigt byggmaterial
i husgrunder källare och uthus.
Skrädda
är att skilja malm från gråberget, vilket ofta var barn och qvinnogöra.
1 famn = 3 aln = 12 kvarter = 1,78 m
1 tunnland = 32 Kappland = 56 000 kvadratfot = 0.4937 har.
1 kubikfot = 0.02617 m3
1 Bergskollegii stavrum ved (även 1817) !3x13x13 = 7.19 m3
1 stavrum fem kvarters gruvved år 1721 = 12x10x5 kvarter = 1.96 m3
1 stavrum fem kvarters gruvved år 1722 = 1 stavrum skattved åren 1751 och
1815 = 12x12x5 kvarter 2.36 m3 (således = 1 skogsfamn
1 lass rostved på 1850 talet = 48 kubikfot = 1.26 m3.
1 ryss eller tolvtunnestig träkol = 12 tunnor = 19.8 hektoliter
1 skeppspund tackjärnsvikt = 26 lispund bergsvikt = 520 marker bergsvikt =
195 .4 kilogram (inkl slitningsmån)
1 skipppspund viktualievikt = 20 lispund = 400 skålpund = 170.0 kilogram.
1 centner = 100 skålpund = 42.508 kilogram
1 lass eller tunna järnmalm = 2 skeppspund tackjärnsvikt utan remedium = 52
lispund bergsvikt = 390 = 390.8 kilogram.
d:o med remedium = 54 lispund bergsvikt = 405.8 kilogram
1 lass järnmalm = 3 skeppsund tackjärnsv med remmedium = 81 lispund
bergsvikt = 608.7 kilogram.
1 lass kopparmalm på 1600 talet 30 lispund = 225.5 kilogram.
1 lass kopparmalm år 1777 = 2 skeppspund = 300.6 kilogram.
1 lass kopparmalm år 1840 = 3 skeppspund = 450.9 kilogram
1 tunna rödfärg före 1857 = 9 lispund viktualievikt = 76.5 kilogram.
1 tunna rödfärg alltid fom 1857 = 6 lispund viktualievikt = 51.0 kilo
1 lödig mark silver = 8 uns = 16 lod = 210.6 g
1 prt (även silver och guld) enl 1855 års förordning = 4.2508 g
1 dukat guld enligt 1835 års förordning = 3.4856 = 3.4006g finvikt (rentguld) |
Finnskogarna
som låg norr om Nora inkluderade Grythyttan, Hällefors och Hjulsjö socknar.
Hällefors, Grythyttan och troligen också Hjulsjö koloniserades
på 1500 talet och under 1600 talet tidigare trakten till övervägande del finsk.
Presterskapet tvingade våra förfäder att välja svenska namn, varför vi inte kan
läsa så mycket om dem i de domböcker vi trots allt har tillgång till. Vi kan ana
oss till deras närvaro bland försyndelser som vådlig skogshantering, nävertäkt,
svedjandet som många gånger förorsakade skogsbrand. Så klagar bergsfogden Anders
Svensson 1645 på Olof i Långnäs (Skåln), som olovandes sålt besådda svedjefall.
En skogvaktare klagade till Philip Clementsson i Svartebäcken att han förorsakat
en skogsbrand. Han fick böta 40 mkr mot förbudet och 20 mrk för skadan efter den
punkt i Kungl. Skogs Ordinationen. Sen kommer bekymmer med driftefinnar som KB
Gustaf Leionhufvud ville att de skulle upptaga ödehemman. Övriga ostadiga finnar
skulle övertalas att begiffa sit till Virginien. Klagoropen föranledde en ny
kungl resolution 1641 vari drottningen påpekar att hennes allvarlige och strenga
vilja och befallning, att alla finnar och torpare, som inte bruka bergsbruk,
åker och äng utan fälla skog skola avhysas och deras hus och råg brännas.
En tysk läkare från Västerås skaldade 1639
Men finnen. som landet bebor, vad gör väl
han?
I skogen bygger han sitt hus minsann
uppå sin ort han skonar knappt ett träd,
ett fält han bränner av och sår i askan säd.
Han odlar rovor, råg och korn därtill,
och när ej mer på stället växa vill,
han bränner av sitt hus och drar till annan nejdFritt lever finnen; han
ger ingen ränta ,
Så sorgfri lott kan ingen herre vänta. |
Finnen som nybyggare hade sina frihetsår och drog sedan vidare till Värmland.
Men några stannade kvar och har du släktingar från våra trakter med rötter i
tidigt 1600 tal så räkna med dina finska rötter. Själv är webbmaster stolt över
den månghövdade skara med rötter i Mången, Ekeberg och Grönhult som jag lyckats
spåra.
Så berättar domboken att Tomas, Erik Månsson, Erik Ersson , enkan på Croneberg,
Per Olsson i Skåln samtliga finnar och nybyggare företer Kungl. Maj:ts brev på
deras torp, enligt vilka de i tre år skall vara fria från utlagor. Att mäster
Hubert de Besche ville ha ränta då han arrenderade Bergslagen vände rätten ner.
Jag kan inte undanhålla er att berätta om en skock finnar som 1631 sig
roterat i trakten. Vi läser i domboken och jag kommenterar några av de
inblandande.
1631-03-29
Samma dag hölls en rannsakning om några finnar, som hava sig roterat och
överfallit majoren Karl Mårtensson, som haver varit utskickad med fullmakt
av fältherren Jacob De la Gardie (han som erövrade Moskva) att slå efter
några finnar, som voro förrymda soldater, och i det ihjälslagit en av
majorens medfölje, Peder Simonsson vid namn, och blev befunnet som efter
följer.
Nils i Sandsjön, finnefjärdingsmannen, berättade, att när majoren kom på en
sjö uppe i skogsbygden, mötte han en hop finnar, som hava aktat sig till
Nora marknad. Sammaledes Nils fjärdingsmannen, och när han begynte fråga
efter sådane förrymde knektar, och upptalte Nils någre för honom, oansett
han i förstone inga för honom ville upptälja. Då tog han fjärdingsmannens
häst samt en annan finnes häst, och när de kommo bättre fram , mötte han en
hop finnar, som voro hemma i Nås i Väster Dalarne, undantagandes två Östen i
Stenhäll och Knut Göransson, vilkas bössor och fåglar han tog samt dem med
sig. På vägen stulo de en bössa från honom, och när han kom till Tomas i
Nyttorp , sände majoren fjärdingsmannen att taga igen dem som tog bössan.
Och när han kom hem, voro några församlade hos honom, som parlamente
anbragte. Och när parlamentet var överståndet, hava de ock varit där.
Om fjärdingsmannen berättade Peder i Hjulsjö, att han var hos honom när
parlamentet fördes och kom dit i midnattstid. Så alldenstund de, som
parlamentet fört hava, intet voro tillstädes, blevo desse efterskrevne och
ålagde att svara till saken om de icke skaffa dem tillstädes:
- Nils i Sandsjö
- Erik vid Tomsjö
- Tomas vid Gloppsjön [som jag känner som Tomas Tomasson f~1600
Gloppsjön, som senare skrevs som nämndeman och bergsman. Han kan ha varit
son till Måns Finne död 1606]
- Olof i Grönhult [kyrkböckerna tillåter inte att vi kan identifiera
honom]
- Stefan i Grönhult idem
- Lille Erik vid Tomsjön [Nils i Sandsjön son ]
- Store Erik vid Tomsjön
- Erik i Säfsjö
- Bertil i Kexkärn [Jag kan inte frita mig från att det kan vara min
anförvant son till Simon i Sången]
- Göran [Örjan Simonsson som skulle vara bror till ovanstående Bertil,
skrevs som malmletare]
- Erik i Sunnevik (Svanvik) [skulle kunna vara Erik Olsson vars hustru
dog 1676]
- Kråke Tomas
- Lille Peder i Björkhult
- Simon i Hafsjö [nej]
- Olof i Silken []
- Lars i Björksjön [borde jag känna, kan vara Lars Månsson som fanns i
Björksjön 1632]
- Jacob i Björksjön [troligen bror till Tomas ovan och son till Måns
Finne han fanns här till 1640 men flyttar senare till St Hafsjö]
- Tomas i Ekebergshult
- Peter i Ekebergshult
- vite Jacob i Skirsjötorp Sirsjön [kan vara det vi kallar Lilla Sirsjön
senare]
1632-01-09
Samma dag hölls åter en ny rannsakning om de finnarna, som hava sig roterat
emot majoren Karl Mårtensson. Och befanns som följer, som
finnefjärdingsmannen Nils uti Sandsjön berättade, att, som uti den förra
rannsakningen förmäles, när Karl Mårtensson mötte dem, tog han Nilses i
Sandsjö och Staffans i Grönhult hästar. Sedan mötte han andra längre fram,
nämligen lille Erik, Nilses son i Sävsjön, samt två dalfinnar, Erik i Gränga
och Lasse i Frisdalen, vilka hade lagt sina bössor och fåglar på lille Eriks
släde. Denne lille Erik slog om, men släden, bössor och fåglar tog majoren
och hade med sig till Nytorp, vilket Erik och Lars förtröte. [De] gingo så
och förskaffade sig hjälp att hämnas, först till Grönhult. Där fingo de en
med sig, Kristoffer Larsson vid namn. Därifrån [gingo de] till Sandsjön, där
fingo de två skomakare, Peder och Henrik, finnar båda. Sedan kom till dem
Östen Matsson, född i Stansnäs och Nora socken. Därifrån [fortsatte de] till
Lilla Sirsjön, där kommo de ihop med Knut Göransson i Skirsjötorp, där han
hade sin moder. Uti detta sällskap var ock store Erik i Tomsjön. [De] mötte
majoren och följde honom, som benvält är. Och när de kommo till Gloppsjön,
där store Eriks dotter boendes är, när de dit kommo, blev store Erik kvar
och ville icke längre följa. De andre gingo åstad och anrättade perlamente
med majoren.
1632-07-05
Samma dag ställdes för rätten en soldat vid namn Östen Matsson och svensk
person, samt Kristoffer Larsson, vilka blevo anklagade att hava varit uti
rotenskap med någre andre flere finnar, som uti rannsakningar på de förre
tingen förmäles, och överfallit en major Karl Mårtensson och ihjälslagit en
av bemälde Karl Mårtenssons sällskap, nämligen Peder Simonsson, en soldat i
samma rotering, och [begått] övervåld.
Vilket sålunda hänger tillhopa, att Karl Mårtensson haver varit utskickad
eller fullmäktig gjord att slå efter någre förrymde soldater upp i
finnbygden, och bland annat överkommit någre finnar, dem han haft misstänkt
varit sådana förrymde sällar. Därföre tog han deras tyg och personer med
sig, vidare därom att förfara. Dessa antagne [anhållna], som sine saker
fråntagna voro, hava sig roterat och sammangaddat att överfalla majoren,
vilket icke annorlunda ändades, än de därigenom slogo en av majorens
[följeslagare] ihjäl och trakterade majoren mäkta illa, att han med möda
undslapp livet.
Så efter båda förbemälte och föreställde personer bekände sig, Kristoffer
Larsson att han själver banemannen var, som haver i samme perlamente och
rotenskap ihjälskjutit Peder Simonsson, den andre att han både haver varit
med i bemälte rotenskap såsom ock jämväl att han var en lagskriven knekt och
haver rymt hopen och var en av dem, som majoren sökte efter. Varföre dem
båda två, [Östen Matsson och] Kristoffer Larsson [dömdes] efter Guds lag
Exod. 20 Numer. 3, Deut. 5: den som blod etc., samt ock store Erik i
Tomsjön, efter han ock haver styrkt till perlamente [och] ingalunda det
budit hålla upp, till dess finnarnas fjärdingsman skulle komma tillstädes,
därföre blev [han] efter det 21 kap. Dråpmålabalken sakfälld till sine 6 mkr
för rådsbane [dvs. för tillskyndan till lagöverträdelsen]. |
Så gick det till förr i världen.
Lite mer om Skogsfinnarna
De skogsfinnar som blev huvudmännen inom våra skogar i Hjulsjö och Hällefors
kom sannolikt från svedjemarkerna i Savolax. Finnarna lärde svedjebruket av
slaverna och i tider av brist på svedjeland, krig med ryssar som i sina
konflikter med Vasasönerna (1570-1795). Flytten underlättades ju av att Finland
var ju en del av Sverige. Med en yxa, en skära och en påse av den egna
skogsrågen tog de barn och blomma med sig till de orörda skogarna. Svedjebruken
innebar att de svedjade 1-2 tunnland. Första året högg man, andra året fick det
torka, tredje året svedjade man och sådde och fjärde året skördade man. Normalt
fick normale brukare 4de till 7de kornet medan finnarna kunde få måhända upp
till det mångdubbla (uppgift om 100-150 finns nämnda i litteraturen). Huuhta
(=vår) är benämningen på företeelsen. (I min barndom talades om huuhta heite dit
man kunde dra man inte passade i sällskapet). Granskogen var mest attraktiv och
man såg till att humuslagret brändes och då marken var sur i grunden kunde rågen
ta till sig all tillgänglig näring. Men man kunde bara ta en skörd och
eventuellt återvända efter 30 år, såvida man inte skapade sig ett bestående
hemman på någon lämplig frostfri höjd, gärna i dess östra kan. Många finnar drog
successivt till Värmland och Norge. Många finnar var mycket framgångsrika röjare
i vår koloni i Amerika.
En databas om våra förfäder finns på
www.finnia.nu
www.finnbygden.se har mer information att
bjuda för den lystne.
|